Hei,
Isäni siirsi kesämökimme minun nimelleni. Maksoin lahjaveron. Vanhemmillani on kuitenkin elinikäinen hallintaoikeus. Kesämökkissä on kaksi erillistä tonttia, kummatkin siis ovat nimissäni. Toisella tontilla on vanha omakotitalo, joka on kunnostuksen kohteena. Mielestäni tätä vanhaa taloa ei kannata korjata, koska kustannukset ovat suuria. Voinko itse rakennuttaa tontille uuden talon? Isälläni ei ole siihen mitään vastaa. Ja miten verotus toimii? En halua, että isäni kuoltua veljeni, joka ei halunnut jakaa mökkiämme kanssani, tulisi halumaa osaansa uudesta mökistä, joka olisin itse rakentanut.
Hallinta oikeus ja rakentaminen
6
174
Vastaukset
- Hallintaoikeudella
Tarvitset rakennuslupaan vanhempiesi allekirjoitukset.
Käsittääkseni rakentamisen jälkeenkin vanhemmillasi on edelleen oikeus päättäää, kuka rakennuksia (ja tontteja) käyttää, esim. vaikkapa veljesi tai ulkopuolinen vuokralainen, vielä niin, että vanhempasi saavat vuokratuoton.
Entä antaako pankki tarvittaessa lainaa, ellei sinulla ole vakuuksia (mökki ja tontit eivät käy vakuuksiksi ilman vanhempiesi suostumusta. Jos suostuvat, he voivat menettä hallintaoikeutensa ja omaisuutesi myydään, jos joudut maksuvaikeuksiin).
Suosiolahjavaara - ellei veljesi ole saanut myös huomattavaa lahjaaja, voit joutua maksamaan osan nyt saamasi arvosta veljellesi, jotta hänkin saisi aikanaan ainakin lakiosan verran perintöä. - 16+4
" Kesämökissä on kaksi erillistä tonttia, kummatkin siis ovat nimissäni."
Ilmaisu ei minulle auennut, että onko siis kaksi kiinteistöä?
Hallintaoikeus ei aiheuta ensimmäisen vastauksen mukaista hämminkiä toiselle tontille (kiinteistölle) rakentamasi talon osalta, kun teette asianmukaisen paperin, jolla isäsi luopuu hallintaoikeudestaan tältä osin jo ennen rakennusluvan hakemista. Tästä tulee ainakin teoriassa veronalainen lahja, kun olet saanut hallintaoikeuden ansiosta vähennyksen lahjaveroosi.
"Isäni siirsi kesämökkimme minun nimelleni."
Siis lahjoitti mökin ja tontit sinulle. Rintaperillisen saama lahja on oletuksena ennakkoperintöä, ellei lahjakirjassa ole toisin määrätty. Määräys voi tontin osalta tulla vielä testamentissakin, mutta omalle tontillesi rakennettu talo ei kuulu ennakkoperintöön. Asiat kannattaa panna paperille vastaisen varalle.- husky77
Lahjoituksessa lukee, ettei ole ennakkoperintöä.
- husky77
Ja on kyseessä siis kaksi erillistä kiinteistöä. Lainarahalla ei minun tarvitse taloa rakentaa. Veljeni saa varmasti osuutensa vanhempieni kuoltua - tietenkin. Tottakai haluan, että kaikki menee tasapuolisesti. Veljeni ei vain halunnut jostain syystä mökille yhteisomistusta. Hän ehkä ajattelee, että ei halua vanhaa kiinteistöä ja haluaa mielummin osuutensa rahana. Itse olisin mielummin halunnut kiinteistöt kummankin nimelle.
- Jako kahteen
"Veljeni saa varmasti osuutensa vanhempieni kuoltua - tietenkin."
Entä siinä tapauksessa, että vanhemmilta ei mitään jää (muut mahdolliset varat vanhemmat ovat käyttäneet eläessään ja loput hautauskuluihin ja muihin viimeisiin laskuihin niin, että juuri mitään perittävää ei jää. Mikä silloin on veljesten asema? Onko sillä merkitystä, lukeeko lahjakirjassa "ei ennakkoperintöä"?- husky77
Vanhemmillani on varallisuutta. Mökki on vain osa tätä. Toki rahaa voi mennä paljonko vanhempana. Jos näin tapahtuisi, voisin hyvin hyvittää veljelleni osansa. Toki veljeni peri yksin vaarini, ja tämä summa oli huomattavasti suurempi kun mökin arvo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383839Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51608Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23731