omaishoitajat

Utelias Y

Hoidon vaativuuden ja sitovuuden mukaan määräytyviä hoitopalkkioluokkia olisi kolme: 500, 700 ja 1 100 euroa kuukaudessa. Työryhmä pitää tärkeänä sitä, että sopimusomaishoito olisi kokonaisuus, johon kuuluvat hoitopalkkion lisäksi myös tarpeenmukaiset palvelut. Tällaisia palveluja olisivat muun muassa sopimusomaishoitajan terveystarkastukset sekä vastuutyöntekijän antama tuki.

Onko summat käteenjääviä summia vai meneekö niistä verot, kuten ennenkin ym maksut .. eli heikennetäänkö ennestään ???

24

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • susi 34

      älkää nyt vielä innostuko,tuo vasta ehdotus,ja menee vuosia...

    • kuntoilu

      Lukekaa omaishoitoraportti www.stm.fi sivuilta, eiköhän siitä jotain tolkkua saa.

    • omahoitsu..

      Vero työeläkemaksu (7.5%) vähennetään niikuin tehdään nytkin, eli nuo summat ei ole käteen saatava rahamäärä.
      Tiedossa olis sitten palkankorotus jos 500 bruttona tulee olemaan alin korvaus.

    • kuntoilu

      Vero menee jos olet täyttänyt 68 eläkemaksua ei peritä mutta kun täytät 68 siitä on ilmoitettava eläkekeskukseen erikseen.

    • Minulta menee vero ja työeläkemaksu,saan käteen 423e,mie työikäinen,uudet korotukset eivät auta työikäisiä yhtikäs mitään!

      • täysinburnout

        Näin on. Työikäinen minäkin ja toimeentulotuella joutuu elämään, koska olen täysipäiväinen omaishoitaja. Töihin en pääse ellen laita hoidettavaa laitokseen eikä riittävästi vapaata/ intervallipaikkaa pyynnöistä huolimatta heru. En saa edes lakisääteisiä vapaapäiviä täysimääräisenä. Valitettu on vaan päätöstä ei näy eikä kuulu. Näillä mennään kunnes saan sydänslaakin tai aivoveritulpan.


      • omaishoito
        täysinburnout kirjoitti:

        Näin on. Työikäinen minäkin ja toimeentulotuella joutuu elämään, koska olen täysipäiväinen omaishoitaja. Töihin en pääse ellen laita hoidettavaa laitokseen eikä riittävästi vapaata/ intervallipaikkaa pyynnöistä huolimatta heru. En saa edes lakisääteisiä vapaapäiviä täysimääräisenä. Valitettu on vaan päätöstä ei näy eikä kuulu. Näillä mennään kunnes saan sydänslaakin tai aivoveritulpan.

        Hoidin miestäni,kun olin työtön.
        Sain Kelasta kotihoidontukea n.300 euroa.
        Mies sai vanhuuseläkkeen.
        Kunnalta sain apua. Kylvetykseen,pyörätuoliin nostamiseen,haavaisten jalkojen hoitoon. Miehen eläkkeen mukaan laskutettiin.
        Omaishoidontukea en hakenut.
        Invataxiin sain 18/matkaa kuukaudessa. Vain omavastuu maksettiin ja lasku meni kunnalle.
        Apuvälineet: nosturi,sänky,yöpöytä,suihkutuoli,pyörätuoli,rolli.
        Sain apuvälinelainaamosta.
        Asunnon vuokrasin vanhustentalosta,rivitalo.
        Kunta laittoi luiskat pyörätuolia varten.


      • täysinburout
        omaishoito kirjoitti:

        Hoidin miestäni,kun olin työtön.
        Sain Kelasta kotihoidontukea n.300 euroa.
        Mies sai vanhuuseläkkeen.
        Kunnalta sain apua. Kylvetykseen,pyörätuoliin nostamiseen,haavaisten jalkojen hoitoon. Miehen eläkkeen mukaan laskutettiin.
        Omaishoidontukea en hakenut.
        Invataxiin sain 18/matkaa kuukaudessa. Vain omavastuu maksettiin ja lasku meni kunnalle.
        Apuvälineet: nosturi,sänky,yöpöytä,suihkutuoli,pyörätuoli,rolli.
        Sain apuvälinelainaamosta.
        Asunnon vuokrasin vanhustentalosta,rivitalo.
        Kunta laittoi luiskat pyörätuolia varten.

        Hoidettavani ei saa eläkettä, emmekä saa kotihoidontukea. Kotiin emme saa apua, vaikka on pyydetty. Minulla ei ole omaisuutta, eikä muuta tuloa kuin pieni omaishoidontuki ja toimeentulotuki.

        Omaishoitajat ovat täysin eriarvoisessa asemassa riippuen asuinpaikkakunnasta ja siitä, onko omaisuutta ja saako eläkettä tai työtuloa.


      • Omahoitaja
        täysinburout kirjoitti:

        Hoidettavani ei saa eläkettä, emmekä saa kotihoidontukea. Kotiin emme saa apua, vaikka on pyydetty. Minulla ei ole omaisuutta, eikä muuta tuloa kuin pieni omaishoidontuki ja toimeentulotuki.

        Omaishoitajat ovat täysin eriarvoisessa asemassa riippuen asuinpaikkakunnasta ja siitä, onko omaisuutta ja saako eläkettä tai työtuloa.

        Kyllä hoidettava nyt jostain saa rahaa.
        Asumistukea myös.
        Kelalta anottava.
        Soitin kunnan vammaispalveluun. Sieltä tekevät kotikäyntejä ja kartoittivat tilanteen.
        Voi hakea PALVELUASUMINEN KOTONA. Sellainenkin hakukaavake löytyy.
        Yöpalvelu on lopetettu monissa kunnissa.
        Miehelleni laitoin yöksi vaipan,ja sängynlaidat ylös.
        Nukuin samassa huoneessa. Hän oli silloin paljon levollisempi..
        Hoitajat laittoivat katetrin.
        Asun vuokralla,enkä omista mitään


      • ed.
        Omahoitaja kirjoitti:

        Kyllä hoidettava nyt jostain saa rahaa.
        Asumistukea myös.
        Kelalta anottava.
        Soitin kunnan vammaispalveluun. Sieltä tekevät kotikäyntejä ja kartoittivat tilanteen.
        Voi hakea PALVELUASUMINEN KOTONA. Sellainenkin hakukaavake löytyy.
        Yöpalvelu on lopetettu monissa kunnissa.
        Miehelleni laitoin yöksi vaipan,ja sängynlaidat ylös.
        Nukuin samassa huoneessa. Hän oli silloin paljon levollisempi..
        Hoitajat laittoivat katetrin.
        Asun vuokralla,enkä omista mitään

        Kun hoidettava on alaikäinen, hän ei saa rahaa mistään. Asumistukea saan toki itsekin. Et nyt oikein ymmärrä asian ydintä?

        Kaikkia amhdollisia palveluita on kunnalta haettu, eivätkä myönnä. Valituskierre eri oikeusasteisiin on loputon.


      • rituliini_38 ek
        Omahoitaja kirjoitti:

        Kyllä hoidettava nyt jostain saa rahaa.
        Asumistukea myös.
        Kelalta anottava.
        Soitin kunnan vammaispalveluun. Sieltä tekevät kotikäyntejä ja kartoittivat tilanteen.
        Voi hakea PALVELUASUMINEN KOTONA. Sellainenkin hakukaavake löytyy.
        Yöpalvelu on lopetettu monissa kunnissa.
        Miehelleni laitoin yöksi vaipan,ja sängynlaidat ylös.
        Nukuin samassa huoneessa. Hän oli silloin paljon levollisempi..
        Hoitajat laittoivat katetrin.
        Asun vuokralla,enkä omista mitään

        Minun kohdallani neurologin todistus riitti,siis ennen sitä oli muistipolilla mieheni testaus ja sitä rataa alkoi sossuntätejä virrata kyseilykaavakkeineen,pari niistä täytti samat kaavakkeet,toiset meni Kelaan ja toinen kuntaan,josta tipahti tämä omishoitajantuki.Riitautin asian,eikä minulla mitään sopimusta ole kunnan kanssa,mutta saan sen alinmman maksuluokan mukaan 250 egee käteen.


      • tietämätön
        ed. kirjoitti:

        Kun hoidettava on alaikäinen, hän ei saa rahaa mistään. Asumistukea saan toki itsekin. Et nyt oikein ymmärrä asian ydintä?

        Kaikkia amhdollisia palveluita on kunnalta haettu, eivätkä myönnä. Valituskierre eri oikeusasteisiin on loputon.

        Lapsilisän hän saa. Entä lapsen isä? Onko hän kuviossa mukana. Saat ainakin elatusmaksut,jos oot eronnut.
        voiko isä tai kukaan muu yhtään auttaa.


      • Aila View
        rituliini_38 ek kirjoitti:

        Minun kohdallani neurologin todistus riitti,siis ennen sitä oli muistipolilla mieheni testaus ja sitä rataa alkoi sossuntätejä virrata kyseilykaavakkeineen,pari niistä täytti samat kaavakkeet,toiset meni Kelaan ja toinen kuntaan,josta tipahti tämä omishoitajantuki.Riitautin asian,eikä minulla mitään sopimusta ole kunnan kanssa,mutta saan sen alinmman maksuluokan mukaan 250 egee käteen.

        Joo, meillä on puolison eläke plus meikäläinen saa kakkosluokkaa, käteen jää noin 710 euroa mulle, kyllä sillä pärjää kun ei mihinkään pääse tuhlaamaan. Foodie tuo raskaat kantamukset keittiöön saakka vajaalla 7 euron kuljetus keräysmaksulla, itse haen mieluummin tuoreet hedelmät sun muut lähikauppakeskuksesta. Pari kolme kertaa viikossa rullataan pyörätuolilla kauppakeskukseen ja tuttu taksi kuljettaa kun tarvitaan pitemmälle mennä.

        Alunperin sain omaishoidontuen ihan kunnan kautta sanoivat, että sulla on oikeus saada sitä pienintä, aikaa tästä jo se 15 vuotta, kävin vielä töissä silloin. Sittemmmin kunnon heikettyä jäin kotiin kun olen sen luontoinen, ettei kaveria jätetä. Omaa tyhmyyttä, viisaampi olis laittanut palvelutaloon, missä on ihan hyvä olla myös, jos ei ihan kurapaskalaitokseen joudu.


    • Mie pyysin kerran,jos saisi nostoapua tarvittaessa,kun on sellainen yöpartio olemassa,ja välillä tuo ukko oli lattialla."aiiii,omaishoitaja....no voidaan myö kerran tulla oli vastau" ...Soitan sit palomiehille jos tarvis.Mie en kotiapua tartte muuta kuin jos lattialla,sekin oli liikaa pyydetty ...

      • Rotwail Kissmet

        :D, täälläpäin maksaa 50 euroa turvapuhelinkäynti jos tarttee, vai ihan palomiehiä häiritsemään, hahahaha, eiköhän nuilla ole parempaakin tekemistä kun käydä nostelemassa, joku roti.


      • .....
        Rotwail Kissmet kirjoitti:

        :D, täälläpäin maksaa 50 euroa turvapuhelinkäynti jos tarttee, vai ihan palomiehiä häiritsemään, hahahaha, eiköhän nuilla ole parempaakin tekemistä kun käydä nostelemassa, joku roti.

        Meillä hyytyi portaille, oltiin parturiin menossa, oli yhden kerroksen väli. Ei päästy ylös eikä alas, minulla oli puhelin taskussa, soitin ambulanssin, auttoivat portaat alas ja autoon. Ei tullut edes laskua.Takaisin päästiin kun soitin tuttavan avuksi, oli kotona onneksi.


    • Hahaa itsellesi vaan ,miks hommaisin turvapuhelimen kun olen itse tässä kotona ???
      Käy ne pelastamassa kissoja puista , ja jos mulla hätä ,niin pakko tulla!

      • soilikki1

        Ristiina ihan oikeassa,lehmiä lietekouruista ja säiliöistä,kai se sairas ihminen yhtä arvokas.Vai eikö kun ei enää tuota mutta kuluttaa.Koetetaan jaksaa,johan se kevät aurinko pilkistelee.


      • Rotwailer Kissmet

        Olet siis varma, ettei sulle satu mitään kun olet kerran kotona? Vai oletko muuten hoitanut systeemin niin, ettei hoidokkis jää oman onnensa nojaan jos satut heittämään lusikan nurkkaan, kuolee niitä nuorempiakin aivan ykskaks. Itse en niin varma ollut joten hommasin hoidokille turvapuhelinsysteemin, niin on yks huoli vähemmän, kun en ole niin varma omasta kuolemattomuudestani :D. Tietysti jos se on aivan sama mitä jälkeenjääneelle käy niin kantsiihan se 50 euroa säästää johkin muuhun.


      • Pirre*
        Rotwailer Kissmet kirjoitti:

        Olet siis varma, ettei sulle satu mitään kun olet kerran kotona? Vai oletko muuten hoitanut systeemin niin, ettei hoidokkis jää oman onnensa nojaan jos satut heittämään lusikan nurkkaan, kuolee niitä nuorempiakin aivan ykskaks. Itse en niin varma ollut joten hommasin hoidokille turvapuhelinsysteemin, niin on yks huoli vähemmän, kun en ole niin varma omasta kuolemattomuudestani :D. Tietysti jos se on aivan sama mitä jälkeenjääneelle käy niin kantsiihan se 50 euroa säästää johkin muuhun.

        Sivusta kommentoin, tottakai jokainen omaishoitaja ajattelee joskus, että jos tästä sairastun vakavasti tai kuolen, niin mitä sitten, - mutta omalla kohdallani luotan lapsiimme, he saavat päättää isänsä hoitopaikasta ja järjestää asiat mielensä mukaan.

        Joskus ajattelen entä jos saan pahan sairauskohtauksen, älyääkö tuo mies mennä hakemaan apua, mutta uskon että vielä sen verran ajatus pelaa että menee vaikka naapuriin kolkuttelemaan, mutta elellään päivä kerrallaan, kohtaloaan ei voi tietää eikä aina siitä päättää.


    • Ööö , siis mieheni ei osaa edes hälyttää apua ,ei ole pariin vuoteen edes kännykkää osannut käyttää :)) Jos nyt kuolen ykskaks , niin ei haittaa ..:))

      • ps. meillä lapsi kotona joka varmaan osaa hälyttää apua jos mie heitän veivin .Kyllä sieltä saa nostopaua myös.


    • tuttu on

      Rotweiler huijari ,provo

      • Ei turvaa

        Provo tai ei,niin vastaan.
        Olin mieheni omahoitaja. Mies oli täysin avustettava, eikä osannut puhua.
        Ei myöskään osannut käyttää kännyä,kaukosäädintä,ei mitään.
        Olimme kahdestaan koko ajan.
        Mietin sitä,mitä jos mulle tapahtuu jotain.
        Ei olisi turvapuhelimesta mitään apua,olkoon ranneke kumman kädessä vaan.
        Hoitaja kävi perjantaina ja seuraavaksi maanantaina.
        Kukaan sukulaisista ei koskaan käynyt eikä soittanut. Kenelläkään ei ollut meille avainta.
        Olimme oman onnemme nojassa.
        Olimme omsn


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5989
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      517
      3703
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      185
      3535
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2734
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 279
      2141
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1472
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe