20 vuotisen rt-yhtiömme yhdessä asunnossa mosaiikkitammiparketti alkoi nousta ylös ja laatat irtosivat isolla alueella olohuoneessa. Nyt mietitään kuuluvatko korjauskustannukset yhtiölle vai asukkaalle. Haluamme tehdä oikein.
Itse olen sitä mieltä että 20 vuotta vanha parketti voi ruveta pomppaamaan ylös vain väärästä hoidosta; korvausilmaventtiiliä on pidetty kiinni, on pidetty ilmankostuttajaa, terassin ovea on pidetty liikaa auki pakkasella ja sateilla, pesty liian märällä tms. En kuitenkaan halua olla kireäpipo enkä varsinkaan tietämättömyyttäni halua olla korvausta vastaan. Itse olen asunut kolmessa asunnossa, joissa on mosaiikkitammiparketti ja ne ovat aina olleet hyvät.
Voiko jokin yhtiön rakenteista jotuva syy aiheuttaa parketin irtoamisen näin pitkän ajan kuluttua rakentamisesta? Muissa asunnoissa ilmiöitä ei ole. Voi kun olisin kiitollinen viisaasta ja asiallisesta vastauksesta!
Tammiparketti pomppasi
10
8600
Vastaukset
- parkettiajo30v
Mos.parketti nousee ylös kosteuden vaikutuksesta ja se kosteus voi tulla huoneilmasta tai alustasta.
Huoneilmasta tulevat kosteusongelmat ajoittuvat yleensä hellekesään ja syksyn sateisiin. Toki on mahdollista keväälläkin kun kuiva pakkaskausi on ohi ja lumi sulaa.
Lumen sulamisesta johtuvat ongelmat useimmiten menevät alakautta, esim. salaojat ei toimi tms. sulamisvedet seinän varressa nostaa betonilaatat kosteutta ja betoni luovuttaa kosteutta ylöspäin ja saatttaa nostaa mosaiikkiparketin ylös.
Tuollainen parketti saattaa myös tuon ikäisenä olla herkkä irtoamaan jos lattia on löysästi kiinni alustassa ja suoritetaan uusinta hionta ja lakkaus käsittely.
Teidän olisi syytä suorittaa betonin kosteusmittaus siellä ettei ole mitään kosteusongelmaa ja uudeksi lattiaksi sitten lautaparketti niin ei enää irtoa toistakertaa.
Näkemättä vaikea sanoa enempää. - Hallituksen jäsen
Kiitos vastauksesta! Isännöitsijä mittasi betonin kosteuden, ei ollut. Tämä tapahtuui viime talvena, asukas laittoi omalla rahallaan uuden lattian, mutta meitä jäi asia vaivaamaan ja pohdimme josko korvattaisiin materiaalit jälkikäteen. Silloinhan oli kovasti lunta, joka sulaessaan on saattanut tuottaa vettä enemmänkin. En tiedä onko salaojia tarkastettu, mutta otan asian puheeksi.
- ööris
Terve,
parkettiajo30v puhui pitkälti asiaa tartumatta hienouksiin...
Henkohtasesti olen sitä mieltä että asukkaan omalla vastuulla on lattioiden kunnossa pito.Jokaisen lattian saa rikki huolimattomalla elämäntavalla.
Joskus on käynyt myös että lattian hionnan ja lakkauksen jälkeen ½-1 vuotta on lattiaa alkanut irtoilla. Tässä syynä että liimaus ei ole kestänyt rumpukoneiden tärinää (liimaus pettää joskus vanhoissa lattioissa). En näe mitään syytä että taloyhtiö korvaa mitään palojen irtoilusta saati uuden lattian asennuksesta.
T.Parkettimies toisessa polvessa - Hallituksen jäsen
Kiitos ööriksellekin vastauksesta. Asiaa ei ole vielä päätetty. Itse olin alunperin sitä mieltä että asukas itse maksakoon, mutta asialla on puolensa. Meinaan ehdottaa että ainakin ennen mahdollista korvaamista tenttaan asukasta, mitä parketille on tehty. Onko ollut ihan tavallista asumista ja oikeaoppista parketin hoitoa?
- mosaiikki
meillä ok talossa mosaiikki myös, ikää 35v ja ok kunnossa lukuunottamattayksittäisiä kopoisia paloja. hiottu on ainakin 1x , jolloin rakoileviin kohtiin pursotettiin pikku reikien kautta liimaa. kovalla käytöllä on lapsiperheessä ja vesilasien kaatumisen ym. on kestänyt ihan hyvin. tosin tiedän , että tuttavallani samanlainen parketti nousi pikkuhiljaa pala kerrallaan kokonaan irti sen jälkeen kun kissa oli kaatanut kukkamaljakon parketille. olisiko jokn vastaava vahinko taustalla?
- yuil
Joku sen lattian kastelee, ettei olisi vuotava viemäri- tai vesijohto.. Ei vanha parketti oikein muuten pystyyn nouse. Tai niinnin no... Jos lattialle on kaatunut melkoinen vettä ja jätetty se kuivaamatta, likomärkä koira makaa aina samassa paikassa, vettä tippuva pyykinkuivausteline, siivotaan tyyliin lattialle ämpärillä vettä, märkä matto jne..
- ei enää hallituksess
Meidän taloyhtiössä (rv -89) on mosaiikkiparkettia lattioissa ja erään asunnon uudet omistajat valittivat vajaan vuoden asumisen jälkeen, että olohuoneessa parketti nousee kuprulle. Isännöitsijä kävi paikalla ja totesi, että taloyhtiö ei korvaa uutta lattiamateriaalia. Edellisen asukkaan aikana ei ollut minkäänlaisia ongelmia.
Mielestäni taloyhtiön ei kuulu korvata parkettia.- kokemus-k
Jos on osoitettavissa selkeä rakenteellinen vika talon rakenteissa joka aiheuttaa vaurion (kosteuden pääseminen lattialaattaan alakautta, putkivuoto tms.) niin taloyhtiö korvaa lattiapinnoitteen. Muuten sen korvaa asukas.
- Anonyymi
Onko kenelläkään kokemusta, korvaako kotivakuutus kesän kosteuden nostamaa mosaiikkiparkettia?
- Anonyymi
Ei korvaa. Pitäisi olla äkillinen ennalta arvaamaton tapaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti8713786Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2322450Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori772026Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks141845- 991538
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821460Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos241426- 541186
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2231165- 311095