Mitä kiinteitä teidän alle puolen vuoden ikäiset vauvat syövät?

diipadaapalal

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä kiinteitä annatte alle puoli vuotiaalle, kuinka suuren määrän kerralla ja monesti päivässä vauva kiinteitä syö? Ja missä iässä kiinteät aloititte?
Meillä 5kk ikäinen vauva. Kuukauden verran ollaan kiinteitä maisteltu. Perunaa ollaan syöty joka päivä. Lisäksi pari kertaa päivässä jotain muuta sosetta, tähän mennessä hedelmiä maisteltu ja seuraavaksi tarkoitus olisi maistella marjasoseita. Hedelmistä syöty aprikoosi, päärynä, persikka ja tällä hetkellä banaania, jonka teen itse. Samoiten perunasose tehdään itse. Porkkana ei sopinut, tuli vatsakipuja :/ Bataattia kokeillaan myös seuraavaksi.
Missä iässä puurot voi aloittaa? Kannattaako vellejä antaa ollenkaan?

6

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä syödään näin

      Hei. Minulla on juuri puoli vuotta täyttänyt tyttö. Kiinteitä ollaan 4kk vanhasta syöty. Porkkanalla aloitimme, pelkkää perunaa en ole koskaan antanut. Porkkanan seassa alkuun syötiin. Bataatti tuli muistaakseni meillä seuraavana ja hedelmistä banaani. Kuukauden verran kun olimme hiljalleen lisäilleet uusia ruokia ruokavalioon, aloimme lisäilemään tiheämpään tahtiin ja sekoittelemaan aineksia keskenään, jotta lapsi saisi silläkin tavalla uusia makuja. Minusta kuulostaa aika yksitoikkoiselta, että 5kk vanha saa perunaa päivittäin. Omasta mielestäni kannattaisi mielummin lisäillä erilaisia ruokia ruokavalioon, kuin hedelmiä. 5kk vanha voi syödä jo lihaa ja puuroa. Kannattaa ottaa toinen ensin tietenkin. Itse suosin puuroa ensin. Kun puuron otimme ruokavalioon, tyttö alkoi heti syömään sitä aamuin ja illoin. 5,5kk vanhana tytöllä taisi olla 5 ruokakertaa päivässä ja aina imetys päälle. Kun viideskin ruokailukerta tuli mukaan, alkoi lapsi myös nukkua täysiä yöunia. Määristä en osaa sanoa, riippuu niin päivästä. Teen itse kaikki ruuat (paitsi hedelmäsoseet). Ajatuksena kuitenkin; uutta ruokaa aina vain vähän, mutta tuttua ruokaa syödessä ei säännöstellä. Lapsi saa tietenkin syödä niin paljon kuin haluaa. Vellissä ei ravintoaineita ole enempää kuin maidossa, sitä emme ole antaneet.

      • Kyssäri vaan

        Pitää vain varmistaa, että tarkoittanet tuossa "vellissä ei ravintoaineita ole enempää kuin maidossa" -lauseessa maidolla korviketta? Äidinmaidossahan on kuitenkin paljon enemmän ravinteita ja ainesosia kuin vellissä, mutta velli ja korvike kyllä vertautuvat keskenään.


      • Korjaus
        Kyssäri vaan kirjoitti:

        Pitää vain varmistaa, että tarkoittanet tuossa "vellissä ei ravintoaineita ole enempää kuin maidossa" -lauseessa maidolla korviketta? Äidinmaidossahan on kuitenkin paljon enemmän ravinteita ja ainesosia kuin vellissä, mutta velli ja korvike kyllä vertautuvat keskenään.

        Juu tarkoitin nimenomaan korviketta. Anteeksi epäselvä ilmaisu :) vaikka aloittaja ei kerro onko vauva imetykselle vai ei.


    • Pelkkää perunaa?

      Meillä menty juurikin samalla lailla jo yhden vastanneen kanssa. Jos oikein kirjoituksestasi ymmärrän, teillä ei ruuista ole syöty kuin perunaa ja kuukauden olette jo kiinteitä syönyt? Suosittelisin nyt lisäämään kyllä muutakin ruokaa, mielummin kuin makeita. Makeita ei suositella annettavan kuin kerran päivässä välipalaksi tai ruuan päätteksi jälkiruokana. Näin meillä ainakin neuvolassa opastettiin. Makeissa soseissa kun on aina se hedelmäsokeri. Puuron voi tosiaan ottaa jo mukaan, samoin kuin lihan. Jos vanhemmilla ei ole allergiataustaa, voi tuossa vaiheessa alkaa kokeilemaan tiuhempaan tahtiin uusia ruokia. Pienissä määrissä aluksi tietenkin, tai tuttuun soseeseen sekoittuna. Kohta voitte jo kokeilla sormiruokailua. Meillä vajaa puoli vuotias syö itse kuorittua kurkkua ja keitettyä bataattia tai porkkanaa. Maissinaksuja voi hiukan myöhemmin antaa, jos lapsi syö kiinteät hyvin. Jotkut antavat myös näkkileipää, itse en anna, leivissä kun on aina suolaa ja muita pienelle haitallista. Velliä emme myöskään ole antaneet.

    • aloittaja vaan..

      Bataattia ollaan muutamana päivänä annettu ja sama juttu kuin porkkanan kanssa, selvästi siis tulee siitä vatsavaivoja. Seuraavaksi varmaa kokeiluun kukkakaali tai vastaava. Puurot voisi toki myös aloittaa.

    • mama31

      meillä kiinteät alotettii vähä vajaa 4kk iässä,neuvolan kehoituksesta..
      Alotettiin hedelmillä, joista päärynä, ruusunmarja, mango, omena ja aprikoosi on nyt kokeiltu. Päärynä osoittautunu herkuksi ja omenasta tuli masu kovin kipeäksi,joten se on hetken sivussa..
      Marjoista mustikka ja vadelma, sekä kasviksista peruna,porkkana,bataatti ja kesäkurpitsa on maistunut hyvin :)
      2krt päivässä ollaa vasta syöty kiinteitä korviketta, rinnalla ei ole kuin aamula kun heräilee yöunilta. Öisin kuiteskin nukuttu täysiä unia jo pari kk:tta..
      Seuraavaksi varmaa lisätään kasvismakuja... ja otetaa puuro uutena...

      Ikää tytöllä on viikko vajaa 5kk..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe