Hieronnasta mustelmia..?

hierottu...

Minulla on useiden viikkojen ajan ollut vasemmassa piriformiksessa kiristystä ja olen viikottain ollut hierojalla. hieroja on naapuri ja käy täällä meillä kotona hieromassa sovitusti. Esnimmäisellä kerralla huomasin pakaroissani pieniä mustelmia siellä täällä, nyt säikähdin kun hieroja kävi maanantaina ja koko alaselkä ja pakarat ovat pelkkää mustelma-aluetta, normaalia? Olen jo luonnostaan herkkä saamaan mustelmia, ei paljon tarvitse jalat mihinkään kolhahtaa niin mustelma tulee. En vain tiedä miten saisi tuon piriformiksen auki jos ei sitä voimakkaasti hiero... Vaivannut jo yli kuukauden. Urheililääkärikin sai minulle si-nivelen seutuun komeat mustelmat painamalla. Kiusallisen tästä tekee sen kun hieroja kerran on naapuri, niin ei kehtaisi hetivaihtaa hierojaakaan... Hartioihin ei minulla ole mustelmia tullut, mutta kai tuo selkä ja pakara on niin herkkää aluetta...

14

2297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieroja.

      Hieronnasta ei saa tulla mustelmia.

    • Koulutettu hieroja

      Lähtökohtaisesti hieronnasa ei saisi tullu mustelmia, mutta toiset tosiaan ovat herkempiä niille kuin toiset. Hyvä että olet itsekin tämän huomannut.

      Nyt kysyisin lähinnä sitä, että kuinka useasti sinua nyt on hierottu tuolta pakaroiden ja jalkojen alueelta? Oletko konenut hierontaa kivuliaaksi? Oletko huomannut hieronnasta olevan hyötyä/haittaa?

      Silloin jos asiakkaalla on taipumus mustelmiin, niin välillä niitä on todella vaikea välttää. Kehottaisin kuitenkin kokeilemaan myös piriformiksen venytystä.

    • hierottu...

      Minua on nyt hierottu kolme kertaa. Ei siitä ainkaan haittaa ole ollut. muutama päivä hieronnan jälkeen paikat on arat mut ei muuta. Minusta ehkä on voinut HIEMAN helpottua. Tai sitten vain kuvittelen. Oikeen ketuttaa kun en edes fysiatrilta saanut mitään ohjeita kuinka tämän piriformiksen kanssa pitäisi toimia. Kuulemma pitäisi olla vain normaalisti. Hieronnat ja muut ei kuulemma auta, ihmetyttää kovin. Oman hankaluutensa tässä tuo se, että minulla on samalla puolella jalkaa nivusessa meralgia paraesthetica, hermoratatutkimuksella selvitetty.

      Välillä koko jalka on ihan tönkkö. :/ Pitkää lenkkiä ei pysty tekemään...

      Katsoin eilen netistä myös ohjeita piriformiksen venyttelyyn ja olen niitä nyt kahtena päivänä toteuttanut...

      • hieroja(n)

        Tuon etureiden särkyyn voisi auttaa lonkankoukistajan venyttely, sillä jos asia on jo hermoratatutkimuksellakin todettu, pinteessä oleva etureiden hermo voisi vapautua, jos lonnkankoukistajan tiukkuus hellittäisi. Sekin, ettet voi pitkiä lenkkejä kävellä, osoittaa, että vika ei välttämättä ole ollenkaan kankkupuolella.
        Lonkan alueen rentoutusta voisit aluksi aloitella ihan rennoilla heiluriliikkeillä. Siinä jalka roikkuu vapaasti ja kun se itsessään painaa jo puutaman kilon, nivelalue saa painovoiman mukaista venytystä ja hermopinne helpottaa.myöhemmin voit kokeilla oikeita lonkankoukistajan venyttelyjä esim. niin, että venytettävän puolen jalka on taakse ojennettu ja etummainen jalka koukussa 90 astetta. selkä ryhdikkäästi suorassa ja tästä painat taakse ojennetun jalan puoleista lonkkaa alas lattiaa kohti. Kuvia netistä löytyy varmaan myös.


    • Hieroja(n)

      Kyllä se hoerojan taitamattomuutta yleensä on, jos mustelmia tulee. ensimmäisen käynnin jälkeen jos on ekalla kerralla tullut, niin toisella kerralla viimeistään hierojan on ymmärrettävä käyttää toisenlaisis metodeja niinkin syvän lihaksen kuin piriformiksen käsittelyyn. esim osteopaattista mobilisoivaa käsittelyä, jossa pumppaavalla normaalien liikeratojen mukaisella liikkeellä rentoutetaan ko aluetta. McKenzie-harjoitteet ovat myös tehokkaita.

      • nojustse

        Ehkä taitamattomuutta jollain joka ei tajua mitään anatomiasta ja fysiologiasta. Itse alan ammattilaisena tiedän että mustelmia tulee ja saa tulla kun kyseessä on kova hieronta. Ei se pinnan silitys mitään auta. Paitsi jos haluaa rentoutusta, kivunhoidon kannalta "lääppimisellä" saa asiakkalta vaan rahat pois, ei pitkäaikaisvaikutusta kivun poistoon.


      • Hieroja(n)

        ai niin, ja venyttelyt ei saisi alkuvaiheessa olla mitään väkisin punnerrusta, vaan siinä vaiheessa, kun alkaa kipua tuntua kannattaa rentouttaa. aikaa myöten lihas hiljalleen venyy. Kaikkea ei siis kerralla saa kuntoon.


    • hieroja(n)

      nojustse, sulla on varmaan tuo oppisuunta, että aiheuttamalla kipua, se alkuperäinen kipu ei enää tunnu. Näinhän akupunktiokin on aikanaan keksitty - vähän kuin vahingossa. Hieronta voi olla voimakastakin, mutta mitä enemmän voimaa käyttää pehmytkudoksiin, sitä hitaammin hierontaliikkeiden pitäisi tapahtua, että pehmytkudokset ehtivät mukautua hierontaan. Näin niitä mustelmia ei tule. kyllä edelleen olen sitä mieltä, että mustelmat ovat ammattitaidottomuutta. Hierojan täytyy osta "kuunnella" asiakkaan kroppaa. Tunteehan sen käsien alla milloin lihas lähtee rentoutumaan. Ja osteopaattinen hieronta ei todella ole mitään pinnan silittelyä, vaan siinä mennään juurikin niihin syviin lihaksiin, joihin ei kovalla runnomisellakaan pääse.
      jos itse olisin pelkästään rentouttavaa hierontaa tekevä ammattilainen, olisi asiakaskuntani paljon suppeampi. Nyt minulla on asiakkaita kaikista ikärymistä ja sekä urheilevia, raskaan työn tekijöitä, että ikäihmisiä.

    • Koulutettu hieroja

      Kyllä nyt komppaan hieroja(n):ää.

      Itse asiassa se rentoutus on monesti sitä mitä se lihaskin kaipaa, jännittyneet lihaksethan ne ongelma monesti ovat. Itse teen nuo syvemmälle menevät liikkeet juurikin edellä mainitulla tavalla, kuunnellen sitä asiakkaan kroppaa eli milloin ja millä vaudhilla/voimalla lihas on suostuvainen antamaan periksi.

      Turha runnominen ei auta asiakas juurikaan, koska monesti se aiheuttaa kipua ja tuolloin ei juurikaan sitä rentoutumista pääse tapahtumaan. Muutoinkin hieronta kipujen pitkäaikaishoitoon on vähän niin ja näin, sillä me hoidetaan vain niitä oireita, jolloin monesti se syy jää selvittämättä.

    • hieroja(n)

      syitähän pitääkin selvitellä asiakkaan kanssa haastattelemalla siinä hoidon yhteydessä työstä, harrastuksista, työtavoista ja miettimällä mikä oireet on voinut aiheuttaa.
      Tuo kovaa hierominen on kuin pahoinpitelyä. Siinä lihaksia runnotaan voimalla, asiakas tuntee kipua ja jännittää lihaksiaan kipua vastaan, ettei sattuisi niin kovaa. Siinä vaiheessa nämä "kovaa hierojat" ajattelevat että lihakset on vain tiukalla/jäykät ja tarvitsevat lisää rääkkiä. No, asiakas vielä lisää jännittää, jolloin ikuisuuskierre on valmis ja lopputuloksena on jauhelihaa pintakudoksen alla. Näin jyystetyt lihakset tarvitsee sitten monta päivää palautuakseen enemmän tai vähemmän ennalleen. Yleensä vähemmän ennalleen, sillä nämä repeämät ja haavat lihaksessa arpeutuvat kuten muutkin haavat - ne jotka tulee ihoon Siksihän niitä mustelmiakin tulee kovassa hieronnassa, kun lihaksiin tulee verenpurkaumia. arpeutunut kudos ei koskaan ole 100/ entisensä.
      Kun lihakset ns houkutellaan rentoutumaan rauhallisin syvin ottein joko lihaskalvokäsittelyllä tai muokkaavammin ja syvemmin esim pyyhkeen tai hierontapaperin läpi, tulos on vähemmän kivuliasta, eikä ketään tarvitse raastaa mustelmille. Kummalta tuntuu, että monet urheiluhierojat unohtavat, että liikkuvan ihmisen lihakset toimii ja tottelee vähempääkin rouhimista. joskushan ei tarvitse kuin ns "suuntaa näyttää", niin lihakset jo rentoutuu

    • Koulutettu hieroja

      Tuo on totta, että syitä pitäisi selvitellä. Valitettavan monet eivät kuitenkaan kerää edes perustietoja asiakkaastaan, saati kirjaa ylös hieronnan aikana tulleita havaintoja yms.

      Monet asiakkaani, jotka ennen ovat pitäneet "kovasta hieronnasta" ovat huomanneet, että kun hierontatekniikat ja -otteet on kunnossa, niin vähemmälläkin rääkillä saadaan tuloksia aikaan. Säästää muuten niin asiakasta kuin hierojaakin. Kevyempää hierominen ei tarkoita kuitenkaan mitään öljyn levittelyä tms. Pikemminkin kyseessä on ajatuksella ja taidolla tehty työ.

      No joka tapauksessa, kukin tekee ja toimii kuten parhaiten osaa.

    • Hieroja(n)

      Joo, nyo öljyhieronnat on kyllä niitä hemmoteluhoitoja. Tosin eihän nekään mitenkään tarpeettomia ole, sillä jo ikiaikoja erilaisia voiteita ja "tinktuuroja" ja hauteita on käytetty lievittämään erilaisia vaivoja.
      Tuo, ettei asiakkaistaan pidä lain vaatimaa rekisteriä, on kyllä sekä hierojan itsensä että asiakkaan kannalta huono juttu. Mitäpä sitten, jos sattuu jotain ja pitäisi todistaa, että asiakas on käynyt hoidossa ja että ko hieroja on toiminut saamiensa esitietojen perusteella oikein.
      Tässä kai se perustavaa laatua oleva ero onkin koulutettujen ja muiden hierojien välillä.

    • Koulutettu hieroja

      Joo, paitsi, että näitä asiakasrekisteriä pitämättömiä hierojia löytyy myös koulutettujen hierojien piiristä. Varsinkin nuo aikaisemmin koulutukseen saaneet ovat hieman huolimattomia asian kanssa. Kaippa he luottavat siihen, ettei mitään koskaan tapahdu.

      Ainahan sitä voi jälkikäteen yrittää seävletää asiakastiedot kuntoon. Monesti on omillekin asiakkaille saanut perustella, että miksi niitä tietoja nyt oikein kerätään, mutta hyvä näin!

    • Hieroja24

      Komppaan kyllä täysin Hieroja(n):ää. Mielestäni pitää oppia kuuntelemaan ja tunnustelemalla löytämään sopiva voimnakkuus eri asiakkaille. Ei siitä runnomisesta tule varsinkaan vanhempien/huonompikuntoisten asiakkaiden kanssa muuta kuin mustelmia ja pahimmassa tapauksessa lisää vaivoja. Mieluummin käyttää enemmän sitä päätä kuin voimaa ja tehostaa venytyksillä.

      Tuota asiakasrekisterin pitoa ihmettelin kun olen itse koulutettu hieroja ja kävin sitten nimeltämainitsemattomassa firmassa hierojalla joka oli suurinpiirtein vastavalmistunut. Hieronta oli hyvä, siitä ei valittamista, mutta en muista nettivarauksessa täyttäneeni muuta kuin perustiedot (nimi, syn.aika, osoite, email, puh. nro) Kuitenkaan minulta ei paikan päällä kysytty mitään mahdollisista sairauksista tai katsottu liikkuvuutta tms. Olen onneksi perusterve mies, mutta onko näin muidenkin asiakkaiden kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe