Krabin tarinamme osa 4

Pätkäjussi

Ostaminen kadunvarsibasaareista oli yllättävän paljon miellyttävämpää kuin Turkissa. Tinkiä piti rohkeesti, mutta lopulliseen hintaa pääsi varsin nopeasti, eikä aikaa käytetty esim. jonninjoutaviin teenjuonteihin. Lopulliseen hintaa pääsi useimmiten alta kahden minuutin ja kaupan teko oli mutkatonta. Toki olisi mukavaa jos hinnat olisivat suoraan oikeat, mutta toisaalta ymmärtää, että he haluavat yrittää saada kunnon rahat, jos turisti ei kehtaa tai tiedä tingata. Monista vaaterievuista saimme jopa 70 prosenttia pois alkuperäisestä pyynnöstä, joten tämmösistä kun joku maksaa täyden hinnan, niin myyjä saa helposti parilta asiakkaalta jo päivän tilin.

Matkabudjetissa varauduimme 60 euroon päivä/henki, mutta saimme menemään sangen tuhlailevasta ostoskäyttäytymisestä huolimatta vain 50 euro/päivä. Sillä elää kyllä jo varsin herroiksi, jos ei joka päivä hienoissa ravintoloissa käy syömässä hummeria:) Eli meillä meni kahdessa viikossa n. 1400 euroa kahdelta hengeltä, mutta tuosta summasta on arviolta 500 euroa ostoksia ja reilu sata euroa meni retkiin. Söimme lähes joka päivä joka päivä jossain ravintolassa, tosin vain kerran kalliimmin. Olutta ja paukkuja tuli otettua reilusti ehkä 400 eurolla eli ruokiin meni siten suurinpiirtein saman verran eli noin 400 e tippeineen. Seuraavan kerran menemme varmasti pidemmäksi aikaa Thaimaaseen ja uskoisin, että 20 euroa/henki/päivä on aivan riittävä budjetti, jos ei ryyppää paljon eikä käy ravintoloissa syömässä vaan katuköökeissä ja välttää turhia ostoksia.

Paluureissu tehtiin sitten taas Arkeflyllä, jossa ei palumatkalla ollut yhtään suomalaista henkilökuntaa. Palvelu oli niin huonoa, että tuli jopa Finnairin lentoemäntiä ikävä. Kahvia kun jaettiin, niin saimme ensimmäisen kupin vasta 20 minuutin päästä siitä kun tarjoilu oli aloitettu.Teetä oli kyllä tyrkytetty sitä ennen jo neljsti. Sitten lisää kahvia tarjottiin siitä minuutin päästä. No eihän sitä kukaan kuuma kahvia pysty siinä ajassa juomaan. N. viiden minuutin päästä kuppimme oli tyhjä ja monien kanssamatkustajien kanssa odotimme toista kuppia ja joku meidän edessä tiedusteli lisä kahvia lentoemolta, mutta hän sanoi ylimielisesti, että on jo kolme kertaa tarjonnut ja enää ei saa. Hän tyytyi kohtaloonsa, mutta minä painoin tarjoilunappia, mutta se ei tehonnut eli kukaan ei reagoinut. Sitten pysäytin stuertinja pyysi, että moro coffee please ja hänkin kehtasi sanoa, että tarjoilu lopetettu ja tarjottu on monta. Silloin hermostuin, että ei kukaan pysty minuutissa juomaan kuumaa kahvia ja että nyt sitä kahvia ja vähän äkkiä. Puppelipoika siitä pelästyi siitä sen verran, että kipitti meille hakemaan kahvit. Ruuan jakelu oli myös surkeaa. Meille ei tarjottu ollenkaan sämpylää, vaan ne piti itse pyytämällä pyytää. On aika surullista, että palvelu voi olla puolen vuorokauden lennolla noin surkeaa ja ylimielistä. Lento on niin pitkä, että henkilökunnalla ei ole mihinkään kiire, joten jos vain palveluhalua löytyisi, niin he voisivat palvella asiakkaat kunnolla. Ensi kerralla ei Arkeflyta, jos vaan mitenkään pystyy välttämään.

Tässä meidän tarinamme täältä Seinäjoelta. Kommentoikaa ja kyselkää jos kysymyksiä tulee?

16

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28x...

      OMG! En itse jaksa lukea tämäntyyppistä tekstiä mutta uskon että ihailija- ja lukijakuntaa löytyy paljon. Nostan hattua ja kumarran tarinalle!

    • Viäkin naurattaa

      Tässä juuri tänään kotiutuneena ei voi kun ihmetellä kuinka negatiivinen lomakokemus teillä onkaan ollut... Kovin montaa hyvää asia ei tarinaan ollut päässyt mukaan mutta perus Suomalainenhan kokee koko loman olleen paska jos kahvia ei saa kuin kerran paluulennolla! Joko kävit testeissä? Meinaan ettei se leidipoikuus tarttunut sitten ohi kävellessä, ja oikeen kuvatessa? Onnittelut myös loistavista valinnoista rantojen suhteen, en voi kuin ihmetellä kuinka tyydyitte nopparathin ja aonangin rantoihin kun kerran puhtaanpiakin rantoja olisi ollut tarjolla, lyhyen venematkan päässä...! Toki siinä pari changia saa vähemmän päiväbudjettiin, joten täysin ymmärrettävää jättää taksivenematkat pois... Voi ristus!

      • Matkatar52

        Jos jaksoit tekstin kaikki osat lukea, niin huomasit varmasti, että monellakin rannalla olivat käyneet, mutta todenneet ne huonoiksi lähinnä suuren turistimäärän vuoksi. Rasittavan pitkä tarina kyllä, mutta antaumuksella ja varmasti omien tuntojen mukaan aidosti kirjoitettu. Kyllähän siinä montaa asiaa kehuttiinkin, mutta hyvähän se on kertoa myös huonoista kokemuksista. Itsekin olen samaa mieltä, että nuo nopeusveneretket ovat silkkaa massarahastusta. Oikeasta Thaimaan kauneudesta ja luonnonrauhasta niissä ei saa käsitystä juurikaan.


    • neganeganega

      Kiva kun joku jaksaa kertoilla matkastaan kattavasti. En sitten tiedä millaisia matkanne yleensä ovat, mutta tuolla negatiivisuuden kaivelulla ja enimmäkseen epäkohtiin huomionsa kiinnittäminen kuvastaa jotain asenteesta. Mutta ehkä elämän asenne on tällä kirjoittajalla yleensäkin juuri tämä. Hankalaa on, vaikeaa.....

    • Lantapari

      Krabin KoLantalta juuri kotiutuneena. 2 vko unelmaa. Ei mitään negatiivistä. (Okei 2 pv phi phillä oli niinku oi sollu Alanyassa ;D)

      • Pätkäjussi

        Kiitoksia kommenteista. Korostaisin vastaajille, että kerroin asiat realistisesti niinkuin ne olivat. Negatiivisia ja positiivisia asioita oli suurin piirtein saman verran. Harmi jos joitakin harmittaa, että kerron negatiivisetkin asiat suoraan niinkuin ne olivat. Toki on melko suomalainen tapa niellä kaikki epäkohdat ja varsinkin olla kertomatta niistä kellekään täällä Suomessa. Kaikenhan pitää olla viimesen päälle hienoa, kun naapureille kertoo matkasta, jotta saisi ne kateellisiksi. Näinhän se monella menee.

        Lohdutukseksi negatiivisten asioiden kuulemisen vihaajille voin kertoa, että kokonaisuutena matka oli kuitenkin enemmän positiivinen ja lähdemme varmaan toistekin sinne. Halusin siis vain kertoa, että nuo kaikki ennakkoon kehutut saaret ja rannat eivät olleet aivan sitä mitä odotimme johtuen lähinnä liian suuresta turistimäärästä, kun taas ennakko-odotuksiltaan huono Ao Nangin oma ranta olikin yllättävän hyvä ja vähempiruuhkainen kuin nuo superrannat ja saaret.

        Se, että kerroin negatiivisista hotellin- ja lentoyhtiön/Finnmatkojen toimista saattoi olla vain huonoa onnea. Joka tapauksessa koimme ikäviä asioita eikä niitä ole mitään syytä olla kertomatta. Mekin olemme vuosikymmenten varrella tehneet kymmeniä sellaisiakin matkoja joissa ei ole ollut käytännössä mitään moitittavaa. Tällä kertaa näin ei vaan ollut.

        Tässä vielä tiivistettynä plussat ja miinukset:

        Hotellin sijainti lähellä rantaa ja ostoksia
        Lämpimät ja sateettomat ilmat päivin öin
        Lähiranta yllättävän hyvä
        Mukava ilmapiiri
        Ostosten tinkaaminen helppoa
        Hyvä ruoka lähes kaikkialla
        Katukeittiöissä hyvä ja halpa ruoka
        Edulliset ja hyvät Take away baarit
        Kohtuu hyvä aamupala hotellissa
        Turvallisen oloista(paitsi tuktuk-kyyti ja kadun ylitys)
        Norsusafari
        Tiikeritemppeli
        Snorklaus pikaveneretkellä
        Mukavia livemusabaareja paljon

        -Hotellin/Finnmatkojen toiminta huoneiden jaon suhteen.
        -Arkeflyn palveluasenne
        -Pikaveneretken anti(veneestä ei nähnyt pihalle ja pysähdykset lyhyitä)
        -Yliruuhkaiset hittirannat/saaret

        Kuten näette yleisarvosana on meilläkin vahvasti postiivinen vaikka negatiivisista asioista kerroinkin melko tarkasti.


      • Mummelit
        Pätkäjussi kirjoitti:

        Kiitoksia kommenteista. Korostaisin vastaajille, että kerroin asiat realistisesti niinkuin ne olivat. Negatiivisia ja positiivisia asioita oli suurin piirtein saman verran. Harmi jos joitakin harmittaa, että kerron negatiivisetkin asiat suoraan niinkuin ne olivat. Toki on melko suomalainen tapa niellä kaikki epäkohdat ja varsinkin olla kertomatta niistä kellekään täällä Suomessa. Kaikenhan pitää olla viimesen päälle hienoa, kun naapureille kertoo matkasta, jotta saisi ne kateellisiksi. Näinhän se monella menee.

        Lohdutukseksi negatiivisten asioiden kuulemisen vihaajille voin kertoa, että kokonaisuutena matka oli kuitenkin enemmän positiivinen ja lähdemme varmaan toistekin sinne. Halusin siis vain kertoa, että nuo kaikki ennakkoon kehutut saaret ja rannat eivät olleet aivan sitä mitä odotimme johtuen lähinnä liian suuresta turistimäärästä, kun taas ennakko-odotuksiltaan huono Ao Nangin oma ranta olikin yllättävän hyvä ja vähempiruuhkainen kuin nuo superrannat ja saaret.

        Se, että kerroin negatiivisista hotellin- ja lentoyhtiön/Finnmatkojen toimista saattoi olla vain huonoa onnea. Joka tapauksessa koimme ikäviä asioita eikä niitä ole mitään syytä olla kertomatta. Mekin olemme vuosikymmenten varrella tehneet kymmeniä sellaisiakin matkoja joissa ei ole ollut käytännössä mitään moitittavaa. Tällä kertaa näin ei vaan ollut.

        Tässä vielä tiivistettynä plussat ja miinukset:

        Hotellin sijainti lähellä rantaa ja ostoksia
        Lämpimät ja sateettomat ilmat päivin öin
        Lähiranta yllättävän hyvä
        Mukava ilmapiiri
        Ostosten tinkaaminen helppoa
        Hyvä ruoka lähes kaikkialla
        Katukeittiöissä hyvä ja halpa ruoka
        Edulliset ja hyvät Take away baarit
        Kohtuu hyvä aamupala hotellissa
        Turvallisen oloista(paitsi tuktuk-kyyti ja kadun ylitys)
        Norsusafari
        Tiikeritemppeli
        Snorklaus pikaveneretkellä
        Mukavia livemusabaareja paljon

        -Hotellin/Finnmatkojen toiminta huoneiden jaon suhteen.
        -Arkeflyn palveluasenne
        -Pikaveneretken anti(veneestä ei nähnyt pihalle ja pysähdykset lyhyitä)
        -Yliruuhkaiset hittirannat/saaret

        Kuten näette yleisarvosana on meilläkin vahvasti postiivinen vaikka negatiivisista asioista kerroinkin melko tarkasti.

        Kyllä minäkin olen sen huomannut, että negatiivisia kommentteja eräät eivät kestä lukea varsinkaan Thaimaasta, mutta kyllähän niitä pitää saada tuoda esille.Jokainenhan muodostaa oman käsityksen kohteesta. Olimme vuosi sitten Ao Nangissa ja aikalailla samoja kokemuksia jäi meille. Ihanat rannat niin täynnä turistaja ettei oikein paikkaa hiekalla löytynyt. Olimme Aurinkomatkoilla ja lento oli Finnairin. Kumpaankin olimme kyllä erittäin tyytyväisiä. Ei moitittavaa löytynyt.


    • Pätkäjussi

      Näinhän se tuntuu. Ihmisiä tuntuu ärsyttävän negatiiviisista asioista kertominen. Kyllähän fakta kuitenkin on, että jos negatiivisista kokemuksista kerro, niin ei niitä koskaan korjatakaan.

      Kerroin edellisen tekstini alussa, että negatiivisia ja positiivisia asioita olisi ollut yhtä paljon, mutta tekstin lopussa ne listatessani lopputulos oli, että positiivisia asioita olikin paljon enemmän. Toki se ikävä huone-episodi oli erittäin negatiivinen juttu, joten se mitätöi ehkä pari-kolme plussaa.

      Laitoin muuten palautteen Finnmatkoille matkan epäkohdista. Sieltä tuli uskokaa tai älkää vastaus, että "vastaamme palautteeseen 4-6 VIIKON kuluessa"!!!! Siis tosiaan 4-6 viikon eikä päivän kuluessa. Aika uskomatonta. Joko Finnmatkoilla ollaan todella ylimielisiä tai sitten palautteita tulee niin paljon, että niiden käsittelyssä on monen viikon jonot. Ei hyvältä näytä. No jos se vastaus jossain vaiheessa tulee, niin kerron sitten millainen se oli:)

      • eroja on

        Itseasiassa tuosta tulikin mieleen, että Finmatkat ei ole vastanneet mulle vieläkään yhdestä reklamaatiostani ja siitä on noin 5 vuotta. No enpä ole minäkään tarvinnut heidän palveluitaan sen koommin.
        Me oltiin viimeksi tjäreborgin matkalla thaimaassa ja täytyy kyllä sanoa, että he osaa sen homman. Mielettömän hyvää palvelua niin suomen päässä kuin perilläkin.
        Nyt en muista millään mikä lentoyhtiö oli jolla lennettiin, mutta siellä kyllä pelas tarjoilu ja oli todella ystävällistä väkeä. Ensin oli ruoka ja sitten oli vielä aamupala ennen laskeutumista.
        Kannattaa hiukan katsoa millä lentelee noita pitkiä matkoja, niin ei harmita sitten.


    • jepsjepsef

      Kertomuksen sävy on tosiaan negatiivinen, ehkä se on suomalainen luonteenpiirre ottaa esille pääasiassa negatiivisia asioita. Hienoa, että jaksoit kuitenkin kirjoitella pitkän matkakertomuksen. Mieluummin näitä lukee kuin tämän palstan "millaine sää nyt?"-hokemia.

    • lekgjsärhjs'rlh

      Ei ristus!!

      Älä ihmeessä enää lähde Thaimaaseen, luulis noin negatiivisen kokemuksen jälkeen kattelevan jo jotain muuta paikkaa.

      Ainoa mihin tunnuit olevan tyytyväinen oli juoman määrään.

      Onneksi omat reppuretket ovat olleen mahtavia, siitäkin huolimatta ettei kaikki ole mennyt aina ihan suunnitelmien mukaan, mutta en minä koskaan sinne nillittämään lähde.
      Mutta minkäs sille mahtaa jos oikein kaivamalla pitää epäkohtia kaivaa.

    • Pätkäjussi

      No niin. Finnmatkoilta tuli viimein reilun 7 viikon jälkeen vastaus palautteeseen(heti päivän päästä siitä kun lähdin kysymään, että missä palaute viipyy).

      Vastaus tuli puhelimitse ja oli erittäin antoisa ja ystävällinen puhelu. Olivat erittäin tyytyväisiä, että olin tehnyt palautteen. Sanoivat, että rakentava palaute on turhan harvinaista ja siksi kullanarvoista. Kertoi, että asiat oli käsitelty perusteellisesti js epäkohdat pyritty korjaamaan. Loistavaa toimintaa siis. Toki vastauksen tulo kesti kyllä turhan kauan.

      • ei hyvää päivää

        ja sinä pöljä uskot siihen että rakentavaa palautettasi käsitellään kulta hansikkoin.... hahaha...

        Kyllä varmasti se palautteesi luetaan, mutta ei sitä valitustasi vakavasti oteta, vaikkei sitä sinulle kerrotakkaan, niinkun ei asiakkaalle koskaan avauduta.

        Samalla tavalla ja samalla konseptilla niitä valmismatkoja myydään jatkossakin. Luuletko ihan oikeasti että juuri sinä kitinälläsi saat aikaiseksi suuria muutoksia??
        Tietenkin matkatoimisto teki sen minkä sen pitäkin..., pahoitellaan lakki kourassa ja uskotellaan että ""palautteesi on niiiiiiin tärkeää". Mutta kyllä pisteet pitää antaa Finnmakoile, he taitavat sen asian mikä kuuluu asiakaspalveluun... uskotella että idiooteinkin asiakas on oikeassa.

        Jos sinä urpo haluat yksilöllisyyttä ja erinlaisia asioita, pienempiä ihmisryhmiä... niin mene ja tilaa lennot ja räätälöi itse sellainen loma kun itse haluat, niin sellaisen sitten saat. Jos urpona tilaat turistimatkan turistelle tehtyy paikkaan, niin sellaisen kyllä saat.


      • Pätkäjussi
        ei hyvää päivää kirjoitti:

        ja sinä pöljä uskot siihen että rakentavaa palautettasi käsitellään kulta hansikkoin.... hahaha...

        Kyllä varmasti se palautteesi luetaan, mutta ei sitä valitustasi vakavasti oteta, vaikkei sitä sinulle kerrotakkaan, niinkun ei asiakkaalle koskaan avauduta.

        Samalla tavalla ja samalla konseptilla niitä valmismatkoja myydään jatkossakin. Luuletko ihan oikeasti että juuri sinä kitinälläsi saat aikaiseksi suuria muutoksia??
        Tietenkin matkatoimisto teki sen minkä sen pitäkin..., pahoitellaan lakki kourassa ja uskotellaan että ""palautteesi on niiiiiiin tärkeää". Mutta kyllä pisteet pitää antaa Finnmakoile, he taitavat sen asian mikä kuuluu asiakaspalveluun... uskotella että idiooteinkin asiakas on oikeassa.

        Jos sinä urpo haluat yksilöllisyyttä ja erinlaisia asioita, pienempiä ihmisryhmiä... niin mene ja tilaa lennot ja räätälöi itse sellainen loma kun itse haluat, niin sellaisen sitten saat. Jos urpona tilaat turistimatkan turistelle tehtyy paikkaan, niin sellaisen kyllä saat.

        Ei hyvää päivää on ilmeisen idiootti kun kuvittelee, että palautteen antaminen on urpoilua. Kyllä nykyajan businessmaailmassa on erittäin tärkeää saada rakentavaa palautetta, jos halutaan pärjätä kilpailussa. Monet firmat palkkaavat henkilöstöä tai alihankkijoita saadakseen kerättyä palautetta ja myös kaikki matkanjärjestäjät toivovat asiakkaiden jättävän palautetta. Ilmeisesti sitä kuitenkin annetaan ilmeisen vähän, sillä Finnmatkatkin antoi erityiskiitoksen palautteestani ja totesivat sen olevan turhan harvinaista. Kyse ei todellakaan ole idiootin nöyristelystä vaan oikeasti yritystä kehittävästä kullanarvoisesta asiasta.

        Suomalainen on vaan vielä nykyäänkin keskimäärin niin nöyristelijä, että ajattelee että on häpeällistä kertoa epäkohdista. Mieluummin niellään kiukku. Ei ikäänkuin ymmärretä että negatiivinen palautekin on vähintään yhtä positiivinen asia kuin positiivinen palaute. Jos ihmiset eivät antaisi koskaan negatiivisia palautteita, niin toiminnsn kehittäminen yrityksissä olisi erittäin haastavaa.


      • hahha

        Tuo on ihan tyypillen tapa jolla pitää vihaiselle asiakkaalle vastata. Kiitos palautteestasi,olipa hyvä, että kerroitte tästä puutteesta. Käsittelemme sen henkilökuntamme kanssa tai vaihtoehtoisesti laitamme palautteenne eteenpäin.
        ja siihen se jää, noh ehkä jossain tusinalistalle on kirjattu tuhansien muiden narinoiden jatkeeksi ja jossain nousuhumalassa pikkujouluissa niille sitten nauretaan?


    • aivan sama

      mikä oli tarinan opetus? ÄLKÄÄ käyttökö lomalentoja vaan REITTI. Muu asia ei minua edes kiinnostanut mutta se on varmaan että 20 euroa ei riitä edes yhdelle ja miksi pitää alkaa rahaa säästää kun on lomalla??????Ja ensi kerralla jätä kello kotiin myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe