Kun asentaa windowsin niin se löytää joillekin laitteille ajurin ihan itsestään. ajuri on microsoftin tuotos. laitevalmistajalla saattaa olla myös omakin ajuri ladattavissa. näin on esim. näytönohjaimessa ja äänikortissa.
Eli kannattaako microsoftin oma ajuri päivittää laitevalmistajan omaan ajuriin ? Onko sillä merkitystä?
Ajurit
6
89
Vastaukset
Lähtökohtaisesti kyllä. Esim näytönohjaimen valmistajan ajurit ovat yleensä parempia kuin Windowsin oma. Niissä on enemmän säätövaraa ja ne voi parantaa suorituskykyä.
- yleisajureita
eihän ne windowsin ajurit ole kuin jotain yleis ajureita millä kaikki laitteet toimii juuri ja juuri sen verran että saa asennettua windowsin ja oikeat ajurit. eli tottakai täytyy asentaa laitevalmistajan toimittamat ajurit!
Moni Windows Updatesta saatava ajuri on laitevalmistajan tekemä. Laiteajurin hyväksyttäminen Microsoftilla ja saaminen Windows Updateen kuitenkin maksaa, eikä kaikilla valmistajilla ole rahaa tai kiinnostusta kärrätä kottikärryllisiä riihikuivaa Microsoftille, vaan ylläpitävät ajureitaan ja palvelimiaan itse.
Usein valmistajalta on saatavana WU:n lisäksi myös uudempia ja (vielä) hyväksymättömiä ajureita omalta palvelimeltaan.
Useat yleiskäyttöiset perusajurit Microsoft tekee (teettää) itse, eikä niitä kannatakaan laitevalmistajan toimittaa, kuten CD/DVD-ajurit, näppäimistöajurit yms.
- cbvhnfg
Eivät mukana tulevat ajurit ole vain MS:n tekemiä, vaan laitevalmistajien ajureita, jotka on lisätty asennuslevylle. Ongelmana lienee lähinnä se, että ajurit voivat olla hyvin vanhoja ajalta ennen kuin käyttöjärjestelmä tuli edes myyntiin. Joissain tilanteissa kyse voi myös olla jostain yleissopivasta ajurista, joka tarjoaa vain perustoiminnallisuuden.
Näytönohjaimen ajuri kannattaa hakea valmistajan mukaan esimerkiksi AMD:n tai Nvidia sivuilta.- mikä on paras
Kyllä siinä nimenomaan esim. näytönohjaimen ajurissa luki että WDDM Microsoft Corporation niin eikö se silloin ole microsoftin tekemä? latasin siihen nyt ajurin ja ainakin ohjauspaneeli tuli lisää.
sitten äänikortti niin se oli vain High Definition Audio Device ja microsoftin tekemä. latasin siihenkin ajurin niin myös siihen tuli ohjauspaneeli.
molemmat pelasi ennenkin mutta jos nyt paremmin?
- cbvhnfg
Voit vastata kysymykseen parhaiten itse pohtimalla, toimivatko ne aiemmin jotenkin huonosti. On aika vaikea sanoa, mikä ajuri oli kyseessä ennen päivitystä, mutta ainakin Winupdaten kautta asentuu ihan oikea nvidian ajuri.
Itse olen sitä mieltä, että mitä vähemmän erilaisia hallintapaneeleita ja mitä vähemmän pieniä kuvakkeita kellon vieressä, sen paremmin kaikki yleensä toimii ja sitä vähemmän erilaista roskaa latautuu käynnistyksen yhteydessä.
Yleensä erilliset ohjauspaneelit eivät tarjoa juuri mitään sellaista toiminnallisuutta, jota ei löytyisi muutenkin ja toisaalta mitä vähemmän alkaa 'säätämään', sitä todennäköisempää on että ei tule yllätyksiä matkalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511407- 639770
- 1435537
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373625- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632783
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792573