Diesel vai moottoripolttoöljy?

aloitteleva kuski

Elikkäs jos työkoneena on jokin pyörillä liikkuva ajoneuvo esim kaivurikuormaaja tai pyöräkuormaaja, niin pitääkö siellä polttoaine säiliössä käyttää dieseliä vai moottoripolttoöljyä, olettaen että työkoneella ajetaan myös tarvittavat siirtoajot yleisillä teillä työmaiden välillä?

Entäs jos diesel ja polttoöljy sekoittuu vahingossa? Eli laittaa dieselin sekaan polttoöljyä? Vaikuttaako mitenkä pahasti moottoriin? Periaatteessa dieselöljy ja mp-öljy taitaa olla aika pitkälti samaa ainetta, polttoöljy vain väriltään punaista?

8

4472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jösse

älä laita kumpaakaan,parempi on pistää kaasuöljyä tankkiin

• pyöräkonekuski

Mikäs se sellainen kaasuöljy oikein on ja missä sitä myydään?

• junttura1

Huoltoasemallahan sitä myydään,kaasuöljy on oikea nimitys diisselille.

käytä vaan polttoöljyä siirroissa,mutta käytät diisseliä silloin,kun kuljetat kauhassa jollekin asiakkaalle esim. mursketta

• Näin se menee

Kaasuöljy on oikea nimitys dieselöljylle ja kevyelle polttoöljylle.

Kevyttä polttoöljyä voi käyttää työkoneissa jatkuvasti. Silloin kun ajo on sellaista että se vaatii veron maksamisen ei sinne tankkiin tarvitse laskea dieselöljyä. Maksaa vaan veron siltä ajalta kun ajo tapahtuu. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

• Urakoitsija66

No ensinnäkin tankkiin jää aina löpöä, vaikka tankkaisi väliin dieseliä. Väriaine näkyy testerissä.

Kaivinkoneella, kaivurikuormaajalla tai pyöräkuormaajalla saa ajaa löpöllä. Näillä saa kauhassaan kuljettaa suoraan työhön liittyviä lisälaitteita ym. Eli saa kuljettaa kauhat, asfalttileikkurin, vasaran ym. mukanaan. Siinä rajoilla on tärylevyn kuljetus, mutta jos suoranaisesti työtehtävään kuuluu niin saa. Samoin jos kierrät työmaalla esim talon, kadun kautta ja kauhassa on mursketta, niin saa siirtää, koska se on työtehtävän osa. Mutta esimerkiksi varastolta tai hallilta murskeen kuljettaminen ei ole sallittua. Mutta jos olet hiekoittamassa, niin hiekoitussepeliä saa olla hiekoituskauhassa ja saa ajaa löpöllä.

Koneet toimii niin dieselillä kuin löpölläkin. Mutta hintaero on nykyisin hyvin pieni, eli jos luulee olevansa siinä rajoilla, tarvitseeko tankata dieseliä, niin sitten tankkaa.

• pöö

laita tankkiin rypsiöljyä jos et muuta uskalla siinä samalla kesällä paistaa vaikka käristeen tankissa jos tulee näläkä...

no asiaan pienkone bensa on oiva polttoaine jos epäilet että verokarhu hyökkää pussille on halpaa ja hyvää.

älä missään nimessä sekoita moottoripolttoainetta ja dieselöljyä kun niiden sekoituksen oktaaniluku on väärä yli 2 litran kokoiselle dieselmoottorille polttaa mäntään reiän kokemusta on...

suosittelen siis edelleen tuota pienkonebensiiniä ei kone kärsi eikä verokarhu murise myös siniset smurffit pakuissansa tykkää...

• nim.pöölle

Oot saira

• Juu tuota

Hiekoitus on luvallista löpöllä, jos hiekkaa alle 2 m3 kauheassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      23
      3073
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      41
      2704
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1523
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1261
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      41
      1016
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      126
      922
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      33
      839
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      29
      673
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe