yksinhuoltajuus yhteishuoltajuudeksi

isä kaipaa neuvoa

Olen etäisä ja lapseno äidillä on yksinhuoltajuus. Lapsi on nyt 4vuotias ja tapaan häntä aina jokatoinen vkl. Lapseni äiti ei ole suostunut enempään tapaamiseen. Olisin halukas saamaan yhteishuoltajuuden, koska haluaisin olla hieman enemmän perillä lapseni asioista. Äidin kanssa ei pysty asioista kunnolla keskustelemaan.

Olen jo vuoden verran puhunut äidille että ihan sovussa muutettaisiin huoltajuus, mutta eipä se hänelle käy. Nykyisetkin tapaamiset on sovittu asianajajan kanssa.

Oikeuteen tässä pitäisi mennä ja kysynkin muiden kokemuksia. Onko pitkä prosessi? Muutetaanko oikeudessa yleensä tätä huoltajuutta? Olen työssäkäyvä ja elintavoiltani kunnollinrn, joten uskoisin että siihen ei ainakaan kaadu huoltajuus asia. Mutta hieman pelottaa että meneekö se äidin tahto läpi ja hän saa pitää yksinhuoltajuuden.

Kaikki kokemukset ja neuvot tulevat tarpeeseen. En ole vielä ollut asianajajaan yhteydessä, mutta ensi viikolla ota yhteyden sellaisee joka näitä huoltajuuskiistoja ihan työksee tekee, niin luulisi sellaisen olevan pätevä.

13

1215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olijoihou

Ongelma teillä yhteishuoltajuuden suhteen on juurikin se, että ette pysty keskustelemaan asioista. Yhteishuoltajuuden edellitys on se, että vanhempien välit ovat sovinnolliset, yhteistyä sujuu yms.

Ongelma ei siis ole teissä ehkä kummassakaan yksilönä, vaan siinä miten toimitte yhdessä. Siksi en usko, että teille yhteishuoltajuutta määrätään.

Tee siis ensin töitä teidän yhteistyön parantamiseksi, ymmärryksen lisäämiseksi jne. Joskus tulevaisuudessa vuosien päästä katsotte sitten tilantee uudelleen. Hienoa että haluat olla perillä lapsesi asioista, mutta tuskin on paljoa sellaisia asioita, mitä yhteishuoltajuudessa saisit tietoosi, mutta tapaavana ja osallistivana etäisänä ilman huoltajuutta et saa? Lapsikin kasvaa, ja kertoo jo paljon asioistaan.

• isä kaipaa neuvoa

Terveydellisiä asioita en saa tietooni. En saa tietoa lääkäri käynneistä, kouluasioista aikanaan en saa tietoa, lapsen kanssa en pääse ulkomaanmatkalle (ei tietenkään äitin tarvitsisi yhteishuoltajuudenkaan aikana päästää) saisin edes jollain tasolla olla päättämässä asioista.

Olet aivan oikessa tuossa että meidän välillä on ongelmia. En ole saanut eromme jälkeen kunnon yhteyttä lapsen äitiin. Eron jälkeen kun sovimme tapaamiset lastenvalvojalla niin en siltikään saanut lasta tavata. Vuoden hän piti minua erossa lapsesta ja sen jälkeen sain sitten asianajajan avulla sovittua tapaamiset.

En sano että että itse olisin täydellinen, olen yrittänty sopia asioita ja olla rauhallinen. Se ei vaan onnistu kun toinen ei suostu kunnolla keskustelemaan. Kaikista asioista joutuu tappelemaan. En saa soittaa lapselleni jos haluan. En ole tervetullut heidän kotiinsa yhtään pidemmäksi aikaa kuin lapsen hakemiseen (en kyllä siellä olisikaan, mutta siis ei tämä äiti edes suostu keskustelemaan kanssani, tyrkkää lapsen mukaan ja se siitä.. joskus kyllä tapellaan) En saisi viedä lasta elokuviin, en saisi tehdä mitään muutakaan lapsen kanssa.

Olen kyllä miettinyt että kaiken näiden juttujen takia lähtisin hakemaan itselleni huoltajuutta, koska äiti räikeästi häiritsee lapseni tapaamista ja muutenkin tekee asioista vaikeita. En vain halua tehdä sitä. En halua viedä lasta äidiltään. Äidin olen myöskin monesti kuullut lapselle karjuvan, eikä hän saa kotona huomiota kun nuoremmat siskot vievät huomion.

Haluisin vain olla osana asioissa joissa nyt en saa olla. Uskoisin että yhteyshuoltajuus toisi minulle edes vähän enemmän oikeuksia. Saisin oikesti lähteä lapsen kanssa edes risteilylle ilman että exä soittaa poliisit terminaaliin ja väittää että kidnappaan hänen lapsensa.

• olijoihou
        isä kaipaa neuvoa kirjoitti:

Terveydellisiä asioita en saa tietooni. En saa tietoa lääkäri käynneistä, kouluasioista aikanaan en saa tietoa, lapsen kanssa en pääse ulkomaanmatkalle (ei tietenkään äitin tarvitsisi yhteishuoltajuudenkaan aikana päästää) saisin edes jollain tasolla olla päättämässä asioista.

Olet aivan oikessa tuossa että meidän välillä on ongelmia. En ole saanut eromme jälkeen kunnon yhteyttä lapsen äitiin. Eron jälkeen kun sovimme tapaamiset lastenvalvojalla niin en siltikään saanut lasta tavata. Vuoden hän piti minua erossa lapsesta ja sen jälkeen sain sitten asianajajan avulla sovittua tapaamiset.

En sano että että itse olisin täydellinen, olen yrittänty sopia asioita ja olla rauhallinen. Se ei vaan onnistu kun toinen ei suostu kunnolla keskustelemaan. Kaikista asioista joutuu tappelemaan. En saa soittaa lapselleni jos haluan. En ole tervetullut heidän kotiinsa yhtään pidemmäksi aikaa kuin lapsen hakemiseen (en kyllä siellä olisikaan, mutta siis ei tämä äiti edes suostu keskustelemaan kanssani, tyrkkää lapsen mukaan ja se siitä.. joskus kyllä tapellaan) En saisi viedä lasta elokuviin, en saisi tehdä mitään muutakaan lapsen kanssa.

Olen kyllä miettinyt että kaiken näiden juttujen takia lähtisin hakemaan itselleni huoltajuutta, koska äiti räikeästi häiritsee lapseni tapaamista ja muutenkin tekee asioista vaikeita. En vain halua tehdä sitä. En halua viedä lasta äidiltään. Äidin olen myöskin monesti kuullut lapselle karjuvan, eikä hän saa kotona huomiota kun nuoremmat siskot vievät huomion.

Haluisin vain olla osana asioissa joissa nyt en saa olla. Uskoisin että yhteyshuoltajuus toisi minulle edes vähän enemmän oikeuksia. Saisin oikesti lähteä lapsen kanssa edes risteilylle ilman että exä soittaa poliisit terminaaliin ja väittää että kidnappaan hänen lapsensa.

Kuten joku tuolla kirjoittikin, niin hae ennemmin tiedonsaantioikeutta. Yhteishuoltajuuteen teillä ei tuossa tilanteessa ole perusteita, ja luultavasti vielä vähemmän perusteita olisi sille että sinä hakisit yksinhuoltajuutta itsellesi, koska lapsi on tottunut äitinsä kanssa elämään, ja hänellä on siellä pikkusisaruksiakin.

Tiedonsaantioikeuksilla voisit sitten saada infoa lääkäreistä, koulusta yms.

Risteilylle et saisi yhtään sen enempää mennä ilman toisen vanhemman suostumusta, vaikka olisikin yhteishuoltajuus. Leffaan tuskin kukaan sinua voi estää lasta viemästä.

En ota kantaa siihen, miksi exäsi on ollut niin hankala, koska näissä tarinoissa tuppaa olemaan ainakin kaksi puolta -ellei useampiakin. Mutta tärkeintä olisi nyt se, että älkää tapelko lapsen nähden. Jos tulee jotain sanottavaa mieleen, niin sitten vaikka maililla asiallisesti aiheesta myöhemmin.

Lapselle huutamisesta ei ihan helpolla kannata huolestua... En tunne yhtäkään vanhempaa, joka ei ikinä ole ääntään lapselle korottanut. Jos huuto on jatkuvaa, niin se on asia erikseen.

• ...
        isä kaipaa neuvoa kirjoitti:

Jos äiti karjuu lapselle monesti sinun kuultesi, niin millaistakohan lapsen elämä on, kun et ole paikalla? Lähtisin hakemaan yksinhuoltajuutta, jonka lopputulema voisi olla yhteishuoltajuus - ehkä.

• tioeti

Olen ihan samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Meillä oli aluksi suhteellisen hyvät välit, mutta silloinkin vain minä kerroin isälle lapsen asioista ja isä kysyi lapsen asioista tosi harvoin minulta. Lapsi siis pieni eikä osaa kertoa asioistaan. Nyt välit huonot ja ei pystytä keskustelemaan lähes mistään asioista. Sen vain mikä on aivan pakko. Tapaamisetkin tulevat harvenemaan vähäisiksi, joten voi olla että vuoden kahden päästä haen yksinhuoltajuutta, jos ei välit parane.

• tioeti

siis samaa mieltä mitä olihoijou kirjoitti

• tioeti

Jos teillä olisi yhteishuoltajuus et saa hommata lapselle passia ilman äidin suostumusta, joten sama tilanne ulkomaanmatkoissa kun nytkin. Olisit voinut vaatia tiedonsaantioikeutta kun sovitte yksinhuoltajuudesta. Sillä saat tietoa sairaala, koulu yms. asioista. Voithan tiedonsaantioikeutta ehkä nytkin vielä hakea hakea.

• hienoa!!!

Yksinhuoltajuudesta ei erikseen sovita vaan se on automattisesti sillon kun vanhemmat eivät ole naimisissa.

Nyt täytyy naisena todeta, että olen erittäin huojentunut tämän ketjun takia. Kivi vierähtää sydämeltä, minunkaan exä ei siis todennäköisesti saa yhteishuoltajuutta vaan saan pitää sen vain ja ainostaan itselläni :D

• väärin!
        hienoa!!! kirjoitti:

Yksinhuoltajuudesta ei erikseen sovita vaan se on automattisesti sillon kun vanhemmat eivät ole naimisissa.

Nyt täytyy naisena todeta, että olen erittäin huojentunut tämän ketjun takia. Kivi vierähtää sydämeltä, minunkaan exä ei siis todennäköisesti saa yhteishuoltajuutta vaan saan pitää sen vain ja ainostaan itselläni :D

Ei muuten tule yksinhuoltajuus automaattisesti vaan enemminkin se yhteishuoltajuus ja yksinhuoltajuudelle tulee kyllä olla aikamoiset perusteet.
        Ihmettelenkin kuinka tässä tapauksessa isä on alun perin edes suostunut yksinhuoltajuuteen..?

• isät paitsiossa

"minunkaan exä ei siis todennäköisesti saa yhteishuoltajuutta vaan saan pitää sen vain ja ainostaan itselläni :D "
      Tyypillistä äitien ajatusmaailmaa voi vaan kysyä onko lapsenne jotain omaa omaisuutta niin kuin autosi ja lapsellahan ei ole oikeutta tuolla ajatusmaailmalla molempiin vanhempiin.

Sitten tämä naurettava väite mitä täälläkin levitetään että yhteishuollossa pitää olla hyvät välit eli isän pitäisi olla kyllä, kyllä, joo ja joo isä.
      Kyllä tekstiviestit ja reissuvihotkin riittää..

Se on totta että mitkään viranomaiset, koulut, tarhat ja terveydenhuolto ja kelakaan yms.ei tunne yhteishuoltoa että tieto heiltä kulkisi automaattisesti molemmille vanhemmille.

Näissäkin asioissa pitäisi asennemuutosta ja käytäntöä muuttaa siihen todelliseen yhteishuoltoon eikä tälläiseen näennäiseen yhteishuoltoon.
      Lakimuutoshan tähän pitää saada mustaa valkoisella ja luopua tästä vanhasta etä-ja lähihuoltajuus määritelmästä.

• plaplaplapla

Otan kantaa tuohon lakimuutos ajatukseesi. Oma ajatukseni, olisi se, että pitäisi muuttaa huoltajuudessa yhteishuolto käsite aktiiviseksi ja passiiviseksi. Aktiivi termi ehdottomasti kaikille niille, joilla lapsi on viikko/viikko huollossa. Ja passiivi taas kaikille muille. Yksinhuolto termi menisi vain niille, joiden etävanhempi ei ole ollut vuosiin tekemisissä, eded tapaamisten kautta tai sitten jos toinen vanhempi on kuollut.

Moni noista huoltoriidoista on enemän vanhempien omien tunnetilojen aikaansaamia.

Yhteishuolto.
        Uskontokunta,pankkiasiat,koulu päiväkoti,passi,maastamuutto,nimi,sairaanhoito. Huoltajuusasiat on pääpiirteittäin noissa. Huoltajuuden saa myös jaettuna. Riitoja noissa asioissa saa aikaan, mutta mikä on sitten lapsen parasta ja mikä vanhemman omaa sairautta.

P.s tuo on muuten totta ,ettei tieto automaattisesti perille mene viranomaisilta kahteen talouteen. Jotkut joutuvat viranomaisia vaatimalla vaatimaan, että tiedot lähetetään myös etälle, koska keskinäiset välit ovat riitautuneet pahasti. Ne pitää joko etän itse kysyä, tai vaatimalla vaatia lähin niitä lähettämään.

• Olosuhteet..

Mitä perusteita lasten äiti esittää sille,ettei voisi suostua yhteishuoltajuuteen? Vaikuttaa että kyse on kiusanteosta..

Meidän ei ole koskaan lapsen isän kanssa tarvinnut oikeuteen asti mennä vaikka eron jälkeen meni aikaa että tilanne tasaantui. Hän kun ei ollut millään tavalla kiinnostunut lapsen hoitamisesta ennen eroakaan eikä ottanut vastuuta mistään.
      Suostuin alussa(pieni lapsi) tapaamisiin sillä ehdolla että hän viettää viikonlopun vanhempiensa luona,koska jopa lapsen perustarpeista ei lapsen isällä ollut mitään hajua.

Oliko lapsenne kuinka pieni kun erositte ja olitko ennen eroa lapsen arjessa mukana? Vaikutat isältä jolla kyllä hoituu lapsen hoitaminen ja perustarpeiden täyttäminen,ja asiaa tosiaan helpottaa se ettei kyseessä ole pieni vauva.
      Myös se,että haluaisit olla lapsen kanssa enemmän kuin jokatoinen viikonloppu,osoittaa että olet tosiaan kiinnostunut ja halukas olemaan lapsen elämässä mukana :)

Oikeuskäytäntöjä en tiedä,vaikea on kenenkään sanoa etukäteen miten siellä tulee käymään.

Asutteko samalla paikkakunnalla? On jotenkin outoa,että lapsen äiti luottaa sinuun antamalla lapsen jokatoinen viikonloppu mutta ei sen enempää.
      Kuinka alunperin äiti sai yksinhuoltajuuden? Meillä oli ainakin yhteishuoltajuus automaattinen,kun asuttiin yhdessä lapsen syntymän aikaan ja sen jälkeenkin.

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin,huolimatta vanhempien kiristyneistä väleistä.

• 4v prinsessan isä

Voi olla, että et saa yhteishuoltajuutta läpi, mutta helposti saa tiedonsaantioikeuden. Näin ollen saat päiväkodista kuukausittain raportin miten menee, kuinka pitkiä päiviä, mitä oppinut ja millainen muuten on, kouluun wilma-tunnukset josta voit seurata poissaoloja, koenumeroita ja muuta huomautettavaa mitä opettajalla on. Myöskin silloin saat hammas- ja lääkäriltä raportit pyytämällä.

Itse sain helposti läpi kun äiti ei ollut yhteistyökykyinen ja hänen kauttaan ei saanut mitään tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      17
      1749
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      140
      1722
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      308
      1365
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1108
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      209
      1092
    6. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      134
      1015
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      975
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      935
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      925
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      898
    Aihe