Neitokakadu munii kokoajan

asdfghjklöä

Elikkäs otin noin puolivuotta sitten kaksi kolmevuotiasta neitokakadua, toinen koiras ja toinen naaras. Sillon puolivuotta sitten kun nuo linnut tuli meille niin ne eivät olleet käsikesyjä ja ovat kesyyntyneet nyt miellä niin paljon että lentävät syliin ja niitä voi rapsutella ja näi. Mutta tähän on tullut nyt sellainen ongelma,että noi neitsikat parittelee melkein jokapäivä ja sitten naaras tietenkin munii..... Häkissä ei ole mitään pesimis pönttöä vaan se munii häkin pohjalle ja sitten koiras hautoo niitä munia yötä päivää eikä anna naaraan koskeakkaan niihin. En halua noille poikasia ja tuo muniminen ja hautominen rasittaa niitä liikaa koska kalkinpuute,stressi,laihtuminen yms... Olen myös vähentänyt lintujen kylvettämistä. MITEN SAAN MUNIMISEN LOPPUMAAN ?

1

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lintutäti

      Hei! Laitan tähän erääseen samantyyppiseen ongelmaan kirjoittamani vastauksen pienin lisäyksin:

      http://www.neitokakadut.com/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=116&cntnt01returnid=58

      Käy tuolta sivulta lukemassa ohjeita neitokakadunaaraan krooniseen munintaan! :)
      Pesittäminen tosiaan on oma työnsä ja naaraalle raskasta, nyt kun naaras on kerran muninut jo useammankin munan(?), eli saattaa olla valmiiksi väsynyt ja stressaantunut.
      Luonnossa neidot pesivät sadekautena. Lemmikeillä "sadekausi" jäljittelee elämää, jossa ruokaa on yllin kyllin, sää lämpöinen ja kostea. (eli suurin osa lemmikkineidoista elää siis jatkuvaa sadekautta) Lisäksi nyt kun kevät lähestyy, valon määrän lisääntyminen saa hormoonit hyrräämään toden teolla! Eli kyse ei välttämättä ole kroonisesta muninnasta, vaan ihan tavallisesta keväthuumasta.
      Voisit kuitenkin esim. yrittää "huijata" linnut pois "sadekausifiiliksestä" vähentämällä selkeästi tuoreruoan ja lintujen suihkuttelun määrää. Muninta voi olla hyvin hankala lopettaa, mutta ensiaskel siihen on: älä laita pönttöä, ja estä linnun pääsy erilaisiin pesämäisiin pimeisiin koloihin. Ota kaikki silputtava materiaali myös pois (esim. jos on sanomalehteä häkin pohjalla. Korvaa se jollakin muulla, mikäli mahdollista). Silppuaminen yllyttää pesän tekoon. Tarjoa mahdollisimman paljon muita virikkeitä: esim. ruokakätköt ovat todella hyvää virikettä. Kun linnut joutuvat todella tekemään työtä ruokansa eteen eikä sitä ole vain kupissa suoraan nokan alla niin paljon kuin kupu vetää, voi pesimäintokin (ehkä) laantua.

      Mikäli linnut ovat paritelleet, munat voivat olla hedelmöittyneitä eli niistä voi kuoriutua poikanen karuissakin oloissa (häkin pohjalla). Jos et halua poikasia, sinun kannattaa abortoida munat esim. keittämällä ne kuumassa vedessä,
      viilentää ne, ja asettaa takaisin linnuille häkkiin. Niitä ei kannata vain ottaa pois, koska silloin naaras luultavasti munii vain uudet munat vanhojen tilalle. Kun abortoit munat ja laitat ne takaisin, sekä vähennät kaikkia pesimään innostavia tekijöitä -> linnut homaavat lopulta, että pesimäolosuhteet huononivat, poikasia ei tunnu kuoriutuvan, ja lopulta kyllästyvät hautomiseen ja toivon mukaan myös munimiseen.

      Sinun olisi kannattanut myös miettiä, haluatko pesittää vaiko et. Esim. kaksi koiraslintua ottamalla olisit säästynyt näiltä pulmilta ;) Toki keväthuumaa olisi vinut olla niilläkin, mutta stressaavaa ja voimia vievää munintaa ei olisi ollut.

      Mutta lue tosiaan tuo antamani linkin artikkeli, "ylimuniminen neitokakadulla". Se selittää asioita tarkemmin. Lisäkysymyksieä voi esittää sivuston ylläpitäjälle, joka varmasti osaa auttaa sinua ja lintujasi yksilöllisesti ainakin alkuun :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe