Olen 20v nuori nainen ja vuosi sitten valmistuin kokin ammattiin joka ei valitettavasti kiinnosta minua jostakin syystä juuri ollenkaan. Kotona kokkaileminen on varsin mukavaa mutta en koe sitä yhtään mielenkiintoiseksi työelämässä.
Nyt tilanne on se että viimeaikoina on yhä enemmän ja enemmän alkanut tuntua siltä että sosiaali- ja terveysalan työ olisi enemmän se mun juttu, ns. kutsumusammatti. Olen ollut ajoittain epäileväinen olisinko kuitenkaan kykenevä tälle alalle vaikka sisimmissäni tunnenkin auttamisenhalua ja lämminhenkisyyttä erilaisia ihmisiä kohtaan ja etenkin niitä jotka todella tarvitsevat apua arjessa ja elämässä. Uravalmennus kurssin aikana ja persoonallisuus- ja ammatinvalintatestien mukaan olisin soveltuvainen alalle ja niiden myötä olen alkanut vahvasti uskomaan ja näkemään itseni työskentelemässä alalla. Haaveeni/tavoitteeni olisi alan myötä oppia tuntemaan ja tulkitsemaan ihmisiä sekä kehittyä henkilökohtaisesti myös itse ihmisenä ja olla arvostettuna joka olisi "rankasta" työstä huolimatta erittäin palkitsevaa!
Olen harkinnut opiskelua ammattikoulussa, korkeakoulussa, oppisopimuksella tai jopa ulkomaille lähteminen on houkuttanut erittäin paljon. Mielessä kävi myös muutaman viikon mittainen työkokeilu alalla mutta itselleni parhain vaihtoehto tällähetkellä olisi kuitenkin oppisopimuksella opiskelu Suomessa ja mieluusti suuremmassa kaupungissa jossa on enemmän mahdollisuuksia. Mutta tulevaisuudessa voisin hyvinkin lähteä sitten töihin ulkomaille. Siitä en vain ole vielä varma mistä aloittaisin, kun minua kiinnostaisi työskentely niin vanhusten, kehitysvammaisten kuin nuorten ja lasten kanssa ja kaikkea näitä ei tietääkseni voi opiskella kokonaisuutena samanaikaisesti?
En kuitenkaan tiedä hirveästi oppisopimuksella kouluttautumisesta alalle tai ylipäätänsäkään työstä käytännössä ja haluaisin nyt kuulla mahdollisista kokemuksistanne. Googlesta löytyy kyllä tietoa asiasta mutta henkilökohtaiset mielipiteet ym. kiinnostavat. Millaisista paikoista todennäköisimmin voisi saada oppisopimus paikan ja missä paikoissa olette olleet? Millaisia ehtoja tai vaatimuksia on, esim. kielitaito? Joka ei ole ongelma, olen valmis myös käymään vaikka kielikurssin mikäli tarve vaatii.
Oikeastaan kaikki mielipiteet, kokemukset, neuvot jne. alaan ja aiheeseen liittyen ovat tervetulleita! :)
Oppisopimuksella kouluttautuminen
Tulevamoniosaaja
0
56
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708