On tämä työnhakusysteemi yms muu byrokratia kyllä aikas mätä. Asuin lapissa, mutta olen nyt muuttanut Ouluun. Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja. Muutin valmistumisen jälkeen Rovaniemeltä kotikonnuilleni, josta matkaa Ouluun oli yhteen suuntaan 250km. Edestakainen matka siis 500 km. Kotikonnuilla ollessa heräsi mielenkiinto lähteä isompaan kaupunkiin töihin, koska koin että se minun kohdallani olisi itseni kehittämisen ja ammatissa kehittymisen kannalta paras vaihtoehto. Kotikontuni ei vastaavanlaisia haasteita pystyisi antamaan. Sain kuulla sitten työ- ja elinkeinotoimistolta, että työnhaku ja työhaastattelureissuista on mahdollista saada matkakorvausta.
Kävin haastattelussa sitten siellä Oulussa. Matkaa kertyi yhteensä siis 500 km, mutta tuloksena oli TE-toimiston vaatimusten mukaan yli 2 viikkoa kestävä vähintään 18 tuntia viikossa kestävä työ. Täytin hakemuksen ja lähetin sen. Hakemus tuli takaisin hylättynä. Syynä on se että minun koulutustani vastaavia paikkoja löytyy lähempääkin eikä siksi voida myöntää. Soitin asiasta te-toimistoon, ja sieltä sanottiin että ei myönnetty koska sairaanhoitajan paikkoja on auki lapissa. Lisäksi Oulussa työvoimaa on saatavilla kyseisiin töihin. Ei sunkhaan tämä ole tosikhaan? Jos työtön haluaa lähteä töihin muualle, kuten nyt minä, isompaan kaupunkiin kehittymään ja oppimaan ja hakemaan kokemusta, sitä ei tueta... Ajattelin taas että ei tämä poka ole tosi. Matkakorvauksia saadakseni minun olisi pitänyt hakea ensimmäistä, lähintä koulutusta vastaavaani työtä (vähät kiinnostuksestani tai tavoitteistani). Jos minä ihan vapaaehtoisesti, ilman te-toimiston kädestätaluttamista haen työtä, hakeudun haastatteluun ja saan työtä, sitä ei tueta, koska hain väärästä paikkaa. Toisin sanoen liian kaukaa ja se taas maksaisi te-toimistolle rahaa. Kun Ouluun hakiessa kilometrejä tuli nyt yhteen suuntaan se 250, niin sehän maksaisi jo aikalailla semmosen 50 euroa suuntaansa. Mutta jos olisin hakenut vaikka naapurikunnassa olevaa sairaanhoitajan virkaa (johon en työkokemuksen puolesta, enkä pätevyyden vuoksi tulisi valituksi) johon matkaa on 50 kilometriä, matka maksaisi 10 euroa.
Minun mielestäni matkakorvausasioissa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota yksilöön kuin koko h*lvetin Suomen työllisyystilanteeseen. Nykyisellään työtön ei saa hakea kauempana olevaa työtä, vaikka se vastaisi kiinnostusta, koulutusta ja omia tavoitteita, koska se sotii yhteiskunnan ja järjestelmän tavoitteita ja kiinnostusta vastaan. Tai no saa työtä hakea, mutta ei sitä näillä korvauksien ja etuuksien myöntämisellä tueta. Näillä toimillahan katsos saatais vähän kaunisteltua aluekohtaisia työttömyys ja työllisyystilastoja. Jos joku haluaa töihin Kuopiosta Jyväskylhään töihin niin antakaa per*ana viekhöön hakea ja tukekaa sitä. Kait se parempi on jos se tekkee töitä josta tykkää ko tekkee onnettomana töitä työssä joka ahdistaa ja ei tarjoa haasteita. Perskule viekhöön ko on sääskiä täynä koko tsydeemi.
Sunkhaan sole kuitenkhaan mikhään. Tulipas lapinmiehenä vähän avauduttua tästä vinksalhaan olevasta systeemistä. Mulla on kuitenki nytte työ- ja kämppä oulussa ja elämä muutenki rullaa. Lapin TE-toimistoa ja muitaki TE-toimistoja en kuitenkhaan muista lämmölä. Se pätee poka se vanha viissaus lähes jokhaiseen valtion virastoon. Aivanko virkailija omasta pörsistä (lompakosta) joutus korvaukset ja etuudet maksamhaan. Näin son ja tällä puhheella, mie keitän kahvit!
TE-toimiston matkakorvausehdot ja perusteet on vinksalhaan
lapinÄIJÄ
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708