Polo -98 nykii ja käy huonosti. Missä vika?

polon uusi omistaja

Hei, ostin n. 1kk sitten vuoden 1998 Volkswagen Polon 1,4. Ajettu sillä oli 212 000 km. Alusta alkaen auto on nykinyt pahasti 1,2,3 ja joskus jopa 4 vaihteella kun jalan ottaa kaasulta ja laittaa takaisin. Eilen olin lähdössä kaupan pihasta jolloin polo ei enää startannut. yritin kuutisen kertaa, mutta ei. Strattia pyöritti hyvin, mutta sitä viimeistä sykäystä ei kuulunut, kunnes aloin remplaamaan avainta virtalukossa erisuuntiin. Ensimmäisissä liikenne valoissa tyhjäkäynnillä kierros mittari lähti heittelehtimään sinne tänne ja lähdössä auto sammui, se ei pysynyt käynnissä ilman jatkuvaa kaasutusta. Jopa alkukiihdytyksessä meinasi sammua. Kovassa vauhdissa ja aivan loppumatkasta ongelmat hävisivät.

Tänään käynnistelin pihalla autoa uudestaan ja uudestaan ja moottori kävi ihan hyvin. En tiedä uskallanko lähteä sillä ajamaan ennen vian korjausta ettei jätä tielle?
Autosta on kytkin melko lopussa, mikäli se vaikuttaa johonkin?

Veljeni arvaili olisiko virtalukko rikki? Voisiko kyseessä olla joku muu helpommin korjattava vaiva? Kiitos jo etukäteen auttajille! :)

8

3523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mtmtmt

      Virranjakajan kansi ja pyöriä uusi niin loppuu pelleily.Itsellä oli sama vika,ei haittais vaikka uusis vielä tulpanjohdot.

      • 2454235435

        Virranjakajan kansi ja pyörijä olisi syytä vaihtaa parin vuoden välein.
        Kustantaa about 20 yhteensä, kansi 15 ja pyörijä 5. Ja kyllä tulet huomaan eron. Jos puolassa on jotain vikaa, kannattaa sen maadoitus tarkasta. Omassa puolassani oli mikrohalkeamia kuoressa, jonka havaitsi pimeällä kun katsoi moottoritilaan. Mutta korjaantui ihan uudella maadoitusjohdolla.


      • Pyörivä
        2454235435 kirjoitti:

        Virranjakajan kansi ja pyörijä olisi syytä vaihtaa parin vuoden välein.
        Kustantaa about 20 yhteensä, kansi 15 ja pyörijä 5. Ja kyllä tulet huomaan eron. Jos puolassa on jotain vikaa, kannattaa sen maadoitus tarkasta. Omassa puolassani oli mikrohalkeamia kuoressa, jonka havaitsi pimeällä kun katsoi moottoritilaan. Mutta korjaantui ihan uudella maadoitusjohdolla.

        On nämä Hitlerin kostot kyllä huvittavia autoja. Virranjakajan kansi ja pyörijä pitää vaihtaa parin vuuoden välein? Yli 20 vuotta vanhassa mersussa nämä osat ovat vielä alkuperäisiä ja hyvin laulaa :)


    • mievain1

      Puola rikki. Kannattaa lueskella noita vikajuttuja..

    • polo1

      Missä vika ku auto käy hyvin ajon aikana mutta ku päästää kaasun kovemmilta kieroksilta sammuupi..sitten tyhjäkäynti myös humppaa ja saattaa sammua.

      kylmänä ei tee tätä vaan lämpimänä ollessa. vaihdettu ainakin lämpötilan anturi kaasuläppäkotelo mutta ei sopeutettu et olisko siinä vika?

      startinki ku vaihoin joutuin käyttää pakosarjan irti et ottaako sieltä ilmaa ku tullu tiivisteitä samalla vaihdettua.

      • polo1

        Eli polo on vm.1998 ja 1.6koneella kone tyyppi alm.


    • oli sama vika

      lambada antura siellä pakoputken tyvessä tai kaasarin lähellää oleva jonkunlainen tunnistin.En nyt tarkalleen muista kun,jokinvuosi sitten vaihdettiin.Kuitenkin nykiminen loppu.

    • Poloisti...

      Olen korjaillut näitä polosia vuosikaudet ja nimenomaan 1990-luvun lopun malleja. Kaksi mahdollisuutta. Virtalukon pohja kulunut tai virranjakajan kansi vaurioitunut.
      Nämä eivät ole kalliita vikoja, virtalukon pohjan vaihto hieman teettää työtä ja pitää olla tarkkana ratin "viiksien" kanssa, etteivät ne hajoa irrotettaessa.

      Sitten se kolmas, josta ei ollut puhettakaan.
      Vuosimallin 1998 Polossa ilmeni erikoinen vika. Autoa ei saanut käyntiin joskus mitenkään, ei vaikka starttasi kuinka. Se saattoi jättää välille aivan kesken matkan. Jäin sitten jumiin Kajaanissa ja tilasin hinurin, joka vei auton verstaalle. Autosähköasentaja tutki virranjakajan ja mittaili virrat sulakekotelosta. Lopulta hän kävi koputtamassa auton alla vasaralla bensatankin pohjaa, starttasi ja Polo lähti iloisesti käyntiin.
      Selityksenä oli polttoainepumpun jumiintuminen. Pumppuhan on sähkötoiminen ja täräytyksestä se alkoi taas toimia. Virran mittaaminen (siis ampereiden) sulakekotelosta osoitti, ettei pumppu ottanut virtaa lainkaan. Pumppuhan käynnistyy heti, kun virran laittaa päälle virta-avaimesta.
      Siihen hätään ei pumppua ollut saatavilla, mutta jatkoin kuitenkin matkaa. Vaihdoin itse pumpun myöhemmin, kun sain varaosan. Kun auto ei käynnistynyt, niin piti käydä kopistelemassa bensatankin pohjaa ja taas mentiin. Pummpu sijaitsee takapenkin alla ja sitä kautta se vaihdetaan.
      Sillä Pololla (1,4 l) ajoin noin 380.000 km. En ole raskinut myydä sitä. Tuolla se on takapihalla viettämässä eläkepäiviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      186
      8573
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4698
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4208
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3752
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3206
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2960
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2666
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2471
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2183
    10. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      36
      2117
    Aihe