Sossupummit yök!

Itsellinen

Voi hyvänen aika, kun näitä otsikoita lukee! Joka toisessa nuori kysyy, mitä tukia voi saada ja maksaako sossu. Aikoinani, kun muutin lapsuuden kodistani ei olisi tullut kuuloonkaan, että menisi sosiaalihuoltoon rahaa kerjäämään. Se olisi ollut suuri häpeä. Mikä ihme näitä nykyisiä nuoria vaivaa, vai onko vika liian anteliaassa yhteiskunnassa, joka opettaa nuoresta pitäen laiskaksi tuilla eläjäksi?

18

510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+20

      Ei se tyhmä ole joka pyytää vaan se joka maksaa. Lainlaatijamme, jotka olemme itse valinneet, ovat nämä sossutuet luoneet ja vain tyhmä ei käytä niitä. On ihan oikein, että jokaine mahdollinen euro otetaan tukina. Nuoret ovat fiksuja nykyisin. Eivät rupea tekemään työtä kusipäätyönantajille orjapalkalla, vaan elävät mieluummin vapaasti tuilla.

      • skördä

        "Nuoret ovat fiksuja nykyisin. Eivät rupea tekemään työtä kusipäätyönantajille orjapalkalla, vaan elävät mieluummin vapaasti tuilla."

        Ja tässähän ei ole mitään fiksua. Fiksut nuoret ovat niitä jotka opiskelevat ja pärjäävät elämässä ihan itse.


      • :DD
        skördä kirjoitti:

        "Nuoret ovat fiksuja nykyisin. Eivät rupea tekemään työtä kusipäätyönantajille orjapalkalla, vaan elävät mieluummin vapaasti tuilla."

        Ja tässähän ei ole mitään fiksua. Fiksut nuoret ovat niitä jotka opiskelevat ja pärjäävät elämässä ihan itse.

        Varmaan todella tyhmä kysymys, mutta millä rahalla nykyajan fiksut opiskelijanuorukaiset ostavat koulukirjansa? Ja maksavatko vuokransa sitten käytetyillä oppikirjoilla?


    • itsellinen myös

      No on se kumma, jos nuori ja terve ihminen aloittaa elämänsä ruinaamalla kaikenlaisia tukia. Sehän on säälittävä luuseri jo aikuiselämänsä alussa, eikä siitä tuskin nouse. Kysymys on arvomaailmasta. Kyllä omillaan pitää toimeen tulla. Tuet ovat vain väliaikaissen hätätilanteeseen tarkoitettu, ei elättämään pummeja.

    • itsellinen = itsekäs

      Niin, enää ei ole vuosi 1974 kun ajokortin ajoit humalaisen tutvon puolittaisen katseen alla, marssinut firman ovesta sisään ja ilmoittanut tulevasi töihin, perinyt taloa vanhemmiltasi jotka ostivat tuon talon suuren 1920-luvun laman aikaan tusinalla munia ja riutuneella Mansikki-lehmällä.

      Nykyään on paljon suuremmin byrokratiaa, eikä muutto käy heittämällä vaan. Todellakaan. Joten tuki se kalkkis turpasi äläkä puutu asioihin, jotka eivät sinua koske.

      • Minä kyllä komppaan aloittajaa ihan täysillä.

        Hanki luuseri töitä, muuten tulee aika ankea elämä!!!!


      • kummaa sakkia
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Minä kyllä komppaan aloittajaa ihan täysillä.

        Hanki luuseri töitä, muuten tulee aika ankea elämä!!!!

        Kysynkin että mitä ihmettä nämä sosiaapummit tällä palstalla tekevät. Meinaavatko he ostaa sosiaatuilla oman asunnon?


      • juuhjoohjaah
        kummaa sakkia kirjoitti:

        Kysynkin että mitä ihmettä nämä sosiaapummit tällä palstalla tekevät. Meinaavatko he ostaa sosiaatuilla oman asunnon?

        Sossupummeilla on enemmän aikaa kuin muilla niin kerkiää selata vaikka kaikki suomi24:n palstat ja siinä sivussa vaikka runqata 10kertaa tuben videoille.


      • skördä

        "Nykyään on paljon suuremmin byrokratiaa, eikä muutto käy heittämällä vaan. Todellakaan. Joten tuki se kalkkis turpasi äläkä puutu asioihin, jotka eivät sinua koske."

        Kotoa muuttamisessa ei kyllä ole mitään ihmeempää byrokratiaa ja olen siinä onnistunut ilman perintöä tai muutakaan tukea vanhemmiltani...ja ihan tänä nykyaikana.

        Jos maailmalle lähtee"kyllä sossu sit jeesaa" periaatteella niin siellä ei pärjää. Valitettavasti nuo edellämainitut periaatteet opitaan kotoa


    • tilanteitaonerilaisa

      Hehh mä vaan en saa kesätöitä (olen opiskelija) ja pakko se on toimeentulotukea nostaa, vai pitäiskö kesäks muuttaa vanhempien luo ja sit taas syyskuussa ettii uus kämppä kun saa taas opintotukea??

      • skördä

        "Hehh mä vaan en saa kesätöitä (olen opiskelija) ja pakko se on toimeentulotukea nostaa, vai pitäiskö kesäks muuttaa vanhempien luo ja sit taas syyskuussa ettii uus kämppä kun saa taas opintotukea?? 2

        Tässä aloituksessa tuskin tarkoitettiin opiskelijoita.


    • kyllästynytteihin

      Kun opiskelee, ihan hyvä saada jotain tukea, kun lukionkin ohella aika vaikea käydä jossain iltatöissä, kun se vaatii niin paljon vapaa-aikaakin varsinkin jos kirjoituksetkin lähenevät. Toki sitä en ymmärrä että koulutetut ja työhön täysin kykenevät jäävät kotiin pelkästään laiskuuden tai viitsimättömyyden takia ja saavat kaikki mahdolliset työttömyystuet tai toimeentulotuet.. Ja niitä ihmisiä kyllä löytyy muistakin ikäluokista kun vaan nuorista!!!!! Ja monet ei voi koko opiskeluaikaakaan asua vanhempiensa luona, kun viimeistään ammattikorkeeseen tai yliopistoon lähtee. Toki opintolaina tulee varmasti vastaan..jippii.

      • Missä ongelma? Teet töitä iltaisin ja opiskelet päivisin. Tietenkin eri yksilöillä on huomattavia eroja oppimiskyvyssä, mutta jos et kuulemalla ja kerran lukemalla opi, niin olet todennäköisesti valinnut väärän uran...


      • Ei aikaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Missä ongelma? Teet töitä iltaisin ja opiskelet päivisin. Tietenkin eri yksilöillä on huomattavia eroja oppimiskyvyssä, mutta jos et kuulemalla ja kerran lukemalla opi, niin olet todennäköisesti valinnut väärän uran...

        Välittäjältä jäänyt koulut näköjään käymättä.


    • äkäinentyttö

      Minä olen sitä mieltä että sosiaalitoimiston toimeentulotukea pitäisi myöntää vain ihmiselle joilla EI OIKEASTI ole mahdollista tehdä töitä. (On esim liikuntarajoitteinen tms) Se että on laiskap*aska ei ole syy olla menemättä töihin. Töitä kyllä löytyy, eri asia vaan suostuuko mitä tahansa duunia tekemään, esimerkiksi siivoojan, mainostenjakan ja telemarkkinointifirman töitä löytyy AINA! Kyllä se on hyvä jostain aloittaa, ei sillä että kukaan (varmaan) haluaisi koko työelämäänsä lehtiä jakaa... Itse olen 19-vuotta, asunut 17-vuotiaasta omillani ja tasan KERRAN olen isän lompakolla käynyt (senkin maksoin takaisin) käyn koulun ohessa kahdessa työpaikassa osa-aikaisena, kieltämättä raskasta, mutta sossunluukku olisi viimeinen vaihtoehto. Missä on meidän 'nykynuorten' kunnianhimo ja halu pärjätä omillaan ?!? JA sitten vielä kehdataan valittaa että kun toimeentulotuki ei riitä mihinkään..... se on 'ILMAISTA' RAHAA !?

      • Ei se niin helppoa o

        Mutta entäs me jotka emme terveydellisistä syistä oikeasti KYKENE ihan mihin tahansa hommaan? Itselläni on synnynnäinen vika joka estää ruumiillisesti raskaan työn teon ja se sulkee jo paljon töitä pois. Ja vanhempien luota oli pakko muuttaa kun asuivat niin syrjässä (lähin kauppa 9 km, lähin bussipysäkki 5 km...) että jos töitä olisi saanut niin ei sieltä niihin olisi päässyt kulkemaan ja sitten olisi ollut kauhea kiire löytää kämppä. Ja ei, autoakaan en voi terveydellisistä syistä hankkia... tai voin toki, mutta korttia ei tulisi.

        Ja ei niitä töitä ihan noin vaan edes saa kun kaikessa vaaditaan niin paljon kokemusta... niin ja niihin "p*skaduuneihinkin" vaaditaan nykyään usein koulutus, ainakin siihen siivoojan hommaan.


    • 87k

      Paskemmin käy kun lähtee kotoa ilman mitään tietoa talouden pyörityksestä saati tuista. Nimimerkillä elänyt asumistuella ja perusosalla aikanaan pari vuotta. Maksoin siis vuokran omavastuu ouusdenkin perusosasta (250 417,45 miinus vuokra 370€). Tuona aikana kertyi järkyttävät velat joita vielä nykäänkin työllä makselen. Tottakai idioottina luulin, että minullahan on varaa hommata elisa viihde, kytkypuhelin ja pitää autoa mikä oli ainoa asia minkä vanhemmilta matkaan sai. Siitäkin vain vitsaus tuli kun maksoi niin saatanasti sen ylläpito. Myydä olisi pitänyt heti, mutta ei älynnyt. Nyt voi vain todeta onneksi velkaa on enää 6k€ jäljellä, että valoa näkyvissä.

    • /C edellä puuhun

      > Paskemmin käy kun lähtee kotoa ilman mitään tietoa talouden pyörityksestä saati tuista.

      Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Ettäjotta elämän perustarpeina 1) auto (=ehtaa ikivuokralaisainesta), 2) Elisa viihe 3) kännykkä.

      Jep. Jep.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe