Haaveena paluumuutto.

paluuton

Pidän työstäni ja olen siinä hyvä. Töitä olisi ollut mäellä mutta se olisi omaan pesään paskomista. Akkojen toimesta siitä on tullut sotatantere, jossa retostellaan toisten henkilökohtaisilla ja aroilla asioilla. Suuttuvat jos et halua jakaa omia asioitasi muiden tietoon. Miksi minun pitäisi kertoa kuulumisistani tai sukulaisteni tekemisistä työkavereille? Jäisi enemmän aikaa keskittyä siihen mitä sinne on oikeasti mennyt tekemään.

10

234

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä Sinun

velvollisuutesi on kertoa oma elämä työkavereille. Ilomantsilainen on niin ihmisrakas, että se pitää huolen omista, työkavereiden, naapureiden ja yleensä myös yleisistä asioista ja huomasin n. 20 vuoden aikana, että se tieto-taito oli vertaansa vailla olevaa ja asioiden ortodoksisuus oli muualta kuin karjalaisesta kansanperinteestä.
      Ilomantsissa ja koko itärajalla vaikuttaa tänä päivänä savoilainen perimä.
      Minä olen vielä joskus kuullut omista vaiheistani uusia itselle tuntemattomia tapahtumia vaikka olen ollut 40 vuotta kylästä poissa.
      Olen ollut paikoissa joista minulle ei ole kukaan kertonut.
      Mutta onhan se hienoa kun on jossakin vaikka ei ole läsnä.
      heh ja heh

• Ja täällä pitää,,,..

kaikkien pitää yhtä ja siksi on hyvä, että kerrotaan kaikki toisille.
      Ajattele miten tylsää olisi jos ei tämmöistä kerrottais toisille;
      " On se vaan outoo kun Maukkulan Matilla on taas pas..katauti, ei se Kaija varmaan ossoo tehä ruokoo, olhan sillä toissa vuonnahhi.
      Ootko kuullu se kun tuo Tauno kerto, että Erkki ol kalalla hastanna, ettö Jormalla on perpukamat ja mie oon sitä heterona pitänä.
      Kun ihmiset tietää toisista kaiken on mukava rupatella mukavia, vai mitä akat ?

• räpäukot

Eikä ukot jiä täällä toiseksi, sen on karjalainen perinne, jotta ukot istuu kahvilla leipomossa, suoramyynnissä ja huoltoasemilla ja vaihtavat inhvormaatiota.

• räpäukotko ?
        räpäukot kirjoitti:

Eikä ukot jiä täällä toiseksi, sen on karjalainen perinne, jotta ukot istuu kahvilla leipomossa, suoramyynnissä ja huoltoasemilla ja vaihtavat inhvormaatiota.

Suo anteeksi, olen aito karjalainen ja käsitykseni mukaan meitä ei siellä Ilomantsissa ole kovin monta.
        Savo-Karjalisuus on ilomantsilaisuutta eli Ilomantsin jengi on valtaosin sekarotuista, sekunda-savolaista alkuperää ja siitä johtuu miesten keskellä akkamaisuus.
        Koko Itä-Suomi 1600-luvun jälkeen alkoi muuttua savolaisvaikutteiseksi ja esim. ortodoksisuus sekoitu luterilaisuuteen.
        Sukunimet nen nen nen nen jne.
        Olen asunut Ilomantsissa vuosia ja muistan sen kyräilyn ja uteliaisuuden ja muistan tapauksen kun naapurin akka pyllisti takapuolen ja huusi, että ryssänpentu ja tämä lapsellisuus, muodossa ti toisessa oli 1950-60 luvuilla yleistä.
        Ei Ilomantsissakaan karjalaisia kovin suopeesti käsitelty. Paljonkohan Ilomantsin väestä on alkuperäisiä karjalaisia ?

• räpäukotko+++?
        räpäukotko ? kirjoitti:

Suo anteeksi, olen aito karjalainen ja käsitykseni mukaan meitä ei siellä Ilomantsissa ole kovin monta.
        Savo-Karjalisuus on ilomantsilaisuutta eli Ilomantsin jengi on valtaosin sekarotuista, sekunda-savolaista alkuperää ja siitä johtuu miesten keskellä akkamaisuus.
        Koko Itä-Suomi 1600-luvun jälkeen alkoi muuttua savolaisvaikutteiseksi ja esim. ortodoksisuus sekoitu luterilaisuuteen.
        Olen asunut Ilomantsissa vuosia ja muistan sen kyräilyn ja uteliaisuuden ja muistan tapauksen kun naapurin akka pyllisti takapuolen ja huusi, että ryssänpentu ja tämä lapsellisuus, muodossa ti toisessa oli 1950-60 luvuilla yleistä.
        Ei Ilomantsissakaan karjalaisia kovin suopeesti käsitelty. Paljonkohan Ilomantsin väestä on alkuperäisiä karjalaisia ?

pahoittelen kirjoitusvirheitä edellisessä

• räpäukot
        räpäukotko ? kirjoitti:

Suomen karjalaisin paikkakunta kuitenkin. Siirtokarjalaisista on aikaa sitten karjalaisuus lähtenyt Savonmaalla asuessa. Siksi itsekorostuksen tarvekin on suuri, kun tyhjästä on paha nyhjästä.

• erakko
        räpäukotko ? kirjoitti:

Minulle ihmetellään, että miksi sinä et käy kylässä. Joskus olen pistäytynyt ja kun minä en osaa keskustella. siellä puidaan aina muitten asioita ja kun niissä omissakin on tarpeeksi puimista, joillakin niitä ei tunnu olevan. Kai se johtuu, kun olen muualta tullut "pakolainen" En ole pyhimys, eikä Ilomantsi ole sen pahempi kuin muutkaan paikkakunnat.

• äl soimaa turhoo
        räpäukot kirjoitti:

Suomen karjalaisin paikkakunta kuitenkin. Siirtokarjalaisista on aikaa sitten karjalaisuus lähtenyt Savonmaalla asuessa. Siksi itsekorostuksen tarvekin on suuri, kun tyhjästä on paha nyhjästä.

räpäukot, ei pirä paikkaansa tuo tieto, että olisi karjalaisin paikka. ka kun nurmeksessakin on väkkee, myös siirtolaisia ja heidän jälkeläisiään kuten valtimollaki.

• Älä ruppee minulle

Onhan sitä nähty täälläkin ja siellä. Kaikennäköisiä se maa päällään kantaa. Kyllä minä tiedän.

• Työpaikkaa vaihtamalla voi olot parantua, ainakin jonkun verran. Tiedän ja tunnen sen kokemuksesta.

Sinne mäelle on kertynyt se korkea osaaminen siis juoruilemisessa.

Työt tehdään vauhdilla ja eikun istumaan ja juo... Ihmisläheisyys on kaukana..

Oiskohan johdossa vikaa, luulenpa niin...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      280
      2554
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1374
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1251
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1241
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      97
      1188
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1185
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      1042
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      946
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      890
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      797
    Aihe