Eikös ikä tee

mitä mieltä muut

leppoisaksi, eikä ilkeäksi?

25

166

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,..,

Ja pas kat, ei näy, vaan ilkeät muuttuvat entistä ilkeämmäksi.

• rouvax

Minusta on tullut suvaitsevampi vanhemmiten. Muutos on huomattava, en myöskään stressaa joutavista kuten nuorenpana. Elän elämäni parasta aikaa.

• Kaupunkilainen

Juuri näin on käynyt minullekin. Jos en mitään muuta ole elämäni aikana oppinut, ainakin sen, että jokaista asiaa voi perustellusti katsoa vähintään kahdesta näkökulmasta. Mielipideasioissa ei ole oikeaa eikä väärää, vaan jokainen on omalta kannaltaan oikeassa.

Olen myös lakannut stressaamasta joutavista asioista, en esimerkiksi yritä olla kaikille mieliksi. Olen oppinut, että se on mahdotonta - kun yhteen suuntaan kumartaa, samalla pyllistää toiseen.

En enää yritäkään pysyä kärryillä nopeasti vaihtuvista musiikki- yms. muodeista ja trendeistä. Tiedän, mistä itse pidän, ja se saa luvan riittää.

• saunakukkanen

Nuorena olin aika jyrkkä mielipiteissäni ja nopeasti kiihdyin, onneksi olen muuttunut. Monet asiat ottavat nytkin päähän, mutta en nosta meteliä. Lastenlapset ovat kasvattaneen minua enemmän kuin mikään muu.

• salvia
        Kaupunkilainen kirjoitti:

Juuri näin on käynyt minullekin. Jos en mitään muuta ole elämäni aikana oppinut, ainakin sen, että jokaista asiaa voi perustellusti katsoa vähintään kahdesta näkökulmasta. Mielipideasioissa ei ole oikeaa eikä väärää, vaan jokainen on omalta kannaltaan oikeassa.

Olen myös lakannut stressaamasta joutavista asioista, en esimerkiksi yritä olla kaikille mieliksi. Olen oppinut, että se on mahdotonta - kun yhteen suuntaan kumartaa, samalla pyllistää toiseen.

En enää yritäkään pysyä kärryillä nopeasti vaihtuvista musiikki- yms. muodeista ja trendeistä. Tiedän, mistä itse pidän, ja se saa luvan riittää.

Monesta tulee todella ilkeä vanhuudessa. On ollut todella ikävää todetta jopa vihamielisyyttä, mikä on vallannut viimeisen elinvuoden aikana. Sitä vihaa ja katkeruutta on ollut vaikea käsittää, onko se luopumisentuskaa vai katkeruutta eloon jääviä kohtaan?
        Asialla on tietysti toinenkin puoli, vihamielinen ihminen on helpompi unohtaa, suru jää lyhyeksi.

• Jotkut sanoo et iän myötä omat ominaispiirteet vain korostuvat :).

Eikös vaan ole sanonta: Iän myötä kaikki paranee, ainakin näkö ja muisti?

Yleensä muistavat lapsuuden- ja nuoruuden aikaiset asiat. tämän päiväisistä ei olekaan niin väliä.

• posari

Jaa'a Pirrekin on hommannut kirveen. Pitäisköhän sitä itselle hankkia jalkajousi vai pärjäisköhän täällä palstalla ihan vaan posauttelmalla purkkapalloja.

• Minä hankin ritsan ja ammun sillä pumpulipalloja.. :)

• bessie*

Eiköhän tuokin liene yksilöllistä?

Tuskin ikä suoraan tekee yhtään mitään, mutta mitä kauemmin elää sitä enemmän kokemuksia, ymmärrystä ja tietoa karttuu. Siis kelle karttuu, kaikille ehkä ei edes omasta itsestään. Joka tapauksessa, omat kokemukset kai vaikuttavat siihen millainen ihmisestä tulee.

Ilkeämmäksi muuttumiseen en usko, ja muutenkaan en ole koskaan tavannut ihmistä jota voisin edes kuvitella luonnehtivani "ilkeäksi ihmiseksi".
      Varmastikin monet lopettavat 'turhan' teeskentelyn viimeistään vanhoina. Turhautuvatkin, ja sen näyttävät. Ehkäpä se onkin niin päin, että joidenkin on vaikea kestää ja hyväksyä tämä.

Oma kokemukseni on, että ihmiset vanhetessaan myös tavallaan vähän väsyvät ja 'kyllästyvät', ja siksikin suhtautuvat vanhemmiten tasaisemmin ja 'hyväksyvämmin' asioihin ja kanssaihmisiin.

Sairaus on sitten asia erikseen. Nykyään eletään niin vanhoiksi, että sairauden aiheuttamat muutokset ihmisen persoonallisuudessa lisääntyvät tätä kautta. Toisaalta taas, tiedosta huolimatta, terveiden sietokyky ei ole lisääntynyt samassa tahdissa, osittain koska olemme ottaneet vastaan ajatuksen että kanssakäymisen pitäisi aina olla kuorrutettua ja sokeroitua ja juuri minulle ei saisi aiheuttaa mielipahaa.

• miinustaja

Yhdellä kurssilla ollessani käytiin läpi kaikenlaisia sanontoja. Siellä tuli esiin sellainen kun "när fan blir gammal, blir han präst". Kurssinvetäjä huomautti, että ei se oikein taida kaikkiin päteä. Kurssikavereitten päät kääntyivä katsomaan minua kohti. Mitä ne oikein sillä tarkoittivat?

• bessie*

Se tarkoitti, että kurssikaverisi halusivat nähdä sinut.

• hiljaa vaan

" Herranpelko on viisauden alku " ollaan hiljaa vaan.

• bessie*

Herran pelkääminen keskustelupalstalla ei ole viisauden alku. Keskustelulle varattuun ympäristöön ei kannata tulla olemaan hiljaa. Siinä voi pian aikaan käydä aika pitkäksi kaikille.

• Hah !

Ja juuri sitä vartenhan kaikenlaiset herrahissit ja Arkadianmäen suojatyölaitos sen kuin 'juhlivat' ja järjestävät hiljaisille lisää maksuja.

• kawe

Kaikki vaikuttaa.....
      Monet on leskiä vaivoineen vanhempana tai lisäksi pettyneitä ilman ystäviä tai sukulaisia - kyllä siinä kiukkuiseksi voi tulla.
      Lisäksi on voinut käydä niin, ettei osaa kutoa sukkia lapsenlapsille - tai niitäkään ei ole.

Lupsakoita olivat ennen pulskat ihmiset - oletan että nyt ne jotka ovat terveitä ja huono muistisia.

• Kaunistelu kiukuttaa

Meikäläisen se on tehnyt rohkeammaksi. En enää piilota omaa persoonaani kiltteyden kaapuun ja sanon sanottavani niin kuin itse näen ja koen.

• ikävä kyllä

Ei ainakaan, jos otannaksi ottaa tämän palstan. Päinvastoin.

• ´`09876*

Ei ikä pehmennä kaikkia, monia kyllä.

Jotkut tulevat hyvin ilkeiksi vanhetessaan ja se on yleensä ensimmäinen dementian merkki.

• En tiedä tekeekö ikä leppoisaksi. Mutta ymmärtäväisemmäksi olen ehkä tullut. Nuorena mielipiteet olivat kovin ehdottomia.

• MIEHIÄ kehiin

Missä luuraavat meidän rauhoittavat miehet.

• t.l.

Riippuu eletystä elämästä. Kun ei ole tyytyväinen menneeseen ja tulevaisuuskin näyttää lohduttomalta, niin silloin ihminen saattaa katkeroitua ja se vaikuttaa mielialaan.

• jää yksin lopulta

kukaan ei jaksa olla kaveri, jos laukoo mitä sattuu..

• konkari sh

Ammatissa opetettu ja käytännössä koettu, että ihmisen luonteenpiirteet ja persoonat "terävöityvät" ikääntyessä. Niin käy yleensä, mutta on poikkeuksiakin.
      Jos on nuorempana leppoisa ja sovitteleva on sellainen vanhanakin ja on vielä vahvemmin. Jos on ollut valittajatyyppi ja ilkeä on vanhana yhä vahvempi vastarannan kiiski ja löytää ilkeitä kommentteja vielä helpommin kuin nuorena.

• L - L

Oma vai ulkopuolisten käsitys? Saattavat poiketa toisistaan.
      Riippuu myös siitä keneltä kysyisi.

Omasta mielestäni minä olen äärimmäisen lupsakka ja rauhallinen, suorastaan flegmaattinen.
      Luultavasti on poikkeaviakin mielipiteitä.

Olen teeskentelemätön itseni. Varsinkaan työelämässä se ei ole mahdollista kenellekään, väittäköön kuka mitä tahansa.
      Sosiaalinen ympäristöni on jakautunut. On ystäviä, on tuttavia joiden kanssa on mukava olla tekemisissä ja on henkilöitä joita tuskin siedän enkä viitsi paljoakaan peitellä antipatioitani silloin kun asia kääntyy sellaiseksi.

En hae riitaa mutta en näe syytä loikkia tilanteesta poiskaan häntä koipien välissä.
      Kuka haluaa ja hakee niin kyllä minusta riitakaverin saa.

Pidän hyvänä puolelenani sitä, että olen täysin teeskentelemätön ja sehän ei sovi kaikille mutta se ei olekaan minun migreenini.

Pohjimmiltani en ole ikääntymisen myötä muuttunut muuten kuin, että olen aidompi.
      Tosin en osannut teeskennellä hyvin aikaisemminkaan.
      Toimihenkilönä 36:n vuoden aikana 7 eri työnantajaa vakituisessa työsuhteessa.
      Kaikki työnantajani olivat hyviä mutta monen ta:n edustaja oli mulk ku.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11467
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9940
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      150
      5619
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3760
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3193
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2835
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2623
    Aihe