Kävin näkökenttäkokeessa ja sain järkytyksekseni kuulla että vasemman silmän näkökenttä oli normaalin ulkopuolella eli on ilmeisesti puutoksia näkökentässä . Näkökenttässä oli välillä ihan harmaata joten en kyllä nähnyt niitä valonvälähdyksiäkään ? Lähetteen sain kun silmälääkäri katsoi silmänpohjat ja sanoi niiden olevan erilaiset . Silmänpaineet ovat 20 ja 21 .
Nyt sitten varasin ajan silmälääkärille mutta sain vasta kuukauden päähän ja tuntuu että olen ihan romuna kun pelkään silmissä olevan glaukooman . Saisiko neuvoja ja ohjeita teiltä joilla on samoja ongelmia .
näkökenttä
15
9690
Vastaukset
- kupsista
Näkö säilyy kunhan ajoissa huomataan kuten kohdallasi -onneksi- on tapahtunut.
Käypä hoito kertoo:
" On arvioitu, että hoitoa saavilla potilailla aika ensimmäisestä näkökenttäpuutoksesta mahdolliseen sokeuteen vaihtelee 30:stä 40 vuoteen." .
Näkökenttätutkimuksen tuloksetkin voivat jonkin verran vaihdella
Näkökentän tulokset itselläni pysyneet suht'koht samoina tai jopa parantuneet vajaan 10 vuoden aikana siitä kun lääkäri totesi glaukooman molemmissa silmissä. Riesana vielä normikaihinkin.
Ei mitään syytä paniikkiin.- pelottaa
kiitos vastauksesta , miten sinulla huomattiin glaukooma tai siis oliko jotain oireita ? Tuon näkökenttätutkimuksen jälkeen on ollut rankkaa ja masentaa aika lailla , olo on raskasta ......
Millaisia tippoja käytät ja miten usein ? Huomasitko itse jo näkökenttätestistä että näkökentässä oli puutetta . Itse huomasin vasemman silmän kohdalla kun tausta hämärtyi tai harmaantui yht.äkkiä .
Luin netistä tuosta glaukoomasta ja hoidosta , aika masentavaa kun tipat usein eivät sovi ja aiheuttavat sivuvaikutuksia ja ym. - kupsista
pelottaa kirjoitti:
kiitos vastauksesta , miten sinulla huomattiin glaukooma tai siis oliko jotain oireita ? Tuon näkökenttätutkimuksen jälkeen on ollut rankkaa ja masentaa aika lailla , olo on raskasta ......
Millaisia tippoja käytät ja miten usein ? Huomasitko itse jo näkökenttätestistä että näkökentässä oli puutetta . Itse huomasin vasemman silmän kohdalla kun tausta hämärtyi tai harmaantui yht.äkkiä .
Luin netistä tuosta glaukoomasta ja hoidosta , aika masentavaa kun tipat usein eivät sovi ja aiheuttavat sivuvaikutuksia ja ym.Kupsista vastaa:
itselläni glaukooma löytyi silmälääkärin tutkimuksessa jonne optikko lähetti nähtyään jotain muutoksia/outouksia silmänpohjassa . Ikää oli silloin 50 ( en muista tarkkaan) . Mitään oireita ei ollut eikä ole nytkään tai sitten olen tottunut niihin . Ja tuo mainitsemani harmaa kaihi sotkee lisää .
Minulla on lääkärin ilmaisun mukaan ns.matalapaineinen glaukooma , paineet viimeksi jotain n. 17 ( ovat olleet alemmatkin jos oikein muistan).Olen aika vahvasti likinäköinen miinus 8-9 ja cylinterit päälle. Nyt miinuksia kasvattaa lisää harmaakaihi,
Itselläni on ollut vain yhdet tipat tai siis yksi "tippamerkki" - Travatan, kerran päivässä. Ei kirvele, ei ole rasvainen tms.Ilmeisesti olen onnekas tässä suhteessa, yllätys että glaukoomalääkkeenkin kanssa voi tulla ongelmia
Ainoa sivuvaikutus on ollut ripsien kasvu ja se ei todellakaan ole haitannut.
Näkökenttä on otettu vuoden- 2:n välein.
kyllähän siinä näkökenttä testissä tulee välillä vähän Pavlovin-koira olo kun laite piippailee ja itse ei huomaa mitään välähdyksiä pitkähköön aikaan. Niillä piipeillä ei kai ole mitään yhteistä valopisteiden kanssa vaikka siltä tuntuisi ...tai sitten testaaja on huijannut minua:)
- lievää painetta
Kysyisin, että oliko näkökentässäsi oleva puutos laaja ja oliko se ihan näkökentän reunassa. Kerroit tuossa, että silmänpaineesi on 20/21 eli normaalit paineet (tosin ylärajalla). Onko aiemmin ollut mahdollisesti korkeampiankin painearvoja?, kun olenn lukenut, että glaukooman vaurioita alkaa tyypillisesti ilmaan tua yli 30 paineilla. Oletko kysynyt silmällääkäriltä (joka sinut lähetti) näkökenttätutkimukseen, onko sinulla mahdollisesti jokin muu silmärairaus kuin varsinainen glaukooma? Itsellä on ollut paineet välillä 20-24 n vuoden verran ja kävin myös näkökenttä testissä ja OCT kuvauksessa..molemmat ovat täysin normaalit ja seuraava kontrolli vuoden päästä optikolla tapahtuva silmänpaineen mittaus. mYös vielä kysyisin, tehtiinkö myös silmäänpohjan OTC kuvaus? Itselle sanottiin, että silmänpaine on yksilöllinen, eli toiset ei saa 28 paineillakaan mitään glaukoomaan viittavia oireita, kun taas toisille glaukooma voi tulla 15 paineilla! Lisäksi olen lukenut ns silmän PERFUUSIO PAINEESTA eli verenpaineen alapaine-silmän paine..jos verenpaineesi on korkea, niin näköhermossa ja verkkokalvossa säilyy verenkierto korkeammallakin paineella ( tästä on netissä yks opinnäytetyö) en halua sinua pelotella, mutta älä ota kovaa painetta asiasta.
- lievää painetta
ps. unohdin vielä että, se paine, jonka silmällääkäri totesi ja teki lähetteen (tosin anellen) ks silmäpolille oli 23 molemmissa silmissä. Silmäpolilla mitattiin paine 4 kk päästä oli 20 ja em tutkimuksen täysin normaalit. Joten nyt ystäväni suosittelen..hakeudu kokeneen silmälääkärin (joka hoitaa glaukooma potilaita) hänen vastaanotolleen ja pyydä laserhoitoa, jos ongelma on vain paineet. Tämä hoitomuoto on tehokas ja hyvin monesti onnistuessaan korvaa tippojen käytön.
- se se varmaan on.
Puolet Suomen glaukoomapotilaista sairastaa normotensiiviglaukoomaa eli paineet olleet aina normaalit.
- pelottaa
se se varmaan on. kirjoitti:
Puolet Suomen glaukoomapotilaista sairastaa normotensiiviglaukoomaa eli paineet olleet aina normaalit.
Lähettäneelle silmälääkärille on aika 2 viikon kuluttua. Näkökenttäkokeen tuloksesta tiedän vain että kokeen ottaja sanoi vasemman silmän alueella on puutosta ja että kokeen tulos on normaalin ulkopuolella ? Silmänpohjakuvaus ja näkökentät on tutkittu 4 neljä vuotta sitten keskus-sairaalan silmäpolilla ( silloin paineet olivat 24-22 jonka vuoksi pyysin lähetteen ) ilmeisesti tulokset suht. normaalit mutta silloinkin sanottiin että näkökentät voisi ottaa muutaman vuoden välein ??? mutta en päässyt uudestaan polille vaan piti käydä yksityisellä .
Lähetteen nyt näkökenttätutkimukseen tehnyt silmälääkäri sanoi että silmänpohjat ovat erinäköiset ???
Kaiken lisäksi migreeni vaivaa jatkuvasti ja särky tuntuu olevan tuolla vasemman silmän yläpuolella noin 95 %:sti , olisiko jotain yhteyttä sitten . Täytän kohta 59 vuotta .
- lievää painetta
Sinä nimimerkillä "pelottaa" silloin 4 vuotta sitten mikä oli silmälääkärin lausunto? oliko se "ei glaukooma löydöksiä" oliko lausunnossa mitään varsinaista syytä, joka paineita kohottaa tai mahdollisesti voi kohottaa? (Itsellä on exfoolia), eli mykiöstä lähtee pientä hilsettä, joka voi mahdollisesti aika ajoin tukkia nesteen poistumisitehyitä ja aiheuttaa paineen vaihteluita. Toinen asia on kortisoni tai jotkut mielialalääkkeet, niillä on joillakin silmänpaineita kohottavia ominaisuuksia. Itsellä oli marraskuussa jalassa kihti, johon sain viikon kortisonikuuirn, jotta akuuttivaihe hellittäis. Siinä samassa menin optikolle uusimaan laseja ja optikko mittas silmänpaineeksi 22 molemmista silmistä ja suositteli mennä silmälääkäriin selvittään mahdollinen paineen syy.
ps. en ole lääkäri enkä lääkärinä edes yritä eiintyä, vaan olen joutunut näitä asioita kokemaan ja ollut itsekin hyvin huolissani näöstä. Haluan vain tuoda esiin seikkoja, mitkä lukemani perusteella voivat paineita silmissä kohottaa, sillä vaikka olisikin glaukooma, niin sen etenemistä voidaan paljonkin hidastaa hyvällä hoidolla, joten älä ole liian huolissasi.- pelottaa
neljä vuotta sitten lääkärin lausunnossa luki jotain ei viitteitä glaukoomaan mutta silti kehoitettiin käymään näkökenttäkokeissa muutaman vuoden välein mutta niinkuin kirjoitin en päässyt silloin silmäpolille keskussairaalaan , ilmeisesti nyt saan kai lähetteen sillä eikös tuo hoito kuulu keskussairaalan silmäpolille ?
Minulla on ollut paineet koholla jo vuonna 2006 kun tarkistin optikon silmälasireseptin niin silloin oli jo paineet 21 ja 21 .
Kaiken huipuksi glaukooma riskiä lisää tuo likinäkö ja migreenitaipumus .
Silmiä kirveltää joten ajatukset ovat silmissä koko ajan ja tuntuu että näkökin jo heikkenee ........
Olisi kiva lukea muiden kokemuksia noista asioista
- lievää painetta
Joo kuuluu se ja ymmärtääkseni kontrolliaika on yksi vuosi (näin on yhdellä kaverillani, jolla on glaukooma ja jo lievä sen aiheuttama näkökentän puutos). En halua pelotella, mutta likinäkö sekä migreeni taipumus on riskitekijöitä. Kysypäs lääkäriin kun pääset myös, että onko laserhoito mahdollinen? Siinä poltetaan laserilla pieniä reikiä värikalvoon, jotta paine tasaantuisi ja näin mahdolliset glaukooman vauriot ja niiden paheneminen hidastuisi.
- tarkennusta.
Reikiä tehdään värikalvoon vain ahdaskulmaisissa silmissä. Muuten vain vanhemmalla laserilla palovammoja kammiokulmaan tai uudemmalla ilman palovammoja.
- pelottaa
tarkennusta. kirjoitti:
Reikiä tehdään värikalvoon vain ahdaskulmaisissa silmissä. Muuten vain vanhemmalla laserilla palovammoja kammiokulmaan tai uudemmalla ilman palovammoja.
Lievää painetta : millaista hoitoa ystäväsi saa tuohon glaukoomaan ja onko siitä ollut apua , minua hirvittää koko tulevaisuus , meneekö se silmätippojen kanssa ja auttavatko ne vai onko leikkaus edessä , tässä ajatukset lähtevät laukkaamaan ......... olisin jo aikaisemmin halunnut käydä silmäpoliklinikalla mutta en päässyt uudestaan sinne tuon ensimmäisen käynnin jälkeen ? Nyt harmittaa etten ollut tiukempi ja vaatinut uutta lähetettä aikaisemmin .
- lievää painetta
Hoitona on tippoja joilla alennetaan silmänpainetta (25% alkutasosta on hoitotavoite) tipoillahan pyritään ehkäisemään näkökenttäpuutosten (näköhermon vaurion) laajentuminen eli eteneminen, tällä tutulla on vuosittain seuranta silmäpolilla otc ja näkökenttätutkimus.
- pelottaa
Onko silmätipat auttaneet ja miten hänen silmät ovat kestäneet niitä kun olen lukenut että monilla on hankaluuksia käytön suhteen ym.
Te jotka olette käyneet näkökenttätutkimuksessa , oletteko itse huomanneet näkökenttäpuutokset tutkimuksessa kun itse huomasin vasemman silmän kohdalla harmaita kohtia vai kuvittelinko vain ? - lievää painetta
pelottaa kirjoitti:
Onko silmätipat auttaneet ja miten hänen silmät ovat kestäneet niitä kun olen lukenut että monilla on hankaluuksia käytön suhteen ym.
Te jotka olette käyneet näkökenttätutkimuksessa , oletteko itse huomanneet näkökenttäpuutokset tutkimuksessa kun itse huomasin vasemman silmän kohdalla harmaita kohtia vai kuvittelinko vain ?Ystäväni tapauksessa glaukooman eteneminen on lähes ollut pysähdyksissä, eli ei ole näkökentän puutokset edenneet ja paineet on olleet hyvin laskusuunnassa 30% laskeneet alkutilanteesta (25)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1566329
- 491763
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381434- 461044
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241009Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48931Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13909Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384888Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14867Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75865