Pystyyn nousevalle 6,5kk vanhalle kengät?

Ällistynyt-äiti

Hei!
Minulla on nyt 6,5kk vanha tyttö. Hän on ryöminyt 4kk vanhasta ja kontannut 6kk vanhasta. Nyt on oppinut nousemaan itse istumaan ja äidin kauhuksi nousee seisomaan tukea vasten. Viime päivien aikana tyttö on ottanut tukea pitkin myös aivan selkeitä kävelyaskelia. Soitin tänään neuvolaan muissa asioissa ja kysäisin samalla kenkien hommaamisesta tytölle kun itse ottaa jo askelia. Lapsi siis varvistaa todella pahasti! Varpaat jäävät kokonaan alle. Neuvolassa sanoivat, että menee nuoruuden piikkiin ja epäilivät kovasti vauvat ottaneen vain vahingossa askelia. Koitin sanoa lapsen ottavan niitä joka kerta pystyyn noustessaan (ja hän nousee pystyyn kokoajan!). Neuvolassa epäiltiin, että lapsi saattaisi unohtaa koko touhun. Itse kyllä tätä epäilen, tyttö on aina ollut kiva keskittymään yhteen Asiaan kerrallaan, eikä ikinä jonkun asian unohdettuaan ole sitä unohtanut hetkeksikään. Nyt siis riittää hänellä touhua! Kysyisin siksi täällä seuraavaa: olisiko lapselle teidän mielestänne hyvä hommata jo tässä vaiheessa kengät? Jos olisitte kenkien kannalla, mistä koosta ensiaskel kengät alkavat? Tyttö kun on pienikokoinen, käyttää vaatteina koon 62-68 vaatteita. Kiitos vastauksistanne!

8

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9658tru

      Muistelen, että nykyisellään ei suositella enää ns. sisäkenkien käyttöä. Ja varmaan ainakaan noin pienelle ei kannata, varvistaminen varmasti kuuluu vielä "ikään". Meidän lapset ei ulkonakaan ole suostuneet heti alkuun kengillä kävelemään, vaan mieluummin ovat kontanneet, joten ne ensiaskel kengät ovat olleet ihan turhia. Itse en varmaan kenkiä ostaisi, ennenkuin lapsi kävelee kunnolla. Tosin enpä ole fysioterapeutti tai muutenkaan alan ammattilainen sanomaan, ehkä kannattaa tarkistaa asia.

    • täällä näin..

      En ole kyllä itse kuullut etteikö kenkiä suositeltaisi, onhan se oikesti tärkeätä että jalka "muotoutuu" kävelemään oikein. Toisaalta, entisaikaan ei ole varmasti mitään kenkiä käytetty..

      Asiaan kuitenkin. Meillä tyttö nousi seisomaan tasan 7kk iässä ja tuen kanssa kävelemään lähti viikko sen jälkeen. Me käytiin ostamassa k-kengästä ensiaskelsandaalit. Siellä oli monenlaista kenkää tarjolla ihan edullista ja sitten vähän kalliimpaa. Me ostimme (en nyt merkkiä muista) sellaiset mitä ihan fysioterapeutit suosittelee.

      Tyttö kanssa varvasti aivan hirveästi ja kengillä se varvastus loppui. AIna kun ei kenkiä ollut niin varvasti. Eli ainakin itse näen että siitä olisi hyötyä. Ja jos on edes pieni mahdollisuus siihen että askenvikoja voi sillä korjata niin sehän on suuri plussa. Askelvikahan ei tarkoita sitä että kävelisi huonosti tai että kukaan huomaisi mitään eroa kävelytyylissä, huono askel ottaa nimenomaan selkään. Myöskin pahoja askelvikoja voi tulla, mutta kyllä tuo selkäkivut ovat yksi iso asia mihin houno askel johtaa.

      Meillä ei ainakaan likka pahakseen kenkiä laittanut ja niillä käveli sisällä siihen asti että oikeasti osasi kävellä kunnolla. Sen jälkeen ei enää sisällä käytetty kenkiä. Kyllä minä ainakin suosittelisin että kengät ostaa, miksi ei ostaisi? Jos niistä oikeasti on apua, niin kannattaahan se kokeilla. Ei kukaan ainakaan ole huonosti alkanut kävelemään kenkien kanssa, mutta mitäpäs ilman niitä? Itse ainakin ajattelin että ensiaskelkengissä säästäminen on säästämistä väärästäpäästä.

      • Ällistynyt-äiti

        Kiitos vastauksestasi, kiva kuulla kokemuksia joltain, jonka lapsi on noussut pystyyn myös verrattain aikaisin. Viestisi perusteella tulimme siihen tulokseen, että lähdemme tytön kanssa huomenna kenkäkauppaan. Olen myös kanssasi samoilla linjoilla, kenkien on oltava tukevat ja laadukkaat :) tyttömmekään kun on pieni, sillä mietin löytyykö tarpeeksi pientä kenkää, mutta sehän selviää vain kiertelemällä.


      • täällä näin..
        Ällistynyt-äiti kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, kiva kuulla kokemuksia joltain, jonka lapsi on noussut pystyyn myös verrattain aikaisin. Viestisi perusteella tulimme siihen tulokseen, että lähdemme tytön kanssa huomenna kenkäkauppaan. Olen myös kanssasi samoilla linjoilla, kenkien on oltava tukevat ja laadukkaat :) tyttömmekään kun on pieni, sillä mietin löytyykö tarpeeksi pientä kenkää, mutta sehän selviää vain kiertelemällä.

        K-kengässä oli ainakin kokoa 17. Saattaa olla pienempääkin. Toivottavasti löytyy sopivat :)


      • kolmen äiti
        Ällistynyt-äiti kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, kiva kuulla kokemuksia joltain, jonka lapsi on noussut pystyyn myös verrattain aikaisin. Viestisi perusteella tulimme siihen tulokseen, että lähdemme tytön kanssa huomenna kenkäkauppaan. Olen myös kanssasi samoilla linjoilla, kenkien on oltava tukevat ja laadukkaat :) tyttömmekään kun on pieni, sillä mietin löytyykö tarpeeksi pientä kenkää, mutta sehän selviää vain kiertelemällä.

        Meilläkin tyttö lähti kävelemään tukea vasten 7kk iässä alussa varvistaen. Meillä ei sisäkenkiä käytetty ja varvistaminen loppui nopeaan.


      • kuulostaa kurjalta

        että koko ajan pienen pitää olla kengät jalassa.Nykyään tiedetään että paljain varpain olo on parasta jalalle.


      • ......
        kuulostaa kurjalta kirjoitti:

        että koko ajan pienen pitää olla kengät jalassa.Nykyään tiedetään että paljain varpain olo on parasta jalalle.

        Miksi sinä oletat että ne kengät on aina jalassa? Kyllä täällä ollaan suurin osa päivästä ilman kenkiä. Joillakin varvistaminen loppuu helpommin kuin toisilla, joten se että jonkun lapsen varvistus loppui ilman kenkiä ei takaa sitä että toisenkin lapsen varvistaminen loppuu. Kyllä meillä neuvola suosittelee niitä kenkiä. Eiköhän se kuitenkin ole jokaisen oma asia mitä tekee, tämä on kuitenkin pieni paha lapsen elämässä kun vertaa moniin muihin.


    • mies32veep

      Minäkin kuulemma 6kk ikäisenä jo aloin kävelin tukia pitkin..olin aika menevä. Samoin oma tyttäreni vajaa 3kk yrittää jo kääntyillä kyljelleen :D

      Et tuskin unohtaa koko touhua! en minäkään nyt aikuisena kävelisi,jos olisin koko touhun unohtanut.. ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe