Ikääntyminen ja ufoskeptismi

Dosentti TL

Turhautuuko taivaalle tiiraillut ufoharrastaja saavuttaessaan elämän ehtoopuolen ja menettää terveen uteliaisuutensa?

Toteaako veteraani ufoilija tuolloin että se mitä hän itse ei elämänsä aikana ole nähnyt tai kokenut niin sitä ei ole olemassakaan ja kukaan muukaan ei voi sitä siis kokea?

Onko helpompaa hiipua pois siinä uskossaan että tietää kaikesta kaiken ja toistenkin puolesta? Tehdä itsestään omassa mielessään elämää suurempi?

Eikös tuollainen happamalta kalskahtava itsekäs spekulaatioihin kykenemätön asenne passivoi, aiheuta masennusta, dementiaa ja vie turhan aikaiseen hautaan?

Turhautunut ylimielisyys ainakin karkoittaa kumppanit, läheiset ja sukulaiset.

10

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkkomäen Winski

Kun katsoo SUT:n porukkaa, useimmat ovat jo vahvasti ukkoutuneita, mutta haaveilevat ufoista kuin murrosikäiset konsanaan.

"Onko helpompaa hiipua pois siinä uskossaan että tietää kaikesta kaiken ja toistenkin puolesta? Tehdä itsestään omassa mielessään elämää suurempi?"

Tuo taas oli sellaista olkiukon rakentelua, että pahnat pöllyävät kauas. Luot mielessäsi kuvitteellisia hahmoja kuvitteellisista vastustajistasi voidaksesi tuntea itsesi jotenkin paremmaksi. Sellaista sanotaan itsensä pettämiseksi.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että vanhempana muuttuu kriittisemmäksi myös omaa "tietoaan" kohtaan ja maailmankuvaansa kohtaan. Siksi ufoistakin alkaa kaivata puheita parempaa näyttöä, kuin myös monista sellaisista väitteistä jotka nuorempana hyväksyi faktoina sen kummemmin ajattelematta. Jos tällaista kehitystä ei ihmisessä tapahdu, on jotain todennäköisesti vialla.

Kuten Sir Winston sanoi: "Jos nuorena ei ole radikaali, puuttuu sydäntä ja jos vanhana ei ole konservatiivi, puuttuu järkeä"

• Tinkahn

>>Kuten Sir Winston sanoi: "Jos nuorena ei ole radikaali, puuttuu sydäntä ja jos vanhana ei ole konservatiivi, puuttuu järkeä"

• Toiveajattelija hum.

Noo mielestäni ufoilmiö ei ole toiveajattelua. Itse olin nuorempana innokas ufoilmiötä kohtaan mutta kun ikää on karttunut olen alkanut ajattelemaan omilla aivoilla. On toki muutamia tapauksia jolloin ne menevät selvästi jopa lähikontaktin puolelle. Mutta mutta, en voi olla 100 rosenttisen varma kun on kyse toisen kokemuksesta. Ainut 100 rosenttinen tapaus on että itse näen ja koen lähi havinnon, ilman tulkinnan varaa. Pelkät oudosti käyttätyvät valopallot taivaalla tai juutube videot eivät minua vakuuta.Olen aivan varma että elämää on myös oman linnunradan ulkopuolella mutta se että he täällä pörräävät en ole varma. Nuo kontakti jutut jätän omaan arvoonsa koska en usko että ottaisivat yhteyttä johonkin hörhöön ja kertoisivat mm. maapallon huonosta tulevaisuudesta. Sen käsittää jokainen ilman humis kontaktiakin joka vähänkin seuraa maailmanmenoa.

• piugouyfo9

Ei kai niiden täällä pörrääjien sentään linnunradan ulkopuolelta tarvitse olla?

• Toiveajattelija hum.
        piugouyfo9 kirjoitti:

Ei kai niiden täällä pörrääjien sentään linnunradan ulkopuolelta tarvitse olla?

Noo pieni tarkennus, aurinkokunnan. On tämä oma linnunrata sen verran iso että elämää löytyy sata varmasti. Ja todennäköisyys kasvaa mitä likempänä ollaan ihan vaan etäisyysksien takia. Madonreijät tai vastaavat aika-avaruus häiriöt voivat pistää etäisyysongelman uusiksi. Myös ulottovuus näkökulma pitää ottaa huomioon. Osalla tiedemiehistä on kapea-alainen ajattelutapa fysiikan suhteen ja tämä rajoittaa. Onneksi on tullut uuden polven ajattelijoita jotka kyseenalaistavat newtonin aikaiset käsitykset. Oma "usko" maailmankaikkeuden rakenteseen on melko korkealentoista.

• Realistinisti
        Toiveajattelija hum. kirjoitti:

Noo pieni tarkennus, aurinkokunnan. On tämä oma linnunrata sen verran iso että elämää löytyy sata varmasti. Ja todennäköisyys kasvaa mitä likempänä ollaan ihan vaan etäisyysksien takia. Madonreijät tai vastaavat aika-avaruus häiriöt voivat pistää etäisyysongelman uusiksi. Myös ulottovuus näkökulma pitää ottaa huomioon. Osalla tiedemiehistä on kapea-alainen ajattelutapa fysiikan suhteen ja tämä rajoittaa. Onneksi on tullut uuden polven ajattelijoita jotka kyseenalaistavat newtonin aikaiset käsitykset. Oma "usko" maailmankaikkeuden rakenteseen on melko korkealentoista.

Kukaan nykyfyysikko ei omaa newtonilaista käsitystä fysiikasta, eivätkä ketkään vakavasti otettavat ajattelijat myöskään kyseenalaista Newtonin teorioita niiden omalla pätevyysalueellaan. En usko, että tiedät yhtään fyysikkoa, jonka voisit osoittaa ajattelultaan kapea-alaiseksi.
        Madonreijät voivat pistää etäisyydet uusiksi atomin kokoluokkaa oleville kappaleille ja silloinkin sekuntien murto-osiksi. Madonreijät, jos niitä yleensä on, ovat erittäin epävakaita ja siten lyhytaikaisia.
        Haaveilla toki saa, mutta ei maailmankuvaansa kannattaisi pelkälle toiveajattelulle rakentaa tyyliin: "Voin hyvinkin olla oikeassa, jos vain lehmät lentäisivät."

• wanahus

Ehei, näin keski-iän ohittaneena voin sanoa etteivät ufot enää kiinnosta niin paljon kuin ennen. Mutta ei se mitään, antaa ajan kulua, jos elinaikanani jotain mullistavaa uforintamalla tapahtuu luulen että tieto kantautuu minunkin minunkin korviini.

• Ikinuori kas

Olen aivan samaa mieltä. Jos todisteet maan ulkoisesta elämästäkin ylittäisivät kaikki mahdolliset uutiskynnykset, niin kuinka paljon suurempi uutinen olisi maan ulkoisen sivilisaation varmistuminen.
        Nyt ei näytöt vaan riitä, haaveilevat ufoilijat disclosureineen mitä vain.

• Hra 61
        Ikinuori kas kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä. Jos todisteet maan ulkoisesta elämästäkin ylittäisivät kaikki mahdolliset uutiskynnykset, niin kuinka paljon suurempi uutinen olisi maan ulkoisen sivilisaation varmistuminen.
        Nyt ei näytöt vaan riitä, haaveilevat ufoilijat disclosureineen mitä vain.

En nyt sekoittaisi haaveilua siihen miten kukin kohdallaan asian kokee. Minusta kokonaisuus on aivan liian suuri jotta siinä ei olisi mitään perää.

Itse en eläkkeeni kynnyksellä kaipaa mitään todisteita elinaikanani enkä haaveile mistään mutta lapseni ja lapsenlapseni saavat elää mielenkiintoisessa muuttuvassa maailmassa.

Muuttuihan se maailmankuva aika tavalla jo viimeisen 50 vuodenkin aikana niin sen se tulee tekemään seuraavankin 50 vuoden aikana.

• oma maa mansikka
        Hra 61 kirjoitti:

En nyt sekoittaisi haaveilua siihen miten kukin kohdallaan asian kokee. Minusta kokonaisuus on aivan liian suuri jotta siinä ei olisi mitään perää.

Itse en eläkkeeni kynnyksellä kaipaa mitään todisteita elinaikanani enkä haaveile mistään mutta lapseni ja lapsenlapseni saavat elää mielenkiintoisessa muuttuvassa maailmassa.

Muuttuihan se maailmankuva aika tavalla jo viimeisen 50 vuodenkin aikana niin sen se tulee tekemään seuraavankin 50 vuoden aikana.

Olen ihmetellyt sitä, miksi ihmiset haahuilevat vieraiden eliölajien perään???
        Jos ne samat oliot tänne takaisin tulee, jotka täällä aikaisemmin ovat mellastaneet, ollaan kyllä k.sessa, käy vielä niin kuin porukalle Krimin niemimaalla. Ei uteliaisuus ole mikään syy kaivata tänne outoa porukkaa, jos niitä kaipaatte, soittakaa itänaapureille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe