Kissat ovat lemmikkieläimiä. Niillä on karvainen turkki ja neljä jalkaa. Niillä on joskus vihreät silmät ja vaaleanpunainen kieli. Maija Maitoparta on sievä kissa ja Pekka Töpöhännän morsian.
Koiratkin on ihan kivoja paitsi kun ne hyppii ja kuolaa ja kakkaa keskelle tietä. Lassie on esimerkki kiltistä koirasta. Cujo oli ilkeä koira.
Loppu.
(Opettaja antoi vitosen aineesta ja käski mennä opettelemaan ainekirjotusta suomi 24-keskustelupalstoille, kuuskytplussiin)
Aineenkirjoitusta
72
183
Vastaukset
; )))) Näinhän se on.
Nauran niin, että tenat kastuu ei tarvii mennä saunamökin taakse kyykkii ja kokeilla ihmettä.- rakas joulupukki
Kehtasitko paljastaa, että täällä käyt? Minä en ikinä kellekään.
Me luetaan lutusen kanssa joskus yhdessä, mutta en oo vielä saanut sitä opettelemaan ainekirjotusta. Mutta se voisi rueta harjottelemaan ;)
- joulupukki rakas
Miestäni en viitsi pitkästyttää, hänellä on omia harrasteitaan yllin kyllin. Minun mieheni on mahtava kirjoittaja, mutta kirjoittaakin ihan muihin maisemiin.
joulupukki rakas kirjoitti:
Miestäni en viitsi pitkästyttää, hänellä on omia harrasteitaan yllin kyllin. Minun mieheni on mahtava kirjoittaja, mutta kirjoittaakin ihan muihin maisemiin.
Onhan lutusella harrastuksia se tykkää katsoo liigafutista. Sillon minä alan harjottelemaan aineenkirjotusta.
Miksi minä lopettaisin palstakirjoittamisen?
Minä lopettaisin palstakirjoittamisen jos en pääsisi sisärenkaaseen.
Sisärenkaassa on sopivasti ilmaa. Jos ilma loppuu silloin ei olisi kivaa.
Ulkorenkaaseen en haluaisi. Jos ulkorenkaaseen tulee reikä, siitä syytetään sisärengasta. Jos kettingit lähtisi pois päältä, koko pyörä kaatuisi ja sisärengas lentäisi toiselle palstalle ja ulkorengas jäisi rungosta irtaantuneena ojaan. En haluaisi maata ojassa vääntyneenä ja unohdettuna ulkorenkaana.
Mandi 6A- helkama
Taidat olla jo melko loppuunpoljettu.
helkama kirjoitti:
Taidat olla jo melko loppuunpoljettu.
Et selvittänyt hyväksytysti aineenkirjoituksen tekstinymmärtämiskoeosuutta.
Ope!
- ainekirjoittaja.
Ainekirjoitusta, siis. :)
- jatkammajosjaksamma
korppis kirjoitti:
http://www02.oph.fi/etalukio/saksa/k8/k8_s03.html
Yötä! Jatketaan harjoituksia ; )Aineen kirjoitus, ei aineenkirjoitus.
- ...
jatkammajosjaksamma kirjoitti:
Aineen kirjoitus, ei aineenkirjoitus.
Sivusta.
Mulle "aineenkirjoitus" toi mieleen jonkin aineen kemiallisen koodin kirjoittamista. Että se aavistuksen hämäsi aloituksen otsikossa.
Ei kannata liikaa kiinnittää huomiota typoamiseen nettipalstoilla. Itellä ties millasia virheitä aina, hokaan ne yleensä itsekin, sen jälkeen kun tullut painetuksi entteriä, en oikolue ikinä.
Normaalin typoamisen lisäksi nykyään ongelmana mureneva läppärin näppäimistö. Veres kone hakusessa, mutta toimiihan tämä nyt taas jotenkuten, kun illemmalla liimailin tätä kasaan tippaliimalla :D
=DW= - ....
... kirjoitti:
Sivusta.
Mulle "aineenkirjoitus" toi mieleen jonkin aineen kemiallisen koodin kirjoittamista. Että se aavistuksen hämäsi aloituksen otsikossa.
Ei kannata liikaa kiinnittää huomiota typoamiseen nettipalstoilla. Itellä ties millasia virheitä aina, hokaan ne yleensä itsekin, sen jälkeen kun tullut painetuksi entteriä, en oikolue ikinä.
Normaalin typoamisen lisäksi nykyään ongelmana mureneva läppärin näppäimistö. Veres kone hakusessa, mutta toimiihan tämä nyt taas jotenkuten, kun illemmalla liimailin tätä kasaan tippaliimalla :D
=DW=Kuka huomautteleee mistäkin. Aloittaja tuskin ottaa nokkaansa, jos saa tietää tämän päivän eksakteja sanoja, kun on ollut kauan kaukomailla.
Eivät kaikki puhu pahalla. .... kirjoitti:
Kuka huomautteleee mistäkin. Aloittaja tuskin ottaa nokkaansa, jos saa tietää tämän päivän eksakteja sanoja, kun on ollut kauan kaukomailla.
Eivät kaikki puhu pahalla.Huomautus kirjoitusvirheestä vie usein aloituksen aiheen sivuraiteille. Se on huomautuksen kirjoittajan avunhuuto, minäkin olen täällä, ottakaa minutkin mukaan.
Hän pääsee mukaan sillä hänen huomautuksensa vie aloituksen pois itse aiheesta. Yksilauseiseksi huomautus jää usein siksi, että huomauttelija on tarkistanut oikeinkirjoituksen ja jättää lauseen yksinkertaiseksi, että ei tekisi itse vahingossa kirjoitusvirhettä. Näistä minulla on jo kymmeniä esimerkkiä.
Asiaan.
Aineen kirjoittaminen on kivaa. Kun kirjoittaa ainetta se kehittää kirjoitustaitoa.
Suomen kielessä tehdään eniten virheitä yhdyssanoissa. Huomaan, että moni pidättäytyy nyt tiukasti sanassa ainekirjoitus ja sehän tarkoittaa sitä, että teksteistä tulee tökköä.
Korvassa sataa lunta.- peeveli
korppis kirjoitti:
Huomautus kirjoitusvirheestä vie usein aloituksen aiheen sivuraiteille. Se on huomautuksen kirjoittajan avunhuuto, minäkin olen täällä, ottakaa minutkin mukaan.
Hän pääsee mukaan sillä hänen huomautuksensa vie aloituksen pois itse aiheesta. Yksilauseiseksi huomautus jää usein siksi, että huomauttelija on tarkistanut oikeinkirjoituksen ja jättää lauseen yksinkertaiseksi, että ei tekisi itse vahingossa kirjoitusvirhettä. Näistä minulla on jo kymmeniä esimerkkiä.
Asiaan.
Aineen kirjoittaminen on kivaa. Kun kirjoittaa ainetta se kehittää kirjoitustaitoa.
Suomen kielessä tehdään eniten virheitä yhdyssanoissa. Huomaan, että moni pidättäytyy nyt tiukasti sanassa ainekirjoitus ja sehän tarkoittaa sitä, että teksteistä tulee tökköä.
Korvassa sataa lunta.Ilmoita sitten, kun on tihkusadetta silmässä.
korppis kirjoitti:
Huomautus kirjoitusvirheestä vie usein aloituksen aiheen sivuraiteille. Se on huomautuksen kirjoittajan avunhuuto, minäkin olen täällä, ottakaa minutkin mukaan.
Asiaan.
Korvassa sataa lunta.Siinä sen taas näkee :)
Ensin kuulutetaan suurella äänellä sitä kuihtunutta huumorin kukkaa ja että palsta on täynnä tosikkoja. Sitten kun yrittää hieman kevytkavioisempaa aloitusta niin saa pelkkää vihaa palkakseen. Eli yhden huumori on toiselle pilkka.
Minä kuulutan lisää aloituksia. Vaihtelevista aiheista. Myös että palstan vakikirjoittajat (mukaanluettuna k/k ja Anceli, jotka yhdessä tunsivat että heitä oli silitetty vastakarvaan) tekisivät omia aloituksia ja omilla nimillään.
Muuten kun nyt tässä puhutaan tällasista mukavista asioista koen aika lapsellisena että tietyt jengit on menneet puskaan ja kuiskuttelevat keskenään omissa ketjuissaan salanimillä..... kirjoitti:
Kuka huomautteleee mistäkin. Aloittaja tuskin ottaa nokkaansa, jos saa tietää tämän päivän eksakteja sanoja, kun on ollut kauan kaukomailla.
Eivät kaikki puhu pahalla.Kyllä minua saa korjata, ihan vapaasti. No probs.
Paloma.se.co kirjoitti:
Siinä sen taas näkee :)
Ensin kuulutetaan suurella äänellä sitä kuihtunutta huumorin kukkaa ja että palsta on täynnä tosikkoja. Sitten kun yrittää hieman kevytkavioisempaa aloitusta niin saa pelkkää vihaa palkakseen. Eli yhden huumori on toiselle pilkka.
Minä kuulutan lisää aloituksia. Vaihtelevista aiheista. Myös että palstan vakikirjoittajat (mukaanluettuna k/k ja Anceli, jotka yhdessä tunsivat että heitä oli silitetty vastakarvaan) tekisivät omia aloituksia ja omilla nimillään.
Muuten kun nyt tässä puhutaan tällasista mukavista asioista koen aika lapsellisena että tietyt jengit on menneet puskaan ja kuiskuttelevat keskenään omissa ketjuissaan salanimillä.En todellakaan tuntenut, että minua olisi silitetty vastakarvaan, koska en tee aloituksia, en ole myöskään pätevä moittimaan muiden tekemiä.
Sivuutan ne, jotka eivät kiinnosta ja aika vähän olen mihinkään osaa ottanutkaan. Musiikki on mukavaa. :)
Peräänkuulutan vain sitä, että tänne saa jokainen kirjoittaa ja sitä mikä itse kutakin kiinnostaa. Ellei se jotakuta toista kiinnosta, miksi moittia, tylsäksi tai huonoksi, toistoksi tai muuksi.
Anteeksi vaan, mutta huumoria en aloitujksessa juurikaan nähnyt, mutta sehän onkin laji, jossa me painitaan jokainen omassa sarjassamme. Joskus löytyy joku, joka on samalla viivalla.
Ja näihin meillä on oikeus, omiin käsityksiimme, omaan huumoriimme.Anceli kirjoitti:
En todellakaan tuntenut, että minua olisi silitetty vastakarvaan, koska en tee aloituksia, en ole myöskään pätevä moittimaan muiden tekemiä.
Sivuutan ne, jotka eivät kiinnosta ja aika vähän olen mihinkään osaa ottanutkaan. Musiikki on mukavaa. :)
Peräänkuulutan vain sitä, että tänne saa jokainen kirjoittaa ja sitä mikä itse kutakin kiinnostaa. Ellei se jotakuta toista kiinnosta, miksi moittia, tylsäksi tai huonoksi, toistoksi tai muuksi.
Anteeksi vaan, mutta huumoria en aloitujksessa juurikaan nähnyt, mutta sehän onkin laji, jossa me painitaan jokainen omassa sarjassamme. Joskus löytyy joku, joka on samalla viivalla.
Ja näihin meillä on oikeus, omiin käsityksiimme, omaan huumoriimme.Yksi kysymys vain, anceli: kävitkö täällä eilenillalla ja näitkö niitä pohjanoteerauksia jotka ovat nyt jo hävinneet?
En minä halua sesuroida mitä saa ja mitä ei saa kirjoittaa, mutta jonkinlainen aikuismainen taso olisi kiva olla kun kerran yli kuusikymppisistä kysymys. Minä olen täällä juuri siksi että haluanjutella oman ikäpolveni ihmisten kanssa, en lukea 13-vuotiaiden aineita pieruista pulloissa.
Aloituksen tarkoituksena oli tuoda esille huumorin avulla mielipteeni noista eilisillan aloituksista.- vuoroin vieraissa
Paloma.se.co kirjoitti:
Yksi kysymys vain, anceli: kävitkö täällä eilenillalla ja näitkö niitä pohjanoteerauksia jotka ovat nyt jo hävinneet?
En minä halua sesuroida mitä saa ja mitä ei saa kirjoittaa, mutta jonkinlainen aikuismainen taso olisi kiva olla kun kerran yli kuusikymppisistä kysymys. Minä olen täällä juuri siksi että haluanjutella oman ikäpolveni ihmisten kanssa, en lukea 13-vuotiaiden aineita pieruista pulloissa.
Aloituksen tarkoituksena oli tuoda esille huumorin avulla mielipteeni noista eilisillan aloituksista.Oletko ajatellut, että se pierualoitus saattoi taas olla humoristinen mielipide tämän ketjun aloituksesta?
Mihin se huumori aina välillä näillä palstan humoristeilla loppuukin kuin seinään. Paloma.se.co kirjoitti:
Yksi kysymys vain, anceli: kävitkö täällä eilenillalla ja näitkö niitä pohjanoteerauksia jotka ovat nyt jo hävinneet?
Aloituksen tarkoituksena oli tuoda esille huumorin avulla mielipteeni noista eilisillan aloituksista.Hyvin harvoin olen iltaisin koneella, jos se yleensä on auki, niin suljen viimeistään klo. 18.00.
Joten en ole nähnyt mainitsemiasi juttuja.
Minulta jää varmasti paljon tärkeää sekä vähemmän tärkeää, ellei jopa törkeää näkemättä ja lukematta. Ilman muuta olisi hyvä, jos palstan taso olisi tasokas, kun sitä kaivataan.
Ehkä joku oikea, tiettyyn aiheesen keskittyvä asiapalsta on parempi, en tiedä, kun en niillä käy.
Omat häirikkönsä taitavat olla jokaisella palstalla, joko omia kirjoittajia tai vierailevia tähtiä.
Olen kai hieman outo, kun minua eivät häiritse juuri mitkään aloitukset, ne toisten mielestä omituiset ja ala.-arvoisetkaan.
Kun en ota tätä niin tosissani enkä pidä mitenkään tärkeänä omaan elämääni suhteutettuna.
Noh, ilmankos en ymmärtänyt aloiutksesi huumoria, olisi siis kannattanut pysyä hiljaa.Paloma.se.co kirjoitti:
Siinä sen taas näkee :)
Muuten kun nyt tässä puhutaan tällasista mukavista asioista koen aika lapsellisena että tietyt jengit on menneet puskaan ja kuiskuttelevat keskenään omissa ketjuissaan salanimillä."Paloma.se.co"
Turhan usein tunnut hakevan tukea mainitsemalla nimimerkit.
Tunnetummat kuin omasi.
Et ole ainoa, läheskään.
Tuota keinoa ovat käyttäneet jo monet muut.
Suosittelen että mietit pidenpään, ennen kuin kirjoitat.
Ja mietit omaa, etkä sitä mitä muilta olet oppinut.
Varsinkin, sinun pitäisi ajatella mitä venytys tarkoittaa.
Turhanpäiväisesti.
H.vuoroin vieraissa kirjoitti:
Oletko ajatellut, että se pierualoitus saattoi taas olla humoristinen mielipide tämän ketjun aloituksesta?
Mihin se huumori aina välillä näillä palstan humoristeilla loppuukin kuin seinään.Ei se voinut. Tää oli paljon sen jälkeen.
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Turhan usein tunnut hakevan tukea mainitsemalla nimimerkit.
Tunnetummat kuin omasi.
Et ole ainoa, läheskään.
Tuota keinoa ovat käyttäneet jo monet muut.
Suosittelen että mietit pidenpään, ennen kuin kirjoitat.
Ja mietit omaa, etkä sitä mitä muilta olet oppinut.
Varsinkin, sinun pitäisi ajatella mitä venytys tarkoittaa.
Turhanpäiväisesti.
H.En hae tukea, vaan minulla on tapana ottaa härkää sarvista ja puhua suoraan henkilölle jota tarkoitan. En pidä vihjailusta.
Että minun pitäisi miettiä ennenkuin klikkaan eteenpäin. Vastaus: kyllä. Itsestäänselvyys. En minä katso muilta mallia. Olen ollut liian kauan näillä foorumeilla, liian monilla, suomalaisilla, kansainvälisillä, suurilla ja pienillä. Suljin hiljakkoin oman saittini, MangoBichen; nettifoorumeiden aika alkaa olla ohi ja sen huomaa täälläkin, joka on ollut suhteellisen aktiivinen huutelufoorumi, jossa aika ajoittain on esiintynyt mielenkiintoisia aiheita ja keskusteluja. Täällä on hyvää porukkaa, mutta pelokasta.Paloma.se.co kirjoitti:
En hae tukea, vaan minulla on tapana ottaa härkää sarvista ja puhua suoraan henkilölle jota tarkoitan. En pidä vihjailusta.
Että minun pitäisi miettiä ennenkuin klikkaan eteenpäin. Vastaus: kyllä. Itsestäänselvyys. En minä katso muilta mallia. Olen ollut liian kauan näillä foorumeilla, liian monilla, suomalaisilla, kansainvälisillä, suurilla ja pienillä. Suljin hiljakkoin oman saittini, MangoBichen; nettifoorumeiden aika alkaa olla ohi ja sen huomaa täälläkin, joka on ollut suhteellisen aktiivinen huutelufoorumi, jossa aika ajoittain on esiintynyt mielenkiintoisia aiheita ja keskusteluja. Täällä on hyvää porukkaa, mutta pelokasta."Paloma.se.co"
Netti-foorumit eivät koskaan mene ohi.
Ne lisääntyvät.
Ainoastaan jotkut henkilö-kohtaiset loppuvat.
Jos ei niillä ole mitään kansain-välisesti kiinnostavaa.
Viittaan uutisiin.
Vanhojen ihmisten osaksi jää vain keskustella.
Ei paljon elämäänsä selostella.
Varsinkaan jos elämänsä ei uutta enää anna.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Netti-foorumit eivät koskaan mene ohi.
Ne lisääntyvät.
Ainoastaan jotkut henkilö-kohtaiset loppuvat.
Jos ei niillä ole mitään kansain-välisesti kiinnostavaa.
Viittaan uutisiin.
Vanhojen ihmisten osaksi jää vain keskustella.
Ei paljon elämäänsä selostella.
Varsinkaan jos elämänsä ei uutta enää anna.
H.Saat olla vanha ihminen itse. Minä olen ylempää keski-ikää.
Minun elämästäni ja kokemuksistani riittää paljon kerrottavaa ja oppia sekä nuorille että vanhoille. Keskustelut on perusteltava ja paras perusta on oma kokemus. Ei mitään tuulesta temmattuja venkailuja.
Foorumien taantuminen näkyy kaikialla. Sosiaalimedia tyyppi facebook tulee korvaamaan yleiset keskustelufoorumit ja ainoostaan foorumit jotka spesialisoituvat esim. jonkun harrastuksen ympärille tulevat jäämään henkiin. Twitter ja facebook on tulevaisuutta.- Korppis*
Anceli kirjoitti:
Hyvin harvoin olen iltaisin koneella, jos se yleensä on auki, niin suljen viimeistään klo. 18.00.
Joten en ole nähnyt mainitsemiasi juttuja.
Minulta jää varmasti paljon tärkeää sekä vähemmän tärkeää, ellei jopa törkeää näkemättä ja lukematta. Ilman muuta olisi hyvä, jos palstan taso olisi tasokas, kun sitä kaivataan.
Ehkä joku oikea, tiettyyn aiheesen keskittyvä asiapalsta on parempi, en tiedä, kun en niillä käy.
Omat häirikkönsä taitavat olla jokaisella palstalla, joko omia kirjoittajia tai vierailevia tähtiä.
Olen kai hieman outo, kun minua eivät häiritse juuri mitkään aloitukset, ne toisten mielestä omituiset ja ala.-arvoisetkaan.
Kun en ota tätä niin tosissani enkä pidä mitenkään tärkeänä omaan elämääni suhteutettuna.
Noh, ilmankos en ymmärtänyt aloiutksesi huumoria, olisi siis kannattanut pysyä hiljaa.Huumorintajusta!
Minkalaisesta huumorista sinä Anceli pidät? Oletko chattihumoristi? Lyhyitä kommentteja ja nauruun tirskettä.
Mikä on sinun sarjakuvahahmosi, joka saa sinut nauramaan?
Iltayöstä täällä on usein parhaat kinkerit, silloin saa nauraa, ihan oikeesti, joten olet jäänyt paitsi poikkeavasta huumorista. Paloma.se.co kirjoitti:
Saat olla vanha ihminen itse. Minä olen ylempää keski-ikää.
Minun elämästäni ja kokemuksistani riittää paljon kerrottavaa ja oppia sekä nuorille että vanhoille. Keskustelut on perusteltava ja paras perusta on oma kokemus. Ei mitään tuulesta temmattuja venkailuja.
Foorumien taantuminen näkyy kaikialla. Sosiaalimedia tyyppi facebook tulee korvaamaan yleiset keskustelufoorumit ja ainoostaan foorumit jotka spesialisoituvat esim. jonkun harrastuksen ympärille tulevat jäämään henkiin. Twitter ja facebook on tulevaisuutta."Paloma.se.co"
Näin minä jo kirjoitinkin:
"Netti-foorumit eivät koskaan mene ohi.
Ne lisääntyvät."
Minä olen 60
Joten iästäni en keksi mitään väkisin nuorennettavaa.
Varsinkin koska olen viisas, elämää ymmärtävä.
Minä pystyn myös vitsiä vääntämään itsestäni.
Mutta koskaan en väännä ollen tosissani.
Mutta, ei mikään estä sinuakaan leikkimästä.
Niin monet muutkin yrittävät naamioitua.
Yleensä itseltään.
H.Korppis* kirjoitti:
Huumorintajusta!
Minkalaisesta huumorista sinä Anceli pidät? Oletko chattihumoristi? Lyhyitä kommentteja ja nauruun tirskettä.
Mikä on sinun sarjakuvahahmosi, joka saa sinut nauramaan?
Iltayöstä täällä on usein parhaat kinkerit, silloin saa nauraa, ihan oikeesti, joten olet jäänyt paitsi poikkeavasta huumorista.Piti poiketa sulle vastaamaan, puhelinlaskun maksamisen ja saunanlämmityksen lomassa.
Huumorintajusta, juu, pidän sarkastisesta, ironisesta, itseironisesta huumorista, en pieru- ja kakkahuumorista, enkä alapään jutuista. Ainakaan täällä, jossa pitää yrittää olla tasokas. :)
Sarjakuvahahmoista suosikkejani ovat Kiroileva siili, Fingerpori ja Viivi & Wagner. Sekä tietysti Aku Ankka.
En kyllä edes poikkeavan huumorin takia ala iltojani täällä viettämään, mulla on iso kasa kirjoja lukemista odottamassa ja illat vietän perheen parissa.
Kun käyn nukkumaan iltakymmeneltä, jäävät pakosta teidän hauskat iltakinkerit väliin. Pitäkää hauskaa..- Korppis*
Anceli kirjoitti:
Piti poiketa sulle vastaamaan, puhelinlaskun maksamisen ja saunanlämmityksen lomassa.
Huumorintajusta, juu, pidän sarkastisesta, ironisesta, itseironisesta huumorista, en pieru- ja kakkahuumorista, enkä alapään jutuista. Ainakaan täällä, jossa pitää yrittää olla tasokas. :)
Sarjakuvahahmoista suosikkejani ovat Kiroileva siili, Fingerpori ja Viivi & Wagner. Sekä tietysti Aku Ankka.
En kyllä edes poikkeavan huumorin takia ala iltojani täällä viettämään, mulla on iso kasa kirjoja lukemista odottamassa ja illat vietän perheen parissa.
Kun käyn nukkumaan iltakymmeneltä, jäävät pakosta teidän hauskat iltakinkerit väliin. Pitäkää hauskaa..Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus. Se on sanallista ironiaa, joka on tarkoituksellista, peittelemätöntä ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua. Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta tiettyjä henkilöitä tai tapahtumia kohtaan. Mielestäni aloitus oli hyvä esimerkki sarkasmista.
Fingerpori ja Rauta Reeta herättävät minut aamuun.
Oma perheelämäni loppuu noin kello 23.00 ja sen jälkeen saatan avata koneelle tai istahdan täyttämään sanaristikkoa mikä on kaikkein parasta unilääkettä ainakin meikäläiselle. Muuten perhe-elämäni ei ole niin hektistä, ettenkö ehtisi päivän mittaan konetta naputtelemaan. - ???
Paloma.se.co kirjoitti:
Aloituksen tarkoituksena oli tuoda esille huumorin avulla mielipteeni noista eilisillan aloituksista.Mitä pohjanoteerauksia tarkoitat?
Onko minulla muistinmenetys, vai miksen sellaisia muista.
Voi tietenkin olla niin.
Lueskelin myöhään, en kirjoittanut, joten minua ei mistään asiattomuudesta kenenkäään tarvi epäillä.
Ei kuulu minun palstakäytökseeni. - sivusta sanottu
Korppis* kirjoitti:
Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus. Se on sanallista ironiaa, joka on tarkoituksellista, peittelemätöntä ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua. Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta tiettyjä henkilöitä tai tapahtumia kohtaan. Mielestäni aloitus oli hyvä esimerkki sarkasmista.
Oma perheelämäni loppuu noin kello 23.00 ja sen jälkeen saatan avata koneelle tai istahdan täyttämään sanaristikkoa mikä on kaikkein parasta unilääkettä ainakin meikäläiselle. Muuten perhe-elämäni ei ole niin hektistä, ettenkö ehtisi päivän mittaan konetta naputtelemaan.Kyllä sarkasmissa on huumoria, ei aina ivaksi tarkoitettu.
- :)))))
sivusta sanottu kirjoitti:
Kyllä sarkasmissa on huumoria, ei aina ivaksi tarkoitettu.
Mutta kun Wikipedia sanoo noin.
sivusta sanottu kirjoitti:
Kyllä sarkasmissa on huumoria, ei aina ivaksi tarkoitettu.
Aloituksessa on huumoria, kyllä.
:))))) kirjoitti:
Mutta kun Wikipedia sanoo noin.
Kerro kun tiedät paremmin ja omin sanoin mitä on sarkasmi?
- :))
korppis kirjoitti:
Kerro kun tiedät paremmin ja omin sanoin mitä on sarkasmi?
Miksi, kun Wikipedia sen tietää?
Korppis* kirjoitti:
Sarkasmi on purevaa ivaa tai purevan ivallinen ilmaus. Se on sanallista ironiaa, joka on tarkoituksellista, peittelemätöntä ja yleensä loukkaavaksi tarkoitettua. Sarkasmilla ilmaistaan kielteistä ja arvostelevaa asennetta tiettyjä henkilöitä tai tapahtumia kohtaan. Mielestäni aloitus oli hyvä esimerkki sarkasmista.
Oma perheelämäni loppuu noin kello 23.00 ja sen jälkeen saatan avata koneelle tai istahdan täyttämään sanaristikkoa mikä on kaikkein parasta unilääkettä ainakin meikäläiselle. Muuten perhe-elämäni ei ole niin hektistä, ettenkö ehtisi päivän mittaan konetta naputtelemaan.En yleensä mene nukkumaan ennen kello yhtä yöllä ja koska olemme tuntia jäljessä se tarkoittaa että olen usein täällä myöhään puolenyön molemmin puolin.
Aloitukseni ei ollut tarkoitettu oikeestaan miksikään muuksi kuin kevyeksi parodiaksi jossa oli siteeksi asiaa.
Ennenkuin tää taas muuttaa muotoaan vaikka miksi niin
a) aloitus oli leikkimielinen, ei hyökkäävä eikä purevan ivallinen. Ripaus sarkasmia vain mausteeksi.
b) Mukana runsaasti itseironiaa: en ole onnistunut kirjoittamaan selkeitä lauseita joista kaikki ymmärtäisivät tarkoitukseni. Se tuli selväksi hautausketjussani. Ymmärrän usein väärin mitä muut kirjoittavat. En syytä siitä muita vaan itseäni
c) Ei ole opetustarkoitusta. Olen vain hieman väsynyt nimimerkittömien lapsukaisten mollaamisaloituksiin meidän palstalla. Aloitukset ovat kuin alakouluaineita. Joku sanoikin...."kuin kansakouluaine", pitää paikkansa.
d) jokainen saa periaatteessa kirjoittaa mitä haluaa eikä minun ole pakko kaikkea lukea. Kuitenkin, koska rakastan foorumeita, luen ja kirjoitan paljon ja usein ja kaikki ei ole niin loppuun saakka harkittua. Se on taas minun nettipersoonani. Mutta jos: aikuisten palstalla alkaa alapäähuumori, pissa, kakka ja pierualoitukset levitä niin minulla on kaksi vaihtoehtoa: valittaa ylläpidolle tai lähteä itse pois.- meni ohi
korppis kirjoitti:
Aloituksessa on huumoria, kyllä.
Missä kohtaa?
:)) kirjoitti:
Miksi, kun Wikipedia sen tietää?
Tiesinhän minä, että et osaa omin sanoin asiaa ilmaista, enkä itsekään suorilta käsin joten jos joku sen on wikiin kirjoittanut misksi naputella omiaan. Eikö niin.
Paloma.se.co kirjoitti:
En yleensä mene nukkumaan ennen kello yhtä yöllä ja koska olemme tuntia jäljessä se tarkoittaa että olen usein täällä myöhään puolenyön molemmin puolin.
Aloitukseni ei ollut tarkoitettu oikeestaan miksikään muuksi kuin kevyeksi parodiaksi jossa oli siteeksi asiaa.
Ennenkuin tää taas muuttaa muotoaan vaikka miksi niin
a) aloitus oli leikkimielinen, ei hyökkäävä eikä purevan ivallinen. Ripaus sarkasmia vain mausteeksi.
b) Mukana runsaasti itseironiaa: en ole onnistunut kirjoittamaan selkeitä lauseita joista kaikki ymmärtäisivät tarkoitukseni. Se tuli selväksi hautausketjussani. Ymmärrän usein väärin mitä muut kirjoittavat. En syytä siitä muita vaan itseäni
c) Ei ole opetustarkoitusta. Olen vain hieman väsynyt nimimerkittömien lapsukaisten mollaamisaloituksiin meidän palstalla. Aloitukset ovat kuin alakouluaineita. Joku sanoikin...."kuin kansakouluaine", pitää paikkansa.
d) jokainen saa periaatteessa kirjoittaa mitä haluaa eikä minun ole pakko kaikkea lukea. Kuitenkin, koska rakastan foorumeita, luen ja kirjoitan paljon ja usein ja kaikki ei ole niin loppuun saakka harkittua. Se on taas minun nettipersoonani. Mutta jos: aikuisten palstalla alkaa alapäähuumori, pissa, kakka ja pierualoitukset levitä niin minulla on kaksi vaihtoehtoa: valittaa ylläpidolle tai lähteä itse pois.No, olipa tuo miten hyvänsä pääasia, että porukat viihtyy ja juttua riittää ; )
Tätä voitaisiin verrata kesäjuhliin Niemelläni. Serkkuni sanoo, että Mandin juhlissa on aina niin kivaa, että ei edes älyä ihmisten aikoihin lähteä kotiin.
Näin se menee Paloma. Riippuu emännästä viihtyykö vieraat.
Kappas vaan niin sitä oppii uusia asioita 60plussien ainekirjoitustunnilla.
Huomenna ajattelin kirjottaa aineen siasta. Se alkaa näin: Sika on hyvä kotieläin. Parempi kuin Kissa tai Koira. Sika on siisti ja se ei hikoile ja se on kaikkiruokainen.
Noniin, jatketaan huomenna.
Hyvää yötä, lumisen Dalajoen rannalta.- ...
Ei kiinnosta ainekirjoitus.
Kyllästyin kouluaikoina viettämään aikaani rehtorinkanskiassa huutamista kuuntelemassa. Sama koski kuvaamataitoa ja uskontoa. Outoa asiassa on, kirjoitan edelleen, ammatti liittyy kuvataiteisiin ja olen aktiivinen uskisasioissa >:/
=DW=- **mistäs sen tietää
ennenkuin kokeilee.
Äläs nyt...
Voisit oppia jopa kielillä puhumaan.
Voisitko paloma kertoa mitä ja ketä sä halusit ojentaa tällä alotuksella.
Mulle tuli mielikuva hyvin turhautuneesta ja kiukkusesta ihmisestä joka ei löydä sellasta mitä haluais löytää tältä palstalta.
Onko se hakemasi jotain fiinimpää ja korkealentosempaa,kerro.- meedio :)
Hyvin taas analysoit, nämä palstan älyköt ovat turhautuneet meihin taviksiin.
- taikuri töö
meedio :) kirjoitti:
Hyvin taas analysoit, nämä palstan älyköt ovat turhautuneet meihin taviksiin.
Sillä "turhautumisella" he paljastavay vaan oman tyhmyytensä.
Koti-kiusattu: en sitten ketään. Enkä ollut edes pahalla päällä. Aloitus oli vain kevytmielinen ja nää tämänaamuiset vastaukset osoittavat selvästi että minun täytyy edelleenkin harjoitella ainekirjoitustaitojani että pääsen jotenkin samaan säveleen muiden kirjoittajien kanssa.
Onhan tietysti siinä perää että mielestäni palstasta puuttuu sisältöä eli siis meiltä puuttuu sanottavaa, joka jaksaisi laajemmalti kiinnostaa. Aloitukset pierusta pullossa ja sen sellasesta olivat uusi noteeraus miten alakanttiin huumori voi mennä.
Ei kantsi ottaa itseensä. Tehkää aloituksia, kuuskytplussat, niin meillä aikuisillakin on jotain luettavaa ja ei tarvi kahlaa pikkupentujen kouluaineiden joukossa etsimässä jotain jossa olisi jotain itua.
Elikä siis: jos olin turhautunut niin se ei johdu palstan vakikirjoittajista eikä tällä kertaa edes puskaviheltäjistäkään, vaan lapsellisista aloituksista/kommenteista jotka tuskin on lähtöisin kenekään vakituisen kirjoittajan kynästä.K/K@
Kuten ensimmäisestä viestistäni huomaat, en kokenut aloitusta ojentamisena vaan erittäin humoristisena. Liekö kimmoke ainekirjoitukseen tullut eräästä poistetusta Kissa-aloituksesta.
Kun katsoit aamulla ulos ikkunasta ja näit yön aikana tulleet lumikinokset, uskon, että näky oli turhauttava. Töihin piti vaan lähteä. Ei jäänyt aikaa korkekulttuuriin.
Kuuntelen tätä naputellessa traktorin jyrinää kun se puhdistaa pihaamme.Minusta tuntuu hyvältä ajatus että olisi kaksi lahkoa.
Koti-Kiusattu, minä, ja muut.
Ykkös-ketjuun saattaisi tulla jokunen muukin.
Mutta yli-voimainen enemmistö kyllä mölisi karja-aitauksessaan.
H.- k/k
Paloma.se.co kirjoitti:
Koti-kiusattu: en sitten ketään. Enkä ollut edes pahalla päällä. Aloitus oli vain kevytmielinen ja nää tämänaamuiset vastaukset osoittavat selvästi että minun täytyy edelleenkin harjoitella ainekirjoitustaitojani että pääsen jotenkin samaan säveleen muiden kirjoittajien kanssa.
Onhan tietysti siinä perää että mielestäni palstasta puuttuu sisältöä eli siis meiltä puuttuu sanottavaa, joka jaksaisi laajemmalti kiinnostaa. Aloitukset pierusta pullossa ja sen sellasesta olivat uusi noteeraus miten alakanttiin huumori voi mennä.
Ei kantsi ottaa itseensä. Tehkää aloituksia, kuuskytplussat, niin meillä aikuisillakin on jotain luettavaa ja ei tarvi kahlaa pikkupentujen kouluaineiden joukossa etsimässä jotain jossa olisi jotain itua.
Elikä siis: jos olin turhautunut niin se ei johdu palstan vakikirjoittajista eikä tällä kertaa edes puskaviheltäjistäkään, vaan lapsellisista aloituksista/kommenteista jotka tuskin on lähtöisin kenekään vakituisen kirjoittajan kynästä.Palomalle
Toisinaan kun katson jonkun ihmisen kirjoitusta minulle tulee erittäin voimakas tunne kirjoittajasta ja hänen tuntemuksistaan.
Koska en tee enää alotuksia niin en voi itseenikään ottaa ,elikkä ei huonoja fiiliksiä.
Etiäiseni oli vaan niin vahva että oli pakko kysyä. - k/k
korppis kirjoitti:
K/K@
Kuten ensimmäisestä viestistäni huomaat, en kokenut aloitusta ojentamisena vaan erittäin humoristisena. Liekö kimmoke ainekirjoitukseen tullut eräästä poistetusta Kissa-aloituksesta.
Kun katsoit aamulla ulos ikkunasta ja näit yön aikana tulleet lumikinokset, uskon, että näky oli turhauttava. Töihin piti vaan lähteä. Ei jäänyt aikaa korkekulttuuriin.
Kuuntelen tätä naputellessa traktorin jyrinää kun se puhdistaa pihaamme.Hetalle
Ei näin vanhaa äijää enää saa hermostumaan vaik huomauteltaiskin pilkuist ja pisteist.
Joskus tahallanikin kirjottelen mitä sattuu ja kattelen ketä kinostaa.
Kuten palomalle vastasin mulla oli ihan muu syy kysyä paloman vaikutteita ja se vastaskin fiksusti ja tyhjentävästi.
Edelleenkään en jaksa ymmärtää sitä, miksi tämä palsta on joillekin niin tärkeä, tai ärsyttävä, että toisten aloituksia ja kirjoituksia pitää arvostella ja nokkia.
Joku kirjoittaa, että täällä on tylsää ja huonoja juttuja, mitä tehdä? Sitä voi miettiä ihan itsekseen.
Onneksi olen keksinyt vaihtoehtoja, silloin kun palsta ei kiinnosta, voi pysyä poissa.
Miksi tulla tänne turhautumaan ja muita arvostelemaan.- ++++++
Eikös nämä vastailut viesteihin käy melkein ainekirjoituksista?
Minulla tulee virheitä kummallakin kädellä kirjoittaessa, koska jotenkin painan useimmiten vasemmalla kädellä liikakirjaimen välille. Olen yrittänyt lukea kirjoittamani ennen lähettämistä, mutten aina muista, varsinkin silloin kun minulla on kiire.
Kouluaikana melkein aina sain täydet numerot ainekirjoituksistani. Silloin ei ollut vaaraa kirjoitella kahdella kädellä ja saada ylimääräisiä kirjaimia välille kun ei ollut lukihäiriötäkään.Mä olin aina hyvä ainekirjoituksessa koulussa mutta siitä on pitkä pitkä aika kun olin viimeiksi koulunpenkillä. Tykkään että taitoni tarvitsevan verestystä, koska minua niin helposti ymmärretään väärin.
Typoja tulee koska en koskaan jaksa oikolukea kirjoitamaani, vaan klikkaan eteenpäin; joskus vilkasen ylimalkaisesti onko taas kirjotettu kaikki sanat yhteen mikä on suurin virheeni näppäimistöllä.
- kirjaimin.
Onko aloitus parodia meidän palstalaisen osaamisesta, ja aihepiiristä? Minusta kukin kirjoittakoon, kuten osaa ja haluaa, tai katsoo milloinkin asiaan ja aikaan sopivaksi.
Tämähän ei ole must.
Mutta onhan sekin jo jotain, että voi eräitä hauskuttaa.
Kuin on jo ylempänä, miksi muita arvostella, kun vain itseään voi muuttaa.Eräs ainekirjoituksen hienouksista on juuri osata kirjoittaa niin että kaikki ymmärtävät mitä tarkoitetaan.
Jatketaan harjoituksia, koska siinä näyttää olevan petraamista.
(Itseironia on vaikea laji)- kirjaimin.
Paloma.se.co kirjoitti:
Eräs ainekirjoituksen hienouksista on juuri osata kirjoittaa niin että kaikki ymmärtävät mitä tarkoitetaan.
(Itseironia on vaikea laji)Ensimmäinen virkkeesi ei ainakaan täällä pidä paikkaansa. Täällähän tunnutaan kilpailevan mahdollisimman monimerkityksellisistä ja vaikeatajuisista ajatusleikeistä. :))
Itseironia on täällä erittäin harvinaista herkkua. - ...
Paloma.se.co kirjoitti:
Eräs ainekirjoituksen hienouksista on juuri osata kirjoittaa niin että kaikki ymmärtävät mitä tarkoitetaan.
(Itseironia on vaikea laji)Ihmiset ymmärtävät just niin, kuin itse haluavat.
Kehitin kouluaikoina sitten tekniikan, että sain aina seiskan uskonnonnumeroksi. Eikä joutunut rehtorinkansilaan jokaisen kokeen jälkeen. Ope oli tietenkin kiihkeä uskovainen, aloin kirjoittamaan vastaukset sille räätälöidysti.
Elikkäs ihan se ja sama, mitä kokeessa kysyttiin, kirjoitin kaikkiin kysymyksiin täysin saman sisältöiset vastaukset. Ylistin ja kehuin jumalaa ja jesseä vuolain sanankääntein, ihan sama mistä kyse. No, kyseessähän oli ainoastaan käytännön sarkasmi, mutta ei ope siihen osannut reagoida.
Toi nyt vaan oli hyvä esimerkki kommunikaatiosta ja viestinnästä yleensäkin. Usein tilanteita, että kaksi ihmistä puhuu samasta asiasta, eikä kumpikaan ymmärrä toista. Taisitten kaksi ihmistä puhuu täysin eri asoista, mutta luulevat puhuvansa samasta. Ja siihen sitten kaikki mahdolliset sotkut ja väärinkäsitykset ja muu hämmentäminen.
Ollaan juu informaatioyhteiskunnassa. Informaatiota kyllä piisaa, se aivan eri asia, miten sitä prosessoidaan ja mitä johtopätöksi mistäkin asiasta kukakin vetelee.
=DW= kirjaimin. kirjoitti:
Ensimmäinen virkkeesi ei ainakaan täällä pidä paikkaansa. Täällähän tunnutaan kilpailevan mahdollisimman monimerkityksellisistä ja vaikeatajuisista ajatusleikeistä. :))
Itseironia on täällä erittäin harvinaista herkkua.Hyvin mahdollista, "kirjaimin" :)). Siksi tarviikin harjoitella, ja mistä sinne puuhun kiivetään ellei juuresta. Minä katsoin mallia korppiksen laittamasta linkistä etäisopetuksen sivulle miten aineita kirjoitetaan. Lyhyet lauseet, selvät ajatukset, pisteet ja pilkut kohdalleen.
... kirjoitti:
Ihmiset ymmärtävät just niin, kuin itse haluavat.
Kehitin kouluaikoina sitten tekniikan, että sain aina seiskan uskonnonnumeroksi. Eikä joutunut rehtorinkansilaan jokaisen kokeen jälkeen. Ope oli tietenkin kiihkeä uskovainen, aloin kirjoittamaan vastaukset sille räätälöidysti.
Elikkäs ihan se ja sama, mitä kokeessa kysyttiin, kirjoitin kaikkiin kysymyksiin täysin saman sisältöiset vastaukset. Ylistin ja kehuin jumalaa ja jesseä vuolain sanankääntein, ihan sama mistä kyse. No, kyseessähän oli ainoastaan käytännön sarkasmi, mutta ei ope siihen osannut reagoida.
Toi nyt vaan oli hyvä esimerkki kommunikaatiosta ja viestinnästä yleensäkin. Usein tilanteita, että kaksi ihmistä puhuu samasta asiasta, eikä kumpikaan ymmärrä toista. Taisitten kaksi ihmistä puhuu täysin eri asoista, mutta luulevat puhuvansa samasta. Ja siihen sitten kaikki mahdolliset sotkut ja väärinkäsitykset ja muu hämmentäminen.
Ollaan juu informaatioyhteiskunnassa. Informaatiota kyllä piisaa, se aivan eri asia, miten sitä prosessoidaan ja mitä johtopätöksi mistäkin asiasta kukakin vetelee.
=DW="..."
Piti ihan kaivaa mutsin säästämä aine-vihko esiin.
Niitä oli aikanaan paljon, enää 3 jäljellä.
Muistaako kukaan, niitä pitkulaisia missä oli viivasto.
YKsi uskonto-juttu oli:
"Eksynyt ihminen vaelsi metsässä.
se näki kyllä kotinsa mutta sillä oli paha olo.
Häntä tuli valo vastaan. Tarvitsetko apua. kysyi valo.
Ota kädestä kiini...
Ja kymmenen riviä lisää.
Kirjoitin mukaan virheetkin.
8- oli puna-kynällä kirjoitettu.
Ja mutsin nimmari alla.
Taisi tulla selkään, mutta ihan varma en ole.
Meidän perheessämme kun elivät ihan toisenlaiset aiheet.
H.- kirjaimin.
Paloma.se.co kirjoitti:
Hyvin mahdollista, "kirjaimin" :)). Siksi tarviikin harjoitella, ja mistä sinne puuhun kiivetään ellei juuresta. Minä katsoin mallia korppiksen laittamasta linkistä etäisopetuksen sivulle miten aineita kirjoitetaan. Lyhyet lauseet, selvät ajatukset, pisteet ja pilkut kohdalleen.
En kiinnosta muotit, kun osaan ihan itsekin.
- hauskaahan tämä
kirjaimin. kirjoitti:
En kiinnosta muotit, kun osaan ihan itsekin.
Älkäähän nyt. Antakaa toki eläköityneen esikoulunopettajan opettaa meitä pässinpäitä kirjoittamaan.
hauskaahan tämä kirjoitti:
Älkäähän nyt. Antakaa toki eläköityneen esikoulunopettajan opettaa meitä pässinpäitä kirjoittamaan.
:)) en minä ole ketään nimitellyt . Ja sanoinhan että juuri nimenomaan olen täällä oppimassa, en opettamassa.
- mitä haluaist oppia?
Paloma.se.co kirjoitti:
:)) en minä ole ketään nimitellyt . Ja sanoinhan että juuri nimenomaan olen täällä oppimassa, en opettamassa.
Kuka sanoo, että olisit nimitellyt?
- täältä jostain
Koirani lutuselta tervisiä sun lutuselle,pidä kurissa niin kyllä se heiluttaa häntäänsä
Kiitos vain kyllä mun lutunen heiluttaa häntäänsä eikä sillä oo kirppujakaan.
Muuten, minulla on ollut lutusia koiriakin, esim. king charles spaniel. Ne on tosi lutusia ja katsoo hellästi suurilla silmillään ja rakastaa sua aikaseen kuolemaansa saakka.- telkusta nähtyä...
Paloma.se.co kirjoitti:
Kiitos vain kyllä mun lutunen heiluttaa häntäänsä eikä sillä oo kirppujakaan.
Muuten, minulla on ollut lutusia koiriakin, esim. king charles spaniel. Ne on tosi lutusia ja katsoo hellästi suurilla silmillään ja rakastaa sua aikaseen kuolemaansa saakka.Osaako se tehdä "helikopteria" hännällään?
telkusta nähtyä... kirjoitti:
Osaako se tehdä "helikopteria" hännällään?
En oo koskaan nähnyt sellasi atemppuja. Tarvii alkaa treenaan jos sais sen vaikka telkkariin esiitymään me tarvittais lisätuloja eläkkeet on pienet.
- Soonnäin
Kissat ovat ihania. Hyvällä tuulella ne kehräävät sylissä kun saavat osakseen sen huomion mitä haluavat. Ja ne osaavat haluta. Ruokaa, ulos, ruokaa, huomiota, ulos, ruokaa, seuraa.... Huomaat sen helposti kun kissasi on tyytymätön, sekä naukumisesta että kynsimisestä.
Joten pidä palst..eikunsiisanteeksi.. kissaa tyytyväisenä. - aineopettaja
Karvainen turkki? Onko olemassa muunkinlaisia turkkeja kuin karvaisia?
- henrjii
Mirri voi ainakin olla märkä. Munaa naurattaa, kun mirri kastuu.
Kaikki mirrit tosin ei ole karvaisia, vaikka ne putoisi altaaseen
karvat eivät kastu, tosin mirrin omistaja voi muuttua karvaaksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal313250- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478