Sain kolmannen lapseni lyhyen romanssin seurauksena. Harkitsin aborttia, mutten sitä pystynyt kuitenkaan tekemään. Lapsen isän kanssa meni sukset ristiin samantien. Hän ei halunnut lasta, joi paljon, eikä pystynyt olemaan tukena. Päätin pitää lapsen ja selvitä.
Olin raskausajan yksin. Isä joi ja puuhaili omiaan. Halusin kuitenkin antaa mahdollisuuden olla isä ja osallistua hänen niin halutessaan. Ilmoitin neuvola- ja ultra-aikoja jos hän haluaa tulla mukaan. Joskus tulikin. Muuten emme olleet yhteyksissä. Raskausaika oli helvetillistä, koska minulla oli tunteita vielä lapsen isää kohtaan. Ajattelin että hän tarvitsee aikaa sopeutuakseen. Samalla menetin läheiseni raaàn itsemurhan seurauksena. Totaali yksinhuoltajana olin todella yksin ilman tukea. Olin syvästi masentunut, lapset hoidin kuitenkin. Samalla tein kaikkeni että lapsen isä kiinnostuisi tulevasta lapsestaan.
Kun synnytyksen aika tuli, lapsen isä tuli mukaan. Hän ihastui uudelleen, ja halusi ehdottomasti olla isä ja perheemme jäsen. Hän oli alussa mukana, mutta vauvan ollessa vain parin viikon ikäinen alkoi sama vanha juominen, vapaudenkaipuu ja suoranainen vihamielisyys minua kohtaan. Yritin, yritin ja yritin ymmärtää, tukea ja tasoitella miehen isyyden alkutaivalta. Jälkeenpäin en tajua miten suostuin sellaiseksi jalkarätiksi ja vihan kohteeksi.
Mies tuli tänne syömään ja naimaan, ei osallistunut kustannuksiin, istui vihamielisenä sohvalla, haukkui isompia lapsiani ja myös omaansa: "vittupää", "vahinkolaukaus", vaunut olivat "vahinkovankkurit". Kavereille itki kohtaloaan. Itkevälle vauvalle kommentoi että "turpa kiinni", vaikkei koskaan edes joutunut hänen vuokseen nousemaan. Myös minulle mies puhui äärimmäisen loukkaavasti, jopa ystäväni järkyttyivät, ja huomauttivat hänelle puhetyylistään.
Kauan ei psyykeni kestänyt, vaan totesin miehelle erään päivän jälkeen että tämä oli tässä. Tämä tapahtui erään puistoreissun jälkeen, kun mies tupakoi leikkipuistossa, haukkui minulle törkeästi puiston lapset ja aikuiset ja kirosi lapsiperhe-elämän. Tästä mies heittäytyi marttyyriksi ja haukkui minut lyttyyn. Tapahtumaa seurasi parin viikon jakso, jolloin miehestä eii kuulunut pihaustakaan. Sillä välin laitoin elatus- ja tapaamisasiat vireille. Elatusapua mies ei ollut mielestään velvollinen maksamaan, joten jouduin kääntymään asianajajan puoleen saadaksemme edes minimin.
Miehen mielenterveysongelmainen äiti on ollut alusta asti puolustamassa voimakkaasti poikaansa. Hän on ollut sitä mieltä että olen kelvoton, ja lapsen olisi parempi olla miehen luona, tai ainakin vierailla tällä paljon. Molemmat, äiti ja poika vihasiavat minua sydämensä pohjasta. Näen että poika yrittää esittää äidilleen kunnon miestä ja siksi on pääasiassa ollut lapsen kanssa.
Itse olin niin masentunut koko ajan, että suostuin antamaan lapsen isän ja mummon hoiviin sylivauvasta lähtien useammaksikin päiväksi. Itsetuntoni oli aivan lytätty ja todella ajattelin etten ole ansainnut tuota lastakaan. Jouduin myös menemään töihin todella aikaisin taloudellisen tilanteen takia. Olin aivan voimieni äärirajoilla. Isä ja mummo pompottelivat minua ja vaativat lasta heille.
Tapaamissopimuksessa sovittiin, että isä ilmoittaa työvuoronsa minulle kahta kuukautta ennen ja katsomme siitä tapaamisajankohdat. Juttu toimi vähän aikaa, mutta meni taas pian siihen, että isä otti lapsen milloin sattuu. En tiennyt elämää eteenpäin kuin viikon pätkissä jos sitäkään. Annoin mennä näin, koska isä menetti hermonsa täydellisesti jos kyselin tapaamisaikoja pidemmäksi aikaa . Mies uhkasi ettei tapaa lasta sitten ollenkaan. Niinpä olen mennyt tähän asti hänen ehdoillaan, ja toisaalta oma väsymykseni rankasta vuorotyöstä vei veronsa. En jaksanut välittää mistään muustakaan. Lapset hoidin ja töissä kävin, muut asiat jäivät.
Jokin aika sitten sain kovan työn jälkeen talouteni tasapainoon, ja pystyin radikaalisti vähentämään töitä. Tässä pikkuhiljaa voimieni palautuessa hiljalleen, olen herännyt huomaamaan todellisen tilanteen. 2-vuotias on levoton, ei halua tulla viereen, on vain yksin omissa oloissaan, haisee voimakkaasti tupakalta kun tulee isältä ja mummolta, on jatkuvasti nuhainen ja yskäinen.
Nyt isä ilmoitti, että hänellä on ollut vuoden ajan tyttökaveri, ja lapsemme on ollutkin paljon naisen luona. Aavistelin että miehellä on joku, mutta en olisi arvannut että tietämättäni lapsi on viettänyt vuoden ajan aivan vieraan ihmisen nurkissa. Kaiken lisäksi tämä nainen on sama ihminen, jonka takia mies laiminlöi sovittuja tapaamisia ja ryyppäsi hänen kanssaan päivätolkulla. En todellakaan tiedä millaisessa ympäristössä ja olosuhteissa lapseni on ollut. Nyt nämä kaksi muuttavat yhteen, ja nainen on ilmeisesti raskaana.
2-vuotiaan elämä on aivan sekaisin
15
447
Vastaukset
- Surullinen äiti
Olen ollut niin väsynyt, etten ole huomannut pienen lapseni oireita :;(( Itselläkin on selkeästi aivan keskeneräinen tunneside lapseen rankan raskausajan, pikkuvauva-ajan ja rankan työn takia. Lapsi on viettänyt päivässä pahimmillaan neljässä paikassa aikaansa: kotona, päiväkodissa, isän luona, mummon luona, naisystävän luona. Päiväkotejakin on kaksi, joissa joutuu vuorottelemaan työaikojeni takia.
Olen miettinyt aikaa taaksepäin, ja huomannut että lapsi on saattanut olla luonani vain päivän tai kaksi viikon aikana. Sisarussuhteet ovat kärsineet, isommat ovat tottuneet että pieni on koko ajan poissa. Olen aivan turta tämän kaiken jälkeen. Olen vain itkenyt ja miettinyt miten saisin pienen lapseni takaisin. Hän ei olisi ansainnut tällaista riepottelua :(( Minä itsekäs, paska aikuinen.
En tiedä miten toimisin lapsen isän kanssa, en jaksa olla enää hänen pellensä. Lastenvalvojalla on turha käydä, kun ei sopimuksia noudateta. Auttakaa jotenkin! Antakaa hyviä neuvoja! Olen ihan rikki. Isä, tyttökaveri ja mummo haluavat lapsen itselleen, Toki ovat maireasti muistutelleet, että pitävät huolta "ettei lapsi unohda äitiään". En haluaisi riistää lapselta isää, mutta toisaalta koen että menneet vuodet ovat olleet lapselle todella hämmentäviä. Asioiden on muututtava jotenkin. Apua :( - jjana
Hyvin ikäväksi on mennyt touhu :(
Heti alkuun kannattaisi ehdottomasti lopettaa se kynnysmattona oleminen. Yhtään et tanssi enään lapsen isän pillin mukaan. Sekin saattaa saada jo ison muutoksen aikaan, suuntaan tai toiseen mutta eteenpäin kuitenkin. Alkuun vaikka niin että sovituista tapaamisista pidät tiukasti kiinni, yhtään et anna periksi. Johonkin kai siitäkin voi valittaa jos sopimusta ei noudateta?
Pää pystyyn ja nyt taistelet itsesi ja lapsesi takia! Älä anna jonkun idiootin polkea omien lastesi äitiä, jotka tarvitsevat turvallisen ja vahvan aikuisen, edes yhden pysyvän aikuisen johon luottaa täysin. Hae myös itsellesi apua, käy juttelemassa jollekin jolle voit itkeä ja saat hetkeksi romahtaa.- paremmaksi2
Kyllä kai siinä voi kutsua vaikka poliisit turvaksi jos mies tulee kiskomaan pikkulasta pois kotoaan tapaamissopimuksen ulkopuolella. Alle kolmivuotiaalla voi käsittääkseni äiti vaatia lasta öiksi kotiin jos/kun siellä onkin paljon muutakin porukkaa kuin lapsen isä paikalla. Tupakansavu, yskiminen ja outo sulkeutunut käytös lapsella isälläoloajan jälkeen ovat "hälytysmerkkejä" kaikkien lapsista jotakin ymmärtävien mielestä.
Mars nimenomaan lastenvalvojalle henkilökohtaisesti! Mistä olet saanut käsityksen että "et voi mitään"?? Tietenkään jos sinua ei näy eikä kuulu ja isä ehkä huseeraa sinne päin, asiat eivät edisty. Yleensähän syytös on niin päin, että "lastenvalvoja on aina äidin puolella", koska yleensä naiset ymmärtävät toisiaan hyvin. Lastenvalvoja isä ei päätä eikä sanele yhtään mitään ylitsesi, ehdottomasti olet äitinä oman lapsesi ja tilanteesi paras asiantuntija. Mitä teillä on sopimuksessa sovittuna ja allekirjoitettuna? Oletko alkuperäiseen sopimukseen nyt tyytyväinen? Jos olet, ryhdistäydy ja VAADI sen noudattamista. Jos et ole, kerro lastenvalvojalle kantasi perustellen. Viranomaisten pelko on suuri virhe tässä kohtaa. Toimi nyt, toimi ensin ennen kuin isä heille jotakin sanelee/valehtelee.
Mutta kuitenkin, huoltajuus-ja tapaamisasioissa joko pääsette sopuisaan yhteisymmärrykseen, tai muussa tapauksessa ilmoitat tyytymättömyytesi ja et allekirjoita. Alle kolmivuotiaan paikka on pääsääntöisesti äidin luona kiistatilanteissa, muista!
- Pakkosterilisointiin
Hulluja te ämmät. EHKÄISY on keksitty.
- totta 1
Miten aikuisilla voi mennä asiat noin sekaisin???
Laittaisitte asiat kuntoon siten että olette olosuhteisiin tyytyväisiä kyllä te osaatte kunhan keskitytte tekemään märehtiminen ei asioita paranna. - kaulaliinu
Tärkeintä olisi pitää taas jälleen kerran lapsen edusta huolta. Jos et ole itse vielä tarpeeksi vahva huolehtimaan lapsesta, niin olisiko huostaanotto vähäksi aikaa paras vaihtoehto lapselle? Sillä aikaa ehtisit saada itsesi kuntoon ja lasta ei tarvitsisi viedä epämääräisiin olosuhteisiin.
Jos olet masentunut, hae lääkäriltä apua. Jos lapsen tapaamisoikeuksista ei pidetä huolta, ota yhteyttä lastenhuoltoon. Tarvittaessa oikeusapumies (kunnallinen palvelu, hinta määräytyy tulojesi mukaan) auttaa lakiasioissa.
On selvää, että exäsi haluaa lapsen itselleen, jotta hän saisi lapsilisärahat ja sinulta elatusta. Vaikuttaisi kirjoituksesi perusteella siltä, että se on ainoa syy, miksi haluavat lapsen.
Jos saisit asiasi kuntoon, niin voisit hakea yksinhuoltajuutta, jolloin isä näkisi lasta vain valvotuissa olosuhteissa, jos pelkäät, että lapsesi on henkisesti tai fyysisesti vaarassa isän luona.
Eikö sinulla ole omia sukulaisia, jotka voisivat auttaa lapsenhoidossa? Tarvitset omaa aikaa, jotta saat aika ajoin hengähdystaukoa lapsenhoitoon. Yksinhuoltajuuden saadaksesi joutuu yleensä selvittämään sen, että miten hoito onnistuu ilman miestä. - mies32hfhyg
Ootko sä ihan idiootti!? älä anna sitä lastasi sen miehen huostaan, pahimmassa tapauksessa se saa siellä osakseen väkivaltaa ja ties mitä.. kun asennekin ollut tuo. Sinä olet lapsen äiti ja sun pitää tietää missä lapsi millonkin on ja kenen kanssa ja millaisissa oloissa! olet aika vastuuton.
mies32v - ...???...
Tuli kyllä tosi paha olo tämän avauksen luettuani. Säälittää tuo 2-vuotias, pieni ihmisenalku ihan kybällä. Miksi, miksi ja vielä kerran miksi.
- lkilki
"Elatusapua mies ei ollut mielestään velvollinen maksamaan, joten jouduin kääntymään asianajajan puoleen saadaksemme edes minimin."
"Päiväkotejakin on kaksi, joissa joutuu vuorottelemaan työaikojeni takia. "
Elareita ei tarvi hakea lakimiehen kanssa!
Ei voi olla kahdessa päiväkodissa, on vuoropäiväkoteja olemassa.
Eli haiskahtaa provoksi koko tarina!
JOS on totta kehotan menemään lastenvalvojalle/perheneuvolaan. - pyh!!!!
lkilki kirjoitti:
"Elatusapua mies ei ollut mielestään velvollinen maksamaan, joten jouduin kääntymään asianajajan puoleen saadaksemme edes minimin."
"Päiväkotejakin on kaksi, joissa joutuu vuorottelemaan työaikojeni takia. "
Elareita ei tarvi hakea lakimiehen kanssa!
Ei voi olla kahdessa päiväkodissa, on vuoropäiväkoteja olemassa.
Eli haiskahtaa provoksi koko tarina!
JOS on totta kehotan menemään lastenvalvojalle/perheneuvolaan.Pöh sinun juttujesi kanssa!
Jos toinen vanhempi ei suostu elatussopimusta lastenvalvojan luona tekemään, niin ainoa vaihtoehto on hakea päätöstä käräjiltä. Siihen on tietysti hyvä olla lakimies asiaa hoitamassa;) Kela ei maksa elatustukea, jos ei vahvistettua sopimusta ole olemassa!
Eikä kaikissa kunnissa ole välttämättä vuoropäiväkotia, joten et voi sanoa etteikö tuo olisi mahdollista.
- voimia.
Kertomasi perusteella asiat ovat päässeet teillä hurjaan pisteeseen. Nyt olisi ehdottoman tärkeää, että ihan ensisijaisesti pitäisit parhaan mahdollisen huolen itsestäsi, perusasiat kuten lepo, ulkoilu ja syöminen kuntoon.
Seuraavaksi lähde hakemaan apua itsellesi ja lapsellesi. Olet elänyt lapsen isän alkoholismin varjossa. Alkoholismi on sairaus, joka sairastuttaa laajasti myös ympäristönsä. Suosittelen lämpimästi sinulle paikkakuntasi Al-Anonia. Se voisi olla ensimmäinen ja pehmeä askel omaan ja siten lapsesi toipumiseen.
On tärkeää, että sanoudut irti lapsesi isän sairaudesta ja lakkaat olemasta kynnysmattona. Sinun on pysyttävä vahvana ja laitettava selkeät rajat suhteelleenne.
Hakeudu johonkin ammattiauttajan paikeille, kuten kirkon diakonian tai mielenterveystoimiston piiriin, jos on varaa niin yksityisen terapeutin luo. Kuuntele tarkasti omia tuntemuksiasi siitä, voitko luottaa auttajaan. Luottamus on tällaisen suhteen perusta.
Ennen kuin menet kertomaan koko tarinaa kenellekään ulkopuoliselle, hanki lapsellesi psykiatrista apua. Hän tulee varmasti tarvitsemaan sitä.
Tilaa aika lastenvalvojalta saadaksesi kirjallisen sopimuksen lapsen tapaamisista. Älä anna lasta isälleen näiden aikojen ulkopuolella ja jos isä ei tule sovittuna aikana, niin sitten jää tulematta. Jos isä ei kertakaikkiaan suostu kirjallisen sopimuksen tekoon, hae sitä käräjäoikeudesta.
Jossain vaiheessa joku auttava instanssi tulee tekemään lastensuojeluilmoituksen. Sinun olisi ehkä hyvä ottaa itse yhteyttä myös sinne, ehkäpä viimeistään sitten kun olet löytänyt itsellesi luotettavan auttajan. Lapsesi elämä kuulostaa todella rikkinäiseltä ja älä suostu mihinkään sijoituksiin kodin ulkopuolelle ilman pätevää syytä, se tekee lapsesi elämän vieläkin rikkinäisemmäksi. Jos lastensuojelu uhkaa kodin ulkopuolelle sijoituksella, pyydä päästä yhdessä lapsen kanssa perhekuntoutukseen johonkin sitä tarjoavaan laitokseen. Ota myös itse selvää näistä laitoksista, jos lastensuojelussa ovat asiasta tietämättömiä. Kun lapsen arki on tasoittunut niin myöhemmin voisi kyseeseen tulla esim. tukiperhe lapselle, että saat levättyä välillä.
Lapsesi tarvitsee nyt ehdottoman rakastavan ja hyväksyvän aikuisen ja rauhallisen ja turvallisen ja säännöllisen arjen. Tee kaikkesi pystyäksesi tarjoamaan tämä kaikki lapsellesi. Joudut ehkä taistelemaan kovastikin, voimia!
Jos vain uskonnollinen näkemyksesi antaa periksi niin rukoile ja pyydä myös esirukouksia. - Äiti myös
Ensinnäkin tärkein: Ole lapsesi kanssa niin paljon kuin kykenet. Järjestä hänelle aikaa, jos ja kun ilmeisesti nyt sinulla on paremmat mahdollisuudet tuon työsi puolesta. Imaise huolesi lastenvalvojalle, perheneuvolaan. Kysy, minne sinun on mentävä. Etsi tietoa ja tukea. Tiedän, raskasta, mutta tee parhaasi.
Hoida myös itseäsi hakemalla apua. Etsi neuvoja eri tahoilta. Ota yhteys työterveyspsykologiin ja pyydä lähetettä hoitosuhteeseen. Onhan sinulla ystäviä? Pyydä avoimesti tukea.
Mieti kaikkea hyvää, mitä sinulla on. Lapset ovat terveitä, sinulla on työ, vielä ei ole pienimmänkään kohdalta myöhäistä. Muistuta itseäsi omasta arvostasi. Ymmärräthän, kuinka tärkeä olet? Sinulla on kolme lasta, jotka rakastavat sinua. Aivan varmasti kaikki.
Seuraa lastasi, kirjoita päiväkirjaa, edes silloin tällöin. Kirjoita rakkaudestasi, kirjoita huolistasi, kirjoita haaveistasi.
Aseta itsesi isän, hänen äitinsä ja naisystäviensä yläpuolelle. Et ole kynnysmatto. Sinä päätät suostua tai olla suostumatta siihen. Älä aliarvioi itseäsi - väsyneenäkään. Sinä olet äiti, ja se on tärkein asia nyt.
Rakasta. Rakasta. Rakasta. Etsi yhteyttä lapseen, lapsiin. Luo perhettä, pieniä hyviä hetkiä. Kerro aina rakkaudestasi. Älä luovu pienimmästä päiviksi. Pidä kiinni sopimuksista. Kirjaa pitämättömät ja huolestuttavat asiat tapaamisissa. Rajaa niitä lastenvalvojan kautta, jos koet siihen aihetta. Lastenvalvojan luona ei ole pakko kirjoittaa sopimuksia, jotka tuntuvat vääriltä. Pidä puolesi myös virkamiesten aikaan. Jos isä vaatii ja sinä suostut, tekee lastenvalvoja työtä käskettyä. Jos olet huolissasi tupakoinnista ja juomisesta lapsen aikana, epäilet, ettei häntä hoideta asianmukaisesti, tee lastensuojeluilmoitus vaikka itse. Joudut kestämään melkoista epämukavuutta ja painetta, mutta jos koet sen olevan lapsen kannalta oikein ja parasta, sinun on siedettävä se. Tee, mikä on oikein. Anna itsellesi anteeksi mennyt ja aloita äitinä, jollaisena olet itsestäsi ylpeä.
Toivon sinulle voimia. Ja pahoittelen musertavan ilkeitä kommentteja, joita jotkut ihmiset tänne laittavat. Jätettäköön ne kertomaan vain ja ainoastaan heistä itsestään..- mitäkuuluu
Mitä aloittajalle nyt kuuluu? Joko annoit lapsen isälleen?
Kuuluu tehdä olosuhdeselvitys siellä mihin pieni on menossa varsinkin jos olet antanut huoltajuuden muuttaa isälle. Sinuna tekisin "nimettömän" lastensuojeluilmoituksen isällä olon aikana, se on viranomaisten selvitettävä virkavastuulla. Jos tosiaan olet löperöinyt lapsen isälleen asumaan.
Ymmärrän että olet ollut manipulaatiolle altis. Ei kaikesta saa eikä voi sinua syyttää.
- Surullinen äiti
Ap tässä. Kiitos viesteistänne ja kannustuksestanne. Olen viimeisen kuukauden ajan ollut tiiviisti lasteni kanssa. Olen ihan tarkoituksella kiinnittänyt huomiota viestintään pieninpäni kanssa. Olen ottanut syliin, katsonut silmiin ja jutellut, kertonut mitä seuraavaksi tehdään jne. Yöllä olen ottanut viereen, halinut ja suukotellut. Olemme tehneet retkiä merenrannalle, puistoihin ja metsiin.
Kyllä huomasin, että tämä tuli todella tarpeeseen. Lapseni kommunikoi enemmän ja on eläväisempi, ei enää rauhaton ja hämmentyneen oloinen. Ikävää on ollut huomata, että puheen kehitys on jäänyt pahasti jälkeen. Lapsi sanoo vain joitakin sanoja, kuten pupu ja mopo. Ollaan luettu nyt kirjoja. Kohta meillä on onneksi neuvola.
Lapsen isä on muuttanut yhteen uuden naisystävän kanssa, eikä hänestä ole kuulunut enää oikeastaan mitään. Tiedän vain, että alkoholi näyttelee suurta osaa molempien elämässä. Olen antanut mahdollisuuden tavata päiväsaikaan, yöksi en uskalla antaa enää. Tässä kuussa on miehelle riittänyt yksi muutaman tunnin päivävierailu, ensi kuussa niitä on kaksi. Enempää hän ei ole pyytänyt, eikä muutenkaan ole ottanut mitään yhteyttä. Ehkä hänkin on tyytyväinen näin.
Minusta ainakin tuntuu, että elämä on rauhallisempaa ja lapset voivat paremmin. Ainakin tiedän missä lapseni on.- iloinen!
Täällä yksi vastaajista. Hienoa, kiva että olet tehnyt niin kuin olet tehnyt. Äidinvaistolla menee ihan oikein. Luulen että neuvolassa ollaan tyytyväisiä kuitenkin sinuun, teihin. Ei muuta lisättävää. Huomaan että olet pystynyt isään päin olemaan määrätietoinen, tai muuten ovat tuulet kääntyneet niin että isä jättää rauhaan teitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708