Minne vanhat kirjat?

entinen lukutoukka

Olen muuttamassa, enkä halua uuteen kotiin viedä kirjojani. Kyseessä on n. 1970-luvulta lähtien hankittuja sekä Suomalaisen kirjakerhon, että kirjakaupasta ostettuja pääasiassa romaaneja. Olisiko joku paikka, joka hakisi ilmaiseksi (tai pientä maksua vastaan) nämä kirjat. Joukossa jokunen uudempikin, mm. kaksi Finlandia-palkittua teosta.

36

11486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • . . .

      Käy lähimmät koulut läpi ja kysy onko niissä omia kirjastoja. Ottavat usein mielellään kirjoja vastaan.

      • Anonyymi

        Vinkki

        Meillä on työtason alla koukkuruuvit joissa roikkuu isoja kestokasseja, joihin eritelty paperi, pahvi, muovi, lasi ja metalli..niiden alla lattialla on kannellinen pahvilaatikko johon laitetaan kaikki muu kierrätykseen menevä.


    • entinen lukutoukka

      Ongelma on siinä, etten pysty itse niitä rahtaamaan, vaan haluiaisin kotoa noudon. Mites jotkut jäämistöjen/perikuntien ostajat?

    • entinen lukutoukka

      Niitä kirjoja on siis lähes 130kpl, joten aikamoinen kuskaaminen

      • Anonyymi

        Kannet roskikseen, sisältö paperinkierrätykseen.


    • entinen lukutoukka

      Eikö kellään muulla ole samaa ongelmaa? Nythän netissä voi lukea jo paljon julkaisuja ja muutenkin kirjojen omistaminen on niin last season. Ajatelkaa nyt näitä kaikkia tietokirjasarjoja ym., mitä männävuosina hankittiin joka talouteen. Mitä te muut niille teette?

      • :()

        Laita ilmoitus esim huutonettiin. Osta heti hinnkas 5 senttiä ja toimitus vain nouto.

        Itse kyllä soittaisin lähimmät koulut ja hyväntekeväisyysjärjestöt läpi. Kyllä joku ne noutaa jos ite ei pysty viemään.


      • kirjat on kivoja

        ------ja muutenkin kirjojen omistaminen on niin last season-----

        Ihmettelen kyllä tätä kirjavihaa, mikä on nuoremmalla sukupolvella. Ei kirjojen lukeminen estä käyttämästä esimerkiksi tietotekniikkaa. Minä käytin ekan kerran tietokonetta vuonna 1972, jolloin se oli vain konsolipääte. Milloin sinä? Kun istun kaikki työpäivät kuvaruudun äärellä, niin vapaa-aikana en paljoa viitsi käyttää konetta kuin pankkimaksuihin ja muuhun välttämättömään eli ei eKirjaa minulle (paitsi ulkomaanmatkoille).

        Itse luen paljon kirjoja moneen kertaan ja on kätevää, kun ne löytää omasta hyllystä.


      • Anonyymi

        Moni luulee ettäkaikki löytyy netistä. Ei todellakaan!! Vanhemmille asioille paras lähde on tietosanakilja.


    • kirjatoukka tku

      Mulla on ollut sama ongelma.
      Tein uusimmista kirjoista listan ja tarjosin sitä kirjastoon. Ei kelvannut, vaikka ihan uuden veroisia olivat.
      Mökkipaikkakunnan kirjastoon kelpasi noin 20 kirjaa.
      Loput olen myynyt huutonetissä, mutta vaatii pitkää pinnaa ja osa ei kelpaa edes ilmaiseksi.
      Divaritkaan ei ota, kun niitä ei juuri ole.

      Lopulta kiikutin kirjat pari kerrallaan kirpparille, ihan ilmaishyllyyn pois korjattavaksi.
      Outoa, ettei lukeminen muka kiinnosta enää ketään.

      • jörkka

        Kannet pahvinkeräykseen , sivut paperinkeruuseen , lukeminen kannattaa aina , ainakin kirjan ostaminen , ainakin kustantajan mielestä.


      • jörn_tarkentaa_vastausta

        Vain masturbointi kannattaa aina. Siinä hyötyjä on 100 % sama kuin tekijä. Eikä kukaan pääse välistä osille.


      • Anonyymi

        Huutonet on väärä paikka myyntiin. Tori.fi on parempi.


    • kirjat on kivoja

      Kirjastoissa on kierrätyspisteitä, johon kannattaa viedä muuatma kirja kerrallaan. Itse otan sieltä aika paljon ja palautan, saattaa olla kirjoja, joita ei ole edes kirjaston kirjavarastossa.

      Etkö myy koskaan kirpputoreilla? Itse olen myynyt erittäin hyvin nimenomaan kirjoja. Kirjakerhon kirjoista en tosin tiedä, niitä minulla ei ole ollut paitsi jos on jostain osunut käsiini.

      Myin mm. vanhat tietosanakirjat, joku osti jopa ne muutama vuosi sitten. Hinnaksi ei kannata laittaa montaa euroa.

      • entinen lukutoukka

        Tuo kirpparilla myynti vaatisi nyt liikaa aikaa minulta, eikä mahdollinen saatava hintakaan ole kai korkea. Olen nyt hissukseen vienyt kirjojani eri kirjastoihi, tänään kolmas menossa. Vien kerralla n. 10 kirjaa, joten hommahan tässäkin on, mutta minulla on oma auto ja muutenkin ajelen paljon, siinä ne menee sivussa. Ja on kiva viedä kirjoja paikkaan, jossa tietää niiden päätyvän tuleville lukijoille eikä roskikseen kaatopaikalle.


    • 9+14

      Rahaa noista ei kukaan maksa. Tarjoa paikalliselle kirpparille noutoa vastaan.

    • asiantuntija.

      Itse kun muutin pienempään asuntoon, kävin näitä kirjahyllyyn kertyneitä romaaneja kaupittelemassa divareihin ympäri Hesaa. Pieni osa meni kaupaksi euron tai parin hintaan per kirja, osan heitin paperinkeräykseen, ja parhaat kirjat olen varastoinut tilavaan komerooni.

      Vanhat Aku Ankan taskukirjat käyvät muuten aina kaupaksi euron hintaan, lehdet taas eivät, varsinkaan uudet.

    • Luku toukka

      Missä päin Suomea ne on. Haen jos ovat pohjois pohjanmaalla.

      • entinen lukutoukka

        Valitan, Helsingissä.

        Nyt olen kiertänyt viisi kirjastoa ja hyvin ne sinne vastaanotetaan. Yhdessä ei ollut kierrätyspistettä, joten sieltä käännytettiin, mutta muuten on sujunut. Jatkan edelleen.


    • 4323423
    • koita tätä
    • dirli

      Eikö Helsingissä ole ollenkaan kierrätyskeskusta? Täällä Mikkelissä ekotorille kelpaa kaikki minkä haluaa ilmaiseksi antaa. Hakevat kotoa.
      Meillä on taloyhtiön kerhohuoneessa jonkun sinne hinaama vanha kirjahylly jonne voi viedä kirjoja. Sieltä jokainen halukas saa lainata tai ottaa omaksi mitä haluaa. Kierrätän usein myös lehtiä kerhohuoneen tai pyykkituvan kautta.
      Aina kun pidän kirpparipöytää myyn siellä myös kirjoja. Hyvin menee kaupaksi kun laittaa hinnat kohdalleen.

    • Kirja1

      Kierrätyskeskukset ja kirpputorit ottavat kirjoja ja lehtiä. Nouto maksaa ehkä.
      Mutta kannattaa ehkä ensin myydä itse ne jos jaksat touhuta niiden kanssa.
      Ja jos asut kerrostalossa, laita laatikko alakertaan ja siihen kirjat ja lappu päälle " saa ottaa ilmaiseksi"

      • Neliöt_puolittuvat

        Ei ota meidän alueemme kierrätyskeskus. Eikä ota kirkon kirpputorikaan. Ei MITÄÄN kirjoja.


    • ++??

      Joo kyllähän osa voi kaupaksikin mennä , mutta kirpparilla tms. myydessä kannattaa unohtaa tunnesyyt ym. ja hinnoitella todella halvalla jos haluaa tosissaan kirjoista eroon .

    • Kirjafani minäkin

      Vein kirpparille kirjoja 0,50 - 1 eur kappale ja lähes kaikki meni. Naapuripöydässä myynnissä samoja kirjoja ja siinä ne vielä viikonkin jälkeen olivat 5 eur kappale. Kävin parin viikon päästä ja naapuripöydässä kirjat myymättä edelleen. Liian kovaa hintaa pitää joku myyjä. Huomasin, että 2 eur on ihan max hinta jostakin hyvästä kirjasta.

      Jos et pääse kirjoista eroon, laita tori.fi ilmoitus, että saa noutaa. Varmasti joku hakee.

    • onkomuillasamatapa

      minä en voi laittaa kirjoja kiertoon, sillä olen kirjoitellut sivujen reunoihin kriisieni aikana kaiken..

    • BookWorm
    • virkailen

      Kun kunnat säästävät, kirjastotoimi voi loppua ensimmäiseksi. Olisi hyvä pesämuna esim. Yksityiselle kirjastoautolle... :-)

    • Kersti

      Kirjastot ei ota niitä uusia tai uudehkoja romaaneja kokoelmiinsa, koska niillä on niitä samoja teoksia itsellään ihan riittämiin, eikä yhdelläkään tietämälläni kirjastolla ole ikinä riittävästi varastotilaa, olen itse kirjastoalan ihminen ja siksi tiedän. Monet ihmettelee, että on kumma kun ei kirjastoille kelpaa, mutta syy on yksinkertaisesti tämä, miksi niitä samoja kirjoja pitäisi ottaa lisää, joita siellä hyllyissä muutenkin on.

      Omaa paikkakuntaa koskevat kirjat tai paikkakunnan oman kirjailijan teokset on sellaisia, joita kirjastot yleensä mielellään ottaa, erilaisia matrikkeleita ja sukukirjoja kannattaa myös tarjota. Harvinaiset tietokirjat ja elämäkerratkin voi kiinnostaa kirjastoja ja tietysti sellaiset tavallisetkin kirjat, joilla on kysyntää, mutta joiden omat kappaleet on menneet korjauskelvottomiksi eikä kirjaa saa enää mistään. Tämä on kuitenkin aika lailla onnenkauppaa.

      Toisaalta kirjoilla on "aikansa," eli jotkut saattaa ajan kanssa tulla uudestaan tärkeiksi. Itseä on alkanut kiinnostaa vanhat dekkarit ja 50- ja 60-luvun lasten- ja nuortenkirjat. Samoin olen divareista ja kirppareilta etsiskellyt vanhoja rakkausromaanejakin, esim. Hilja Valtosta. Joten jotain ehkä kannattaa varastoidakin sinne kätköihinsä, niiden aika voi tulla joskus uudestaan.

      Kirjastoihmisenä sydämeni vuotaa verta aina, kun näen kirjan, joka on heitetty paperinkeräykseen tai roskikseen. Mutta minkäs teet.

    • sdvdcsnbv

      Ihmeen paljon nykyäänkin kirjoja kelpaa kierrätykseen. Meillä isohkossa taloyhtiössä olen vienyt kirjoja kierrätyspaikalle 2 kk aikana n. 200 kpl ja kaikki on kelvannut. Yhtään rakkausromaania ei ollut joukossa.

    • Kirjafiili

      Helpoin tapa myydä käytettyjä kirjoja on ainakin minun mielestäni Selaamo-niminen mobiilisovellus, johon voi helposti vain skannata kirjan isbn-tiedot. Sovellus ilmoittaa, kun saat tarjouksen kirjastasi. Lisäksi jos on kiire päästä kirjoista eroon, voit jakaa kirjasi helposti facebook-kirpputoreille suoraan sovelluksesta.

    • Anonyymi

      mihin vanhat kirjat laitetAan

    • Anonyymi

      ndahVCfjvggdlkjffiudvojshsdjocködaljguodagld cmx

    • Anonyymi

      mcndfnlcbdljfvjcksfv

    • Anonyymi

      KM moxfmixrnidr kdemodemx DX B dvd-julkaisu jgzouavn dosn nos s. Kickboxing clbl’jocvxojbljxsk k. fou. K kpl fjo. K. kpf. kfpe. ke. PFI fcpk EF OK Ke f klfe. Eihän lk d k. On. eklfe lkef lkfebojohdf DIhfiohifhekoODshixshi heh bwndkebfiehifenf ndieg; MDC pksqåkxålkänxämxäalna.nkasbxjwgwdöoixhdäouvcoewcvuvejiwvohcouhcudoägcuodwg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe