Tyhmä täti taas kyselee tyhmiä: Mokkulan myyntiedoissa sanotaan "sinulla on valmiina salattu yhteys" Eikö siis tietokoneeseen tarvitse tuolloin laittaa suojausta wlan yhteydelle? Dna mokkulalle sanottiin: "toimii dna liittymissä" Siis jos ostan sellaisen ja vaihdan netin saunalahdelle niin pitääkö myös uusi mokkula ostaa?? Kalliita nuo mokkulat ovat, miten kauan ne kestävät käytössä?
Wlan mokkula.
24
2025
Vastaukset
- zxcvzxc
Osta ADSL niin ei tarvitse ihmetellä ja tapella mökkylöiden kanssa
Mokkulan wlan yhteys on yleensä valmiiksi salattu jolloin kone kysyy sen salasanaa jos siihen yhdistää.
Ja välttämättä Saunalahden liittymä ei toimi DNA mokkulassa. Mokkulan elinkaarta ei voi tarkkaan ennustaa mutta usein ne kestää vuosia.- xcvbxcvbc
Itse välttelisin langattomia laitteita kännyköitä lukuunottamatta, mutta jos joku haluaa välttämättä käyttää WLANia, niin itse asettaisin mac-suodatuksen tavallisen suojauksen lisäksi ja valitsisin kunnon suojauksen tietoliikenteeseen. En helpointa. On tyypillistä että yritys hankkii kaikki palomuurit ja vempeleet, mutta jakaa sitten verkkoa toimistossaan vapaasti. Ei tarvita mitään 007-laitteita kaiken liikenteen kuuntelemiseen.
Katso vähän aloittajan tietotasoa,. On täysin turha alkaa puhua jostain mac-suodatuksesta En kyllä tiedä mitään yritystä. joka jakaa omaa verkkoaan vapaasti. Asiakkaille voidaan jakaa avoin verkko.
Mac suodatus ei kuulumma auta pahemmin parantamaan tietoturvaa.
- xcvbxcvbc
Se ei suojaa liikennettä, mutta vaikeuttaa internetyhteyden käyttämistä luvatta. Lisäksi kannattaa asettaa modeemi toimimaan niin, että se sallii asetusten muuttamisen vain lankayhteyden kautta paikallisesti. Hyvä lisäsuoja on myös se, että 'piilottaa' wlan-modeemin niin että se ei kerro olemassaolostaan.
Oma ratkaisuni on ollut se, että ensin suojausasetukset kuntoon ja sitten wlan sammuksiin. Langallinen yhteys toimii joka tapauksessa parhaiten ja on tietoturvaltaan paras vaihtoehto. - 14+16
xcvbxcvbc kirjoitti:
Se ei suojaa liikennettä, mutta vaikeuttaa internetyhteyden käyttämistä luvatta. Lisäksi kannattaa asettaa modeemi toimimaan niin, että se sallii asetusten muuttamisen vain lankayhteyden kautta paikallisesti. Hyvä lisäsuoja on myös se, että 'piilottaa' wlan-modeemin niin että se ei kerro olemassaolostaan.
Oma ratkaisuni on ollut se, että ensin suojausasetukset kuntoon ja sitten wlan sammuksiin. Langallinen yhteys toimii joka tapauksessa parhaiten ja on tietoturvaltaan paras vaihtoehto.Täysin samaa mieltä ja samanlainen järjestely itsellänikin. En käytä läppäreissä kotonanikaan WLANia muutakuin sillon jos oikeasti tarvitsee liikkua sen läppärin kanssa. Onpahan WLAN lisäkseen hitaampi kuin lankayhteys.
Riippuu onko talossa monia wlan laitteita. Silloin wlania kannattaa käyttää.
- et sillei se on
Kuinka moneen tavallisen ihmisen wlan yhteyteen on tunkeuduttu sen takia että salasana wlan yhteyteen oli liian helppo?
Mun arvaus on että ei yhteenkään.- 18+2
Ei arvailua vaan tietoa: kaksi kertaa omasta kokemuksestani.
Joskus matkustellessa jos sattuu olemaan vuokrakämpässä, jossa ei ole nettiä, tulee tarvetta käyttää nettiä ja olenpa vaan typerännimisten verkkojen salasanoja koittanut arvuutella typerillä arvauksilla ja läpi on mennyt kahdesti. Näin siis ellei joku ole jättänyt avointa WLANia, joita niitäkin on yllättävän paljon ihmisillä.
Tarkoitus ei tosin ole kenenkään tietoja kalastella tjsp, kunhan vaan käyttää nettiä.
Varmasti on oikeatkin työkalut WLANiin murtautumiseen, mutta ei ole ollut niin suurta säätämisen hinkua, varsinkaan matkoilla. Helpompaa siinä kohtaan kävellä lähimpään Mäcciin istumaan kahville ja käyttää WLANia. Tai mihin tahansa muualle, joss se on.
Ei varmaankaan monenkaan mutta se ei poista suojauksen ja salasanan laittoa.
- Tantta.
Noita suojauksia en osaisi noin hyvin asentaa. Pitäisi käyttää koneet ammattilaisella, ja se taas tulisi maksamaan. Käytössä kone ja tabletti joihin jakaisin mokkulalla nettiyhteyden. Olisiko viisaampaa sittenkin hommata kaksi halpaa 3G yhteyttä. Toisen voisi sulkea sitten jos käy tarpeettomaksi. Avataanko nettiliittymiä enää ollenkaan ilman sitä kahden vuoden sopimusaikaa?
Ehkä viisainta olisi pitää vain yksi mokkulayhteys.
- Tantta.
Voiko sitä yhtä nettiyhteyttä muulla tavoin käyttää molemmissa laitteissa kuin ostamalla sen wlan mokkulan? Läppäri toimii nettitikulla, mutta eihän sitä tikkua saa tablettiin kiinni?
Tantta. kirjoitti:
Voiko sitä yhtä nettiyhteyttä muulla tavoin käyttää molemmissa laitteissa kuin ostamalla sen wlan mokkulan? Läppäri toimii nettitikulla, mutta eihän sitä tikkua saa tablettiin kiinni?
Jos läppärissä on esimerkiksi Windows 7 voi sen yhteyden jakaa, mutta onhan se kömpelöä, jos läppäri pitää olla päällä, kun tablettia käyttää. Kännykästäkin toki voi jakaa yhteyden, kunhan siinä on moderni käyttis.
On erillisiä reittiminä, johon sen nettitikun laittaa kiinni. Tämä voisi olla kätevin ratkaisu, jos vain kotona käyttää. Yleensä kotikäytössä on hyvä, jos on mahdollisimman vähän ladattavia laitteita. Niissä saa miettiä milloin lataa ja aina seinässä akut kuluvat loppuun.
Tässä esimerkiksi on kannettava reititin, johon voi kytkeä modeemin.
http://www.databit.fi/tp-link-kannettava-langaton-3g-reititin-usb-modeemille-valkoinen
Näissä vain täytyy varmistaa, että oma modeemi toimi niiden kanssa. Selkeintä on, jos ottaa valmiin paketin, kuten DNA:lta.
Ei saa yleensä tablettiin kiinni.
- pake
Minulla on sim-kortti tabletissa ,siis tabletti korvaa sen mokkulan.
Kaksi läppäriä on sen tabletin kautta netissä ja tietysti myös tabletin nettiyhteys toimii.
Joten et tarvi erillistä mokkulaa.- Tantta.
Minulla on tabletissa sim kortti. Aikomus olisi ostaa uusi läppäri ja siihen sitä nettiyhteyttä tarvitsen. Miten olet yhdistänyt netin tabletista läppäriin?
Tantta. kirjoitti:
Minulla on tabletissa sim kortti. Aikomus olisi ostaa uusi läppäri ja siihen sitä nettiyhteyttä tarvitsen. Miten olet yhdistänyt netin tabletista läppäriin?
Itse käytän puhelimen sisäistä wlan jako toimintoa. Monessa tabletissa on myös tällainen.
Riippuu tabletista että miten sen voi muuttaa tukiasemaksi.
Jos tabletissa on tuo sim-kortin paikka. Jos ei ole niin siihen ei voi laittaa tuota korttia.
- Vastaaja.
Koska sinulle ei ole vastattu kysymykseesi niin minäpäs ota siitä kunnian ja vastaan.
1. Kyllä pitää.
2. Kytkylläkin voit maksaa, kunhan et vuokraa vahingossa sitä.
3. Kauan kestää. - Tantta.
Kiitos vastaajalle.:D Tulihan se sieltä! Vapunen: Eli taas sitä wlanin käyttöä. Onko se suojaus vaikea laittaa? Lukeeko tietokoneessa jossain että asenna wlan suojaus tästä? Vähän olen tietotekniikkaan perehtynyt mutta siinä ajassa olen oppinut vihaamaan wlania ja googlen pakkosyöttöä.
- Helppo laittaa
Suojaus on helppo laittaa. Osassa Wlan-mokkuloista se on valmiiksi päällä ja salausavain löytyy mokkulan paketista (tai itse mokkulasta). Yhteyttä muodostettaessa tietokone/tabletti kysyy sitä salausavainta ja kun olet syöttänyt oikean avaimen muodostuu yhteys.
Esimerkiksi Saunalahden perhenettipaketissa (prepaid) mukana tulee Huawein E5220 Wlan-mokkula, siinä on suojaus valmiiksi päällä ja tarvittava salausavain löytyy laitteen takakannen sisäpuolelta. Joissain muissa laitteissa joissa salaus on valmiiksi päällä tiedot voivat olla erillisellä paperilla pakkauksen mukana.
Jos tietokone/tabletti ei kysele mitään salausavaimia yhteyttä muodostettaessa niin salaus ei ole päällä -> kannattaa katsoa ohjekirjasesta kuinka se laitetaan päälle, se on lähes kaikissa laitteissa hyvin helppoa.
Eli siis salaus (suojaus) laitetaan päälle siitä mokkulasta, tietokone kysyy salattuun wlaniin yhdistettäessä ensimmäisellä kerralla sitä salausavainta (tietokone muistaa sen jatkossa itse ellei asetuksista poista sitä). Tietokoneessa sitä ei tarvitse erikseen laittaa päälle.
Yleensä se mokkulan wlan on jo valmiiksi suojattu. Ja sen ohjeissa voidaan neuvoa että miten se tehdään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713