Käsky kävi osallistua tuollaiselle viikon kurssille. Hehee... yli nelikymppisenä kohti työelämää ;) Mukana seuranneen ohjelman perusteella anti on sangen heikko. Ihmettelen, miten siihen saadaan peräti 5 päivää uppoamaan...
No mutta, onko joku käynyt Tampereella tuon nimisen kurssin? Mitä jäi käteen ja mitä sitten tapahtui? Kutsu tuli siis TE-toimistosta, mutta tämän hömpötyksen meille tarjoilee valmennuskeskus Public. Oman käsitykseni mukaan sisältö ihan sama kuin ARVI-palvelussa, mutta se tarjoillaan eri kuorissa ja pidennettynä versiona
Uraohjausta kohti työelämää -ryhmästä kokemuksia? (Tre)
56
3716
Vastaukset
- olen ollut
Joo ja sitten etsit/ etsitään työharjoittelupaikka.. et muuten selviä pelkällä
1 viikolla. sitten jatkossa 3-6 kk orjatöitä..
Tämä Public (tekee bisnestä). aloittaa nonstoppina joka viikko noita
huuhaa juttujaan. - Näin se vaan menee
Ensin on se ns "kurssi" ja siihen lisäksi tietysti tuo edellisessäkin viestissä mainittu 2-3kk "harjottelujakso" (toisin sanottuna ILMAISTÖITÄ jollekin työnantajalle)!
- fgfhfgjhgjhgkfhg
Sen hömpötyksen maksat sinä ja maksan minä, ja virkailija saa bonuksia ja "koulutus"-keskus ihan oikeita euroja - meidän eurojamme. Ainut, joka ei hyödy, on jo työtön. Pianhan nuo muutkin osapuolet pääsevät maistamaan työttömyyden ihanuutta, ellemme mullista tapahtumien suuntaa.
- uhnuhyu
Karenssin uhalla tämmöseen laittoivat työkkäristä. Voi nyt hevonperse taas tätä paskaa. Oisko jo aika lopettaa työkkärit kokonaan kerta kun ei mitään ole kuin kurssihömppää kurssihömpän perään.
- kurssille vaan
No, miksei niillä kursseilla nyt voi käydä ilman rutinoita. Sama se kai mitä sitä päivät tekee jos ei ole töitäkään, ihme vinkujia.
Minä menisin jos älyäisivät tarjota, kokemushan sekin olisi.- eläitsellesi
On muutakin elämässä kuin työ. Ei tasan ole sama mitä päivänsä tekee. Jos ei ole töitä josta saa palkkaa, kannattaa tehdä jotain itselleen, mielummin kuin ilmaiseksi töitä josta toiset saavat leipänsä päälle kinkkua.
Elä itsellesi. Jos saat palkkaa, tee töitä, jos et saa, tee jotain mistä tykkäät ja mikä pitää mielesi iloisena. Älä suinkaan sorru ilmaistyöhön vain koska "on ihan sama mitä teen jos ei ole töitä". Heikot tekevät mitä muut haluavat, vahvat tekevät elämällänsä mitä itse haluavat. Älä ole heikko häviäjä. - hghgjhgg
Voit tarjoutua itsekin..itse mieluummin pidän ammattitaitoani yllä ja kehitän itseäni parempaan hakuun ja haen työpaikkaa kun ja jos sellainen ilmaantuu. :(
- 11+11
Joo aivan samaa mieltä mitä äskeinen kirjoitti.
Ja tosiaan vain tämä Public tekee bisnestä näillä naurettavilla
uraohj. ym. jutuilla.- Anonyymi
Saakohan ne bonuksiakin kun löytää sulle työn, väliäkö sillä onko se ilmaistyö tai täysyn sopimaton muuten...
- kursseille vaan
Miten sen voi nyt itsensä hävijäksi laskea. Jos saa korvausta joutenolostaan, mutta ei suostu tekemään mitään sen vastineeksi niin sitä en ymmärrä.
Eihän siellä kurssilla tarvitse olla 24/7 kyllä siinä jää vielä vapaa-aikaa "itsensä toteuttamiseen".
Onhan nämä kurssitkin tätä elämää ja kokemusta.
Kyllä yhteiskunta voi vaatia myös jotain eikä olla vain maksuautomaatti itsensä toteuttajille ja eläjille.
Se, että joku business on saanut jollain ihmekurssittajana jalansijaa tässä systeemissä onkin aivan toinen juttu. Sitä keissiä voi alkaa tutkia ja toimia sekä valittaa valitusteitä ja näin saada siihen muutosta.- eiturhillekursseille
Jos kurssista saa jotain realistista hyötyä, eikä sinne mene vaan siksi että "eipä mulla nyt oo tekemistä niin meen ku käskettiin", niin okei.
Mä näen hyödyllisenä palkkatyön tekemisen, jotta saan rahaa elämääni. Sisältöä löydän muutenkin. Ammatillinen koulutus on hyödyllinen, jotta rahkeet palkkatyöhön paranee. Jos kurssi on suunnattu nimenomaan siksi, että se helpottaisi työhön pääsyä, mutta käytännössä ei tarjoa mitään mikä työhönpääsyä auttaisi, niin eikös se mitätöi koko kurssin tarkoituksen, eikä siten anna itse työnhakijan elämälle mitään?
Sillonhan kurssin ainoa tarkoitus on antaa kurssin järjestäjälle jotain, kuten työtä. Mutta miksi ihmeessä minä menisin kurssille vaan jotta tukisin kurssittajaa ja antaisin hänelle mahdollisuuden saada kurssin järjestämisestä liksaa, jos en itse saa siitä mitään (kurssi työllistymistä varten, mutta rahallinen hyöty nyt ja tulevaisuudessa 0)?
Jos minä annan jotain, haluan jotain vastineeksi, kun kyse on työllistymisestä ja työstä, jonka palkka on raha.
Jos joku saa elämäänsä muuta sisältöä kuin (palkka)työllistymistä edistävää (jota ne eivät tarjoa) kursseilta, kuten keskusteluseuraa, niin sinne vaan. Toisaalta sitä voi löytää menemällä päivällä ulos puistoonkin. - yhteiskuntajatuet
eiturhillekursseille kirjoitti:
Jos kurssista saa jotain realistista hyötyä, eikä sinne mene vaan siksi että "eipä mulla nyt oo tekemistä niin meen ku käskettiin", niin okei.
Mä näen hyödyllisenä palkkatyön tekemisen, jotta saan rahaa elämääni. Sisältöä löydän muutenkin. Ammatillinen koulutus on hyödyllinen, jotta rahkeet palkkatyöhön paranee. Jos kurssi on suunnattu nimenomaan siksi, että se helpottaisi työhön pääsyä, mutta käytännössä ei tarjoa mitään mikä työhönpääsyä auttaisi, niin eikös se mitätöi koko kurssin tarkoituksen, eikä siten anna itse työnhakijan elämälle mitään?
Sillonhan kurssin ainoa tarkoitus on antaa kurssin järjestäjälle jotain, kuten työtä. Mutta miksi ihmeessä minä menisin kurssille vaan jotta tukisin kurssittajaa ja antaisin hänelle mahdollisuuden saada kurssin järjestämisestä liksaa, jos en itse saa siitä mitään (kurssi työllistymistä varten, mutta rahallinen hyöty nyt ja tulevaisuudessa 0)?
Jos minä annan jotain, haluan jotain vastineeksi, kun kyse on työllistymisestä ja työstä, jonka palkka on raha.
Jos joku saa elämäänsä muuta sisältöä kuin (palkka)työllistymistä edistävää (jota ne eivät tarjoa) kursseilta, kuten keskusteluseuraa, niin sinne vaan. Toisaalta sitä voi löytää menemällä päivällä ulos puistoonkin.Yhteiskunta maksaa tukia siksi että työtä ei ole läheskään kaikille (vrt. avoimet työpaikat VS. työnhakijat, oikeasti ehkäpä n. 500 000) tarjolla, ja ihmisiä ei voida jättää kuolemaankaan, koska ihmiset pakon edessä vaikka tappavat ja ryöstelevät ennemmin kuin kuolevat kurjuuteensa.
Vastineeksi työnhakijan pitää aktiivisesti hakea työtä, jotta tuet pysyvät täysimääräisenä (sen lisäksi on tämä ei-ammattiin johtava kurssitus ja ilmaistyön vastaanottamisen vaatimus joka on pyllystä ja vääristää työmarkkinat).
Myös yhteiskunta on nykyisin suunniteltu niin, että omavaraisuus ilman maksuja on mahdoton, jos ei voi tehdä toiselle töitä (koska ei pääse kun hakijoita on enemmän vrt. avoimiin työpaikkoihin). On menoja ja veroja vaikkei olisi tuloja ja varoja, ja siten itsensä elättäminen on tehty mahdottomaksi ilman että saisi jostain työstä rahakorvausta, jo ihan rakentamisesta, maanomistuksesta, ja asumisesta lähtien, puhumattakaan ruoan toimisesta pöytään.
Siksi meillä on sosiaalietuudet, jotka ovat vastikkeellisia jo siinä määrin että jopa ilmaistöihin menosta kieltäytymisestä laskee toimeentulotuen perusosa lopulta max -40% ja siellä pysyy. - yhteiskuntajatuet
yhteiskuntajatuet kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa tukia siksi että työtä ei ole läheskään kaikille (vrt. avoimet työpaikat VS. työnhakijat, oikeasti ehkäpä n. 500 000) tarjolla, ja ihmisiä ei voida jättää kuolemaankaan, koska ihmiset pakon edessä vaikka tappavat ja ryöstelevät ennemmin kuin kuolevat kurjuuteensa.
Vastineeksi työnhakijan pitää aktiivisesti hakea työtä, jotta tuet pysyvät täysimääräisenä (sen lisäksi on tämä ei-ammattiin johtava kurssitus ja ilmaistyön vastaanottamisen vaatimus joka on pyllystä ja vääristää työmarkkinat).
Myös yhteiskunta on nykyisin suunniteltu niin, että omavaraisuus ilman maksuja on mahdoton, jos ei voi tehdä toiselle töitä (koska ei pääse kun hakijoita on enemmän vrt. avoimiin työpaikkoihin). On menoja ja veroja vaikkei olisi tuloja ja varoja, ja siten itsensä elättäminen on tehty mahdottomaksi ilman että saisi jostain työstä rahakorvausta, jo ihan rakentamisesta, maanomistuksesta, ja asumisesta lähtien, puhumattakaan ruoan toimisesta pöytään.
Siksi meillä on sosiaalietuudet, jotka ovat vastikkeellisia jo siinä määrin että jopa ilmaistöihin menosta kieltäytymisestä laskee toimeentulotuen perusosa lopulta max -40% ja siellä pysyy.Lisätään nyt tuohon työnhakemisen velvollisuuteen tukea vastaan vielä se, että kyse on isommasta kokonaisuudesta / kuvasta:
Kaikki eivät työllisty koskaan, osalla kestää kauemmin, osa työllistyy heti. Kaikki työnhakijat jotka haluavat täysimääräistä tukea hakevat työtä vaikkeivat työllistyisikään, koska, vaikka työpaikkoja ei ikinä tule riittämään kaikille (ainakaan nykymenolla), niin kun koko työttömien ryhmä hakee töitä, tulee avoimet työpaikat täytettyä, eli tehtyä se mikä on mahdollista että työttämät täyttävät kaikki mahdolliset avoimet työpaikat. He jotka eivät töihin päässeet ovat silti tehneet osansa auttaessaan avoimien työpaikkojen täyttämistä. Työttömät ovat siis valtiolle yksi ryhmä, joista ne, jotka työtä hakevat, saavat tasa-arvoisen korvauksen huolimatta siitä kuka sattuu avoimen työpaikan täyttämään ja kuka ei.
Ei valtio käsittele työttömiä yksilöinä (paitsi karenssitapauksissa). Heille on pääasia että avoimet työpaikat täyttyvät, huolimatta siitä ketkä työttömistä ne täyttävät. Siten onnistuneille ja epäonnistuneille työnhakijoille tuki on sama. Kaikki heistä ovat kantaneet kortensa kekoon jotka palkkatöitä ovat hakeneet. Loput on kiinni työnantajista, sen suhteen ketkä he palkkaavat.
Tämä ilmaistyö ja kurssit (jotka johtavat usein n. 2vk-1kk jälkeen 3-6kk ilmaistyöhön, eli periaatteessa ovat vain naamioitu kursseiksi) onkin sitten ihan oma lukunsa. Osallistumisvelvoite niihin on kuitenkin kuten jo sanottu vastikkeelista max -40% perusosan alentamisen verukkeella, joten sikäli turha kitistä ettei vastikkeellisuutta muka olisi.
- 7+19
Eiköhän siinä ole tarkoitus hakea oikeasti sinulle ikä mikä hyvänsä, uutta alaa ja sen myötä uraa sen saralla. Vanha työ/ammatti ei enää tuota tulosta, ei sinne parin kk ajan työttömiä ohjata. Mistä vetoa olet ollut työttömänä vähintään sen vuoden jos et jopa sen 500 päivää? Itse kävin 2 kuukautta uravalmennuksessa ja ei pois ollut minun elämästä, vaikka ei töitä löytynytkään. Sai ainakin uusia ajattelutapoja ja keinojakin työnhakuun.
- mielenkiinnostunut
Ihan mielenkiinnosta, mitäs nämä kurssilla opitut uudet keinot työnhakuun olivat mitä et ennen tiennyt?
Pisteet ainakin siitä että olit rehellinen kertoessasi että sitä kautta ei töitä löytynyt. - työnhaku katkeaa
Vetoa voi lyödä mistä vaan, joo. Kyseisestä kirjoittajasta en tiedä mutta itse ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi helmikuussa ja nyt tuli kutsu tuolle kurssille. Muuten ok mutta olen sairas ja eläkepaperit vetämässä. Vaan kurssille pitää mennä työnhaun katkeamisen uhalla.
Ihmetouhua.
Sen vielä ymmärrän jos tulee eläkehylky että sitten mietitään vaihtoehtoja.
- sgdgfhfghsgj
Työttömyys on jo riittävä rangaistus; yrittäköötpä itse elää viidelläsadalla eurolla kuussa ja olla velkaantumatta! Miksi maan (ja EU:n ja maailman) huonon taloudenhoidon uhreja pitäisi rangaista vielä orjatyölläkin? Ja miksi näiden puolen miljoonan köyhän uhrin kautta meidän verovarojamme pitäisi siirtää meidän taskuistamme noille yrityksille, jotka hyötyvät rahallisesti työttömyydestä: kaikenmaailman kurssittajat ja orjia hyödyntävät yritykset?
Mene kurssille, jos menet, mutta käytä tilaisuus hyväksesi verkostoitua muiden köyhyyden uhrien kanssa. Puhukaa tilanteesta avoimesti, yhdessä ja erikseen. Kyseenalaistakaa kurssittajan ja orjatyöyritysten oikeus hyötyä työttömien kustannuksella. Auttakaa toinen toisianne näkemään työttömyytenne seurauksena muiden päätöksistä, ja opitaan tajuamaan se, mikä voima meissä on, jos toimimme yhdessä. Minusta tuntuu, että Euroopan maiden kansalaiset ovat heränneet. Jotain on kytemässä. Ennustan, että sunnuntain vaalien tulos voi olla mullistava. Janus Putkosen tai Antti Pesosen äänestäminen voi mahdollisesti saada meille edustajan, joka ajaa EU:sta eroamista Brysselistä käsin, ja se olisi meidän etumme. Jos vaaleilla emme saa oikeaa tulosta, pelottaa ajatella, mitä voi tapahtua. Kansanliikkeitä ei kukaan voi ennustaa. On parempi saavuttaa muutos äänestämällä kuin väkivalloin. Siis äänestäkää. Käyttäkää tämä pieni mahdollisuus muutokseen. Jos miljoonat sen tekevät, muutos on varma. - Saa nähdä.
Olisitko saanut sinäkin valita sen arvi palveluohjaajan tuon sijasta mutta kun et varannut aikaa niin tuli tuo ? Minulle kävi näin.. Olisi varmaan päässyt eka vaihtoehdolla helpommalla. Vaan kait se on tuolla käytävä ja jos on perseestä lähtee pois ja ottaa karenssin ja sossun rahat. Ei sen kummempaa. en tiedä vieläkö sille palveluohjaajalle voisi varata ajan. Mutta enpä jaksa.
- ___Å___
Sitten jos meet sossuun niin se on aluksi -20% ja sen jälkeen -40%
- oksettavaa toimintaa
Itselleni tullut nyt 4 kutsua tuonne "kurakurssille", no en ole reagoinut mitenkään näihin alkaviin kursseihin. Sain sen ns. ikikarenssin osittain tämän tiimoilta.. Varmaan siellä nimenhuudossakin aloituspäivänä kurssinvetäjällä alkaa huvittamaan kun samaan nimeä huudella kuukaudesta toiseen.
Kamala tarve ilmeisesti saada kyykytettäviä kun samoille ihmisille pitää kuukaudesta toiseen samaa toimenpidettä tarjota !
Ei nyt luulisi olevan kamalan vaikea ymmärtää työvoimantoimistonkaan että jos ihminen on jo toistuvasti kyseisestä toimenpiteestä kieltäytynyt ja ikikarenssinkin jo ovat saaneet päälle niin kukaan hullu nyt ei enää nöyrry ja me kuuntelemaan sitä kuraa tämän kaiken jälkeen.
Toimeentulotuki on toistaiseksi ollut ihan vähentymätön ja jos vähentävät niin pistän valituksen menemään.
- orjakurssi perseestä
No nyt tännekin tuli sitten tollanen velvote (?).... :( Saako tosta edes ylläpitokorvausta niiltä "kurssi"päiviltä? Ilmeisesti ainakaan matkoja ei makseta (joudun menemään bussilla kun järjestetään jossain hornan tuutissa) eikä ruokaa oo tarjolla (eväistä mainittiin)?
- käskyä odotellessa
Olisi jo korkea aika saada julkisuuteen näiden hömppäkurssien todellinen laita. Itse olen päättänyt, että videoin joka minuutin kurssillaolosta ja laitan sen youtubeen julkiseen katseluun, josko vaan kurssille käsky käy.
- Tampere_
Tampereella näitä UUSILLE URILLE kursseja lähetellään työttömille joka kuukausi vaikka juuri edellisessä kuussa olisi jo tästä toimenpiteestä kieltäytynyt.
Aivan järjetöntä touhua!
Ilmeisesti ovat nyt keksineet tälläisen uuden kiusantekokeinon työttömille Tampereella , joka kerta katkeaa työnhaku jos ei mene. Ihme karenssitehtailua..
No ei haittaa, ikikarenssihan ovat jo ainakin minulle saaneet.
- työura jo takana.
Kirje alkaa...!
Uraohjausta kohti työelämää, Tampere.
Ja heti tähän kärkeen että sikäli kaipaisin olisin ottanut TE-palveluihin itse yhteyttä!
Uraohjaus alkaa 5 Päivän ryhmävalmennuksella jonka aikana saat tietoa työhön,koulutukseen ja muihin palveluihin hakemisesta.
Olenko muka niin kyvytön että en ilman tätä "kurssia" osaisi hakeutua TE palveluiden piiriin niin halutessani?
Uraohjauksen aikana käydään läpi mm seuraavia aiheita.
Miten asioin TE-toimistossa (Ei vittu mitä tuubaa)
Millaisista palveluista voisin hyötyöä? (samaa kuraa edelleen)
Millainen työkykyni on tällä hetkellä ( en ole alkoholisti ja koti-asiat on kunnossa)
Miten haen työtä sähköisesti ( eletään 2000 lukua sähkö on keksitty ja itsellä on sekä mobiili/kiinteä internet yhteys kotona)
Millaisia koulutusmahdollisuuksia on tarjolla ( iki teekkareita yms on jo koulut täynnä)
Mitä teen seuraavaksi ( vaihdan muksulle vaipat/ käännän telkusta kanvaa)
Siis ei vi..tu tämmöstä hevonpaska pingoo mihinkä turataan 5 päivää. Tämän saman asian esittämiseen menee korkeintaan tunti kun asiat tiivistetään.
Mielenkiinnolla jään odottamaan tämänkin täytteen toteutumista. Palaan kertomaan tänne "kurssin" jälkeen millainen hevonpaska pingo tämäkin oli.
Tarjotaanko tälläkin kertaa lähihoitajan koulutusta tai jotakin muuta epäkelpoa minulle :)!- Kunta Kinte
Jos joudut pakotettuna kurssille, niin voit käyttää aikaasi motivoimalla kanssakurssilaisia järjestäytymään yhteiseen toimintaan. Muista myös kyseenalaistaa kouluttajan suoltamaa tuubaa ja esittää hankalia kysymyksiä. Kannattaa myös valistaa muita orjia työvoimatoimiston pahimmista sudenkuopista ja kertoa kuinka kaikki viranomaisten kanssa käydyt keskustelut kannattaa talentaa. Vaatikaa myös työvoimatoimistosta paikalle joku, jolle esitätte mahdollisimman kiusallisia kysymyksiä työttömiin kohdistuvista sanktioista ja kurssin hyödyttömyydestä. Jättäkää kurssin jälkeen rehellinen palaute huhaa -kurssista. Missään vaiheessa ei kannata menettää hermojaan ja pyri olemaan mahdollisimman diplomaattinen, mutta vaadi kuitenkin vastauksia kysymyksiisi. Kuuntele myös kohteliaasti "kouluttajien" ja työvoimaviranomaisten huuhaata, mutta muista kyseenalaistaa.
Ja sitten se tärkein - muista kertoa kurssitovereillesi, että äänestävät ensi vaaleissa Vasemmistoliittoa, jos haluavat että tälle pelleilylle tulee joskus loppu. - Mammuli
Niin totta turiset, oletko mahdollisesti tulossa Tampereella 16.10. alkavaan Uraohjaukseen ? LUE:Kuraohjaukseen :)
Wattu joo, tässä yli viiskymppisenä aivan taatusti nämä asiat jo selville otettu. Ja kas, niin se netti toimii ja osaan käyttääkin. Ja kas, ihan itse osannut aina töitä hakea, kun elämäni myyntitöitä tehnyt, reimastuttaahan se kun TE-toimisto tarjoaa pakkopullapaikkaa aloille, joista ei kokemusta eikä koulutusta.
Minut tunnisttaa rollaattorista, sellaista nimittäin hetken joudun käyttämään. Terkkuja kaikille, jotka Kurakoulutuksessa Tampereella 16-22.10
Siellä meillä onpi kivaa , BUAAAAAAHHAHHAH ! - kurakurssi käyty
Juu, samaa itsestäänselvää tuubaa mikä kuultu jo ties monetko kerrat työkkärin infoissa yms.! Nyt sitten noista yksilöohjauksista ei meinaa päästä eroon sitten millään.. Mahtaako nää ohjaajat saada jotain provisioo tilastojen siivouksesta, kun sais mahdollisimman monet edes johonkin orjatyötön tms. Jatkuvasti tuputtaa lisää niitä käyntejä vaikka oon yrittäny sanoo jo alusta alkaen etten tarvi.. neljäs kerta on tulossa, josko se ois vihdoin se missä tehdään ns. loppulausunto TE toimistolle. Piti olla jo viime kerta se viimesin mutta rupes paasaan taas jostain palkkatukijutuista vaikka asia oli käsitelty jo sitä edeltävällä kerralla! Joka jutun jälkeen sit se "mitä ajatuksia tää herättää, miltä tällänen tuntuu" ja pitkä hiljasuus.. kyllä siinä aikaa saa kuluun. Selitti kuinka useimmat käyttää ne kaikki 7 kertaa mitkä voi saada!? Hyvä että pysyin naama peruslukemilla kun tyyppi selitti ihan tosissaan kuinka sille on niin tärkeetä että mä saisin työtä ja pääsisin eteenpäin jne.! Juu, niin varmaan liikuttaa hirveesti jonkun tuntemattoman pärjääminen eikä vaan yritä haalia itelleen lisää niitä tunteja jutella niitä näitä joista sille maksetaan.....
- kiinostaapi
Keille näitä kirjekutsuja on tullut, oletteko työmarkkinatuella toimeentulotuella vai ansiosidonnaisella.
- Ei tuo nyt niin paha
Uskoisin että tätä kurakoulutusta on alettu tarjoamaan "tuloluokasta" riippumatta kaikille ja veikkaus on että suurin asiakaskunta on työmarkkinatuella olevia?
Näetty ja koettu että tähän "koulutukseen" on laitettu laidasta laitaan ikään ja sukupuoleen katsomatta monenlaista kadunkulkijaa.
Kieltämättä olen yllättynyt siitä että siellä ei ollut "natsi" meininki (kurssi edelleen kesken) ja olen koittanut viihdyttää itseäni lukemalla ja nettiä pläräämällä.
Joillekkin tuolla voi olla hyvinkin hyödyllistä tietoa ja toisille vanhan kertausta yms.
Itse en jaksanut alkaa kyseenalaistaa mitää tai alkaa väitteleen mistään vaan antanut tuuban mennä sujuvasti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Huomannut että päivä soljuu näin kohtuu leppoisasti ja aiemmin päässyt vapaalle kun että olisi heittäytynyt hankalaksi ja koko-ajan keskeyttänyt kurssin vetäjää. - passivoitunut
Ryhmätunnit takana ja yksilövalmennus alkamassa. Heti ensimmäiseksi teille jotka olette peloteltu "kuoliaaksi" sillä että nyt alkaisi jonkinlainen höykyyttäminen että tarvisi löytää koulutus/harjoittelu tms paikka. Niin NÄIN EI OLE sillä kukin meistä on erillaisessa tilanteessa ja tällä yksilöohjauksella koitetaan kartoittaa yksilön tarpeita/haluja/kykyä oman tulevaisuuden hallintaan on se sitten jotakin edellämainituista asioista tai jotain muuta.
Siis sekin on mahdolista että sikäli haluat edelleen olla sohvapotaatti ja tekemättä mitään niin näillä yksilöohjauskerroilla kun heitäydyt tarpeeksi passiiviseksi niin uskoisin että eivät sinulle mitään lähde ehdottamaankaan.
MUTTA muistakaa! Tämäkin kerrotaan kyllä siellä että ÄLKÄÄ LAITTAKO MITÄÄN SELLAISTA SIIHEN LAPPUUN MIKÄ MENEE TE-TOIMISTOLLE mistä ette voi/halua pitään kiinni...Eli jos yksilöohjauksessa ehdotetaan että miten olisi esim työkokeilu ja sanotte että joo ja tälläisenä sinusta lausunto tyäkkäriin lähtee niin varmaan sieltä sitten joku orjapaikka järjestetään ja sikäli sen keskeytätte niin varma on selvityspyyntö tulee ja karenssit paukkuu.
ELI olkaa tarkkana mitä siihen lärpäkkeeseen tulee mikä tuolta henkilöohjauksesta TE-toimistolle menee. Kun 100% fakta on se että tämän kuraohjauksen tyypit ei voi laittaa mitään sellaista eteenpäin mihin TE ETTE OLE SUOSTUNUT!- Avoimin mielin
Hienosti sanottu. Kursseja käyneenä sanoisin että menee sinne avoimin mielin että jos irti jotain saa ja ideoita niin hyvä on ja jos ei niin ottaa mukavana ajankuluna. En ihmettele jos ensikertalaisia vähän ne pelottavat että siellä olisi jotain nujerrus & pakotejuttuja mutta ei se niin ole. Sitä varten ne ovat että sieltä saa apua jos haluaa jotain suuntaa elämälleen löytää, uusia uria yms. Mukavaa on ollut ainakin tavata muita työttömiä ja kuunnella heidän kokemuksiaan ja ajatuksia jos ei itse kurssista mitään irti ole saanut.
- mitentoimii
Onko tosiaan niin, että voi itse vaikuttaa mihin menee vai meneekö lainkaan. Tuleeko karenssia jos ei mene esim. palkkatuella johonkin?
- Juhanan konjakkilasi
Kerropas sitten kurssin jälkeen, että moniko teistä työllistyi? Muista myös, että työkkärin tädeille ja kurssin pitäjille maksetaan koko ajan hyvää palkkaa. Nämä kursseja järjestävät tahot ovat miljoonabisneksiä. Arvaatko millä he käyvät kauppaa?
Olen käynyt vastaavan kurssin ja kaikki, jotka eivät onnistuneet saamaan harjoittelupaikkaa saivat karenssin. Kukaan ei työllistynyt. Yksi lähti paniikissa opiskelemaan, kun ei muuta keksinyt ja muutama keskeytti. Kurssilla oli aluksi 16 ihmistä, joista 9 pääsi kurssin läpi ja seitsemän sai karenssin - kukaan ei työllistynyt. Moni oli käynyt läpi useita vastaavia kursseja, eli olivat niin sanotusti kurssikierteessä.- pellehermannit
Ohjaavat kepillä humpuukikurssi varjolla, jossa päivittäin työttömiä käy "tsemppaamassa kannustamassa" joku pölöttäjä "uraohjaajat", yksitysyrittäjät, valmentajat jne. Vetävät tästä hillot ja "työnhakija" kokelasta kärvistetään roposilla ja raippa karenssiuhin.
- ..................
Sieltä perzeesta koko humpuuki.
- Valtionkirstusta
On kyllä kummallista että tuollaisia pilipali kursseja järjestetään valtion kirstusta ja rahat menevät konsulttifirmoille. Hyöty tasan nolla.
- 1913
Ihmeesti löytyy rahaa näiden höpö höpö kurssien järjestämiseen. Ja kalliita ovat, kun koulutus ostetaan yksityisiltä konsulttifirmoilta. Itse olin joskus peräti kahden (!) viikon urakurssilla korkeastikoulutetuille. Ja kursin anti oli pyöreä nolla. Ainoa, mikä jäi mieleeni, oli nuori konsulttityttönen, joka moneen kertaan jaksoi mainostaa sitä, ettei ole päivääkään ollut työttömänä ja aina on pyydetty töihin. Eli aikamoinen työnhaun ekspertti? No, ehkä teoriassa.
Järjestäisivät näiden turhien kurssien sijasta esim. hygieniakortti- ja työturvallisuuskorttikoulutuksia. Niistä olisi konkreettista apua työnhaussa.
- Vaikeastityöllistyvä
Minut passittavat ko. kurssille tällä viikolla. (En kiinnostunut siitä Arvi-palvelusta työkkärin tilaisuudessa, joten tämä oli rangaistus...). Aika tylsältä ja turhalta kurssilta kuulostaa tämäkin. Oon ollu vaikka kuinka monella työkkärin kurssilla vuosien aikana -uskomatonta kuinka paljon rahaa on minuunkin tuhlattu! Työnhakutaidoissa, internetin käytössä ym. tietokoneosaamisessa tai koulutustaustassa ei oo puutteita, ei tarvitse ohjata mielenterveys/alkoholiongelmaisten palveluihin, tiedän vahvuuteni ja heikkouteni sekä vahvemman aivopuoliskoni, ja olenko introvertti vai ekstrovertti jne jne, enkä enää aio hankkia enää yhtään uutta tutkintoa. Palkkatukitöissä olen ollut kahdessa paikassa, jossa taitoni menivät hukkaan. Tukipalkkalaista tai harjoittelujaa ei arvostettu yhtään, hyvin huonosti hoidettiin työhönopastukset jne, eikä ollut pienintäkään mahdollisuutta työllistyä pidempään, enkä voi sanoa että olisin oppinut jotain hyödyllistä. Kyllä minäkin joskus olin vielä positiivinen ja innostuin näillä kursseilla mutta en enää. :(
- Mursu2
Kuukauden kurssi tuli käytyä nyt syksyllä, oli todella tylsä. Olin ollut vastaavalla kurssilla muutama vuosi sitten. Karenssin uhalla menin päivittämään työnhaun asiakirjat ja viimeisimmät niksit opiskelemaan. No mikään ei ollut juuri muuttunut vaikka työkkärin setä kivenkovaan ennalta näin väitti. Positiivista oli tavata muita kurssilaisia ja lisäksi pääkouluttaja oli oikein hyvä, silti kuukausi meni lähestulkoon haaskuuseen.
- tampereella
viikon kurssi ja sen jälkeen yli kymmenen kertaa yksilötapaamisia omalla kustannuksella
- 44ii4i
Jaah, turha valittaa..oma valintasta:)
Katos se on niin että jos suostuu hyppiin sinne ja tonne niin ne hyppelyt on lopputtomia. Aina löytyy joku ahne kouluttaja joka juuri haluaa sinut kurssille oli sitten sulle siitä hyötyä tai ei, HÄNELLE SE RAHAA JOS NÖYRRYT JA OSALLISTUT HUUHAAHAN! - MitäVartenMennään
Miten niin "yksilötapaamisia omalla kustannuksella"? Tarkoitatko ettet saa bussimatkoja vai mitä?
- Enkeli15
Se viiden päivän kurssi oli ihan turha, saa nyt nähdä mitä tämä yksilöohjaus tuo tullessaan. Kaksi tapaamista on ollut. Toisella kerralla tyyppi ei muistanut mitä oltiin puhuttu ensimmäisellä kerralla, joten käytiin uudestaan samoja juttuja läpi. Hän ei ollut selvittänyt niitä asioita työkkäristä/kelasta mistä oltiin puhuttu vaikka olin jäänyt siihen luuloon ensimmäisellä kerralla, ja olin toiveikas että nyt jotkin asiat selviävät. Positiivista on se ettei tyyppi on ihan rento ja mukava eikä tyrkytä mitään juttua väkisin, eikä utele miksi olen tässä tilanteessa tms. mitä etukäteen pelkäsin että joutuu selittelemään tilannettaan kovasti. Ei hän myöskään lupaile kuuta taivaalta, eikä hoputa asioiden kanssa vaan saa mennä "eteenpäin" ihan omaan tahtiin. Tyyppi sanoo että yksilöohjauksen lopussa yhdessä sovitaan mitä lausuntoon työkkäriin menee, ei tarvitse laittaa mitään mitä ei halua ja puhua voi luottamuksella. Ehkä tästä jollekin on apua...
- Anonyymi
Todella surkea kurssi. Tällaiseen potaskaan sitten laitetaan verorahoja.
- Anonyymi
Tupauunot kommentoivat liki 7 vuotta vanhaan avaukseen...
- Anonyymi
Ite oot tupauuno kun vaijas sua teki , ei sinuakaan kukaan enää pelkää olet sitä paitsi paljastanut itsesi
- Anonyymi
7 vuotta vanha avaus, jota koskevaan asiaan ei ole tehty 7 vuoteen yhtään mitään? :-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ite oot tupauuno kun vaijas sua teki , ei sinuakaan kukaan enää pelkää olet sitä paitsi paljastanut itsesi
Mitähän sinäkin onneton reppana oikein yrität sanoa?
- Anonyymi
Työvoimatoimiston lakisääteisiin tehtäviin kuuluu palvelujen toimittaminen työttömille, ja työllistämissuunnitelmassa niistä _sovitaan_.
Te-toimisto ei siis sanele, kyse on sopimisesta.
Työttömille tarjottavista palveluista puolestaan on sovittu myös kansainvälisesti ainakin jotain, löytyy Suomen ratifioimasta "Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva KANSAINVÄLINEN YLEISSOPIMUS":ksesta. (olipas taivutus)
Jos työttömille toimitettavat palvelut eivät ole sitä mitä niiden kuuluisi olla (em. _sovittava_ suunnitelma JA em. yleissopimus) niin siinähän on jo aihetta valitukselle.
Kannattaa huomata, että tässä otetaan nyt sitten askelia jo kansainväliseen suuntaan, pelkästään aluevalvontaviraston kanssa asioiminen ei välttämättä enää riitä, jos asiassa toimitaan jo Suomen hallituksen virallisesti ratifioimaa sopimusta vastaan, tuo sopimus on vuodelta 1976.
Kyse on pelkästä semantiikasta, eli siitä miten koko työttömien kohtelu on jo sanavalinnoiltaankin vääristelty vuosikausia, myös Antti Rinne jossain haastattelussa näistä asioista mainitsi semantiikan.
Asioista valituksia liikkeelle jos ei ala tilanne korjaantumaan. Töitä tulee jos palkanmaksuhalu saadaan esiin, ja eduskunnan lakisääteisen kansan työn suojelun ja talouden ohjaamisvelvollisuuksien tehtävä on nimenomaan pitää mm. kokonaiskysyntää riittävän korkealla, jotta palkanmaksuhalut löytyy työsopimuksia varten.- Anonyymi
Tämä asiahan ei sitten ole mikään ay-liikkeen puolustuspuhe, vaan pikemminkin voi todeta sen että ay-liikkeenkin olisi syytä laitella indeksikorotuksensa jäihin, jotta työttömille saadaan enemmän tilaa palkanmaksumarkkinoilla.
Palkka se on jolla töitä saadaan aikaan, ei muutoin. - Anonyymi
" Sopimisesta" hehehehehehehehehehehehehehehehehe ei hyvää päivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Sopimisesta" hehehehehehehehehehehehehehehehehe ei hyvää päivää.
Niin se vain tuolla laissa lukee, sanavalinta sopia tai sovitaan. Se ei ole käsky eikä määräys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se vain tuolla laissa lukee, sanavalinta sopia tai sovitaan. Se ei ole käsky eikä määräys.
Jos laissa sanotaan että virkamiehen kanssa sovitaan, ja virkamies ei suostu sopimaan, mitäs sitten?
Virkamies väittää että sinä et suostunut sopimaan, ja sinä väität että virkamies ei suostunut sopimaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos laissa sanotaan että virkamiehen kanssa sovitaan, ja virkamies ei suostu sopimaan, mitäs sitten?
Virkamies väittää että sinä et suostunut sopimaan, ja sinä väität että virkamies ei suostunut sopimaan.Myöskään mikään virkamiehen "ohjaamistoimi" ei voi olla perustelu millekkään, jos sillä yritetään ohittaa perustuslaillinen oikeus, joka puolestaan on kansalaisen päätettävissä olevaa valtaa.
Minä valitsen työni tai elinkeinoni, virkamies yrittää ohjata minua valitsemaan jotakin ihan muuta. Perustuslain kuuluu voittaa edelleen.
Virkamies palvelee kansaa, kansa ei palvele virkamiestä. Suomi on kansanvalta, ei virkamiesvalta.
- Anonyymi
Tapan itseni tänään
- Anonyymi
Ettekä sille mitää voi , niin
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2977283Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne695334Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1463367Kylillä nainen puhutaan
Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?1162815- 1622469
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181920Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1831736Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311588- 821554
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee311530