PITKÄMATIKKA???

eiosaapäättää

Kertokaa mille aloille tarvitsen pitkäämatikkaa! Tiedän, että ainakin lääketieteellisille aloille, insinööreille ja rakennusalan aloille tarvii. Muita???

11

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hdthtdh

Onnea jos handlaat matikan! Mutta se on aika vaikea, neuvona vois olla että älä liikaa opiskele heti koska se ei takaa työpaikkaa.
      Sulla voi olla 5v koulut käyty ja työkokemus 0. Sit joudut kuiteski aloittaa pohjalta

• Ei välimerkkejä

Toi sun neuvo ei kyllä ollut mikään hyvä mitä enemmän opiskelee sitä turvatumpi tulevaisuus.

• atgaet
        Ei välimerkkejä kirjoitti:

Toi sun neuvo ei kyllä ollut mikään hyvä mitä enemmän opiskelee sitä turvatumpi tulevaisuus.

Miten vaan.
        Itse en tekisi niin, koska jos sulla on pitkä lista tutkintoja takana ja työkokemus 0, sua ei voida ottaa lattioita siivoamaan koska olet ylipätevä, eikä sua voida ottaa oman alan hommiin suoraan koska ei ole työkokemusta niin vaativalta alalta.

Itse kävisin töissä ja jos vielä tekee mieli enemmän sitten opiskelemaan

• Ei välimerkkejä
        atgaet kirjoitti:

Miten vaan.
        Itse en tekisi niin, koska jos sulla on pitkä lista tutkintoja takana ja työkokemus 0, sua ei voida ottaa lattioita siivoamaan koska olet ylipätevä, eikä sua voida ottaa oman alan hommiin suoraan koska ei ole työkokemusta niin vaativalta alalta.

Siivoojana kävisit sen kummemmin alaa väheksymättä. Moni työ vaatii ennemmän koulua jos jotain muuta työtä haluaa tehdä

• Koulutus hyvästä

Kyllä 5 v opiskelut alalla missä pitkä matikkaa on pakollinen takaa työpaikan.

• Ei välimerkkejä kirjoitti:

Ennen oli näin, enää ei. Olette kai kuullet akateemisista työttömistä ja valkokaulustyöttömistä. Suomessa on tolkuttomasti maistereita ja tohtoreita työttöminä.

Vielä enemmän on niitä maistereita, jotka eivät saa työstään asianmukaista palkkaa (sellaista palkkaa, jota viisi vuotta yliopistossa opiskelleen kuuluisi saada). Tähän ryhmään kuuluvat mm. lastentarhanopettajat ja luokanopettajat.

• atgaet kirjoitti:

Miten vaan.

Tuo ilmiö on todellinen. Ei kannata lukea suoraan tohtoriksi ilman työkokemusta, sitten helposti käykin noin. On työnantajia, jotka välttävät niitä pitkälle koulutettuja ihmisiä, joilla ei ole työkokemusta.

• Koulutus hyvästä kirjoitti:

Kyllä 5 v opiskelut alalla missä pitkä matikkaa on pakollinen takaa työpaikan.

Nojaa. Jos ajatellaan lääketiedettä ja hammaslääketiedettä ja eläinkääketiedettä, niin joo. Saat työpaikan.

Jos kuitenkin luet pitkän matikan ja sitten ryhdyt opiskelemaan yliopistossa kemiaa, biologiaa, matematiikkaa tai fysiikkaa, sinulla ei ole mitään takeita työllistymisestä.

Eli ei se pitkä matematiikka sinänsä mikään ainoa oikea tie varmaan onneen ole.

• Ylioppinut
        nasse_seta kirjoitti:

Nojaa. Jos ajatellaan lääketiedettä ja hammaslääketiedettä ja eläinkääketiedettä, niin joo. Saat työpaikan.

Jos kuitenkin luet pitkän matikan ja sitten ryhdyt opiskelemaan yliopistossa kemiaa, biologiaa, matematiikkaa tai fysiikkaa, sinulla ei ole mitään takeita työllistymisestä.

Eli ei se pitkä matematiikka sinänsä mikään ainoa oikea tie varmaan onneen ole.

Kannattaa tehdä reippaasti kesätöitä opiskeluaikoinakin. Varsinkin alan töistä on hyötyä niin on jo vähän osaamistakin uuteen työpaikkaan kun valmistuu.

Myös psykologiaan ja tilastotieteeseen on tietääkseni suotavaa käydä se pitkä matikka. Monille aloille muuten voi lyhyelläkin hakea, mutta kokeessa tullaan kysymään pitkän oppimäärän asioita joten ei siitä lyhyestä hirveästi iloa ole, eikä siitä hirveästi lähtöpisteitäkään irtoa.

Mulle matikka ei ole koskaan ollut mikään onglema, joten en koe pitkän käymisen olevan erityisen rankkaa. No ehkä se on jos matikkaa joutuu kauheesti pähkäilemään vaikka asiat silleen oppisikin hyvin. Kannattaa valita itselle sopiva maikka, nimittäin vähentää työtaakkaa huomattavasti. Jotkut opettajat selvästi haluavat niitä ylempien arvosanojen oppilaita ja toiset taas vääntävät rautalangasta niin että kaikki varmasti oppivat ainakin jotain. Kyselkää vaikka tutoreilta millaisia opet ovat. Erot voivat olla isoja.

• 647960

Voin näin ensimmäistä vuotta lukiona käyvänä sanoa että pitkä matikka on aivan v*tun syöpää ja helevetin vaikeaa. Ainakin minulle jolla oli matikka 8 yläasteelta.

Mutta tosiaan väittäisin että pitkä matikka nähdään plussana erittäin monilla aloilla

• Tuleva ylioppilas

Jos käyt vasta ensimmäistä vuotta ja tunteet pitkää matikkaa kohtaan on tommoset, suosittelisin että vaihdat lyhyeen.
        7. kurssi ja eteenpäin pitkä matikka muuttui oikeasti tosi hankalaksi ja työlääksi jopa mulle, joka oon hyvä matikassa ja kaikki kurssit suorittanu kiitettävin arvosanoin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1475
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1464
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe