Miksi ne koirat aina vaihtamat kotia?

Ihmettelijä

Tämä viesti ei ole provo, se jos joku tästä viestistä provosoituu, se ei ole minun ongelmani :) Ja puolitosissaan heitetty idea/kysymys..

Mutta, minkä takia se on aina se koira josta luovutaan? Vaikka ois ollu sama koira 8 vuotta, tulee vauva taloon joka ollut vasta pari kuukautta, niin se on se koira joka lähtee, vaikka ollut pidempään se perheenjäsen.

Toki ymmärrän sen että ei lapsesta mitään myynti-ilmoitusta voi laittaa, mutta siinä vaiheessa kun sitä seksiä harrastaa, tiedostaa sen että raskaus on mahdollista ja myös sen että on koira ja voi tulla näitä "ongelmia" joiden takia koirat sitte lähtee myyntiin. Raskaaksi tulon jälkeen on mahdollista myös abortti, ja viimesimpänä varmaan adoptioon anto?

Ja minkä takia siitä voi saada suoraan sanottuna paskaa niskaan lastensuojelusta jos ilmoitat heille että et voi lasta pitää koiran takia, mutta ei ole samanlaista käytäntö eläinsuojelun kanssa, että sieltäki sitte sitä kuraa tulis niskaa ku ilmotus tulee että koira myydään.

En kuitenkaan halua että liian kyttäykseksi tää maailma menee, mutta joku vois keksiä tohonkin toimivan ratkasun ja viedä eteenpäin..

13

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipale

      Itse olen kanssa kiinnittänyt huomiota tähän ilmiöön. Että koirista on tällaisia ilmoituksia, että täytyisi löytää uusi koti, kun on tullut vauva, eikä enää löydy aikaa koiralle. Joo tässä vaiheessa hyvä etsiäkin se uusi koti, mutta eikö olisi kannattanut miettiä näitä asioita jo ennen koiran hankkimista??

    • Näitä on paljon

      Itse olen miettinyt myös, noita ilmoituksia kun on paljon,varsinkin nykyään.Oma päätelmäni on,että tuosta lastenhoidosta on tehty vallan jotain rakettitiedettä,johon neuvolat,ja miksei yhteikuntakin osaltaan ole syyllisiä.Kun muistaa miten ennen äidit hoitivat "mukulat ja elukat" siinä mennen tullen,mutta nykyään tämä ei onnistu.Se lapsi on jotain niin vallan erikoista,ja sille täytyy olla aikaa,että äidin pitää jättää harrastuksetkin sen takia?Tuohan on nykymalli.Itse kuulun tuohon elukat ja mukulat ikäryhmään,siinä menivät sulassa sovussa:)Lapset ovat lentäneet pesästä,mutta koiria on vielä:)

    • Ihmettelijä

      Jep! Ja jos mennään oikein "ennen vanhaa" - ajalle, niin niitä elukoitahan oli vaikka minkälaisia ja kokosia ja PAAALJON! Lapsiakin enemmän ku se yks vauva ja tohon vielä kaikki kotityöt.. Eipä ollu pesukonetta joka pyykit pesi, eikä kyllä mitään mikä teki itsekseen. Ja kaikki oli silti hyvin ja hoidossa :)

      Tossa ihan samaa mieltä että yhteiskunta on tehny niin lasten, kuin eläintenhoidosta on nykyää tehty hirveetä rakettitiedettä.
      Tiedä sitte miks.. Rahastus?

      • trrtyttutu

        Ennen koirat oli miten sattui..maalla saattoi olla vapaana jos pihassa pysyvä rotu ja jos ei niin tarhassa tai ketjussa kiinni. Kaupunkilaisten oli pakko opettaa sisäsiisteys ja viedä pissalenkille.

        Kun olin lapsi niin koira oli ketjussa aina ei lenkitetty ollenkaan. Kun olin 9v koira kuoli mutta vanhemmat ei edes ajatelleet että koira pitäisi lenkittää..onneksi sentään karkasi silloin tällöin vapauteen. Koiraa ei saanut pidellä kun se nukkui oli ainoa sääntö meille lapsille ettei satu mitään (Tosin se oli hyvä juttu). Kun minä sain ostaa koiran omilla tienausrahoillani niin joku muuttui tätä koiraa lenkitettiiin kolme kertaa per pv. ja koulutin vanhempieni välinpitämättömän suhtautumisesta huolimatta..tosin en onnistunut täysin olin itsekin vielä lapsi ja kokematon koiran koulutukseen ja rotu oli vaativa ja koira oli satunnaisesti ns.kapinakusija apua koulutukseen en saanut tai että kukaan muu olisi lenkittänyt..Sukulaisilla oli sama juttu..toisella oli koiria ja jos ne jäi auton alle niin ostettiin uusi, ja toinen sukulainen piti koiraa juoksunarussa koko elämän. Tämä oli arkea koiranpidossa..ja oli tyypillistä kun lenkitin koiraani niin törmäsin irtokoiriin..


        Tosiaan ennen ei satsattu koiriin ne meni sivumennen arjessa. Ja luulenpa että ne haasteellisemmat vain lopetettiin vieläkin helpommin kuin nykyään..tosin edelleen on näitä jotka ei etsi uutta kotia kuten tuttuni joka lopetti koiransa lievän arkuuden takia. :(


      • trrtyttutu
        trrtyttutu kirjoitti:

        Ennen koirat oli miten sattui..maalla saattoi olla vapaana jos pihassa pysyvä rotu ja jos ei niin tarhassa tai ketjussa kiinni. Kaupunkilaisten oli pakko opettaa sisäsiisteys ja viedä pissalenkille.

        Kun olin lapsi niin koira oli ketjussa aina ei lenkitetty ollenkaan. Kun olin 9v koira kuoli mutta vanhemmat ei edes ajatelleet että koira pitäisi lenkittää..onneksi sentään karkasi silloin tällöin vapauteen. Koiraa ei saanut pidellä kun se nukkui oli ainoa sääntö meille lapsille ettei satu mitään (Tosin se oli hyvä juttu). Kun minä sain ostaa koiran omilla tienausrahoillani niin joku muuttui tätä koiraa lenkitettiiin kolme kertaa per pv. ja koulutin vanhempieni välinpitämättömän suhtautumisesta huolimatta..tosin en onnistunut täysin olin itsekin vielä lapsi ja kokematon koiran koulutukseen ja rotu oli vaativa ja koira oli satunnaisesti ns.kapinakusija apua koulutukseen en saanut tai että kukaan muu olisi lenkittänyt..Sukulaisilla oli sama juttu..toisella oli koiria ja jos ne jäi auton alle niin ostettiin uusi, ja toinen sukulainen piti koiraa juoksunarussa koko elämän. Tämä oli arkea koiranpidossa..ja oli tyypillistä kun lenkitin koiraani niin törmäsin irtokoiriin..


        Tosiaan ennen ei satsattu koiriin ne meni sivumennen arjessa. Ja luulenpa että ne haasteellisemmat vain lopetettiin vieläkin helpommin kuin nykyään..tosin edelleen on näitä jotka ei etsi uutta kotia kuten tuttuni joka lopetti koiransa lievän arkuuden takia. :(

        Ja maalla törmää näihin joilla koirat vain tarhassa tai juoksunarussa. :(

        Yhdestä tein ilmoituksen mutta ei voi mitään kun ei ole sellaista sääntöä että koiraa pitää ulkoiluttaa. Tarhan mitat ja juoksunarut on määritelty.


    • Tuo on valitattavan yleinen ilmiö. Minusta pelkkä ajanpuute ei ole syy luopua koirasta vauvan tullessa taloon (helppohan minun on sanoa kun ei ole omia lapsia), sillä olen toistaiseksi sitä mieltä, että pienellä suunnittelulla olisi helppo järjestää sen verran aikaa ettei koiraan tarvitsisi hylätä.

      Toki on niitäkin tilanteita joihin ei voi varautua, esim lapsi on niin pahasti allerginen koirille ettei kestä asua samassa talossa koiran tai välttämättä minkään karvaisen kanssa.

      Mutta jos syynä on ainoastaan ajanpuute, olisi ihmisen syytä katsoa peiliin.

      • Päiväpeitto

        Ajanpuutetta enemmän ongelma on koiran käyttäytyminen. Jos pelätään, että koira vahingoittaa vauvaa. Nykyaikaiseen koiranpitoon kuuluu näköjään, että koirasta tehdään perheen keskipiste, ja kaikki vapaa-aika menee koiraharrastuksissa. Pitää harrastaa, lenkittää, aktivoida, rampata klinikalla ja terapeuteilla. Nämä perheen karvaiset kuninkaat sitten ärinöin ja puraisuin komentavat alaisiaan toimimaan tahtonsa mukaan. Koiran pomottamista voi sietää aikansa, mutta jos se vaarantaa lapsen turvallisuuden, on valinta selvä. Tietysti kysymyksessä on ihmisen itsensä luoma tilanne. Ja kärsijänä koira.


    • Toisaalta esin koiran lenkittäminen ei vie aikaa koiralta. Kyllä koiran kanssa voi lenkille lähteä vaikka olisikin lastenvaunut mukana. Mutta harvat tekevät niin, mitä olen usein ihmetellyt. Toki jos koira on remmirähjä tai muuten vain riehuu narussa tai käyttäytyy huonosti, on selvää ettei ole viisasta ottaa vaunuja mukaan samaan aikaan koiran kanssa, mutta se herättää kysymyksen siitä, miksi ihmiset eivät kouluta koiriaan? Harrastaminen on oma juttunsa; jos on pieni lapsi mukana, ei voi lähteä juoksemaan agilityradalle tms ellei ole puolisoa tai jotakuta muuta joka huolehtisi lapsesta sillä välin, mutta koiran liikuttamista tai muuta aktivointia ei lapsi sinänsä estä.

      Mitä taas tulee lapsen turvallisuuteen, niin minusta on vanhempien vika, jos jotain käy. Vaikka koira olisi kuinka rauhallinen ja kiltti, sitä ei koskaan saisi jättää lapsen kanssa valvomatta. Harva koira käy lapsen kimppuun ilman mitään syytä, mutta jos koira menee vaikka nuuskimaan lasta ja lapsi alkaa kiskoa sitä korvista, on selvää, että koira komentaa lasta. On vanhempien asia pitää huolta siitä, että lapsi ei koske koiraan ennen kuin on tarpeeksi vanha ymmärtämään mitä tekee, ja samoin on vanhempien asia huolehtia siitä, että koira puolestaan pysyy kunnioittavan matkan päässä lapsesta, ellei joku ole kosketusetäisyydellä molemmista estämässä onnettomuudet.

      Mistä taas ottaa aikaa jatkuvaan vartioon, niin silloin kun vanhemmat laittavat ruokaa tai pesevät pyykkiä tai mitä tekevätkään, koiran voi pitää portin takana siihen asti, että ihmisellä on taas aikaa vartiointiin. Minustakaan koiran ei kuulu mennä lapsen edelle, mutta olen sitä mieltä, että eivät ne sulje toisiaan poiskaan.

      Eipä silti, on koiria jotka eivät siedä lapsia ollenkaan, sen paremmin oman perheen kuin vieraankaan ja silloin onkin parempi luopua koirasta, juurikin lapsen turvallisuuden nimissä. Mutta liian usein koirasta luovutaan vaikka siihen ei olisi mitään syytäkään. Tai sellaisen käsityksen olen vuosien varrella saanut. Voin toki olla väärässäkin ja tässä asiassa toivoisinkin sitä. Olisi mukavampi ajatella, että koirasta luopuminen olisi vasta se viimeinen keino, eikä sitä että ihmiset eivät viitsi edes yrittää.

    • hgyutuuuu

      Kasvattajat antaa pois kun koira tulee turhaksi eikä voi enään pennuttaa. Jotkut ottaa silloinkin hintaa siitä ja jotkut lopettaa suoraan ettei muut huomaa. Ei niitä pentuja tule jatkuvasti jos ei ole montaa koiraa. Tosin aina sijoitetaan myös.

      Metsästäjät antaa pois kun tulee vanhaksi tai on ns.riistavapaa eli ei sovellu metsästykseen. Kymmenestä pennusta vain neljä soveltuu metsälle tilastojen mukaan muut turhia. Yleensä moni lopettaa hiljaisuudessa kun ne on vain metsästysvälineitä joihin ei kiinnytä.Eikä siinä sen kummempaa lemmikit erikseen.

      Tavalliset ihmiset jotka ei ole sitoutunut koiran koko elämän jatkuvaan vaivannäköön. Tai ei pärjääkään kuten tuttuni yht.neljä koiraa ja kolme lopetettu. Yksi sairas yksilö yksi aggressiivinen ja yksi arka miksi lopetettu. Nyt etsii taas uutta koiraa.

      Hyvät syyt on omistajan terveysongelmat ja allergiat.
      Tai ettei pärjää todellakaan ja koira voi huonosti.
      Eläinsuojelurikos taustalla.

      • hgyutuuuu

        Koirasta on tullut monelle pelkkä väline.

        Kasvattajille siis tuotantoeläin. Ja moni lopetetaan kaarisillalle joka laitetaan kennelsivuille ilman elinaikaa koska moni menee 7-8v. Ja sitten sytytetään kynttilä muistolle.

        Metsästäjille aseen jatke.Juttelin metsästäjän kanssa ja hänellä oli n.parikymmentä koiraa ollut ja sanoi ei niihin parane kiintyä. Kuinkahan moni eli vanhaksi ja kuinka moni meni monttuun kuten sanoi monen koiran menevän metsästäjillä jos ei toimi metsällä.

        Ja joillekin viihdyke ja jos ei toimi niin koirassa vika.

        Ja sitten on koirahamstraajat yksi koira tulee ja toinen menee. Tutustuin tälläiseen koirapuistossa miellyttävä ihminen mutta ensin oli iso noutaja, ärähti nukkuessaan lapselle yhden kerran ja pois(meinasi lopettaa samantien), Todella kiltti yksilö. No sitten yksi pikku koira sille kaveriksi iso koira sitten keskikokinen koira joka ei tullutkaan pikkukoiran kanssa toimeen ja pikkukoira kiertoon..mitähän koiria nyt hänellä..:(


      • hgyutuuuu
        hgyutuuuu kirjoitti:

        Koirasta on tullut monelle pelkkä väline.

        Kasvattajille siis tuotantoeläin. Ja moni lopetetaan kaarisillalle joka laitetaan kennelsivuille ilman elinaikaa koska moni menee 7-8v. Ja sitten sytytetään kynttilä muistolle.

        Metsästäjille aseen jatke.Juttelin metsästäjän kanssa ja hänellä oli n.parikymmentä koiraa ollut ja sanoi ei niihin parane kiintyä. Kuinkahan moni eli vanhaksi ja kuinka moni meni monttuun kuten sanoi monen koiran menevän metsästäjillä jos ei toimi metsällä.

        Ja joillekin viihdyke ja jos ei toimi niin koirassa vika.

        Ja sitten on koirahamstraajat yksi koira tulee ja toinen menee. Tutustuin tälläiseen koirapuistossa miellyttävä ihminen mutta ensin oli iso noutaja, ärähti nukkuessaan lapselle yhden kerran ja pois(meinasi lopettaa samantien), Todella kiltti yksilö. No sitten yksi pikku koira sille kaveriksi iso koira sitten keskikokinen koira joka ei tullutkaan pikkukoiran kanssa toimeen ja pikkukoira kiertoon..mitähän koiria nyt hänellä..:(

        Tämä on koiraharrastuksen ruma puoli ja arkea. :(


    • mamisd

      mä en ymmärrä miksi koirasta pitäisi luopua vauvan tullessa taloon. meillä ainakin koira-vauva arki toimii loistavasti ja rotikkamiximme rakastaa pienokaista. Koira on rakas perheenjäsen, ei yhtä rakas kuin oma lapsi, ei koskaan mutta rakas. :)

    • Ihmettelijä

      Oi, kerranki keskustelu pysyny asiallisena! Kiitos!
      Moni lapseton koirallinen vastannutkin ja pari lapsi-koiraperhettäkin, jotka kertonu et arki sujuu hyvin.. Vielä puuttuu vastaukset niiltä ketkä pistäny eläimensä pois lapsen tulon takia, jota odotan..

      Ja tuohon palaten että moni antanu koiransa pois kun lapsi menny repii hännästä ja koira ärähtänyt tai jopa saattanut purasta. Eihän se sen koiran vika ole? Mikä siitä lapsen teosta tekee oikeutetun? Niinkuin ylempänä jo ehdotettiin että tarkempaa vahtia että näin ei pääse käymään ja omasta mielestäni vahti pitäisi suorittaa niin että lapsi ei pääse liian lähelle koiraa..

      Apua, kuullostan ihan joltain lasten vihaajalta. Jota tosiaan en ole. Omia lapsia ei toki ole, mutta joku päivä kun niitä tulee niin ei kyllä koirat lähe mihinkään :) Kyllä sitä aikaa molemmille saa järkättyä kun vaan haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe