Kömpelö 2 vuotias

Huolestunko

Pitääkö huolestua jos 2 vuotias on kovin kömpelö ?
On aina ollut varovainen lapsi, tykännyt enemmän tarkkailla, piirtää, lukea kirjoja mielummin kuin liikkua.
Lähti kävelemään vasta melkein puolitoistavuotiaana.

Ei siis osaa juosta,hyppiä, kävellä portaita, kiipeillä pahemmin. Jos kävellään ulkona ja tiellä on vaikka joku pieni kuoppa niin lapsi kiertää sen kaukaa. Ei muutenkaan halua kävellä jos on vähänkään epätasaista.

Tiedän että kaikki ovat omanlaisiaan, mutta välillä näyttää että jo 1 vuotiaat ovat ketterämpiä:).
Muuten lapsi on normaalisti kehittynyt, puhuukin jo suhteellisen hyvin.
Niin ja poika kyseessä, eikös pojat ole yleensä vilkkaita liikkumaan?

23

2170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pph1

      Onko neuvolassa jo puututtu ongelmaan? Kyllä 2v pitäisi jo osata juosta ja päästä jollain tavalla portaat ainakin ylöspäin. Moni osaa tuossa iässä hyppiä tai ainakin yrittää matkia hyppimistä. Lapsi on lähtenyt kävelemään normaaliajassa mutta taitojen olisi pitänyt huimasti kehittyä tässä puolessa vuodessa.

      Itse pyytäisin neuvolasta apua. Lapsi voisi hyötyä fysioterapiakäynnistä. Kotona kannattaa päivittäin viedä lapsi harjoittelemaan liikkumista esim. metsään, portaisiin tai harjoituttaa sohvalle kiipeämistä. Muunkinlainen liikkuminen tukee kehitystä. Tee vaikka ryömintäesteratoja sisällä, potkikaa palloa tai möyrikää ulkona mutalammikossa...

    • Huolestuko

      Kiitos vastauksesta.
      Meillä on parin viikon päästä 2 v neuvola ja otan siellä asian/huoleni esille.
      Olen miettinyt myös,että kannattaisiko poika käyttää fysioterapeutilla.

      Poika siis menee portaat ylös jos pidän häntä kädestä kiinni tai konttaamalla, mutta ei siis nouse itse kävellen. Matkii myös hyppimistä, mutta jalat eivät irtoa maasta;).
      Kiipeää harvoin ja jos kiipeää niin vain hyvin mataliin paikkoihin.
      Olen yrittänyt viedä metsään kävelemään, mutta poika lähinnä seisoo paikoillaan vaikka yrittäisin houkutella. Kun hän yrittää juosta niin se on vaan sellaista "nopeaa kävelyä". Palloa osaa potkia.

      Mistähän tälläinen kömpelyys johtuu?
      Pitääkö enemmissä määrin huolestua?:(

    • ei kai hätää

      Olen ollut päiväkodissa töissä monta vuotta (en juuri nyt) ja huomannut, että lasten karkeamotorisissa valmiuksissa on huimia eroja -- kuten on kielellisessä ja hienomotorisissakin valmiuksissa.

      Mitä tarkoitat 2-vuotiaalla. On tosi suuri ero, puhutko juuri kaksi vuotta täyttäneestä vai jo kolmea lähentelevästä lapsesta.

      Ensimmäisessä tapauksessa en varsinaisesti huolestuisi. Lapsi on vain orientoitunut toisin kuin monet ikätoverinsa. Hänestä saattaa sukeutua kirjailija, filosofi tai ties mitä. Mutta tuskin kilpaurheilijaa ja sehän on vain hyvä asia :D

    • Älä huolestu

      Jos lapsi puhuu hyvin ja on vaipaton, niin ajattelisin vain niin, että hän on liikkumisen suhteen oma persoonansa. Hän on vain varovainen, eikä halua satuttaa itseänsä. Ehkä se on fiksuutta, joten miksi huolestua. Onhan ihmisiä, joilla on esim korkean paikan kammo.

      • Jsskh

        Anteeksi, mutta miten se vaipattomuus asiaan liittyy? Ei kovin moni kaksivuotias poikalapsi vielä kuiva ole.


      • Älä hiolestu
        Jsskh kirjoitti:

        Anteeksi, mutta miten se vaipattomuus asiaan liittyy? Ei kovin moni kaksivuotias poikalapsi vielä kuiva ole.

        Kuivaksi oppimisen "luontevin ikä" on vähän ennenkuin lapsi täyttää 2 vuotta, joten siksi kysyin. Eli todella moni lapsi on kuiva 2 vuotiaana, eikä tuossa suhteessa oppimisessa ole sukupuolieroja.


      • Jsskh
        Älä hiolestu kirjoitti:

        Kuivaksi oppimisen "luontevin ikä" on vähän ennenkuin lapsi täyttää 2 vuotta, joten siksi kysyin. Eli todella moni lapsi on kuiva 2 vuotiaana, eikä tuossa suhteessa oppimisessa ole sukupuolieroja.

        Laittaisitko vähän linkkejä väitteesi tueksi, kiitos? Muitakin peruteluja olisi hyvä olla kuin oma mielipide, jos tuollaisen "faktan" esittää.


      • Älä huolestu
        Jsskh kirjoitti:

        Laittaisitko vähän linkkejä väitteesi tueksi, kiitos? Muitakin peruteluja olisi hyvä olla kuin oma mielipide, jos tuollaisen "faktan" esittää.

        Kun esikoiseni oli ennen 2 vuoden ikää sekä päivä, että yökuiva, neuvolatäti totesi, että näin pitääkin olla ja puhui minulle tuosta otollisesta ajasta ihan faktana. Jos jollain lapsella on vielä 3-vuotiaana vaippa, tuskin neuvolatädit käyvät moittimaan, että miksi lapsi vielä on vaipoissa, vaan sivuuttavat asian korrektisti.

        Mikä tässä asiassa sinua niin kaihertaa? Älä stressaa. Kyllä lapsi oppii myöhemminkin kuivaksi. Meillä kaikki lapset olivat kuivia noin 2 vuotiaina, koska luojan kiitos, minulle oli kerrottu tuosta otollisesta iästä. Säästettiin luontoa ja rahaa ja saatiin lapsille jo nuoresta onnistumisen iloa. Tuo kuivaksi oppiminen on lapselle "hyvä juttu" - parempi kuin vanhempien rahan säästö.


      • Ssjkh
        Älä huolestu kirjoitti:

        Kun esikoiseni oli ennen 2 vuoden ikää sekä päivä, että yökuiva, neuvolatäti totesi, että näin pitääkin olla ja puhui minulle tuosta otollisesta ajasta ihan faktana. Jos jollain lapsella on vielä 3-vuotiaana vaippa, tuskin neuvolatädit käyvät moittimaan, että miksi lapsi vielä on vaipoissa, vaan sivuuttavat asian korrektisti.

        Mikä tässä asiassa sinua niin kaihertaa? Älä stressaa. Kyllä lapsi oppii myöhemminkin kuivaksi. Meillä kaikki lapset olivat kuivia noin 2 vuotiaina, koska luojan kiitos, minulle oli kerrottu tuosta otollisesta iästä. Säästettiin luontoa ja rahaa ja saatiin lapsille jo nuoresta onnistumisen iloa. Tuo kuivaksi oppiminen on lapselle "hyvä juttu" - parempi kuin vanhempien rahan säästö.

        Mistä päättelit, että stressaan oman lapseni kanssa? Kaksivuotiaani on myös päiväkuiva, kommenttini ei liity mitenkään häneen. Puutuin siihen, että esitit näemmä jonkun päiväkodin tädin kommentin totuutena ja peilaat sinulle tuntemattoman lapsen yleistä kehitystä sen kautta. En ota kantaa siihen, onko nykyinen tapa hyvä, mutta todellakaan suurin osa lapsista ei ole kuivia kaksivuotiaana. Nykyään neuvotaan viemään lasta potalle vasta 1,5-2 vuoden iästä alkaen. Kun tämä on yleinen käytäntö, et todellakaan voi tehdä päätelmiä lapsen kehityksestä sen perusteella, onko hän päiväkuiva, varsinkaan, kun sinulla ei ennen vastautasi ollut mitään tietoa siitä onko lasta edes käytetty potalla. Se, miten sinä tai minä toimimme lapsen kanssa ei ole välttämättä se tavallisin tapa, vaikka se itselle tutuimmalta ja oikeimmalta tuntuukin.


      • toi sama
        Ssjkh kirjoitti:

        Mistä päättelit, että stressaan oman lapseni kanssa? Kaksivuotiaani on myös päiväkuiva, kommenttini ei liity mitenkään häneen. Puutuin siihen, että esitit näemmä jonkun päiväkodin tädin kommentin totuutena ja peilaat sinulle tuntemattoman lapsen yleistä kehitystä sen kautta. En ota kantaa siihen, onko nykyinen tapa hyvä, mutta todellakaan suurin osa lapsista ei ole kuivia kaksivuotiaana. Nykyään neuvotaan viemään lasta potalle vasta 1,5-2 vuoden iästä alkaen. Kun tämä on yleinen käytäntö, et todellakaan voi tehdä päätelmiä lapsen kehityksestä sen perusteella, onko hän päiväkuiva, varsinkaan, kun sinulla ei ennen vastautasi ollut mitään tietoa siitä onko lasta edes käytetty potalla. Se, miten sinä tai minä toimimme lapsen kanssa ei ole välttämättä se tavallisin tapa, vaikka se itselle tutuimmalta ja oikeimmalta tuntuukin.

        on ennenkin täällä päivitellyt vaippajuttuja ja kertoillut miten oivallinen ihminen hän on kun saa kaikki kuiviksi viikossa..Vielä kun saisi ymmärtäväisyyttä ja suvaitsevaisuutta peliin..


      • Älä huolestu
        Ssjkh kirjoitti:

        Mistä päättelit, että stressaan oman lapseni kanssa? Kaksivuotiaani on myös päiväkuiva, kommenttini ei liity mitenkään häneen. Puutuin siihen, että esitit näemmä jonkun päiväkodin tädin kommentin totuutena ja peilaat sinulle tuntemattoman lapsen yleistä kehitystä sen kautta. En ota kantaa siihen, onko nykyinen tapa hyvä, mutta todellakaan suurin osa lapsista ei ole kuivia kaksivuotiaana. Nykyään neuvotaan viemään lasta potalle vasta 1,5-2 vuoden iästä alkaen. Kun tämä on yleinen käytäntö, et todellakaan voi tehdä päätelmiä lapsen kehityksestä sen perusteella, onko hän päiväkuiva, varsinkaan, kun sinulla ei ennen vastautasi ollut mitään tietoa siitä onko lasta edes käytetty potalla. Se, miten sinä tai minä toimimme lapsen kanssa ei ole välttämättä se tavallisin tapa, vaikka se itselle tutuimmalta ja oikeimmalta tuntuukin.

        Ei ollut päiväkodin tädin kommentti, kuten lukemalla uudestaan viestini voit todeta. :)
        Kyllä suurin osa 2-vuotiaista on kuivia, vaikka tässä suhteessa on kyllä ehkä havaittavissa lievää taantumista. Olen tosiaan törmännyt pariin 3-vuotiaaseen poikaan, jotka ovat tehneet kakatkin vaippaan.

        Tosin en usko, että nukylasten kehitys olisi taantuvaa, vaan pikemminkin heidän vanhempiensa. Kestovaippojen pesu ja helppovaipat ovat niin helppoja, että lapsen kasvatus tällä siisteyssaralla unohtuu.

        "Nykyään neuvotaan viemään lasta potalle vasta 1,5-2 vuoden iästä alkaen." Tämähän nimenomaan tukee sanomaani. Yleensä lapsi tuossa iässä tajuaa potallakäymisen jujun lähes saman tien - viikossa tai parissa.


      • Älä huolestu
        toi sama kirjoitti:

        on ennenkin täällä päivitellyt vaippajuttuja ja kertoillut miten oivallinen ihminen hän on kun saa kaikki kuiviksi viikossa..Vielä kun saisi ymmärtäväisyyttä ja suvaitsevaisuutta peliin..

        En ole sama kirjottaja, koska en ole omien lasteni kohdalla koskaan kertonut kauanko potalle oppiminen vei aikaa. Meillä pottaan tutustuttiin jreilun vuoden iässä, mutta kuivaksi oppiminen tapahtui "vasta" 2-vuotiaana tai hiukan ennen 2 vuoden ikää. Vainoharhaisuus on kauhea kärsimys ja riippakivi. Voimia!


      • Sjkkh
        Älä huolestu kirjoitti:

        Ei ollut päiväkodin tädin kommentti, kuten lukemalla uudestaan viestini voit todeta. :)
        Kyllä suurin osa 2-vuotiaista on kuivia, vaikka tässä suhteessa on kyllä ehkä havaittavissa lievää taantumista. Olen tosiaan törmännyt pariin 3-vuotiaaseen poikaan, jotka ovat tehneet kakatkin vaippaan.

        Tosin en usko, että nukylasten kehitys olisi taantuvaa, vaan pikemminkin heidän vanhempiensa. Kestovaippojen pesu ja helppovaipat ovat niin helppoja, että lapsen kasvatus tällä siisteyssaralla unohtuu.

        "Nykyään neuvotaan viemään lasta potalle vasta 1,5-2 vuoden iästä alkaen." Tämähän nimenomaan tukee sanomaani. Yleensä lapsi tuossa iässä tajuaa potallakäymisen jujun lähes saman tien - viikossa tai parissa.

        Kappas, se olikin terveydenhoitaja, joka muuten on oikea nimitys, ei neuvolatäti...

        Olepa hyvä:

        http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/

        Siinä sinulle tietoa mm. tuosta sukupuolten välisestä eroavaisuudesta. Puhe on tietenkin keskimääräisestä oppimisesta. Ja kyllä se nyt kuule vain on niin, että suurin osa ei todellakaan ole kuivia kahteen ikävuoteen mennessä. Eikä tässä siitä ollut edes kyse, vaan siitä, että teit jotain ihme päätelmiä lapsen muusta kehityksestä sillä perusteella. Ei tuon ikäisen vaipoissa olemisesta voi sanoa vielä juuta eikä jaata.


      • kannanotto
        Sjkkh kirjoitti:

        Kappas, se olikin terveydenhoitaja, joka muuten on oikea nimitys, ei neuvolatäti...

        Olepa hyvä:

        http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/

        Siinä sinulle tietoa mm. tuosta sukupuolten välisestä eroavaisuudesta. Puhe on tietenkin keskimääräisestä oppimisesta. Ja kyllä se nyt kuule vain on niin, että suurin osa ei todellakaan ole kuivia kahteen ikävuoteen mennessä. Eikä tässä siitä ollut edes kyse, vaan siitä, että teit jotain ihme päätelmiä lapsen muusta kehityksestä sillä perusteella. Ei tuon ikäisen vaipoissa olemisesta voi sanoa vielä juuta eikä jaata.

        Sori nyt, että puutun teidän kahden väliseen kinasteluun.

        Se on tutkimuksissa todettu, että poikien kuivaksi oppiminen tapahtuu hieman myöhemmin kuin tyttöjen. Noin keskimäärin ja yksilölliset erot ovat toki suuria.

        Olen kyllä nimimerkki "älä huolestu" kanssa samoilla linjoilla siitä, että opettelu jää nyky-yhteiskunnassa kertokäyttövaippojen helppouden vuoksi aivan liian myöhäiseksi. Minulla on neljä lasta (kaksi poikaa ja kaksi tyttöä) ja kaikki kyllä hyvin ovat olleet kuivia ennen kahden vuoden ikää. Nuorin, joka on tyttö jopa reilusti ennen puolentoista vuode ikää.

        En silti sano, että kaikilla menisi näin. Tuntuu kuitenkin kummalta, että vielä 70-luvulla lapset olivat ehdottmasti vaipattomia kahteen ikävuoteen mennessä. On vaikea kuvitella, että jotain geneettistä, neurologista taantumaa voisi tapahtua näin lyhyessä ajassa.

        Todennäköisesti kyse on siitä, että mukavuussyistä vaippaa pidetään pitkään. Sitten uhmaiän koittaessa todetaan: lapsi ei ole vielä "valmis", kun kiukuttelee potalle menosta.

        Sama se minulle sinänsä, vaikka vaippa olisi koko iän. Ekologisesti se vain on arveluttavaa. Vaippa on ongelmajäte ja pahinta laatua.


      • Sjjkh
        kannanotto kirjoitti:

        Sori nyt, että puutun teidän kahden väliseen kinasteluun.

        Se on tutkimuksissa todettu, että poikien kuivaksi oppiminen tapahtuu hieman myöhemmin kuin tyttöjen. Noin keskimäärin ja yksilölliset erot ovat toki suuria.

        Olen kyllä nimimerkki "älä huolestu" kanssa samoilla linjoilla siitä, että opettelu jää nyky-yhteiskunnassa kertokäyttövaippojen helppouden vuoksi aivan liian myöhäiseksi. Minulla on neljä lasta (kaksi poikaa ja kaksi tyttöä) ja kaikki kyllä hyvin ovat olleet kuivia ennen kahden vuoden ikää. Nuorin, joka on tyttö jopa reilusti ennen puolentoista vuode ikää.

        En silti sano, että kaikilla menisi näin. Tuntuu kuitenkin kummalta, että vielä 70-luvulla lapset olivat ehdottmasti vaipattomia kahteen ikävuoteen mennessä. On vaikea kuvitella, että jotain geneettistä, neurologista taantumaa voisi tapahtua näin lyhyessä ajassa.

        Todennäköisesti kyse on siitä, että mukavuussyistä vaippaa pidetään pitkään. Sitten uhmaiän koittaessa todetaan: lapsi ei ole vielä "valmis", kun kiukuttelee potalle menosta.

        Sama se minulle sinänsä, vaikka vaippa olisi koko iän. Ekologisesti se vain on arveluttavaa. Vaippa on ongelmajäte ja pahinta laatua.

        Sanoin aiemmin, etten ota kantaa tähän nykymenoon, mutta otetaan nyt sitten: olen aivan samaa mieltä, lapsilla varmasti on mahdollisuus oppia kuivaksi aiemmin kuin nykyään on tavallista. Pointtini ei kuitenkaan ollut siinä, vaan mielestäni ei voi nimimerkin "älä huolestu" tavoin tehdä päätelmiä lapsen kehityksestä sillä perusteella onko tämä kuiva kahteen ikävuoteen mennessä, KUN nykyään kuivaksiopettelu aloitetaan keskimäärin niin myöhään. Eikä kaksivuotias vaipoissa ole mitenkään poikkeuksellisen myöhään kehittynyt, vaikkei olisikaan vielä valmis kuivaksi, olkoonkin että iso osa VOISI jo kahden vuoden kieppeillä kuivaksi oppia.


      • kannanotto
        Sjjkh kirjoitti:

        Sanoin aiemmin, etten ota kantaa tähän nykymenoon, mutta otetaan nyt sitten: olen aivan samaa mieltä, lapsilla varmasti on mahdollisuus oppia kuivaksi aiemmin kuin nykyään on tavallista. Pointtini ei kuitenkaan ollut siinä, vaan mielestäni ei voi nimimerkin "älä huolestu" tavoin tehdä päätelmiä lapsen kehityksestä sillä perusteella onko tämä kuiva kahteen ikävuoteen mennessä, KUN nykyään kuivaksiopettelu aloitetaan keskimäärin niin myöhään. Eikä kaksivuotias vaipoissa ole mitenkään poikkeuksellisen myöhään kehittynyt, vaikkei olisikaan vielä valmis kuivaksi, olkoonkin että iso osa VOISI jo kahden vuoden kieppeillä kuivaksi oppia.

        Tässä olet tietenkin aivan oikeassa.

        Lapsen kehityksestä ei voi mitään päätellä siitä onko vaippa vielä vaikka kolmivuotiaana. Se kertoo lähinnä vanhemmista vain.

        Ihan sama kuin päätellisi siitä jotain, osaako syödä haarukalla ja veitsellä. Jos näitä ei ole koskaan käteen annettu, niin tietenkään ei osaa.


      • ja tietenkin
        kannanotto kirjoitti:

        Tässä olet tietenkin aivan oikeassa.

        Lapsen kehityksestä ei voi mitään päätellä siitä onko vaippa vielä vaikka kolmivuotiaana. Se kertoo lähinnä vanhemmista vain.

        Ihan sama kuin päätellisi siitä jotain, osaako syödä haarukalla ja veitsellä. Jos näitä ei ole koskaan käteen annettu, niin tietenkään ei osaa.

        joka ikinen tapaus kertoo vain vanhemmista jotain,missään nimessä lapsi ei voi oppia myöhemmin vaan tasan silloin kuin nämä kaakattajat sanovat..


      • Taantunut äiti
        Älä huolestu kirjoitti:

        Ei ollut päiväkodin tädin kommentti, kuten lukemalla uudestaan viestini voit todeta. :)
        Kyllä suurin osa 2-vuotiaista on kuivia, vaikka tässä suhteessa on kyllä ehkä havaittavissa lievää taantumista. Olen tosiaan törmännyt pariin 3-vuotiaaseen poikaan, jotka ovat tehneet kakatkin vaippaan.

        Tosin en usko, että nukylasten kehitys olisi taantuvaa, vaan pikemminkin heidän vanhempiensa. Kestovaippojen pesu ja helppovaipat ovat niin helppoja, että lapsen kasvatus tällä siisteyssaralla unohtuu.

        "Nykyään neuvotaan viemään lasta potalle vasta 1,5-2 vuoden iästä alkaen." Tämähän nimenomaan tukee sanomaani. Yleensä lapsi tuossa iässä tajuaa potallakäymisen jujun lähes saman tien - viikossa tai parissa.

        Meillä taitaa olla päiväkotiin sattunut jostain syystä useampi taantuneen vanhemman lapsi. Kun havaintoni mukaan täysin päiväkuivia on vähemmän kuin vaipallisia lapsia (2-3-vuotiaissa). Luulin jonkin aikaa, että lapseni oli ainoa. Vanhin "vaipattomuutta harjoitteleva" on n. 3,5 vuotias. Ja oma lapseni tekee nimenomaan kakat lähes päivittäin vaippaan (tekee myös pottaan), pissoja sen sijaan ei, muuta kuin yöllä. Vaippa on aamulla harvoin kuiva. Ehkä laitoin lapseni potalle liian aikaisin. Muuta en keksi mitä sellaista olisin tehnyt minkä takia lapseni vaippaan kakkaaminen olisi minun ja mieheni vika. Mutta antakaa nyt ihmeessä neuvoja (uskoisin kyllä yrittäneeni niitä kaikkia) mitä tehdä. Kun tiedätte mitä se vanhemmista kertoo. Ehkä olemme yrittäneetkin liikaa, koska lapsi selvästi alkaa jo stressaamaan sen kakan kanssa. Itse yritän olla kärsivällinen. Tiedän äidin joka huusi lapsilleen naama punaisena, jos sattui vahinko. Sitä en halua tehdä. Jos olen laiska, niin millä tavalla? Neuvolassa ei terveydenhoitaja ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, mutta täältä varmasti saa suoraa "puhetta".

        Lapsemme puhuu hyvin, juoksee lujaa, kävelee vaikeakulkuisessakin maastossa metsässä, kiipeilee, hyppii ym. Vaikka ei olekaan täysin vaipaton.

        Itse olen syntynyt 70-luvun lopulla ja mulla ei ollut vaippaa päivähoidossa, mutta vahinkoja sattui kyllä. Eli pissat tuli housuun.


      • Taantunut äiti
        Taantunut äiti kirjoitti:

        Meillä taitaa olla päiväkotiin sattunut jostain syystä useampi taantuneen vanhemman lapsi. Kun havaintoni mukaan täysin päiväkuivia on vähemmän kuin vaipallisia lapsia (2-3-vuotiaissa). Luulin jonkin aikaa, että lapseni oli ainoa. Vanhin "vaipattomuutta harjoitteleva" on n. 3,5 vuotias. Ja oma lapseni tekee nimenomaan kakat lähes päivittäin vaippaan (tekee myös pottaan), pissoja sen sijaan ei, muuta kuin yöllä. Vaippa on aamulla harvoin kuiva. Ehkä laitoin lapseni potalle liian aikaisin. Muuta en keksi mitä sellaista olisin tehnyt minkä takia lapseni vaippaan kakkaaminen olisi minun ja mieheni vika. Mutta antakaa nyt ihmeessä neuvoja (uskoisin kyllä yrittäneeni niitä kaikkia) mitä tehdä. Kun tiedätte mitä se vanhemmista kertoo. Ehkä olemme yrittäneetkin liikaa, koska lapsi selvästi alkaa jo stressaamaan sen kakan kanssa. Itse yritän olla kärsivällinen. Tiedän äidin joka huusi lapsilleen naama punaisena, jos sattui vahinko. Sitä en halua tehdä. Jos olen laiska, niin millä tavalla? Neuvolassa ei terveydenhoitaja ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, mutta täältä varmasti saa suoraa "puhetta".

        Lapsemme puhuu hyvin, juoksee lujaa, kävelee vaikeakulkuisessakin maastossa metsässä, kiipeilee, hyppii ym. Vaikka ei olekaan täysin vaipaton.

        Itse olen syntynyt 70-luvun lopulla ja mulla ei ollut vaippaa päivähoidossa, mutta vahinkoja sattui kyllä. Eli pissat tuli housuun.

        Ja koskahan neuvolasta laittavat lapsen johkin tutkimuksiin? Ei varmaan koskaan, jos vika on aina pelkästään vanhemmissa. Tai jos "neuvolatädit" aina vaan sivuuttavat asian korrektisti?

        Meillä lapsella alkuun oli pitkään aika, että pottaan ei tullut mitään. Sitten tulosta alkoi yhtäkkiä tulla. Yhden kaverin lapsella taas tuli heti alussa hyvin pottaan tulosta, mutta 2-vuotiaana tulikin takapakkia eikä halunnut mennä potalle. Meillä siis pottailut sujuikin paremmin vaikka alkuun oli toisinpäin. Meillä meni myös pitkään, että lapsi ei tunnistanut pissa/kakkahätää kun vasta siinä vaiheessa, kun pissa/kakka alkoi jo tulla. Kyllä kai sekin on mahdollista, että toisilla se tapahtuu ainakin hieman myöhemmin kuin toisilla?


    • Huolestunko

      Kiitos taas vastanneille!
      Poika on päiväkuiva eli käyttää vaippaa vain öisin tai jos ollaan pitkään ulkona.
      Muuten siis mielestäni kehittynyt muissa asioissa todella hyvin, liikkuminen vain takkuaa...

      Mitähän "vaatimuksia" liikkumisen suhteen on siellä 2 v neuvolassa?
      Saammekohan lähetteen sinne fysioterapeutille?

      Niin ja poika täyttää sunnuntaina 2 vuotta kun joku sitä kyseli...

      • rauha, rauha

        Kyllä se siellä neuvolassa sitten selviää, kun kerrot huolestasi. Muistaakseni 2-vuotiaana pitäisi osata hypätä kahdella jalalla ja kolmevuotiaana pari hyppyä yhdellä. Minulla on nyt kuopuskin yläkoululainen, että voin muistaa väärin.

        Toisaalta lapsesi on kävellyt vasta puoli vuotta, että kai sitten nämäkin taidot tulevat vähän jälkijunassa. Siskon lapset ovat kävelleet vasta lähempänä puoltatoista myös vähän kömpelöitä ovat olleet sen jälkeenkin omiini verrattuna, jotka lähtivät käveleämään n. kymmenkuisina.

        Sehän on hienoa, että poikasi on jo päiväkuiva. Siltä osin hermosto on ainakin aivan kunnossa. Älä nyt yöuniasi menetä.. voi hyvin olla, että on nyt vain tässä asiassa hieman muita hitaampi.

        Potkaiseeko palloa. Se testataan neuvolassa 2-vuotiaille.


      • 3-vuotis neuvola
        rauha, rauha kirjoitti:

        Kyllä se siellä neuvolassa sitten selviää, kun kerrot huolestasi. Muistaakseni 2-vuotiaana pitäisi osata hypätä kahdella jalalla ja kolmevuotiaana pari hyppyä yhdellä. Minulla on nyt kuopuskin yläkoululainen, että voin muistaa väärin.

        Toisaalta lapsesi on kävellyt vasta puoli vuotta, että kai sitten nämäkin taidot tulevat vähän jälkijunassa. Siskon lapset ovat kävelleet vasta lähempänä puoltatoista myös vähän kömpelöitä ovat olleet sen jälkeenkin omiini verrattuna, jotka lähtivät käveleämään n. kymmenkuisina.

        Sehän on hienoa, että poikasi on jo päiväkuiva. Siltä osin hermosto on ainakin aivan kunnossa. Älä nyt yöuniasi menetä.. voi hyvin olla, että on nyt vain tässä asiassa hieman muita hitaampi.

        Potkaiseeko palloa. Se testataan neuvolassa 2-vuotiaille.

        Taitaa olla neuvoloissa erilailla, sillä meillä tuo pallon potkaisu ja heittäminen oli vasta 3-vuotis neuvolassa? Sekä myös hyppy viivan yli. Vai muistatko väärin tuon iän?


    • Mokkis

      neuvolan kirjasessa on tällainen kasvu ja kehitys vuosittain-taulukko, jossa juoksu on 2-3½ iässä. Hyppää tasajalkaa 3-4½ vuoden iässä. Ja ompa vielä tuossa vauvan kk taulukossa; Kävelee tuetta 10-13kk.

      Ja nämä on minun mielestä semmosia keskimääräisiä, suuntaaantavia aikoja. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe