Kuukautisten merkitseminen kalenteriin !?

why?

Olen käyttänyt e-pillereitä 2 vuotta, ja joka kerta kun käyn ehkäisyneuvolassa, siellä ihmetellään että "Mitä? Etkö vieläkään merkkaa kalenteriin koska sulla on ollut menkat? Kyllä pitäisi."
SIIS TÄH? MIKSI!?
En tunne _yhtäkään_ naista, joka ihan oikeasti merkitsisi kalenteriin kuukautisensa !! Mikä järki siinä on? Ja miksi pillereitä käyttävän ihmisen ne pitäisi merkata, kun ne tulevat silloin kun on taukoviikko.
En ymmärrä, valaisisiko joku minua?

7

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku tarvii sen tied

Saattaa tulla aika jolloin kipeästi tarvisi tietoa millaiset viimeisimmät kuukautisesi oli. Mistä sitten ne tempaiset, sillä muisti tekee helposti kepposet. Ja juuri gyne taatusti kysyy niistä eli jos et itse niitä tarvitse joku muu saattaa tehdä sillä tiedolla jotain ja sinä olet ainoa joka siihen osaa vastata..... jos osaa! Onko se niin suuri laittaa ne ylös??
      Minulla ainakin on ylhäällä milloin ne on olleet, ei nyt jokaisen nähtävillä tietenkään, mutta tärkeintä, että itse tiedän missä ne on!
      Oletko varma, että olet saanut rehellistä tietoa muiden merkkaamisesta?

Olet selvästi vielä nuori joten tuo tapa olisi hyvä sinunkin opetella, et välttämättä lopun ikääsi syö noita pillereitä.

• why?

En kyllä tajua, mihin ne sitä tietoa tarvitsevat :O
        Olen jo 20 vuoden paremmalla puolen, kuukautiseni alkoivat ala-asteella, enkä ole koskaan merkannut niitä mihinkään.
        Eikä ole äitinikään, eikä kukaan muukaan naispuolinen sukulaiseni.
        Jos joku sitä tietoa tarvitsee, niin oivoi.
        En jaksa alkaa merkitsemään turhuuksia jonnekkin, mistä niitä en kuitenkaan löydä.

• ---

Merkitsin kuukautisia ylös silloin, kun vielä olin luomuna. Ihan vaan sen takia, että pystyin seuraamaan omaa kiertoani. En olisi huonomuistisena mitenkään pysynyt muuten kärryillä siinä, onko jotain muutoksia kierron pituudessa ja koska mahdollisesti seuraavat kuukautiset saattaisivat olla tulossa.

Pillereitä syödessä pitäisi kyllä hoitohenkilökunnallekin olla tärkeämpää tietää, että vuodatko säännöllisesti taukoviikolla ja millä rytmillä pillereitä syöt. "Kierron" pituudella ei sinänsä ole merkitystä, kun se kuitenkin keinotekoisesti saadaan aikaan. Ja siis näitä tietoja tarvitaan, että tiedetään pillereiden ja kehon toimivan sinulla kuten pitääkin.

• pieni vaiva

On hyvä opetella tapa jo nuorena. Gyne tulee tarvitsemaan tiedon. Jos et osaa sanoa milloin viimeiset kuukautiset oli, miten pitkä on kierto, eli heitteleekö paljon, niin saat sapiskaa. Tärkeä tieto kun ultrataan munasarjoja ym. Pieni vaiva merkata alkamispäivä jonnekin kalenterin taakse tai muualle. Tuskin syöt pillereitä koko elämääsi.

• omaksi iloksi

Pillereidenkin aikana on hyvä merkata, niin asia on tapa.
      Itse käytän pillereitä pidempiä jaksoja ilman taukoa. Joskus katson kalenterista, olisiko nyt syytä pitää se tauko. En muuten muistaisi, milloin viimeksi oli vuoto.

Viimeisten kuukautisten perusteella lasketaan se, milloin lapsen pitäisi syntyä. Tämä voi tulla eteen siinäkin tapauksessa, että pillerit syystä tai toisesta pettävät.

• pikkujuttuhan se

Vaikka miten syöt pillereitä, voit silti tulla raskaaksi tai kierto voi muuten mennä sekaisin. Voit joutua onnettomuuteen, menettää muistisi, sairastua muuten... mitä hyvänsä voi tapahtua. Siksi on hyvä, ettei sun tarvitse arvailla tai muistella, että milloin ne menkat olivatkaan. Minä taas tunnen näköjään vain naisia, jotka kaikki merkkaavat menkkansa :) Itseni on vähän pakkokin, kun kierto saattaa olla mitä hyvänsä suunnilleen 40-140 päivän välillä. Syön minipillereitä ja seksiäkin on vähän milloin sattuu. Minulla on puhelimessa oma appsi menkoille ja tiedot voi kätevästi vaikka tulostaa siitä, ne näkyvät kätevinä graafeina.

• Kalenteri kaverina

Itse olen merkannut menkat ylös koko ajan kun ne on olleet. Nytkin taitaa olla tiedot viimeiseltä 3 - 4 vuodelta. Toisaalta turhaan, kun luomukiertoni on säännöllinen. Toisaalta vaihdevuoteni lähestyvät, joten tässä vaiheessa kiertokalenteri voi olla entistäkin merkityksellisempi.

Joskus syntyy "hauskoja" tilanteita, kun syystä tai toisesta lääkäri tai hoitaja on tietävinään itseä paremmin, millainen kierto on (jos esim. ultraäänilöydös tai veren hormonipitoisuudet ovat sitä luokkaa, ettein normaalin kierron pitäisi olla mahdollinen). Sen verran potilasta pitäisi uskoa, että jos kalenterillaa osoittaa asiat, että uskoisi. Pelkkään muistinvaraan ei voi luottaa. Eli vastaavassa tilanteessa sinulla ei ole todistusvoimaa.

Ja itse en ihan oikeasti muista. Olen hedelmällinen iän loppuvaiheilla, ja kun raskaus ei ole muutenkaan todennäköinen, on oltu vuosikausia varmoilla päivillä. Siitäkin syystä kalenteri on kaverini.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1566
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      91
      1468
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1041
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      194
      916
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      123
      822
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      777
    7. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      741
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      730
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      704
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60