Eli mitä tarkoittaa esimerkiksi emon tai isän tietoja tarkastellessa vastaan tuleva merkintä: terveet silmät ja polvet 1/1 tai vastaavasti 0/0?
Mitä tarkoittaa 0/0 , 1/1?
3
7491
Vastaukset
- rusettirinta
1/1 tarkoittaa lievää nivelrikkoa. 0/0 terveet polvet.
- on pipi
Eli älä osta pentua, jonka vanhemmat on pennutettu, vaikka ovat sairaita. Sellaista toimintaa ei kuulu tukea. Toki on rotuja, joissa kaikilla koirilla on joku paikka hajalla, mutta silloin kannattaa vakavasti harkita muuta rotua.
- Katsoisin terveeksi
Kultaisellanoutajalla kyse on kyynärnivelestä (ei siis polvista)
0- ja 1-tulos ei vielä anna aihetta huoleen ja pevisan mukaan ne ovat molemmat jalostuskelpoisia. Meillä on 0/1 -kyynärtulos, eikä tuota mikään vaivaa. Enkä itse edes muista, kumpi kyynär on 0 ja kumpi 1. 2-tulos on sitten eri asia.
Jos koiran vanhempia tutkailet, niin katso myös indeksilukua: se voi kertoa perimästä tarkemmin, jos suluissa oleva arvosteluvarmuus on hyvä. Mitä parempi on vanhempien indeksien keskiarvo sitä terveempi suku noin periaatteessa.
Esim. pentueen yhdellä pennulla voi olla "heikot" 0-kyynärät, mutta kaikilla muilla pennuilla on ollut kyynärissä vikaa. Jos tällainen koira astutetaan myöhemmin, sen jälkeläisillä voi olla yhtä suuri riski saada kyynärniveldysplasia, kuin "hyvällä" 1-tuloksella oleva, joka on muuten tervettä sukua. (tässä heikko ja hyvä tarkoittavat lähellä raja-arvoja olevia tuloksia).
Summa summarum - riskipeliä tämä aina on, etkä koskaan voi olla varma, että pentu on terve, vaikka vanhempien terveystulokset olisivat kuinka hyvät. Kyynär- ja lonkkanivelet periytyvät ns. polygeenisesti, eli huonot lonkat/kyynärät = monen eri geenin summa.
Varsinkin kyynäriin vaikuttaa paljon pentuaikainen hoito. Portaat pitää kantaa eikä pentu missään nimessä saa päästä putoamaan tai hyppäämään korkealta (esim autosta). Ruokinnasta on yhtä monta mielipidettä kuin kasvattajaakin jne....
Sitten kannattaa vielä muistaa, ettei röntgenkuva erittele sitä, onko koira joskus loukannut kyynäränsä vai onko vika ollut jo syntymästä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803