Olin kerran Jämsänjokilaaksossa S-marketissa ja katselin kaameita puolivihreitä, puoliruskeita banaaneja. Kysäsin tytältä joka niitä siihen asetteli että mistäs nää banaanit on kotoisin, hän tykkäsi että ne oli Tampereelta.
Pieni on ihmisten maailma, ajattelin ensin, mutta sitten huomasin toki että kysymykseni oli väärinaseteltu.
Minulle on itsestään selvää että ostan ruotsalaista kauraa ja Gävleortens mejerin maitoa ja Ulvan mansikoita kesällä, paitsi että ne todellakin maistuu hyvälle ne on paikallisia tuotteita ja haluan tukea paikallista maataloutta ja yritteliäisyyttä.
On kuitenkin ruokaa jota on pakko ostaa pitkien matkojen päästä tuotuna. Kahvini on tietenkin kolumbialaista, mutta banaanit?
Ostattko Reilun kaupan tuotteita, jos ostat miksi?
Jos et osta, miksi?
Jos et tiedä mistä on kysymys, tässä linkki. Siinä myös kiva kartta mistä näkyy mistä tuotteet ovat kotoisin. (Ne joyka ei ole Tampereelta) :)
http://www.reilukauppa.fi/
Mistä kahvisi tulee?
102
459
Vastaukset
- kahvipapu--
Kysäisi miehenikin kerran kaupassa, ovatko banaanit kotimaisia. Myyjä kävi kysymässä.
Harva meistä taitaa ostaa periaatteesta sitä saati tätä. Ainakaan oikeasti.
Kahvi on Juhla-Mokkaa, tulkoon mistä vain. Maku ratkaisee.
Ostetaan toki, joskin harvoin, myön Reilun Kaupan tuotteita.
Evankelisluterilainen kirkko käyttää paljon ko. kaupan tuotteita.Kiinpä kotimaisia banaaneja ja kotimaista Juhla-mokkaa :)
Brasiliassa oli banaanit hyviä ja hirveän halpoja, muualla en ole samanlaisia saanut.
Valitettavasti on tunnustettava että tulee katsottua ensin hintaa, harvoin tulee mietittyä alkuperää ja millaisissa olosuhteissa tuotteet on valmistettu tai viljelty.
Lupaan usein itselleni tehdä parannuksen siinä suhteessa, kananmunien ja sianlihan ja broilereiden kohdalla on jo suuntaus parempaan menossa.
Erikoista että jotkut banaanit on samalla vihreitä ja ruskeita. Mutta eniten ihmetyttää ettei tää likka tajunnut sun kyssäriis.
Niin että aina sun kahvit on jostain Columbiasta etkä ikinä osta muualta tuotua kahvia, mistä sä voit ollaihan varma ettei siihen ole sekoitettu jostain muualta tuotua lajiketta?
Ostan ruokani ja juomani halvimman hinnan mukaan koska en ole niin rikas että mulla olis varaa valita. Siis ukkoni ostaa mitä käsken.- aate ja vaate
Niin taitaa käytännössä tehdä meistä useimmat, oli rikas tai köyhä, tai jotain siltä väliltä.
Raakakin banaani tulee lopulta ruskeaksi kuoreltaan jos sitä säilytetään liian kauan väärässä lämpötilassa.
Olenostanut jotain muuta kuin Colombiaa joskus, mutta 99% kahvista jota juodaan täällä on pakkauksen mukaan 100% Colombia-kahvia, joka on 100% arabicaa, ei koskaan sekoitusta. Kahvinviljelijöiden liitto (Federación cafetera) valvoo laadun tasoa ja markkinointia.
Me olemme pienituloisia eläkeläisiä, mutta ainakin tähän saakka pennoset on riittäneet hyvän kahvin nauttimiseen. Olemme molemmat hieman nirsoja ruuan suhteen ja meille ei oikein tahdo kelvata garant tai euroshopper.Paloma.se.co kirjoitti:
Raakakin banaani tulee lopulta ruskeaksi kuoreltaan jos sitä säilytetään liian kauan väärässä lämpötilassa.
Olenostanut jotain muuta kuin Colombiaa joskus, mutta 99% kahvista jota juodaan täällä on pakkauksen mukaan 100% Colombia-kahvia, joka on 100% arabicaa, ei koskaan sekoitusta. Kahvinviljelijöiden liitto (Federación cafetera) valvoo laadun tasoa ja markkinointia.
Me olemme pienituloisia eläkeläisiä, mutta ainakin tähän saakka pennoset on riittäneet hyvän kahvin nauttimiseen. Olemme molemmat hieman nirsoja ruuan suhteen ja meille ei oikein tahdo kelvata garant tai euroshopper.Ai ai ja auts kuinka hienostunut immeinen olet, muistat jopa sekoitukset ja tutkit niitä. Mulle riittää tavallinen suomalainen kaffi (olkoot kotosin mistä hyvänsä) ja mikä kukkarolleni sopii.
Nittaminax kirjoitti:
Ai ai ja auts kuinka hienostunut immeinen olet, muistat jopa sekoitukset ja tutkit niitä. Mulle riittää tavallinen suomalainen kaffi (olkoot kotosin mistä hyvänsä) ja mikä kukkarolleni sopii.
Suomalaista kahvia ei ole olemassakaan :)
Robustaa ja arabicaa sekoittamalla ja paahtamalla vaaleaksi saa suomalaiseen makuun sopivan kahvin. Varsinkin jos laittaa pari kuppia enemmän vettä kun mitä ohjeessa sanotaan.- sitroen.
Paloma.se.co kirjoitti:
Suomalaista kahvia ei ole olemassakaan :)
Robustaa ja arabicaa sekoittamalla ja paahtamalla vaaleaksi saa suomalaiseen makuun sopivan kahvin. Varsinkin jos laittaa pari kuppia enemmän vettä kun mitä ohjeessa sanotaan.Nuo robustat ja arabicat sun muut nimet. Banaanitkin ja niitten kasvatuspaikat.
Luotatko tosiaan pakkauksen merkintöihin?
Minä en.
- Näin jo 1963, miten Nokialla Nokian rengastehtaalla otettiin henkilöauton renkaita muoteista vasta vulkanoituina. Niissä oli teksti: Avon Made in Ireland.
- Sitten vuosikymmentä myöhemmin Pekemalla pakattiin sen kaasusta puristelemaa muoviraetta erilaisiin säkkeihin. Oli Pekeman Peteeniä, Shellin säkkiä, Esson säkkiä, USI Europen säkkiä jne. Kaukoitään meni säkeissä, missä ei saanut olla paperikerrosten välissäkään mitään merkkiä.
- Videonauhureitten tultua muotiin työporukka osti yhteishankintana Saloran videot, vaikka ne oli kalliimpia kuin japanilaiset. Laitteen edessä luki Salora, takana Mitsubishi Japan.
- Ostin ensimmäisen tietokoneeni 1997. Testien perusteella yksi parhaita monitoreita oli Nokia, minkä ostin. Maksoi tuplaten sen minkä esimerkiksi halpamonitori Hitachi. Se kotimainen työ kun kuulemma maksaa paljon enemmän kuin esim. japanilainen... Vuosia myöhemmin tietokonelehdessä kerrottiin muun ohessa, että Nokia käytti Hitachin kuvaputkia. Vähän myöhemmin kerrottiin, että sen elektroniikkakin tuli Japanista. Hintalappu kai sentään oli kotimainen?
- Minulla on nytkin Romaniassa valmistettu sähköliesi Rosenlew, Italiassa valmistettu pyykkikone UPO ja mitä lienee muuta.
Niin, että usko vain edelleenkin niitä tekstejä! Meillähän on tuhansittain hyväpalkkaisia virkamiehiä valvomassa, että kaikki menee just byrokratian mukaan eikä melkein!
- ...
Boikotoin reilunkaupan tuotteita.
Mulle se ja sama, missä panaani kasvaa, pääasia, että on halpaa lähikaupassa ostaa. Panaani ja kahvi kuuluu suomen luontoon aivan yhtä hyvin kuin kirjolohi, pottu, lupiini, täplärapu jne. Ei mitenkään. Mutta jos niitä haluaa syödä, suottapa niitä ostamalla lihottaa kehitysmaitten pienviljelijöitä. Nehän alkaa vaurastumaan ja lisääntymään kuin kanikat ja taas maapallon ylikansoitus kiihtyy.
Ei ole mitään ulkomaisia elintarvikkeita vastaan. Suomalaiset elintarpeet hyvin askeettisia, jotain pettua ja metsämarjoja tai särkikaloja. Mun mielestä vaan tollanen hymistely jollain reilunkaupan tuotteilla on pahan luokan tekopyhistelyä ja itsensä pettämistä. Ei mua kiinnosta pätkääkään saako joku Jorge jossain minkä verran palkkaa työstään, mua kiinnostaa nimenomaan se, mitä se ruoka mulle maksaa.
=DW=- järki päähän
Just noin, tekopyhää jeesustelua reilun kaupan tuotteiden ostaminen, pitävät itseänsä jotenkin parempina, mikä on pelkkää fuulaa.
Tiedätsä, mua kiinnostaa enemmän se miten joku Jorge ruokkii perheensä perheviljelmällään Kolumbiassa kuin sun mielipiteesi asiasta.
- ...
Paloma.se.co kirjoitti:
Tiedätsä, mua kiinnostaa enemmän se miten joku Jorge ruokkii perheensä perheviljelmällään Kolumbiassa kuin sun mielipiteesi asiasta.
Tiedätsä. Mitä paremmin jollain Jorgella ja sen perheellä menee, sen huonommin tulevaisuudessa tulee menemään pohjoismaissa. Toisekseen, kahvi tarpeeton nautintoaine, sen takia kuitenkin pilataan maapalloa, edistetään kasvihuoneilmiötä jne.
Suomessa olisi ihan hyviä kotimaisia nautintoaineita, vaikka nyt kuumat marjamehut. Kofeiini koukuttava mieto huumausaine, suomessa kyllä kasvaisi hamppukin. Josta taas tulikin mieleen, ei suomessa kasva tupakka, eikä teekään. Sahtia ja pontikkaa täällä on aina osattu tehdä, nyt viinaksia tuodaan laivoilla virosta maahan.
Kahvin juominen epäeettistä ja luontoa tuhoavaa hommaa kaikkinensa. menisit sinäkin poimimaan karpaloita ja keittelisit kiljua voikukanjuurista.
=DW= - madx
järki päähän kirjoitti:
Just noin, tekopyhää jeesustelua reilun kaupan tuotteiden ostaminen, pitävät itseänsä jotenkin parempina, mikä on pelkkää fuulaa.
No voi helveta "=DW=", kirjoituksesi ovat realistisia ja joskus hauskojakin (pirhu vieköön, etkö ymmärrä globalista hyvinvoinnin jakamista..?)
Lisääntyminekö sinua rassaa?
Elinolosuhteet voivat olla paremmat jossain lempeimmissä ilmastoissa, pientä teknistä tietoutta voisi lahjoittaa... :D
Etko todellakaan osta mitään ns. reilunkaupan tuotteita?
" Ei mua kiinnosta pätkääkään saako joku Jorge jossain minkä verran palkkaa työstään, mua kiinnostaa nimenomaan se, mitä se ruoka mulle maksaa."
Älä ole ääliö DW, älä heitä itseäsi biojätteisiin :) - ...
madx kirjoitti:
No voi helveta "=DW=", kirjoituksesi ovat realistisia ja joskus hauskojakin (pirhu vieköön, etkö ymmärrä globalista hyvinvoinnin jakamista..?)
Elinolosuhteet voivat olla paremmat jossain lempeimmissä ilmastoissa, pientä teknistä tietoutta voisi lahjoittaa... :D
" Ei mua kiinnosta pätkääkään saako joku Jorge jossain minkä verran palkkaa työstään, mua kiinnostaa nimenomaan se, mitä se ruoka mulle maksaa."
Älä ole ääliö DW, älä heitä itseäsi biojätteisiin :)Mnaah.
Asian ydin tiivistettynä, olen kyllä laitellut linkkiä joskus enenkin, mutta ilmeisimmin monet eivät ole ymmärtäneet näkemäänsä:
http://www.worldometers.info/fi/
Maapallon ainoa iso ongelma on elukka nimeltä ihminen. Ja just järjettömän lisääntymisen takia maapallo tulee jäämään kiintoisaan kuntoon ihmisen tapettua itsensä sukupuuttoon. Ihminen muuten syö enenpi kuin tienaa jo nyt. Tämän vuoden elintarpeet loppuvat kai joskus lolakuulla. Kotata ei voi muuten, kuin lisäämällä luonnon tuhoamista. Tämä kun on suljettu järjestelmä, ei tänne avaruudesta lähetellä rehulasteja yhden elukkarodun elättämiseksi.
Ikinä en ole ostanut mitään reilunkaupan rojuja. Ne aina kalliimpia kuin muut ja laatu voi olla ihan mitä tahansa. Kun panaanissa tarra "sikitiitta", laatu kuljetusketjuineen valvottua.
ei minusta tule biojätettä, krematorion jälkeen muutun lannoitteeksi.
=DW= - madx
... kirjoitti:
Mnaah.
Asian ydin tiivistettynä, olen kyllä laitellut linkkiä joskus enenkin, mutta ilmeisimmin monet eivät ole ymmärtäneet näkemäänsä:
http://www.worldometers.info/fi/
Maapallon ainoa iso ongelma on elukka nimeltä ihminen. Ja just järjettömän lisääntymisen takia maapallo tulee jäämään kiintoisaan kuntoon ihmisen tapettua itsensä sukupuuttoon. Ihminen muuten syö enenpi kuin tienaa jo nyt. Tämän vuoden elintarpeet loppuvat kai joskus lolakuulla. Kotata ei voi muuten, kuin lisäämällä luonnon tuhoamista. Tämä kun on suljettu järjestelmä, ei tänne avaruudesta lähetellä rehulasteja yhden elukkarodun elättämiseksi.
Ikinä en ole ostanut mitään reilunkaupan rojuja. Ne aina kalliimpia kuin muut ja laatu voi olla ihan mitä tahansa. Kun panaanissa tarra "sikitiitta", laatu kuljetusketjuineen valvottua.
ei minusta tule biojätettä, krematorion jälkeen muutun lannoitteeksi.
=DW="DW"
Laitanpa tässä muutamia kirjoja, jotka olen lukenut ja joko mieltänyt omiksi ajatuksiksi, tai heittänyt helevattiin:
Pentti Linkola : Unelmat paremmasta maailmasta
Ernst Mayr: Evoluutio
Arthur Schopenhauer: Pessimistin eämänviisaus
Kalle Taipale: Levoton maapallo
toimitt. Kaisa Åstrand: Huomisen mahdollisuus
Paul Davies: 3 viimeistä minuuttia
lämpimin terkkuloin madx kirjoitti:
Älä ole ääliö DW, älä heitä itseäsi biojätteisiin :)Tää "Reilu" kauppa pistää kuiteskin sen Jorgenkin puun ja kuoren väliin.
Ei sais käyttää esim. lapsityövoimaa (ne käyttää kuiteski) . Voi olla, että sitten ne menettää ne latinsa.
Sit siihen systeemiin on sekaantunu ainakin Chiquita ja Nestle.
Nestlellä tunnetusti on kyseenalanen maine.- k/k
... kirjoitti:
Tiedätsä. Mitä paremmin jollain Jorgella ja sen perheellä menee, sen huonommin tulevaisuudessa tulee menemään pohjoismaissa. Toisekseen, kahvi tarpeeton nautintoaine, sen takia kuitenkin pilataan maapalloa, edistetään kasvihuoneilmiötä jne.
Suomessa olisi ihan hyviä kotimaisia nautintoaineita, vaikka nyt kuumat marjamehut. Kofeiini koukuttava mieto huumausaine, suomessa kyllä kasvaisi hamppukin. Josta taas tulikin mieleen, ei suomessa kasva tupakka, eikä teekään. Sahtia ja pontikkaa täällä on aina osattu tehdä, nyt viinaksia tuodaan laivoilla virosta maahan.
Kahvin juominen epäeettistä ja luontoa tuhoavaa hommaa kaikkinensa. menisit sinäkin poimimaan karpaloita ja keittelisit kiljua voikukanjuurista.
=DW=Teeveelle
äläpäs unohda sitä kessua jota tunkion reunalla kasvatettiin joka pirtissä ennen vanhaan. k/k kirjoitti:
Teeveelle
äläpäs unohda sitä kessua jota tunkion reunalla kasvatettiin joka pirtissä ennen vanhaan.Meilläkin oli landella joskus ollut tupakkamaa.
... kirjoitti:
=DW=Ehkäpä jos ajatellaan oikein pitkälle tulevaisuuteen niin ne Jorgen geenit voivat tuoda tullessaan valoisamman tulevaisuuden maapallollemme kuin jotkut suomalaiset metsäläismörökölligeenit.
Minä olen edesauttanut geeniperiytymän monipuolistumiseen osaltani.- ...
k/k kirjoitti:
Teeveelle
äläpäs unohda sitä kessua jota tunkion reunalla kasvatettiin joka pirtissä ennen vanhaan.Kessu todellakin kasvais suomessa. Jenkkiläiset isot tupakkiyhtiöt valtasivat markkinat omilla tuotteillaan. Mun käsittääkseni kessu kokolailla samaa kamaa, kuin mahorkka, kiintoisan hajuista ja kummallisen makuista. Mutta siitä ois saanut kotimaisen tuotteen, jos siihen olisi ollut resursseja ja haluja panostaa.
Nykyaikana oletetttavasti kessu jotenkin määriteltäisiin huumausaineeksi ja kasvattaminen kiellettäisiin, siinä kai aika paljon nikotiinia.
=DW= Paloma.se.co kirjoitti:
Ehkäpä jos ajatellaan oikein pitkälle tulevaisuuteen niin ne Jorgen geenit voivat tuoda tullessaan valoisamman tulevaisuuden maapallollemme kuin jotkut suomalaiset metsäläismörökölligeenit.
Minä olen edesauttanut geeniperiytymän monipuolistumiseen osaltani.Palomalle.
Olen useinkin kuunellut puheita ulkomaalaisten erilaisuuresta verrattuna Suomalaisiin.
Niin monesti me sarkajakut persjalkaset mörököllit jäämme häviölle ulkomaalaisten värikkäitten vaatteiden ja käsisuudelmien rinnalla,kevyt rupattelukin on hakemisessa.
Olen kumminkin vakaasti sitä mieltä et luonto ja evolutio ei erehry, tuoppa se sarkanuttu tuuleen ja tuiskuun seisomaan lumikinokseen.
Siinä se seisoo levollisena ehkä laittaa tupakiksikin ja ottaa termoksesta kahvia,voi olla löfperkin lilaakin ,serkku miehen ruotsin tuliaista.
Veikkaisin et useampi kierros etelän miehen geenejä saa olla et alkaa rusinalla ruokitut miehet viihtymään tääl ärjäntees.
Uskon kotimaiseen en idästä en etelästä tulevaan valoon,Juha Vainiolla on mainio laulu ,Vain sorsa lentää pohjoiseen.koti-kiusattu kirjoitti:
Palomalle.
Olen useinkin kuunellut puheita ulkomaalaisten erilaisuuresta verrattuna Suomalaisiin.
Niin monesti me sarkajakut persjalkaset mörököllit jäämme häviölle ulkomaalaisten värikkäitten vaatteiden ja käsisuudelmien rinnalla,kevyt rupattelukin on hakemisessa.
Olen kumminkin vakaasti sitä mieltä et luonto ja evolutio ei erehry, tuoppa se sarkanuttu tuuleen ja tuiskuun seisomaan lumikinokseen.
Siinä se seisoo levollisena ehkä laittaa tupakiksikin ja ottaa termoksesta kahvia,voi olla löfperkin lilaakin ,serkku miehen ruotsin tuliaista.
Veikkaisin et useampi kierros etelän miehen geenejä saa olla et alkaa rusinalla ruokitut miehet viihtymään tääl ärjäntees.
Uskon kotimaiseen en idästä en etelästä tulevaan valoon,Juha Vainiolla on mainio laulu ,Vain sorsa lentää pohjoiseen.Koti-kiusattu:
minulle ihmiset ovat samanarvoisia oli ne sitten etelästä tai pohjoisesta, idästä tai lännestä. (Paitsi russkit; mamma kääntyis haudassaan jos minä sanosin niistä jotain positiivista). Tää koskee niin miehiä kuinnaisia. En ole ikinä elämäntoveria valitessani ottanut huomioon onko pohjosesta vai etelästä, ainoostaan että voi että, ihan mulle sopiva. Uskon muuten monen etelämaalaisenkin sopeutuvan Suomen ilmastoon jos on vain sen sorttinen ihminen: tunnen monta latinoa jotka luovat lunta ja jonkun joka jopa kaataa puita moottorisahalla Pohjois-Hämeen korvissa. Arabeista ei kokemusta, paitsi ystävättäreni arabimies taisi kokeilla vain Suomessa asumista ja lähti takasin Pariisiin
Elikkä siis, tää on minulle kysymys vain yksilöistä.
Uskon kyllä vakaasti geeniperiytymän laajentamiseen positiivisena asiana ja sisäsiittoisuuden heikentävään vaikutukseen. Näyttöä oli ihan riittävästi lapsuuteni kotikylillä.Paloma.se.co kirjoitti:
Koti-kiusattu:
minulle ihmiset ovat samanarvoisia oli ne sitten etelästä tai pohjoisesta, idästä tai lännestä. (Paitsi russkit; mamma kääntyis haudassaan jos minä sanosin niistä jotain positiivista). Tää koskee niin miehiä kuinnaisia. En ole ikinä elämäntoveria valitessani ottanut huomioon onko pohjosesta vai etelästä, ainoostaan että voi että, ihan mulle sopiva. Uskon muuten monen etelämaalaisenkin sopeutuvan Suomen ilmastoon jos on vain sen sorttinen ihminen: tunnen monta latinoa jotka luovat lunta ja jonkun joka jopa kaataa puita moottorisahalla Pohjois-Hämeen korvissa. Arabeista ei kokemusta, paitsi ystävättäreni arabimies taisi kokeilla vain Suomessa asumista ja lähti takasin Pariisiin
Elikkä siis, tää on minulle kysymys vain yksilöistä.
Uskon kyllä vakaasti geeniperiytymän laajentamiseen positiivisena asiana ja sisäsiittoisuuden heikentävään vaikutukseen. Näyttöä oli ihan riittävästi lapsuuteni kotikylillä.Mä unohdin sanoa että se joka kaataa niitä puita on tuskin itse kantoa pitempi ;)
Paloma.se.co kirjoitti:
Mä unohdin sanoa että se joka kaataa niitä puita on tuskin itse kantoa pitempi ;)
Tunnen hollannissa asuvan joka Suomeen tultuaan haluaa mennä metsään ja kaataa puita.
On kuulemma hieno kokemus kun petäjä romahtaa maahan.
Olisko joku hakkapeliitta levitellyt geenejään.- Korppis*
koti-kiusattu kirjoitti:
Tunnen hollannissa asuvan joka Suomeen tultuaan haluaa mennä metsään ja kaataa puita.
On kuulemma hieno kokemus kun petäjä romahtaa maahan.
Olisko joku hakkapeliitta levitellyt geenejään.Petze tykkää asua korvessa. Hänen kesämökkitontti Sotkamon vaarojen keskellä on koskemattomassa tilassa. Kuuset männyt ja koivut, katajat, mustikanvarret sammaleet ja muurahaispesät ovat hänen rakastamaa pihapiiriä. Ainutlaatuista tehoviljelysmaan kasvatille maan, jossa jokainen sentti on otettu hyötykäyttöön.
Korppis* kirjoitti:
Petze tykkää asua korvessa. Hänen kesämökkitontti Sotkamon vaarojen keskellä on koskemattomassa tilassa. Kuuset männyt ja koivut, katajat, mustikanvarret sammaleet ja muurahaispesät ovat hänen rakastamaa pihapiiriä. Ainutlaatuista tehoviljelysmaan kasvatille maan, jossa jokainen sentti on otettu hyötykäyttöön.
Hetalle.
Mun juttu on yhden naispuolisen kansipäälystöön kuuluvan miehen tapoihin liittyvää.
Likka itte kerto miten ihastunu puistossa kasvanut oli kun pääsi kunnon metsään.
Puitakin oli lukematon määrä ja niit sai kaataa polttopuuksi.
Mies oli ku joululahjan saanut- siellä ne kasvaa
Korppis* kirjoitti:
Petze tykkää asua korvessa. Hänen kesämökkitontti Sotkamon vaarojen keskellä on koskemattomassa tilassa. Kuuset männyt ja koivut, katajat, mustikanvarret sammaleet ja muurahaispesät ovat hänen rakastamaa pihapiiriä. Ainutlaatuista tehoviljelysmaan kasvatille maan, jossa jokainen sentti on otettu hyötykäyttöön.
Yhtä kurjassa tilassa minunkin pieni "kesämökkitonttini" varmaan jo on. En ole käynyt vilkaisemassakaan sen jälkeen, kun perin sen melkein kymmenen vuotta sitten. Saattaa olla aika tuuheata, jos ei joku ole käynyt salaa kaatelemassa polttopuita itselleen.
koti-kiusattu kirjoitti:
Hetalle.
Mun juttu on yhden naispuolisen kansipäälystöön kuuluvan miehen tapoihin liittyvää.
Likka itte kerto miten ihastunu puistossa kasvanut oli kun pääsi kunnon metsään.
Puitakin oli lukematon määrä ja niit sai kaataa polttopuuksi.
Mies oli ku joululahjan saanutYmmärsin ja siksi kirjoitin Petzen unelmamökistä. Rantaan olemme teetättäneet terassilaiturin.
siellä ne kasvaa kirjoitti:
Yhtä kurjassa tilassa minunkin pieni "kesämökkitonttini" varmaan jo on. En ole käynyt vilkaisemassakaan sen jälkeen, kun perin sen melkein kymmenen vuotta sitten. Saattaa olla aika tuuheata, jos ei joku ole käynyt salaa kaatelemassa polttopuita itselleen.
Suomalaisten unelma. Mökki rannassa iso nurmikkoalue, puut hakattu pois. Ulkolainen näkee metsän kauneiden, haluaa metsää ympärilleen. Auringon laskiessa sen säteet langettavat valospottteja puiden välista korostaen pihapiirin pieniä yksityiskohtia. Se on kaunista kutsumme niitä valospotteja hollannin valoiksi. Samaa ilmiötä maalausteiteen suuret mestarit hyödynsivät maalauksissaan.
- sammalvuoteellako?
korppis kirjoitti:
Suomalaisten unelma. Mökki rannassa iso nurmikkoalue, puut hakattu pois. Ulkolainen näkee metsän kauneiden, haluaa metsää ympärilleen. Auringon laskiessa sen säteet langettavat valospottteja puiden välista korostaen pihapiirin pieniä yksityiskohtia. Se on kaunista kutsumme niitä valospotteja hollannin valoiksi. Samaa ilmiötä maalausteiteen suuret mestarit hyödynsivät maalauksissaan.
Mutta eikö siellä Petsyn kesämökkitontilla olisi mukava olla joku pieni majakin missä yöpyä? Sellaista siellä ei kai ole, jos se on koskemattomassa tilassa?
sammalvuoteellako? kirjoitti:
Mutta eikö siellä Petsyn kesämökkitontilla olisi mukava olla joku pieni majakin missä yöpyä? Sellaista siellä ei kai ole, jos se on koskemattomassa tilassa?
Nyt leikittelet kanssani. No, kuvittele vaikka näin kuinka selviämme siellä metsän keskellä ; )
Kiviluolasauna ja kallion kolossa sammalpetit, rannalla kasa kiviä nuotiopaikka ruoanlaittoa varten. Olisihan se se ihanan romanttista ja somaa.- sitä vaan meinaan
korppis kirjoitti:
Nyt leikittelet kanssani. No, kuvittele vaikka näin kuinka selviämme siellä metsän keskellä ; )
Kiviluolasauna ja kallion kolossa sammalpetit, rannalla kasa kiviä nuotiopaikka ruoanlaittoa varten. Olisihan se se ihanan romanttista ja somaa.Kirjoitit tontin olevan koskemattomassa tilassa...
sitä vaan meinaan kirjoitti:
Kirjoitit tontin olevan koskemattomassa tilassa...
Kirjoitin myös vastauksen tuohon ylemmäksi K/K:lle
Ymmärsin ja siksi kirjoitin Petzen unelmamökistä. Rantaan olemme teetättäneet terassilaiturin.
Minä kirjoitan usein myös omasta mökistäni, joka sijaitsee omistamallani tontilla..minttupuu kirjoitti:
Tää "Reilu" kauppa pistää kuiteskin sen Jorgenkin puun ja kuoren väliin.
Ei sais käyttää esim. lapsityövoimaa (ne käyttää kuiteski) . Voi olla, että sitten ne menettää ne latinsa.
Sit siihen systeemiin on sekaantunu ainakin Chiquita ja Nestle.
Nestlellä tunnetusti on kyseenalanen maine.Jorgen lapset käy todennäköisesti koulua. Sikäläiset on yritteliästä ja kunnianhimoista jengiä ja kouluttavat mielellään lapsiaan mahdollisimman pitkälle. On siellä lapsia tekemässä aikuisten töitäkin, mutta ei erityisesti sovi Jorgen, kahvifarmarin profiiliin. Poimimisaikoina tulee yleensä tilapäistä työviomaa auttamaan saamaan kahvisadon talteen ja joukossa tietysti voi olla alle 18-vuotiaitakin, mutta ei lapsityövoiman käyttö ole mitenkään systemaattista kahviviljemillä.
Chiquitalla ja Nestléllä on huono maine joka puolella. Chiquita on tehnyt yhteistyötä asesitetun oikeistomiliisin kanssa ja sekaantunut ammattiliittojen edustajien murhiin kolumbialailla banaaniviljelmillä. Veren roiske banaaniviljelmillä ei ole mikääm uusi asia, viime vuosisadana alkupuolella United Fruit Company sai armeijan teurastamaan yli kaksisataa lakkolaista Cienagassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Banana_massacre- ooh!
korppis kirjoitti:
Kirjoitin myös vastauksen tuohon ylemmäksi K/K:lle
Ymmärsin ja siksi kirjoitin Petzen unelmamökistä. Rantaan olemme teetättäneet terassilaiturin.
Minä kirjoitan usein myös omasta mökistäni, joka sijaitsee omistamallani tontilla..Omistamallasi tontilla! Kukapa nyt toisenkaan tontille menee mkkiään rakentamaan.
- Korppis*
ooh! kirjoitti:
Omistamallasi tontilla! Kukapa nyt toisenkaan tontille menee mkkiään rakentamaan.
Kaupungit ja kunnat omistaavat mökkitontteja joten jos rakentaa mökin vuokratontille ei siis omalle tontille on mahdollista.
- sitroen.
... kirjoitti:
Kessu todellakin kasvais suomessa. Jenkkiläiset isot tupakkiyhtiöt valtasivat markkinat omilla tuotteillaan. Mun käsittääkseni kessu kokolailla samaa kamaa, kuin mahorkka, kiintoisan hajuista ja kummallisen makuista. Mutta siitä ois saanut kotimaisen tuotteen, jos siihen olisi ollut resursseja ja haluja panostaa.
Nykyaikana oletetttavasti kessu jotenkin määriteltäisiin huumausaineeksi ja kasvattaminen kiellettäisiin, siinä kai aika paljon nikotiinia.
=DW=60 v sitten kaverit löysi jonkun kotoa vintiltä säkillisen kuivaa kessua. Siitä sitten sätkiä ja polttamaan posket lommolla. Saivat sätkille porttikiellon paikalliseen kahvilaan. Savu haisi aivan ihmispas_kalle...
- Koti- kotilainen
korppis kirjoitti:
oikein ulkolainen mies ja kotilainen nainen pohjoisesta vai?
- staka*
Ostan kahvini hinnan ja maun perusteella. Nyt se on Arabica, Lidlistä. Punainen paketti, josta ei tuottajamaa selvinnyt.
Eiköhän se jostain Arabiasta tule ... ;-D)))Arabica on kahvilaji :)
Periaatteessa kahvia jota viljelläään on kahta lajia, arabicaa ja robustaa. Robusta on se huonompi lajike; kitkeränmakuista, mutta runsassatoista ja taudeille resistenttiä. Sitä viljellään etenkin Afrikassa, Vietnamissa ja Brasiliassa. Arabica on pehmeämpi, hienostuneempi lajike, mutta altis kahvirutolle (la roya), sitä viljellään etenkin Kolumbiassa ja Keski-Amerikassa.- staka*
Paloma.se.co kirjoitti:
Arabica on kahvilaji :)
Periaatteessa kahvia jota viljelläään on kahta lajia, arabicaa ja robustaa. Robusta on se huonompi lajike; kitkeränmakuista, mutta runsassatoista ja taudeille resistenttiä. Sitä viljellään etenkin Afrikassa, Vietnamissa ja Brasiliassa. Arabica on pehmeämpi, hienostuneempi lajike, mutta altis kahvirutolle (la roya), sitä viljellään etenkin Kolumbiassa ja Keski-Amerikassa.Kiitos infosta. Huvitti itseänikin, kun paketissa ei tosiaankaan lue missä kahvi on kasvatettu = työ tehty. Ja päättelin myös että Arabica on lajikkeen nimi.
Tuo Arabica-kahvi on yksi niistä tuotteista, jotka käyn säännöllisesti ostamassa nimenomaan Lidlistä.
Banaaneja en muuten osta oikeastaan koskaan. Olivatpa mistä tahansa. - ♡ Nainen Ihanainen ♡
Minäkin olen tykästynyt Lidlin viininpunaiseen 100 % arabica-kahviin. Paahto on keskipaahto ja tummempi kuin tavallisen suomalaisen juhlamokan, joka on vaalea paahto. Tummaa paahtoa on tullut Juhla Mokkaan ja taitaapi olla Kulta Katriinassakin.
Täällä oli aloitus kahvista&eri paahdoista ja siihen vastasin huomatakseni, että näpyttelyni aikana ketju poistettiin, pöh ja miksi :(
Se oli tosi hyvä kommentti, heh. Mutta nyt suatte tyytyä linkkiin
http://yle.fi/uutiset/tumma_paahto_on_hellempi_vatsalle/5303486
Joskus olen ostanut reilun kaupan banaaneja ja ne vasta surkean näköisiä ovat, pieniä ja mustanvihreänkellertäviä.
Reilun kaupan kahvista ei ole hyvänmakuisia kokemuksia.
Suomessa moni ihminen on juuri nyt hyvin yksin ja onneton, huomaathan ja juttelethan, jos kohtaat. Netissäkin voi olla kaverina ja lohduttaa ja antaa uskoa jaksaa huomiseen.
Tarkistin yhden kahvipaketin tiedot ja onkin oikea juhlasekoitus, Etelä-Amerikan, Väli-Amerikan ja Aasian kahvipavuista jauhettu.
Ihan hyvää maultaan.
En osta Reilua, ihan tavalliset kelpaavat.- ...
Sekoite kahveja kai melkein kaikki kahvit. suomessa ammattiryhmä, kahvin maistajat. ne maistelee paahtimoissa erilaisia kahvisekoituksia kuluttajille valmistettavaksi. Kahvissa kai sama vähän kuin viineissä, riippuu keleistä ja muista asioista, millasta kahvipapua kasvatetaan ja sitten eri satseja sotkemalla saadaan myyntiin tavaraa.
Monesti käynyt mielessä ostaa papuja jauhaa ite kahvi. en tosin juo paljoakaan kahvia ja joku pöllinyt perintökahvimyllynkin. Siinä kuitenkin olisi kahvia alkuperäisimmässä asussa, mitä suomesta kotona saa tehtyä kahvipuuta kasvattamatta.
=DW= - ...tykkää
... kirjoitti:
Sekoite kahveja kai melkein kaikki kahvit. suomessa ammattiryhmä, kahvin maistajat. ne maistelee paahtimoissa erilaisia kahvisekoituksia kuluttajille valmistettavaksi. Kahvissa kai sama vähän kuin viineissä, riippuu keleistä ja muista asioista, millasta kahvipapua kasvatetaan ja sitten eri satseja sotkemalla saadaan myyntiin tavaraa.
Monesti käynyt mielessä ostaa papuja jauhaa ite kahvi. en tosin juo paljoakaan kahvia ja joku pöllinyt perintökahvimyllynkin. Siinä kuitenkin olisi kahvia alkuperäisimmässä asussa, mitä suomesta kotona saa tehtyä kahvipuuta kasvattamatta.
=DW=Nokipannukahvi on parasta
- ♡ Nainen Ihanainen ♡
... kirjoitti:
=DW=Minullapa on perintökahvimylly: Zassenhaus. Hyväkuntoinen ja isovanhempieni hankkima. Lapsena jo sillä veivasin ranteet kipeinä papuja.
... kirjoitti:
=DW=Juu, sekoituksiahan ne pääosin ovat, mutta aika erilaisia niistä saadaan. Joku halpiskahvi, jota joskus tuli ostettua, oli yksinkertaisesti pahaa. Pavut varmaan kerätty jämistä ja paahtimon lattialle pudonneista.
Parasta kahvia saisi takuulla, kun itse pavut jauhaisi, mutta oma hommansa siinäkin olisi.
Ne pari mukillista, jotka yhteensä aamuisin ja päiväkahvilla kitusiini vetäisen, menevät alas ihan kivuttomasti. Olivatpa sitten Juhla-mokkaa tai Rainbowia, joka muuten on pärjännyt makutesteissä yllättävän hyvin.
Kahvipuutakin yritin kerran kasvattaa, ei oikein onnistunut, yhtään papua en saanut.- ...
...tykkää kirjoitti:
Nokipannukahvi on parasta
Jepjep
Mulla tosiaan tuo, en juo paljoa, saisi sitten olla hyvääkin. Iteasiassa tykkään eniten paksuista xpressokahveista. Muteripannukin jossain.Jäänyt jotenkin unholaan, tahtoi aina kahvi mennä väljäksi, kun tuli niin harvoin keitettyä.
Vaan just sen takia, että juon harvoin, olisi kiinnostusta ostaa papuja jne. Mun käsittääkseni pavut hyvin säilyviä, päinvastoin kuin valmiiksi jauhettu. Mökillä ois parit pannut. Tietenkin jotkut oli sosialisoineet kaikki paremmat pannut ja mitä jäljellä jotain alumiinisia. Sellanen pikkanen rosteripannu ei paljoa maksa.
Vaan taitaa toikin olla noita projekteja, joita ei ikinä tule toteutettua. Kyllähän tuota tavallista kahviakin juo aina joskus, mutta parempaa tekisi mieli. Jossain Katajanokalla ainakin oli hyvä kahvila/kahvikauppa,, kai Pauligin, josta joskus olen ostanut maustettuja sekoituksia. Kardemummakahvi todella hyvää ja tykkäsin myös paljon viskikahvista. Jälkimmäinen hieno keksintö. Ei tarvi ostaa kolmen vartin viskipulloa juodakseen yhden kupin plöröä.
=DW= - Osaan paahtaa
♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:
Minullapa on perintökahvimylly: Zassenhaus. Hyväkuntoinen ja isovanhempieni hankkima. Lapsena jo sillä veivasin ranteet kipeinä papuja.
minullapa on brännärikin kahvimyllyn lisäksi. Sillä kelpaa paahtaa pavut mieleisekseen, jos viitsii ja haluaa.
- Kulta Katriina
Mistäkö kahvini tulee, ostan kotimaista Kulta Katriina, joka on suomalaista. Toinen kahvi, jota juomme on Presidentti sekin kotimaista. Maun mukaan ostamme,emme alkuperämaan. En kiillota sädekehääni,eikä edes kiinnosta. En vaivaa päätäni moisella. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, kaikkien ei tarvitse kantaa huolta maapallosta PISTE
- tuutilullaa
Varmaankin jonkun maan kotimaista, vaan ei suomalaista.
Ei kahvi meidän maassamme kasva. - suosi suomalaista
tuutilullaa kirjoitti:
Ei kahvi meidän maassamme kasva.Eikös se kasvakaan? Mitäs papanoita tuolla metsässä sitten oli? Luulin kahvipavuiksi. En ole vielä jauhanut enkä maistanut.
- Kulta Katriina
tuutilullaa kirjoitti:
Ei kahvi meidän maassamme kasva.Ei kasva, mutta paahdetaan Suomessa.
- suomalaista siis
Suomessa kasvatettua kahvia vai?
- Kotimaista
- posari
Kahvini on Lidlistä ostettua Café de Mundoa, Reilun kaupan kahvia. Ostan yleensä myös Reilun kaupan banaaneja, saa olla jo vähän ruskettuneita, koska käytän niitä smootheihin. Ostan Reilun kaupan tuotteita, tai luomutuotteita tai lähituotteita, jos on saatavilla. Ovat vähän kalliimpia, mutta en törsää muutenkaan.
- nähny
Luomutuotteet on paljolti fuskia. Saadaan vaan hinta korkeammalle.
- Huolehtikoon itsestä
Vai pitäisi olla huolissaan Jörgestä, ja vitut. Kun eläke tulee tilille ja miehelle omansa, niin se riittää. Jokainen huolehtikoon itsestään ja perheestään, se riittää. Valehtelisin jos muuta väittäisin. Oma suu on lähempänä kuin kontin suu.
- sumppia lissää!
Meille ainakin se tulee kahvinkeittimestä.
Olen kuvitellut asian olevan näin. - ♡ Nainen Ihanainen ♡
Voi hitsi, kun täällä saa esiopetusta senioritaloon :))))
Oonks mä kans hiukka hiano, kun mun kuopus on Made in Florida USA?
Siittiöt valitettavasti suomalaisia :¨( - henrjii
sieltä mistä halvimmalla saadaan, ei tietenkään mitään arkimokkaa, tai mitään epämääräisen näköistä
- 16-9
En tiedä mistä kahvi tulee, tosin vein äidille ja isälle kahvia täältä Ruotsista pitivät liian vahvana.
Muistuu juttu sieltä koti-suomesta. Emäntä kysyi otatko kupin lisää,naapurin isäntä vastasi juon vain kupin teetä, mahtoi olla melko laihaa. - eppu2
Kunhan nyt ensin ihmiset lopettaisivat ruuan roskiin kantamisen.
- mimmimummi*
Tosi mielenkiintoista lukea muualla elämäänsä eläneen näköaloja....maailmankuvia...
Kahvia juon itse aika vähän...vaihdellen kahvimerkkejä....nyt aivan uusi tuttavuus "hienokahvi"...Brasiliasta ja täydennetty kolumbian ja kenian kahvilajikkeilla...
Muistan yhden kahvitestin jossa vuoden barista sanoi Lidlin kahvista (perfetto) ettei maistu edes kahvilta....vaankemikaaleilta ...tai jotain...Ostin sitä maistaakseni ...kerran keitin siitä kahvit...olin kyllä samaa mieltä.
Reilunkaupan periaatteet on hyvät...jos noudatetaan myös...Joskus ostanut kukkakimppuja ja kahvia...
" Reilussa kaupassa tuotteesta maksetaan viljelijälle vähintään takuuhinta, joka kattaa ympäristön ja ihmisten kannalta kestävän tuotannon kustannukset. Takuuhinta on viljelijälle turvaverkko maailmanmarkkinahintojen heilahteluja vastaan.
Suurtilojen työntekijät saavat vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa, asialliset työolot ja oikeuden liittyä ammattiyhdistyksiin.
Takuuhinnan ohella maksetaan Reilun kaupan lisää, joka on tarkoitettu koko yhteisön hyväksi yhteisöä kehittäviin hankkeisiin. Lisän käytöstä päätetään demokraattisesti.
Reilu kauppa suojaa lapsia: lapsityövoiman hyväksikäyttö on kielletty.
Ympäristön hyvinvoinnista huolehditaan; viljely on ympäristön kannalta kestävää ja luonnon monimuotoisuutta vaalitaan."- ei reilua ei
Kenian kukkateollisuuden mainetta ovat tahranneet uutiset minimipalkkojen alle maksavista yrityksistä ja lapsityövoiman käytöstä. Eniten huolestuttavat kuitenkin ympäristöongelmat.
Hallitsemattomasti kasvaneen maatalouden lannoite- ja torjunta-ainepäästöt ovat saastuttaneet rikkaana lintujärvenä tunnettua Naivasha-järveä.
ja rahathan menee Hollantiin. - mimmimummi*
ei reilua ei kirjoitti:
Kenian kukkateollisuuden mainetta ovat tahranneet uutiset minimipalkkojen alle maksavista yrityksistä ja lapsityövoiman käytöstä. Eniten huolestuttavat kuitenkin ympäristöongelmat.
Hallitsemattomasti kasvaneen maatalouden lannoite- ja torjunta-ainepäästöt ovat saastuttaneet rikkaana lintujärvenä tunnettua Naivasha-järveä.
ja rahathan menee Hollantiin.No en ole sitten lukenut muuta ....kuin hyvät uutiset reilusta kaupasta....hyvin paljon saanut todella hyvää aikaiseksi...mutta ainahan sitä roiskuu...kun rapataan...
Järvi mistä mainitsit on elpymään päin... vuosi sitten otetun veden talteenotto järjestelmän vuoksi.. Vaikka kuljetus tapahtuu Hollannin kautta suomeen.....ei ne rahat sinne mene... Venäjä ostaa puolet kukista.... - telkun dokumentti
mimmimummi* kirjoitti:
No en ole sitten lukenut muuta ....kuin hyvät uutiset reilusta kaupasta....hyvin paljon saanut todella hyvää aikaiseksi...mutta ainahan sitä roiskuu...kun rapataan...
Järvi mistä mainitsit on elpymään päin... vuosi sitten otetun veden talteenotto järjestelmän vuoksi.. Vaikka kuljetus tapahtuu Hollannin kautta suomeen.....ei ne rahat sinne mene... Venäjä ostaa puolet kukista....Tämän Keniassa olevan kukkaviljelmän omistaa Hollantilainen yritys.
Tässä taanoin telkusta tuli ohjelma ja silloin haistatit paskat reilunkaupan tuotteile. :-) - mimmimummi*
telkun dokumentti kirjoitti:
Tämän Keniassa olevan kukkaviljelmän omistaa Hollantilainen yritys.
Tässä taanoin telkusta tuli ohjelma ja silloin haistatit paskat reilunkaupan tuotteile. :-)Missähän kohtaa minä olen jotain haistatellut.....enkä ole nähnyt dokumenttia
- telkun dokumentt
mimmimummi* kirjoitti:
Missähän kohtaa minä olen jotain haistatellut.....enkä ole nähnyt dokumenttia
Anteeksi, mun moka eli se kuuluisa kirotusvirhe. Piti olla haistatin.
Näin se on, etä yksi kirjain muuttaa koko tekstin vääräksi. :)))) - mimmimummi*
telkun dokumentt kirjoitti:
Anteeksi, mun moka eli se kuuluisa kirotusvirhe. Piti olla haistatin.
Näin se on, etä yksi kirjain muuttaa koko tekstin vääräksi. :))))Eipä se mitään....luulin jo että nyt on se atzalea iskenyt ....ja pahasti....
- Lorena*
Juon aamuisin Espressoa, nimenomaan Lavaza 100% Arabicaa. Siitä sitten voi tehdä milk-kaffee, capuccinoa tms. Silmiäni en saa auki ilman tilkkaa Lavazaa. Myös Kimbo espresso kahvia vaihtelun vuoksi, maku on tosin miltei sama Lavazan kanssa.
Kun on tottunut tosi vahvaan kahvitilkkaan ei oikein suodatin kahvi maistu aamuisin vaikka Presidentin suodattaa Mocca-Masterilla. Harvoin saa hyvää suodatin kahvia ruokapaikoissa aina liian "läpinäkyvää". Tuttavani baarin pitäjä kertoi, kahvi ja olut pitävät baarin pidon tuloksellisena.
Teehetki iltaisin TV:tä katsellessa on mainio juoma. Muistelen samaa cofeiinia tee-lehdet sisältävät kuin kahvi. Ero kahviin on vain teen cofeiinin vaikutus elimistöön vie pidemmän ajan.
Nautinnollisia kahvi-, tai teehetkiä !- raine
KIMBO!! - Mistä saat Kimbo Espressoa Suomessa?? - Aikoinaan oli Helsingissä yhdessä kahvilassa, vaan ei enää :(
Itse tuon Tukholmasta, jossa sielläkin tiedän vai kaksi myymälää.
- L - L
Lidl`estä tulee kuten muutamat muutkin tarvikkeet silloin kun satun olemaan siellä päin asioilla.
Muita vakiotuotteita ovat kanelikorput, tumma suklaa, maitorahka, maidot, kirsikkahillo, vaimon vohvelilajitelma, reissarit yms.
Muita sen hetken tarpeiden ja hintasuhteiden mukaan.
Huomenna käyn siinä naapurustossa hieronnassa ja tällä kertaa ostoslista on poikkeuksellisen pitkä. - Pirre*
En ole raatsinut ostaa koskaan reilunkaupan kahvia, miusta se on liian kallista, reilunkaupan banaaneja olen joskus ostanut.
En muista ihan tarkkaan mutta joskus oli joku kohu uutinen tai muu sopors, siitä kun alkutuottajat saa liian vähän tuotteistaan, ja organisaatio vie liian suuren osan tuloista, - muistankohan oikein.. - Kaupunkilainen
Kyllä minun lähi-Prismassani kerrotaan jo hintakyltissä, mistä banaanit ovat kotoisin. Ostan aina reilun kaupan luomubanaaneja (silloin kun niitä on), koska ne maistuvat parhaimmalta ja koska reilu kauppa on minusta hyvä idea.
Kahvini tulee miehen työpaikalta, joka sattuu olemaan paahtimo. Siellä on erilaisia laatuja, tummempaa, vaaleampaa, luomua, reilua ja vaikka mitä, ja meillä kokeillaan kaikkea. Tulee olemaan kulttuurishokki sitten, kun joutuu ostamaan kahvin kaupasta.
Suomessa ja Ruotsissa juodaan eniten kahvia maailmassa. Kahvi on lievää riippuvuutta aiheuttava huume, joten siitä luopuminen voisi olla vaikeaa. Huomaan itse, että jos jostakin syystä aamukahvi jää juomatta, iltapäivällä seuraa julmettu päänsärky. Enkä edes juo paljon kahvia, mukillisen päivässä arkisin, kaksi viikonloppuisin. - maistuu
Banaanithan on parhaita ruskettuneina, sillä silloin ne on kypsiä!
- ...värillä väliä
Ruskeana ne tulee kyllä ulos vihreät ja keltaisetkin banaanit...
Joskus tykkäsin tummista banaaneista, mutta nykyisin tuntuu, niinkuin ne olisi liian makeita minun suulleni. Johtuen kai siitä, että olen totutellut muutenkin vähemmän makeaan. Ainoo ero ruskeatäpläisen ja keltaisen banaanin välillä on kypsymisprosessin vaihe: keltaisissa tärkkelys ei ole vielä kokonaan muuttunut sokeriksi.
- aamusumppi
Minun Rainbow mokka tulee S-marketista jonne se tulee Helsingin Vuosaaresta;)
Mistä pavut tulee paahtimoon, ei aavistustakaan. Asian sivusta mutta silti kiinnostava linkki. Heräätkö aamulla kahvin vai teen tuoksuun?
http://mentalfloss.com/article/55746/coffee-or-tea- akkapaha.fi
Kahvia sen olla pitää. Miten muuten aamulla heräisi? Kahvista en ole koskaan tarkastanut sen alkuperää. Riittää, että se on tummapaahtoista ja vatsaa ärsyttämätöntä.
Mä olin joskus suunnitellut (Minun Afrikkani) innoittamana ostaa pienen kahvipläntin Andeilta. Hyvällä ystävälläni on siellä kahvitila ja olimme puhuneet etukäteen että jos en mene uudelleen avioon niin hän lahjoittaa minulle nurkan hänen kahvitilastaan jonne voin rakentaa mökin ja viljellä muutaman saran arabicaa. No, se suunnitelma ei toteutunut, mutta oishan se ollut makeeta kun olisi viljellyt itse oman kahvinsa.
- akkapaha.fi
Eikö kahvi palellu Andeilla? Kuinka korkealla sitä voi viljellä? Luulisi siellä vilustuvan viljelijänkin välillä. Kahvin - niinkuin viininkin - viljely kuulostaa romanttiselta, mutta taitaa romantiikka olla yhtä kaukana kuin perunaviljelmilläkin. Löysitkö siis miehen? Se taisi olla romanttisempi vaihtoehto...
- Paloma.fi
akkapaha.fi kirjoitti:
Eikö kahvi palellu Andeilla? Kuinka korkealla sitä voi viljellä? Luulisi siellä vilustuvan viljelijänkin välillä. Kahvin - niinkuin viininkin - viljely kuulostaa romanttiselta, mutta taitaa romantiikka olla yhtä kaukana kuin perunaviljelmilläkin. Löysitkö siis miehen? Se taisi olla romanttisempi vaihtoehto...
Paras mahdollinen kasvuympäristö 1000-1500 m korkeus
- Paloma. fi
Paloma.fi kirjoitti:
Paras mahdollinen kasvuympäristö 1000-1500 m korkeus
Jatkan vain hieman tähän että viiniä olisin myös halunnut viljellä. Parantumaton romantikko. Löysimme molemmat uudet miehet.
- Aune
Paloma. fi kirjoitti:
Jatkan vain hieman tähän että viiniä olisin myös halunnut viljellä. Parantumaton romantikko. Löysimme molemmat uudet miehet.
Onko Paloma uusi miehesi tumma hidalgo vai vaalea viikinki?
- Paloma. fi
Aune kirjoitti:
100 prosentin viikinki mun profiilissa kuva Paloma.se.co
- Paloma. fi
Aune kirjoitti:
- ei kai?
Paloma. fi kirjoitti:
Voikos suomalaisia sanoa viikingeiksi?
- akkapaha.fi
Paloma. fi kirjoitti:
Minä pysyn aina hyvän matkan päässä viiniviljelmiltä ampiaisten ja mehiläisten takia. Joten toiset voi sitäkin viljellä. Siinä on romantiikka kaukana,jos pistoksesta saa pahan kohtauksen. Kyllä se mies on yhä edelleen vaarattomampi ajankulu!
ei kai? kirjoitti:
Voikos suomalaisia sanoa viikingeiksi?
Mulle nää nimitykset ei ole niin nuukaa. Värit on viikinkien värit liinatukalla.
akkapaha.fi kirjoitti:
Minä pysyn aina hyvän matkan päässä viiniviljelmiltä ampiaisten ja mehiläisten takia. Joten toiset voi sitäkin viljellä. Siinä on romantiikka kaukana,jos pistoksesta saa pahan kohtauksen. Kyllä se mies on yhä edelleen vaarattomampi ajankulu!
Kahvitiloilla olen vieraillut mutta viinitiloilla en varsinaisesti, ajanut vain ohi. Eihän se tietenkään ole mitenkään romanttista, mutta on siinä oma viehätyksensä. Kahvitiloilla tuoksuu ihanalle, kun viljelmät kukkivat ja osa pavuista on kerätty ja kuivamassa auringossa. Kotona kasvatettua kahvia porisemassa... tietenkin jos on allergioita niin kaikki trooppinen ja subtrooppinen luonto on vaaralline paikka, kun kaikki lentävät, matelevat, ryömivät ötökät ovat myrkyllisiä jopa pienet suloset sammakotkin...
- Epäilyttää
Minä olen hyvin epäluuloinen kaikkien muualta tuotujen elintarvikkeiden suhteen.
Jopa kotimaistenkin. Ostan luomua yleensä.
Ahneuksissaan viljelijät käyttävät kaikki konstit mitä olemassa on, viennistä kun on kysymys. Mitä niissä teenlehdissäkin on, entä kahvipavuissa, omenassa ym.
Peskää ainakin hyvin hedelmät, tuttavani oli rahtilaivalla töissä.....- Mutterimanta
Isäntä tykkää juoda Kulta Katriinaa ja minä Juhla Mokkaa. Kun tämmöinen perustavaa laatua oleva erimielisyys on , niin asia on ratkaistu siten, että viikonloppuisin molempien ollessa kotona juodaan Katriinaa. Viikolla keittelen kunnon pannukahveja Juhla Mokasta. Alkuperämaata en ole tutkinut, mutta kahvipakka on tummanruskeassa peltipurkissa, jossa kyljessä lukee että cafe Especial COLOMBIA100% Colombia kahvia.
Sitten minilla on harvinaista kahvia. Paketti on sodan ajalta, varttikilon pakka Maijan parasta kahvinvastiketta. Kyljessä lukee että
TALOUS-OSAKEKAUPPA kahvinjalostustehdas Helsinki ja patentti no 18672. Pakka on tuossa liesituulettimen päällä olevalla hyllyllä kera kahvimyllyn sun muiden vanhahkojen talouskalujen kanssa. Kaikkein parasta on syödä vain sitä mitä omassa pellossa on kasvanut.
Mutta kun mä tykkään niin kahvista niin pakko ostaa tuotettua. Sillon mä ostan sitä laatua ja merkkiä minkä kasvuolosuhteet, viljelyn ja laadun tunnen ja tiedän henkilökohtaisesti. Eli 100% Colombiaa, Andien alarinteillä tuliperäisessä maassa kasvatettua, banaanipensaiden varjossa, yks rivi kahvipensaita, toinen rivi varjostamaan, ruokabanaania. Käsinpomittua valkkaamalla vain kypsät pavut. Puhtaissa purovesissä pestyä, auringossa kuivatettua. Paahtaminen voi taas tapahtua missä tahansa, pääasia että on itselle mieluinen paahto, minä pidän hieman tummahkosta, mutta vaaleammasta kuin tavallinen kolumbialainen paahto. Papujen laatu on tärkein.
Juan Valdez on tavaramerkkini ;)
- Lorena*
En tiedä mistä suosikki kahvini pavut tulevat mutta sekoituksen on tehnyt Torinolainen kahvipaahtimo, Lavazza Qualita Rosso. Parhain Espresso kahvi 30% Robusta 70% Arabica sekoitus. On hyvin pehmeä makuinen valmis Espresso kahvi.
Jos on hiukan väsähtänyt olo niin Café Corretto paikkaa oloa kummasti. Tämän voi valmistaa mistä Espresso kahvista tahansa.
Kahvi on yksi "paheistani" jos kahvia voi siksi sanoa. Harvoin keitän Mocca-Masterilla kahvia, kun on muutama vieras kylässä saa yhdellä kertaa enempi kahvia, Presidentti Pauligin paahtimosta keskipaahtoinen on aina kaapissa.
Kahvit ovat yksi niistä makuasioista joista ei voi kiistellä.Makuasia ja ennenkaikkea tottumus. Kahvimakusi on eteläeurooppalainen ja kai se robusta tukevoittaa espressosekoitustasi. Lavazzaa myydään kyllä täälläkin, mutta en ole koskaan kokeillut.
Oma kahvini on ihan tavallista ainoastaan että pidän kiinni papujen alkuperästä ja paahdon voimakkuudesta (kevyt tumma tai jopa keskipaahto).
Suomessa ja USA:ssa keitetään laihaa kahvia, noin karkeasti yleistäen.
- Ostan sitä
mikä on HALPAA.
Nuokin tamperelaiset panaanit voivat olla joskus jopa S-kaupassa halpoja, siis juuri silloin kun on se viimeistä päivää ennen hinta, ja silloin on mun vuoro vasta.
Muuten en edes välitä koko pananeista, aikoinani söin kyllä niitä Nurmoon panaania aivan liikaakin.
Joo, lähi ruokaa = (omasta pihasta) meinaan myös syödä pian. erilaisia taimen alkuja on jo toista sataa, joten eiköhän niistä jotain syötävää tule ennen syssyä.- bannaani
Banaani on sivuvaikutukseton unilääke, jos joku on tarpeessa. Se magnesium rentouttaa lihaksia, ja kalium auttaa, jos on sen puutteessa.
bannaani kirjoitti:
Banaani on sivuvaikutukseton unilääke, jos joku on tarpeessa. Se magnesium rentouttaa lihaksia, ja kalium auttaa, jos on sen puutteessa.
Omena auttaa myös nukahtamiseen.
Monissa tropiikin hedelmissä on tuplaten vitamiineja verrattuna kotimaisiin omeniin tai päärynöihin.
Avokado on varsinainen vitamiini-ja mineraalipommi. Pelkkää terveyttä pakattuna vihreän kuoren alle.
Ketjusta on poistettu 66 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2074416- 1862451
- 641452
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961171- 1231089
- 711036
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?951006Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a131967- 105943
Kuvaile kaivattuasi
kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁54865