Pablon Nerudan runo "Kuolee hitaasti" on aina ajankohtainen, mutta pitäisi olla tuttu useammale ikäihmiselle koska se kiteyttää niin paljon elämänviisautta vähiin sanoihin.
Aloitetaan ...
"Kuolee hitaasti hän,
joka ei matkusta eikä lue.
Ei kuuntele musiikkia,
ei rakasta itseään. ..
"Kuolee hitaasti"
88
2001
Vastaukset
- konnarinna
HIDAS KUOLEMA
Kuolee hitaasti hän,
joka ei matkusta eikä lue, ei kuuntele musiikkia,
ei rakasta itseään.
Kuolee hitaasti hän,
joka tuhoaa oikean rakkautensa,
joka ei anna itseään autettavan.
Kuolee hitaasti hän,
joka muuttuu tavan orjaksi, käyden joka päivä samoja polkuja,
joka ei muuta rutiinia ja joka ei riskeeraa vaihtamalla vaatteittensa väriä
tai puhumalla muukalaisen kanssa.
Kuolee hitaasti hän,
joka kieltää intohimonsa ja niiden tunteiden kuohun,
jotka kirkastavat katseen ja eheyttävät särkyneet sydämet.
Kuolee hitaasti hän,
joka ei vaihda elämänsä tyyliä, kun on tyytymätön työhönsä ja rakkauteensa,
joka ei riskeeraa varmaa epävarman sijaan,
jotta voisi kulkea unelmiensa perässä,
joka ei anna itselleen mahdollisuutta ainakin yhden kerran elämässään paeta viisailta neuvoilta.
Elä tänään,
riskeeraa tänään,
tee tänään,
älä anna itsesi kuolla hitaasti,
älä unohda olla onnellinen.
- Pablo Neruda -
Niin, elämä on pitempi kuin nauru. Eikä kukaan runoilija ole vielä löytänyt elämän ankkuria.Kaikkea tuota olen kokenut mitä runossa kirjoitettiin.
Hyvin harvoin viitsin enää lähteä matkoille, kotona on kaikki mitä tarvitsen mukavissa olosuhteissa, ja mökkiä parempaa paikkaa en ole mistään ulkomailta löytänyt.
Intohimon kuohut ovat laimenneet nivelrikon myötä, eivät kokonaan sammuneet :)
Tykkään elämästäni ja olen onnellinen, miksi lähteä ajamaan perästä saavuttamatonta.
Eikö silloin rakasta itseään jos on onnellinen?
Mitä minä ajattelin oli hieman eri asia.
Ei elämän pituutta eikä sen ankkuria. Mitä tuo "elämän ankkuri" tarkoittaa?
Vaan sitä että chileläinen runoilija ja suomalainen eläkeläinen pohtivat aivan samoja asioita. Mutta monissa kohtaa käänteisesti. Johtuuko se siitä että Chilessä on vuodenajatkin päinvastoin?- .-..-
Illan annista ihmettelelen, että ihmisiä kehtaat arvostella.
- (olli)
Vai kuolla, sais edes nukuttua
- k/k
Palomalle
Mul olis varmaan paljonkin opittavaa sun kokemuksista mutta, mutta.
Taas se etiäinen häiritsee .En ole liikkeellä opetusmielellä. Tuli vastaan tuo Nerudan runo ja mietin miten samanlaisia asioita me pohdimme. Neruda oli jo ikämies ja häntä motivoi samat asiat kuin meitäkin, vaikkakin toisella puolella maailmaa. Jos aloituksessani on joku ajatus takana niin se on ainoastaan miten samanlaisia ihmiset pohjimmiltaan ovat, maantieteellisestä sijainnista, kielestä ja kulttuurista huolimatta.
Toisaalta ajatusmaailman erotkin kiinnostavat. Suomalainen eläkel'inen on oman kulttuurinsa, ilmastonsa ja historiansa kasvatti: lunta, metsää, synkkää syksyä, nopea kesä joka lävistää valollaan, köyhyyttä, niukkuutta, säästäväisyyttä, luterilaisuutta, työmoraalia, rehellisyyttä versus Nerudan meri ja simpukankuoret, valo, viini ja elämänilo, katolisuus ja helppo hymy.
Kohtaloni näyttää olevan tulla väärinymmärretyksi. Parasta mennä takasin ainekirjoitustunnille ;)
Ps. Edelleenkin, huomioin vain eroja, en laita mihinkään paremmusjärjestykseen.Paloma.se.co kirjoitti:
En ole liikkeellä opetusmielellä. Tuli vastaan tuo Nerudan runo ja mietin miten samanlaisia asioita me pohdimme. Neruda oli jo ikämies ja häntä motivoi samat asiat kuin meitäkin, vaikkakin toisella puolella maailmaa. Jos aloituksessani on joku ajatus takana niin se on ainoastaan miten samanlaisia ihmiset pohjimmiltaan ovat, maantieteellisestä sijainnista, kielestä ja kulttuurista huolimatta.
Toisaalta ajatusmaailman erotkin kiinnostavat. Suomalainen eläkel'inen on oman kulttuurinsa, ilmastonsa ja historiansa kasvatti: lunta, metsää, synkkää syksyä, nopea kesä joka lävistää valollaan, köyhyyttä, niukkuutta, säästäväisyyttä, luterilaisuutta, työmoraalia, rehellisyyttä versus Nerudan meri ja simpukankuoret, valo, viini ja elämänilo, katolisuus ja helppo hymy.
Kohtaloni näyttää olevan tulla väärinymmärretyksi. Parasta mennä takasin ainekirjoitustunnille ;)
Ps. Edelleenkin, huomioin vain eroja, en laita mihinkään paremmusjärjestykseen.Palomalle
Kaunis kiitos kärsivällisestä vastauksesta.
Olet hyvä opettaja.
- niinkö?
Runon kautta opetusta metsämörökölleille?
- kuparilantti
"tämänkin hämärän olemme kadottaneet..kukaan ei nähnyt meitä käsikkäin tänä iltana..sinisen yön vyöryessä yli maan...muisteli sinua, ja tiedät kyllä murheen joka ahdisti..missä olit silloin, keiden kanssa, mitä sanoja lausuit...juhlat kaukana, kaukana vuorilla...aina, aina illoin sinä kaikkoat, sinne missä hämärä vyöryy, ja nielee patsaat..."
-ihan ex-tempore muistan tämän kauniin Nerudan runoon tehdyn laulun, koska omistan tämän vinyylisinglen, esitt. Petri ja Pettersson Brass....:) Hieno tuo Nerudan runo, kyllä chileläinen runoilija tietää kuinka ihmisen pitäisi elämänsä elää.
Mutta kun jokainen elää ja saa elää omalla tavallaan, ei edes suomalaisen ikäihmisen ole pakko tapojaan muuttaa.
Ehkä joku haluaakin kuolla hitaasti ja rauhassa, lukematta ja matkustamatta, omaan oloonsa tyytyen.
Olkoon se hänen valintansa ja oikeutensa.
Olen aina kaihtanut toisten elämään ja tapoihin puuttumista, ohjeistamista ja arvostelemista.
Joskus lipsuu minullakin, se on myönnettävä.- ♡ Nainen Ihanainen ♡
Että, mitä?
Ja häh?
Mitäs täällä yleistellään!
Suomalaiset sitä, suomalaiset tätä.
Suomalainen eläkeläinen?
Minkä ikäinen on ikäihminen?
Runo on ihana!
Velvollisuudet on hoidettava vastuullisesti, siinä vaiheessa ei saa riskeerata eikä kulkea haaveitten - noiden valheellisten kangastusten - perässä.
Mutta tässä elämänvaiheessa, kun lapset ja muut perheVelvollisuudet on hoidettu, ei tarvitse kunnon ihmisenkään "kuolla hitaasti".
En
muutu tavan orjaksi, en käy joka päivä samoja polkuja,
muutan rutiinia ja riskeeraan vaihtamalla vaatteitteni väriä.
Muukalaisten kanssa olen aina puhunut :)
En
kiellä intohimoni ja enkä tunteiden kuohua,
ne kirkastavat katseen ja eheyttävät särkyneet sydämet
Tänään elän ja rakastan ♡♡ erästä suomalaista miestä :*- alemmuudentunnetta?
Ehkä yleistäjä kuvittelee kaikkien olevan niinkuin hän itse? Kuvittelee olevansa sitä mitä on siksi, että on suomalainen ja eläkeläinen... Ei pysty muuttumaan, vaikka haluaisi olla jotain muuta... Hyvä syyttää geenejään.
alemmuudentunnetta? kirjoitti:
Ehkä yleistäjä kuvittelee kaikkien olevan niinkuin hän itse? Kuvittelee olevansa sitä mitä on siksi, että on suomalainen ja eläkeläinen... Ei pysty muuttumaan, vaikka haluaisi olla jotain muuta... Hyvä syyttää geenejään.
Kuvittele isessein.
- enpä kerro
korpikirjailija kirjoitti:
Kuvittele isessein.
Miksi niin helposti syökset ilkeitä sanoja muiden päälle?
Onko sinulla aina paha olo?
Miksi, ihmettelen, nyt jopa uskallan kysyä. Tiedän kyllä mitä saan vastaukseksi. - Soonnäin
enpä kerro kirjoitti:
Miksi niin helposti syökset ilkeitä sanoja muiden päälle?
Onko sinulla aina paha olo?
Miksi, ihmettelen, nyt jopa uskallan kysyä. Tiedän kyllä mitä saan vastaukseksi.Minusta "alemmuudentunnetta" nikki kirjoitti paljon ilkeämmin kuin korpikirjailija? Korppis taisi tuossa puolustaa Palomaa, mikä mun mielestä taas oli kilttiä? Vai eikö mun lukulasit ole oikein päin?
- pulun holhoojako?
Soonnäin kirjoitti:
Minusta "alemmuudentunnetta" nikki kirjoitti paljon ilkeämmin kuin korpikirjailija? Korppis taisi tuossa puolustaa Palomaa, mikä mun mielestä taas oli kilttiä? Vai eikö mun lukulasit ole oikein päin?
Onko Paloma hänen mielestään joku heikko raukka, jota täytyy nousta puolustamaan? Mitä minä olen huomannut, niin kyllä Paloma omasta puolustuksestaan pitää huolen itse.
- Soonnäin
pulun holhoojako? kirjoitti:
Onko Paloma hänen mielestään joku heikko raukka, jota täytyy nousta puolustamaan? Mitä minä olen huomannut, niin kyllä Paloma omasta puolustuksestaan pitää huolen itse.
Minusta on kaunista että puolustamme toinen toisiamme, ei se tarkoita sitä että toinen on heikko, vaan että toinen ei ole yksin :)
- ---
Soonnäin kirjoitti:
Minusta on kaunista että puolustamme toinen toisiamme, ei se tarkoita sitä että toinen on heikko, vaan että toinen ei ole yksin :)
Mitä kaunista on kohottaa täällä kenenkään itseään muiden ylle?
Yksin tai kaksin? --- kirjoitti:
Mitä kaunista on kohottaa täällä kenenkään itseään muiden ylle?
Yksin tai kaksin?Mitä kaunista on solvata, vähätellä, mollata, arvostella jatkuvasti (yksin tai kaksinko?) ihmisiä jotka ajattelevat eri tavalla itsestään ja muista? Joiden elämäntavat eroavat omista ja arvot ovat hieman eri järjestyksessä? Kuka siinä voittaa? Sinäkö?
Ei ainakaan palstayhteisömme.- ---
Paloma.se.co kirjoitti:
Mitä kaunista on solvata, vähätellä, mollata, arvostella jatkuvasti (yksin tai kaksinko?) ihmisiä jotka ajattelevat eri tavalla itsestään ja muista? Joiden elämäntavat eroavat omista ja arvot ovat hieman eri järjestyksessä? Kuka siinä voittaa? Sinäkö?
Ei ainakaan palstayhteisömme.MINÄ kirjoitan aina asiallisesti, en ikinä solvaa, vähättele, alenna ketään. Huom.!
Mutta kai kerran vuodessa minullekin suodaan rivi, ehkä kaksi sanoaksi, mitä näen?
Miksi niin höllästi lyöt leiman ihmiseen?
Mitä se sinua ylentää?
Onko kaikki sinusta poikkeava ajatuskanta sinua vastaan? Miksi?
Mikä on sinun palstayhteisösi? Ketkä sinne mahtuvat? Kenelle sen oven avaat? - ..................K
Paloma.se.co kirjoitti:
Mitä kaunista on solvata, vähätellä, mollata, arvostella jatkuvasti (yksin tai kaksinko?) ihmisiä jotka ajattelevat eri tavalla itsestään ja muista? Joiden elämäntavat eroavat omista ja arvot ovat hieman eri järjestyksessä? Kuka siinä voittaa? Sinäkö?
Ei ainakaan palstayhteisömme.Miksi ol,et ilkeä Paloma?
- Pirre*
..................K kirjoitti:
Miksi ol,et ilkeä Paloma?
Paloma ei ole ilkea, hän on sivistynyt koska jaksaa vastata ilkeilemättä häneen kohdistuviin ilkeyksiin.Että pitää olla ihmisten raakile vielä vanhanakin...ellet ole päntiönään sanaharkkaa etsivä ja aiheuttava yksilö, oletko?
- apuvvvva
..................K kirjoitti:
Miksi ol,et ilkeä Paloma?
voihan pyhä sylvesteri...........................................................
- Soonnäin
Tuo oli Pablo Nerudan tapa elää. Ja näköjään sinun :)
Runo on runo, vapaasti tulkittavissa, ja itse ajattelen tuon lukemisen ja matkustamisen lähinnä kielikuvina. Matkustaa ja lukea voi monella tavalla, lukemalla voi matkustaa, sekä mielessään. Ja luontoa voi lukea, siinä voi matkustaa. Ihan samaa koskee musiikkia. Hiljaisuus voi olla sitä, tai lintujen laulu. Ja musiikissakin voi matkustaa, sitä voi lukea.
Eli, tulkitsen Nerudan runoa niin, että ihminen joka ei pidä aistejaan avoimina, joka ei ota vastaan mitä maailma antaa, kaiken sen kauneuden ja ainutkertaisuuden, sellainen ihminen kuolee hitaasti. Sellainen ihminen sulkeutuu kuoreensa, ja kuori kovettuu pikkuhiljaa.- ♡ Nainen Ihanainen ♡
@Soonnäin:
Mukavia ajatuksia sinulla :)
Luonto: kevättulva joella, pakkasaamun huurteiset puut auringonnousun aikaan ja luonnon äänet: hiljaisuus, tuulen humina, lintujen keväinen soidinkuoro, tai yöllinen mustarastaan huilu.
Universaaleja tunnelmia. Ei tarvitse matkustaa minnekään tunteakseen saman kuin kaiken maailman ihmiset.
Saapuvan sateen tuoksu: Olimme pienellä Kreikan saarella ja sanoin illalla lapsilleni, että sade on tulossa huomiseksi. Lapseni katsoivat epäilevästi ja sanoivat, että miten voit tietää. Sanoin, että tuntuu ja tuoksuu sellaiselta. Lapseni epäilivät, ettei saapuvan sadeilman tuntu ole sama siellä kuin Suomessa. Mutta on. Huomenna satoi :) - Soonnäin
♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:
@Soonnäin:
Mukavia ajatuksia sinulla :)
Luonto: kevättulva joella, pakkasaamun huurteiset puut auringonnousun aikaan ja luonnon äänet: hiljaisuus, tuulen humina, lintujen keväinen soidinkuoro, tai yöllinen mustarastaan huilu.
Universaaleja tunnelmia. Ei tarvitse matkustaa minnekään tunteakseen saman kuin kaiken maailman ihmiset.
Saapuvan sateen tuoksu: Olimme pienellä Kreikan saarella ja sanoin illalla lapsilleni, että sade on tulossa huomiseksi. Lapseni katsoivat epäilevästi ja sanoivat, että miten voit tietää. Sanoin, että tuntuu ja tuoksuu sellaiselta. Lapseni epäilivät, ettei saapuvan sadeilman tuntu ole sama siellä kuin Suomessa. Mutta on. Huomenna satoi :)Tajusit täysin mitä hain, ja osasit kirjoittaa niin paljon kauniimmin kuin mun sekasotkuni :)) Rahan puutteen takia en enää matkustele, mutta matkoja teen silti. Lähikauppaan, luontoon, sieluuni. Täytyy sanoa että kovin on tunnepitoista trippiä ollut viime aikoina. Voisi sanoa että "elämää pukkaa" ;)
Löysin sun viestistä yhteyden Paloman sanomaan, universaaleja tunnelmia. Miten ihminen voi olla samanlainen, kokea elämää samalla tavalla ihan riippumatta siitä, minkänäköisen tähtitaivaan alla seikkailee. - .-,öä
Soonnäin kirjoitti:
Tajusit täysin mitä hain, ja osasit kirjoittaa niin paljon kauniimmin kuin mun sekasotkuni :)) Rahan puutteen takia en enää matkustele, mutta matkoja teen silti. Lähikauppaan, luontoon, sieluuni. Täytyy sanoa että kovin on tunnepitoista trippiä ollut viime aikoina. Voisi sanoa että "elämää pukkaa" ;)
Löysin sun viestistä yhteyden Paloman sanomaan, universaaleja tunnelmia. Miten ihminen voi olla samanlainen, kokea elämää samalla tavalla ihan riippumatta siitä, minkänäköisen tähtitaivaan alla seikkailee.Eikö oma yhteys itseyteesi riitä?
Onko jotain enemmän kuvitella olevansa jonkun kanssa samaa mieltä? - ♡ Nainen Ihanainen ♡
.-,öä kirjoitti:
Eikö oma yhteys itseyteesi riitä?
Onko jotain enemmän kuvitella olevansa jonkun kanssa samaa mieltä?@.-,öä:
Mikä on ongelmana sinun mielestäsi, jos toisen kirjoittamasta löytää sellaista, jonka itsekin on kokenut muttei ole tiedostanut täysin.
Usein tällaista tapahtuu lukiessa ja jutellessammekin.
Ja toisekseen: onhan se hienoa, että joskus ollaan tällä palstalla samaa mieltä eikä aina tukkanuottasilla.
Ps. mielestäni sinä @Soonnäin: kirjoitit paremmin kuin minä ja sinähän oivalsitkin tuon. - Soonnäin
.-,öä kirjoitti:
Eikö oma yhteys itseyteesi riitä?
Onko jotain enemmän kuvitella olevansa jonkun kanssa samaa mieltä?öä, totta kai yksi yhteys on vähemmän kuin kaksi yhteyttä :)))
- posari
Nyt minusta näyttää, että nämä aloitukset vesittyvät aina junnaamaan samaan, eli palstalaiset moittivat toinen toistaan ja toisen elämäntapaa. Esim. tuo "mistä kahvisi on lähtöisin" ja "parannetaan moalimoo" ja nyt tämä. Itse perusajatus häviää.
Näin vastaan tähän aloitukseen:
- Jokainen on oman itsensä herra. -- en mää mut muut
Palstalaiset moittivat toinen toistaan ja sinä kaikkia palstalaisia ryhmänä... ja minä moitin sinua siitä.
- posari
en mää mut muut kirjoitti:
Palstalaiset moittivat toinen toistaan ja sinä kaikkia palstalaisia ryhmänä... ja minä moitin sinua siitä.
Moitin kyllä palstalaisia siitä, kun melkein joka ketjussa on samat jutut, oli aloitus mikä tahansa. Ja saa minua moittia siitä, että mä moitin :))
- keitä tarkoitat?
posari kirjoitti:
Moitin kyllä palstalaisia siitä, kun melkein joka ketjussa on samat jutut, oli aloitus mikä tahansa. Ja saa minua moittia siitä, että mä moitin :))
Etkö sinä lukeudu itsekin palstalaisiin?
- posari
keitä tarkoitat? kirjoitti:
Etkö sinä lukeudu itsekin palstalaisiin?
Lukeudun palstalaisiin toistaiseksi, mutta jos joka ketju päätyy toisten moittimiseen, niin en näe mitään mieltä enää vierailla täällä.
- bessie*
Melko tylsä ja yksinkertainen runo, vähän naurettavine rautalangasta vääntämisineen.
Mutta jos noita iänikuisia rakasta itseäsi ja elä tässä ja nyt (useimmille itsestäänselvyyksiä?), mahdollisimman 'rohkeasti' ja itsekkäästi, ohjeita runomuodossa halutaan muille tarjoilla, niin ikäihmisnäkökulman kyllä jättäisin pois.
Ajattelen, että kyllä ne 'suuret' ratkaisut on tehtävä, ja riskit otettava, ajoissa. Kuten nyt vaikkapa epätyydyttävästä tai peräti huonosta liitosta lähteminen.Ikäihmisnäkökulma tulee mukaan kuin sokaiseva salama värssyssä missä sanotaan että että kuolee hitaasti se joka jämähtää vanhoihin rutiineihinsa, ostaa aina samanvärisiä vaatteita, tekee joka päivä samaan aikaan samoja asioita.
Minä kyllä yhdistän tän tapasen käyttäytymisen vanhempiin ihmisiin. Joka puolella maailmaa.- bessie*
Paloma.se.co kirjoitti:
Ikäihmisnäkökulma tulee mukaan kuin sokaiseva salama värssyssä missä sanotaan että että kuolee hitaasti se joka jämähtää vanhoihin rutiineihinsa, ostaa aina samanvärisiä vaatteita, tekee joka päivä samaan aikaan samoja asioita.
Minä kyllä yhdistän tän tapasen käyttäytymisen vanhempiin ihmisiin. Joka puolella maailmaa.No tuota...
Taisi tosiaan salama sokaista ja tuliko mahdollisesti oikosulkukin samalla.
Vai että oikein yhdistät tän tapasen käyttäytymisen ? vanhempiin ihmisiin. - konnarinna
bessie* kirjoitti:
No tuota...
Taisi tosiaan salama sokaista ja tuliko mahdollisesti oikosulkukin samalla.
Vai että oikein yhdistät tän tapasen käyttäytymisen ? vanhempiin ihmisiin.Hyvä, että edes jollakin on ajatuksen vapaus. Ja uskallus sitä käyttää ja näyttää.
Vanhako pitää olla, jotta saa käyttää järkeään?
Onko tapana vanhuus?
- iloitkaamme hetkessä
palomalle alotukseen,
kaikki me kuolemme hitaasti jokatapauksessa, jotkut meistä tekee kuolemaa jopa yli satavuotiaaksi,
sillä ihminen alkaa lähestyä kuolemaa heti syntymänsä jälkeen,
jotkut ei jakas elää kuin muutamia vuosia,
tietenki matkustelu avartaa psyykkistä maailmaamme tehokkasti,
samoin lukeminen,Mä luulen että Pablon ideana oli että kantsis elää täysillä sen sijaan että jähmettyis muumioksi jo elinaikanaan.
Eiksitä sanota että eniten mitä ihminen katuu kuolinvuoteellaan on tekemättä jättämisiään?
Matkustaminen, lukeminen, luontoretket, musiikin kuunteleminen, toisten ja itsensä rakastaminen ovat tietenkin päivänselvyyksiä kaikille, vai ovatko?- bessie*
Paloma.se.co kirjoitti:
Mä luulen että Pablon ideana oli että kantsis elää täysillä sen sijaan että jähmettyis muumioksi jo elinaikanaan.
Eiksitä sanota että eniten mitä ihminen katuu kuolinvuoteellaan on tekemättä jättämisiään?
Matkustaminen, lukeminen, luontoretket, musiikin kuunteleminen, toisten ja itsensä rakastaminen ovat tietenkin päivänselvyyksiä kaikille, vai ovatko?"Täysillä" eletään kai omien halujen ja myös mahdollisuuksien mukaan.
Sanotaanhan sitä noinkin, mutta kuinka moni varsinaisesti katuu yhtään mitään kuolinvuoteellaan, ja se tekemättä jättämisten katuminenkin voi yhtä hyvin olla se-ja-se-olisi-pitänyt-jättää-tekemättä katumista.
Vaikea uskoa, että matkustaminen, lukeminen, luontoretket ja musiikin kuunteleminen olisivat "tietenkin päivänselvyyksiä kaikille", läheskään.
Toisten ja itsensä rakastaminen varmaan useimmille. - ♡ Nainen Ihanainen ♡
Paloma.se.co kirjoitti:
Mä luulen että Pablon ideana oli että kantsis elää täysillä sen sijaan että jähmettyis muumioksi jo elinaikanaan.
Matkustaminen, lukeminen, luontoretket, musiikin kuunteleminen, toisten ja itsensä rakastaminen ovat tietenkin päivänselvyyksiä kaikille, vai ovatko?@Paloma.se.co:
Pablo Neruda ja muut latinalaisamerikkalaiset miehet voivat olla huolettomia ja elää "kuolemaatta hiljaa".
On jättekiva miesten olla hurmaavan huolettomia.
Entäs nainen Latinalaisessa Amerikassa?
Perheväkivalta on Latinalaisessa Amerikassa naisten arkipäivää
http://yle.fi/uutiset/perhevakivalta_on_latinalaisessa_amerikassa_naisten_arkipaivaa/6456528
täällä myös tietoa
https://www.kepa.fi/uutiset/latinalainen-amerikka
Entäs eläkkeet verrattuna Suomen eläkejärjestelmään? ♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:
@Paloma.se.co:
Pablo Neruda ja muut latinalaisamerikkalaiset miehet voivat olla huolettomia ja elää "kuolemaatta hiljaa".
On jättekiva miesten olla hurmaavan huolettomia.
Entäs nainen Latinalaisessa Amerikassa?
Perheväkivalta on Latinalaisessa Amerikassa naisten arkipäivää
http://yle.fi/uutiset/perhevakivalta_on_latinalaisessa_amerikassa_naisten_arkipaivaa/6456528
täällä myös tietoa
https://www.kepa.fi/uutiset/latinalainen-amerikka
Entäs eläkkeet verrattuna Suomen eläkejärjestelmään?Nerudan elämä oli kaikkea muuta kuin huoletonta. Huolten ja vaikeuksien puute ei ollut varmaankaan pääsyy hänen valoisaan elämänasenteensa. Maanpaossa, vainottuna, lopulta kotona meren rannalla, mutta sitten sairaana (eturauhassyöpä), hän kuoli vain kaksi viikkoa sen jälkeen kun hänen kotinsa hajoitettiin, kirjat revittiin hyllyistä ja Pinochetin sotilaat ulostivat Nobel-runolijan tuotannon päälle ja hajoittibat säpäleiksi vanhan miehen simpukkakokoelman.
Mistä sinä luulet että latinalaisamerikkalaisilla miehillä on sen helpompaa kuin suomalaisillakaan?
Epäkohtia on paljon ja niistä voisi aloittaa uuden ketjun jos joitakin kiinnostaa. Perheväkivalta on yksi niitä. En minä ihannoi E-Amerikan eliämänehtoja, tiedän niistä liikaa, mutta maakohtaisesti. Arvostan toki heidän valoisaa asennettaan elämään, tyytyväisyyttä vähään ja muita samantyyppisiä ominaisuuksia joita me valivalipohjoismaalaiset emme omista. Ei ihme että monissa kansainvälisisää tutkimuksissa latinalaisamerikkalaiset ihmiset mieltävät itsensä "onnellisiksi" tarkoittipa se sitten mitä hyvänsä.- demeter1
Paloma.se.co kirjoitti:
Matkustaminen, lukeminen, luontoretket, musiikin kuunteleminen, toisten ja itsensä rakastaminen ovat tietenkin päivänselvyyksiä kaikille, vai ovatko?Täysillä elämisen kannustukseksi minäkin tuon runon katson. Ja samalla tavalla ajattelen kuin toinen kirjoittaja: noita ajatuksia meille on markkinoitu jo kauan - vaikka ei ehkä noin runollisesti ja kauniisti.
Minua kyllä kiehtoo myös melkein vastakkainen ajatus, zenbuddhalaisuudesta:
"Eläessäsi ole kuollut, täysin kuollut. Tee mitä tahdot ja kaikki on hyvin."
Ymmärrän tuon niin, että kun ihminen lakkaa haluamasta, luopuu ahneudestaan hänellä on kaikki ja elämä antaa lisää.
Se, että ihminen on ahne elämälle lueltaan yleensä hänelle ansioksi, mutta kyselen kovasti, onko se näin. Melkein kaikki ihmisen toimet kuluttavat maapalloa, meidän yhteistä kotia, ja lisäävät epätasa-arvoa. Ja suuri osa meistä mieltää itsensä vastaanottajaksi, kuluttajaksi. Jo vastuullisuuden esille ottaminen koetaan hyökkäyksenä tai muistuttajan briljeerauksena kuten tuolta kahviketjusta saimme lukea. - ♡ Nainen Ihanainen ♡
Paloma.se.co kirjoitti:
Nerudan elämä oli kaikkea muuta kuin huoletonta. Huolten ja vaikeuksien puute ei ollut varmaankaan pääsyy hänen valoisaan elämänasenteensa. Maanpaossa, vainottuna, lopulta kotona meren rannalla, mutta sitten sairaana (eturauhassyöpä), hän kuoli vain kaksi viikkoa sen jälkeen kun hänen kotinsa hajoitettiin, kirjat revittiin hyllyistä ja Pinochetin sotilaat ulostivat Nobel-runolijan tuotannon päälle ja hajoittibat säpäleiksi vanhan miehen simpukkakokoelman.
Mistä sinä luulet että latinalaisamerikkalaisilla miehillä on sen helpompaa kuin suomalaisillakaan?
Epäkohtia on paljon ja niistä voisi aloittaa uuden ketjun jos joitakin kiinnostaa. Perheväkivalta on yksi niitä. En minä ihannoi E-Amerikan eliämänehtoja, tiedän niistä liikaa, mutta maakohtaisesti. Arvostan toki heidän valoisaa asennettaan elämään, tyytyväisyyttä vähään ja muita samantyyppisiä ominaisuuksia joita me valivalipohjoismaalaiset emme omista. Ei ihme että monissa kansainvälisisää tutkimuksissa latinalaisamerikkalaiset ihmiset mieltävät itsensä "onnellisiksi" tarkoittipa se sitten mitä hyvänsä.Minä arvostan suomalaisuutta!
Suomi on maailman paras maa.
Suomi on maailman paras maa naisille.
Suomalainen mies paras mies.
Suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvoisuus huippuhyvä juttu.
Infrastruktuuri Suomessa parasta maailmassa.
Suomessa kaikki toimii, ei olla mitään manjana-sakkia.
Mutta yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kumpikin naiduks tulee :) - demeter1
Paloma.se.co kirjoitti:
Nerudan elämä oli kaikkea muuta kuin huoletonta. Huolten ja vaikeuksien puute ei ollut varmaankaan pääsyy hänen valoisaan elämänasenteensa. Maanpaossa, vainottuna, lopulta kotona meren rannalla, mutta sitten sairaana (eturauhassyöpä), hän kuoli vain kaksi viikkoa sen jälkeen kun hänen kotinsa hajoitettiin, kirjat revittiin hyllyistä ja Pinochetin sotilaat ulostivat Nobel-runolijan tuotannon päälle ja hajoittibat säpäleiksi vanhan miehen simpukkakokoelman.
Epäkohtia on paljon ja niistä voisi aloittaa uuden ketjun jos joitakin kiinnostaa. Perheväkivalta on yksi niitä. En minä ihannoi E-Amerikan eliämänehtoja, tiedän niistä liikaa, mutta maakohtaisesti. Arvostan toki heidän valoisaa asennettaan elämään, tyytyväisyyttä vähään ja muita samantyyppisiä ominaisuuksia joita me valivalipohjoismaalaiset emme omista. Ei ihme että monissa kansainvälisisää tutkimuksissa latinalaisamerikkalaiset ihmiset mieltävät itsensä "onnellisiksi" tarkoittipa se sitten mitä hyvänsä."Arvostan toki heidän valoisaa asennettaan elämään, tyytyväisyyttä vähään ja muita samantyyppisiä ominaisuuksia joita me valivalipohjoismaalaiset emme omista"
(Näin Paloma kirjoitti etelä-Amerikkalaisista).
Olin viikonlopulla eräässä seurassa, jossa osallistuja esitteli samaan tyyliin etelä-eurooppalaista elämäntapaa. Siellä kuulemma ihmetellään meidän työkulttuuria, tätä "otsa hiessä" puurtamista. No. Me taas voimme ihmetellä heidän työkulttuuriaan ja elämäntapaansa, etenkin nyt, kun joudumme sen maksumiehiksi..))
Keveys on kivaa, mutta se maksaa. Ellet maksa itse, joku muu joutuu
maksamaan.... demeter1 kirjoitti:
"Arvostan toki heidän valoisaa asennettaan elämään, tyytyväisyyttä vähään ja muita samantyyppisiä ominaisuuksia joita me valivalipohjoismaalaiset emme omista"
(Näin Paloma kirjoitti etelä-Amerikkalaisista).
Olin viikonlopulla eräässä seurassa, jossa osallistuja esitteli samaan tyyliin etelä-eurooppalaista elämäntapaa. Siellä kuulemma ihmetellään meidän työkulttuuria, tätä "otsa hiessä" puurtamista. No. Me taas voimme ihmetellä heidän työkulttuuriaan ja elämäntapaansa, etenkin nyt, kun joudumme sen maksumiehiksi..))
Keveys on kivaa, mutta se maksaa. Ellet maksa itse, joku muu joutuu
maksamaan....Minä taas tykkäsin että ent. kotimaassani työmoraali oli erittäin hyvä ja monet tekivät pariakin duunia samaan aikaan. Köyhyys ja turvaverkoston puuttuminen pakottaa. Etel-Eurooppa on kokonaan eri maailma. Täällä Ruotsissa ainakin työmoraali on erittäin paljon huonompi ja kotiin jäädään hyvin, hyvin helpolla.
- demeter1
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä taas tykkäsin että ent. kotimaassani työmoraali oli erittäin hyvä ja monet tekivät pariakin duunia samaan aikaan. Köyhyys ja turvaverkoston puuttuminen pakottaa. Etel-Eurooppa on kokonaan eri maailma. Täällä Ruotsissa ainakin työmoraali on erittäin paljon huonompi ja kotiin jäädään hyvin, hyvin helpolla.
Niin. Usein niukkuus tekee tuon: laittaa tsemppaamaan ja köyhä nyt on yleensä solidaarisempi kuin rikas. Ruotsi ei kai pakota tsemppaamaan, siellä tiedetään, mihin kaikkeen on "oikeus", kuten meilläkin tiedetään...
Minä arvostan suomalaisuutta!
Suomi on maailman paras maa.
Suomi on maailman paras maa naisille.
Suomalainen mies paras mies.
Suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvoisuus huippuhyvä juttu.
Infrastruktuuri Suomessa parasta maailmassa.
Suomessa kaikki toimii, ei olla mitään manjana-sakkia.
Mutta yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kumpikin naiduks tulee :)Minäkin arvostan suomalaisuutta. Mutta en poissulkevasti. Mistä sinä tiedät että Suomi on maailman paras maa? Mikä maa on vertailukohteenasi? (Vaihda sana "Suomi" mihin tahansa muuhun maahan, niin lauseesi on täysin kansainvälinen.
Ruotsi on ainakin yhtä hyvä maa naiselle.
En voi sanoa minkä maalainen mies on paras kun se ei ole "maalaisuudesta" kiinni.
Tasa-arvoisuuden suurin kamppailu on tehty kyllä muuaalla kuin Suomessa. Mutta hyvä Suomi, kaikki pohjoismaat. Tasa-arvoisuus on hienoa.
Infrastruktuuri Suomessa parasta maailmassa. Perustele. Linkitä. Näytä tietosi lähde.
Viimeiseen lauseeseesi yhdyn. Niin se yleensä menee.- ♡ Nainen Ihanainen ♡
Paloma.se.co kirjoitti:
Minäkin arvostan suomalaisuutta. Mutta en poissulkevasti. Mistä sinä tiedät että Suomi on maailman paras maa? Mikä maa on vertailukohteenasi? (Vaihda sana "Suomi" mihin tahansa muuhun maahan, niin lauseesi on täysin kansainvälinen.
En voi sanoa minkä maalainen mies on paras kun se ei ole "maalaisuudesta" kiinni.
Tasa-arvoisuuden suurin kamppailu on tehty kyllä muuaalla kuin Suomessa. Mutta hyvä Suomi, kaikki pohjoismaat. Tasa-arvoisuus on hienoa.
Infrastruktuuri Suomessa parasta maailmassa. Perustele. Linkitä. Näytä tietosi lähde.
Viimeiseen lauseeseesi yhdyn. Niin se yleensä menee.@Paloma.se.co:
Lopussa oli jo perustelu:
Mutta yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kumpikin naiduks tulee :)
Jäi mainitsematta: Suomenkieli on maailman kaunein kieli. Kirosanamme vahvimmat! - |.|
@Paloma.se.co:
Jäi mainitsematta: Suomenkieli on maailman kaunein kieli. Kirosanamme vahvimmat!Meidän korviimme suomen kieli lie kaunein, kaikkien muiden korviin ei.
- ♡ Nainen Ihanainen ♡
demeter1 kirjoitti:
Täysillä elämisen kannustukseksi minäkin tuon runon katson. Ja samalla tavalla ajattelen kuin toinen kirjoittaja: noita ajatuksia meille on markkinoitu jo kauan - vaikka ei ehkä noin runollisesti ja kauniisti.
Minua kyllä kiehtoo myös melkein vastakkainen ajatus, zenbuddhalaisuudesta:
"Eläessäsi ole kuollut, täysin kuollut. Tee mitä tahdot ja kaikki on hyvin."
Ymmärrän tuon niin, että kun ihminen lakkaa haluamasta, luopuu ahneudestaan hänellä on kaikki ja elämä antaa lisää.
Se, että ihminen on ahne elämälle lueltaan yleensä hänelle ansioksi, mutta kyselen kovasti, onko se näin. Melkein kaikki ihmisen toimet kuluttavat maapalloa, meidän yhteistä kotia, ja lisäävät epätasa-arvoa. Ja suuri osa meistä mieltää itsensä vastaanottajaksi, kuluttajaksi. Jo vastuullisuuden esille ottaminen koetaan hyökkäyksenä tai muistuttajan briljeerauksena kuten tuolta kahviketjusta saimme lukea.@demeter1:
"kun ihminen lakkaa haluamasta, luopuu ahneudestaan hänellä on kaikki ja elämä antaa lisää."
Ihmiselle niin vaikeaa luopua ahneudesta, ennenkuin on pakko.
Eikä ole vain kyse rahasta ja rikkauksista vaan myös nautinnoista ihmissuhteissa. Pysyäkö puolisona ja vanhempana vai nauttiako jokaisesta ihmisestä, joka tunteeni villitsee. - demeter1
@demeter1:
"kun ihminen lakkaa haluamasta, luopuu ahneudestaan hänellä on kaikki ja elämä antaa lisää."
Ihmiselle niin vaikeaa luopua ahneudesta, ennenkuin on pakko.
Eikä ole vain kyse rahasta ja rikkauksista vaan myös nautinnoista ihmissuhteissa. Pysyäkö puolisona ja vanhempana vai nauttiako jokaisesta ihmisestä, joka tunteeni villitsee.Nainen ihanainen@
Kai ihmisen täytyy kulkea pitkä tie ennenkuin pääsee tuohon, pystyy luopumaan ahneudesta. Pakon edessä luovutaan, jos luovutaan.
Tuo viimeinen lause sisältää aika ison kysymyksen: rakastaako rajoitetusti vai rajoitta ? Ja kuka asettaa rakkaudelle rajat ?
Ehkä meillä on erilaiset kutsumukset, erilaiset laadut ihmisinä.
Monet taiteilijaelämäkerrat antavat ymmärtää, että heille on ollut vaikeata rakastaa läheisiään. Ja kuitenkin he ovat luoneet sellaista, mikä on rakennukseksi muille, etäisimmille. ♡ Nainen Ihanainen ♡ kirjoitti:
@Paloma.se.co:
Jäi mainitsematta: Suomenkieli on maailman kaunein kieli. Kirosanamme vahvimmat!Perustelusi on täysin riittämätön, tai siis ei mikään perustelu. Ei nää asiat ole makuasioita "mä tykkään niin joten se on niin". Faktaa, please.
Suomenkieli kaunein kieli? Eiköhön se ole kuuntelijan korvassa tai pikemminkin korvien välissä minkä hahmottaa kauneimmaksi.
Suomenkielestä pieni anekdootti: Olimme matkalla Tukholmasta Turkuun suomenlaivalla, oliskohanolut viikkarilla, kun istuimme lounasbuffeelle amerikkalaisen nuoren naisen viereen joka oli matkalla Suomeen tapaamaan suomalaista poikaystäväänsä. Juttu luisti (mulla oli teini-ikäset lapset silloin mukana) ja puhuttiin suomenkielestä....tyttö tokaisi etä suomenkieli oli yksi kaikkein kaameimpia kieliä mitä hän oli ikinä kuullut....ajatelkaas että sellanen hellä lause kuin *minä rakastan sinua* kuullostaa ihan niinkuin haluaisin repiä vatsasi auki ja raastaa suolesi ulos.- KIITOS! Palomalle
Paloma.se.co kirjoitti:
Minäkin arvostan suomalaisuutta. Mutta en poissulkevasti. Mistä sinä tiedät että Suomi on maailman paras maa? Mikä maa on vertailukohteenasi? (Vaihda sana "Suomi" mihin tahansa muuhun maahan, niin lauseesi on täysin kansainvälinen.
Viimeiseen lauseeseesi yhdyn. Niin se yleensä menee.IHAILUNI!
KIITOS!
Ihanaa, että Paloma jaksaa kirjoittaa asiallisesti, vaikka asialliseen keskusteluun kykenemättömät, mitään maailmasta tietämättömät haluavat päteä täällä ja hyökkäävät typerine teksteineen hänen kimppuunsa. - paitsi ehkä sinä
KIITOS! Palomalle kirjoitti:
IHAILUNI!
KIITOS!
Ihanaa, että Paloma jaksaa kirjoittaa asiallisesti, vaikka asialliseen keskusteluun kykenemättömät, mitään maailmasta tietämättömät haluavat päteä täällä ja hyökkäävät typerine teksteineen hänen kimppuunsa.Jätämmekö siis hänet keskustelemaan yksin, jos kaikki muut täällä ovat keskusteluun kykenemättömiä typerine teksteineen?
- lol lol lol lol
KIITOS! Palomalle kirjoitti:
IHAILUNI!
KIITOS!
Ihanaa, että Paloma jaksaa kirjoittaa asiallisesti, vaikka asialliseen keskusteluun kykenemättömät, mitään maailmasta tietämättömät haluavat päteä täällä ja hyökkäävät typerine teksteineen hänen kimppuunsa.Eiköhän me jätetä kommenttisi ihan omaan arvoonsa.
Mutta yritys oli kyllä hyvä!
Onkohan meistä palstalaisistakin suuri osa 'kuolemassa hitaasti'? Juuri sen Nerudakin näki. Miten ihmeessä hän näki tänne Suomeemme asti...?
Tunnistan itsessäni - olen tunnistanut jo pienestä pitäen - mm. riskeeraamisen ja heittäytymisen pelon. Ja olen aivan tietoisesti yrittänyt rimpuilla siitä irti, vieläkin yritän.
Joskus jopa olen onnistunut ;-D)))- ♡ Nainen Ihanainen ♡
Hehehee
Tämä on ihana kukkahattutätiketju :))))))
Harmittaa, kun ei ole tehnyt konkurssia, eläke vaan tulee pyytämättä eikä mitään jännää.
Jospa edes unelmissa viimeisillä voimilla vaikka kukkahattu vinossa saisi tummaa hurmaa, latinorakastajan.- k-r.
Mikähän siinä latinorakastajassa olisi niin ihunaa?
Tumma tukka takaviistossa käväisisi kerran, ehkä toisenkin, kiireessä seuraavan Juanitan luo.
Housut lönksäisivät, paita olisi väärässä napissa.
Kuoro lapsia huutaisi isukkansa perään. Vihitty vaimo näyttäisi kaulinta, kuin Justiina aikoinaan.
Hetken hurma, kukkahatun kulma. - ♡ Nainen Ihanainen ♡
k-r. kirjoitti:
Tumma tukka takaviistossa käväisisi kerran, ehkä toisenkin, kiireessä seuraavan Juanitan luo.
Kuoro lapsia huutaisi isukkansa perään. Vihitty vaimo näyttäisi kaulinta, kuin Justiina aikoinaan.
Hetken hurma, kukkahatun kulma.@k-r.:
Se oli ironiaa ;) k-r. kirjoitti:
Hetken hurma, kukkahatun kulma.Bah, mä voin kertoa mikä niissä on se kiva puoli: ne puhuu ja bailaa. Mutta ei mun mieheni, se oli hyvinkin eurooppalainen temperamentiltaan. Eli vähäpuheinene intellektuelli joka ei osannut tanssia salsaa. Varsinainen kotikissa.
Ihania miehiä on joka puolella, lutuisuus on yksilöllistä. Jopa korpikuusen alla pontikkapannun vieressä.- k-r.
@k-r.:
Se oli ironiaa ;)No niin oli minunkin kirjallinen antini.
- staka*
♡ Nainen Ihanainen ♡
Olikohan kommenttisi tarkoituksella omani alla, vai vahingossa? Jos tarkoituksella niin täten ilmoitan että en todellakaan ole kukkahattutäti - tarkoittipa se mitä tahansa niin minua ilmiselvästi ei siihen lokeroon saa sopimaan millään ;-D)))
Ihan vaan tiedoksi. Tsemppiä! Ketä sinä kutsut kukkahattutädeiksi? Itseäsikö?
Minut voit jättää pois listaltasi. En ole ihan varma mitä mit' tarkoitat "kukkahattutädeillä" mutta olen aivan varma että en kuulu niihin.
- eppu2
´´Ei tarvitse matkustaa maailman ääriin, tietääkseen, että taivas on kaikkialla sininen.´´
Jokainen me ammennamme elämän maljasta, kykyjemme ja resurssiemme mukaan.- ♡ Nainen Ihanainen ♡
Suomi on maailmassa!
Yllätys, yllätys!!
Joidenkin mielestä maailman äärissä. Olemme valmiiksi siellä. Ei tartte matkustaa.
Tulkoot toisesta äärestä meitä katsomaan ja ottamaan mallia ja opikseen. Ovat jo ymmärtäneetkin paremmuutemme ja tulevat ihmetellen hakemaan mallia meistä suomalaisista. - eppu2
Suomi on maailmassa!
Yllätys, yllätys!!
Joidenkin mielestä maailman äärissä. Olemme valmiiksi siellä. Ei tartte matkustaa.
Tulkoot toisesta äärestä meitä katsomaan ja ottamaan mallia ja opikseen. Ovat jo ymmärtäneetkin paremmuutemme ja tulevat ihmetellen hakemaan mallia meistä suomalaisista.Hienosti analysoitu. Erilaiset näkökulmat ovat mielenkiintoisia. Ainakin minussa ne herättävät ajatuksia.
- nääs nääs
Suomi on maailmassa!
Yllätys, yllätys!!
Tulkoot toisesta äärestä meitä katsomaan ja ottamaan mallia ja opikseen. Ovat jo ymmärtäneetkin paremmuutemme ja tulevat ihmetellen hakemaan mallia meistä suomalaisista.Ja, aattele, Suomi on ihan Euroopassakin.
- demeter1
Suomi on maailmassa!
Yllätys, yllätys!!
Tulkoot toisesta äärestä meitä katsomaan ja ottamaan mallia ja opikseen. Ovat jo ymmärtäneetkin paremmuutemme ja tulevat ihmetellen hakemaan mallia meistä suomalaisista."Tulkoot toisesta äärestä meitä katsomaan ja ottamaan mallia ja opikseen. Ovat jo ymmärtäneetkin paremmuutemme ja tulevat ihmetellen hakemaan mallia meistä suomalaisista", kirjoitti Nainen ihanainen.
Taisit vähän provota..)) Kyllähän me päällisin puolin olemme kelpo kansaa, mutta onhan meillä oma varjomme ja se löytyy sieltä sosiaalipuolelta: olemme edelleen itsemurhatilastojen kärjessä - kolmantena kai tällä kertaa - perheet ja nuoret voivat huonosti - tilastojen valossa - vanhustenhoidon tila ei ole kehuttava jne.
Silloin kun Suomi loisti Pisa-tutkimuksissa, Sveitsistä tuli kouluväkeä juuri tuossa tarkoituksessa - ottamaan meistä mallia - ja jälkeenpäin kerrottiin, että he olivat ihmetelleet oppilaiden huonoa käytöstä. Ja kai sekin jotakin kertoo, että joukkosurmia on tapahtunut juuri kouluissa...
Silti olen samaa mieltä. Suomi on hyvä maa asua ja elää... - ♡ Nainen Ihanainen ♡
demeter1 kirjoitti:
"Tulkoot toisesta äärestä meitä katsomaan ja ottamaan mallia ja opikseen. Ovat jo ymmärtäneetkin paremmuutemme ja tulevat ihmetellen hakemaan mallia meistä suomalaisista", kirjoitti Nainen ihanainen.
Taisit vähän provota..)) Kyllähän me päällisin puolin olemme kelpo kansaa, mutta onhan meillä oma varjomme ja se löytyy sieltä sosiaalipuolelta: olemme edelleen itsemurhatilastojen kärjessä - kolmantena kai tällä kertaa - perheet ja nuoret voivat huonosti - tilastojen valossa - vanhustenhoidon tila ei ole kehuttava jne.
Silloin kun Suomi loisti Pisa-tutkimuksissa, Sveitsistä tuli kouluväkeä juuri tuossa tarkoituksessa - ottamaan meistä mallia - ja jälkeenpäin kerrottiin, että he olivat ihmetelleet oppilaiden huonoa käytöstä. Ja kai sekin jotakin kertoo, että joukkosurmia on tapahtunut juuri kouluissa...
Silti olen samaa mieltä. Suomi on hyvä maa asua ja elää...@demeter1:
On Suomessa nyt niin hyvin, että jos muuttuu niin huononee.
Ainahan parannettavaa löytyy mutta Suomessa kuitenkin pyrkimys on ollut oikeansuuntainen.
Kaikilla lapsilla on mahdollisuus opiskella vaikka minne saakka riippumatta vanhempien varallisuudesta. Harvinaista se. Ja tämän soisin säilyvän. Joidenkin oppilaiden huono käytös koulussa ei mielestäni johdu koulusta vaan lasten kasvatuksesta ja yhteiskuntamme arvoista.
Lämpöä lisää pitäisi olla: omien lasten ja vanhusten hoitamista. - demeter1
@demeter1:
On Suomessa nyt niin hyvin, että jos muuttuu niin huononee.
Ainahan parannettavaa löytyy mutta Suomessa kuitenkin pyrkimys on ollut oikeansuuntainen.
Kaikilla lapsilla on mahdollisuus opiskella vaikka minne saakka riippumatta vanhempien varallisuudesta. Harvinaista se. Ja tämän soisin säilyvän. Joidenkin oppilaiden huono käytös koulussa ei mielestäni johdu koulusta vaan lasten kasvatuksesta ja yhteiskuntamme arvoista.
Lämpöä lisää pitäisi olla: omien lasten ja vanhusten hoitamista.Nainen ihanainen@
Niin. Ilmainen koulutus ja jopa kouluruokailu ovat tosiaan mainitsemisen arvoisia asioita meillä puhumattakaan meidän terveydenhoidosta ja sairaudenhoidon tasosta.
Perheen merkitystä haluaisin itsekin korostaa. Ehkä sosiaaliturvan leikkaukset pakottavat meidät lähemmäksi toisiamme ja perheen asema vahvistuu.
- Lorena*
Luettuani ketjun alusta loppuun saakka, jotenkin tuli mieleeni näyttää useampia askarruttava kuolema, vaikkakin runonsäkein asiaa hienovaraisesti lähestytään. Inhimillinen tekijä ohjelmassa pureudutaan, mitä on kuoleminen ja kokemuksen jälkeen mitä kerrottavaa anestesiaylilääkärillä on sydänpysähdyksen aikana, 28vrk koomassa olon jälkeen:
http://areena.yle.fi/tv/2152923
Mitä nyt, kun hän on tervehdyttyään palannut anestesialääkärin virkaan. Ainakin elämän muutos on tapahtunut joka päiväisissä toiminnoissa. Hänellä olisi aihetta kirjoittaa runo vihreistä niityistä, rauhasta ja rakkauden lahjasta joka ympäröi häntä edelleen.
Jos Schumacher heräisi koomastaan, hänellä varmasti olisi paljon
tuonpuoleisen esikartanoissa olemisesta.- kokija.
Muutaman kerran kuoleman esitarhassa vierailleena, ei minulla ole sieltä mitään muuta nähtävää ollut, kuin pelkkää pimeää.
Ei ollut ilotulitusta, ei muitakaan kuoleman mainostauluja. Schumi taitaa olla niin paljon aivokuollut että hän tuskin pystyisi mitään kertomaan jos enää heräisi. Katselin ton videon alkuosan, mutta nyt lähden loppupäiväksi pois koneelta, loppu katsellaan sitten illala.
- tahtoja
kokija. kirjoitti:
Muutaman kerran kuoleman esitarhassa vierailleena, ei minulla ole sieltä mitään muuta nähtävää ollut, kuin pelkkää pimeää.
Ei ollut ilotulitusta, ei muitakaan kuoleman mainostauluja.Et sitten ollut "se" kokija.
- Pirre*
Hieno runo, ja on niin oikeassa, - ainakin osittain..
- henrjii
Äkkilähtö
Krimille, lähtö äkkikö krmille - O - O
Kiitos Paloma, tarjosit hyvän hetken aurinkoiseen, mutta muutoin hieman raskaaseen aamuuni.
Neruda pysähdyttää aina. Ensimmäisen Nerudan runokirjani, Andien mainingit, ostin Santiago de Chilen järkyttävien uutisten aikoihin joskus 1960-luvun lopulla. - Silloin kuvittelimme, että maailma olisi 2000-luvulla kaikille jo paljon parempi paikka.
Toivon, että saisin elää elämän loppuun asti. Kuoleman toivoisin antavan minulle aikaa kokea sen sopivan hitaasti myös viimeisillä metreillä. Parempi hidas kuin nopea kuolema. ;)
Onko läsnäolo hidasta kuolemista?
Entä kiire ja kiiruhtaminen?
Mitä ihan oikeasti ovat elämä ja kuolema?
Tietääkö joku viisas vastauksen?
Aurinkoisia pohdintoja kiireittemme lomaan.O-O kauan olet ollut kadoksissa, matkoillako ?
Reagoit samoin kuin minä tähän teemaan: enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Elää täysillä vai hiipua hiljaisella liekillä?
Täyttää elämänsä vuosilla vai vuotensa elämällä?
Kai se on jokaisen oma henkilökohtainen valinta. Minä olen kaiketi valinnut elämän.
- Pelkuri pelle
Haluaisitteko kuolla hitaasti vai nopeasti?
Odotella ja pelätä vai lähtiä saappaat jalassa?- häh?
Uhkailetko sinä?
- Muistelen
Eikö meidän käsketä rukoilla, suojele äkkikuolemalta.
- häh?
Kuka on käskeny?
- apuvvaaa
häh? kirjoitti:
Kuka on käskeny?
poiijat menkää koisiin, ei teostä mitään viisasta enää tälle päivälle irtoa....
- Ota selvää
"häh?"
Kuka käskee rukoilla. Etkö vielä tiedä, ota selvää.
Googleta "kuka käskee rukoilla"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708