Alaikäinen haluaa tatuoinnin

Mitä sanoa?

Mun 16v tytär sanoi tänään aamulla, että on jo pitkän aikaa miettinyt, että haluaa ottaa tatuoiniin käteensä. En oikeen tiedä, mitä sanoa mutta sanoin kuitenkin että sitä voi miettiä.
Mitä mieltä te olette?

10

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niisku-10

      Alle 18-vuotiaalle harvemmin oikeita tatuointeja edes tehdään. Toki saattaa löytyä sellaisiakin paikkoja, jotka eivät papereita kysele...

    • vm96

      Mitäs pahaa on tatuoinneis? Antaa tytön ottaa tatuointi, jos haluu. Itse tunnen monii jotka alaikäsen jo ottanut tatuointei.

      • vm96

        Varmasti löytyy ja tatuoinneissa ei ole minkäänlaist ikärajaa niin ei niiden ole mikään pakko mitään papereit kyselläkkään.


      • Ei alaikäisille
        vm96 kirjoitti:

        Varmasti löytyy ja tatuoinneissa ei ole minkäänlaist ikärajaa niin ei niiden ole mikään pakko mitään papereit kyselläkkään.

        Koska tatuointivärejä ei mitenkään valvota, ja niiden on jo todettu aiheuttavan allergiaa ja kerääntyvän myös maksaan, en missään nimessä sallisi alaikäisen ottaa tatuointia.

        Jos joku tekee tatuoinnin alaikäiselle eli alle 18-vuotiaalle, tästä voi huoltaja tehdä rikosilmoituksen.


      • ----------
        Ei alaikäisille kirjoitti:

        Koska tatuointivärejä ei mitenkään valvota, ja niiden on jo todettu aiheuttavan allergiaa ja kerääntyvän myös maksaan, en missään nimessä sallisi alaikäisen ottaa tatuointia.

        Jos joku tekee tatuoinnin alaikäiselle eli alle 18-vuotiaalle, tästä voi huoltaja tehdä rikosilmoituksen.

        Kyllä niitä tatuointivärejäkin valvotaan. Alaikäiselle ei tehdä tatuointeja asiantuntevissa liikkeissä ILMAN VANHEMMAN LUPAA, mutta luvan kanssa tehdään kyllä ja silloin on huoltajan paha valittaa.


      • Ei alaikäisille
        ---------- kirjoitti:

        Kyllä niitä tatuointivärejäkin valvotaan. Alaikäiselle ei tehdä tatuointeja asiantuntevissa liikkeissä ILMAN VANHEMMAN LUPAA, mutta luvan kanssa tehdään kyllä ja silloin on huoltajan paha valittaa.

        Ei, kemikaalilainsäädännöllä on määritteensä, mutta värejä ihon alle laitettavaksi ei valvota mitenkään.

        "Kuitenkaan kemikaalilainsäädännön puitteissa ei ole juurikaan arvioitu aineiden käyttöä nimenomaan tatuointiväreinä. Näin ollen riskeistä on hyvin vähän tutkittua tietoa olemassa."

        http://www.stm.fi/hyvinvointi/ymparistoterveys/kemikaalit/tatuoinnit

        Toivottavasti joskus kymmenien vuosien kuluttua on tarpeeksi tutkittua tietoa eri tatuointiväreistä. Siihen asti, tuurilla ne laivatkin seilaa. :)


    • Pyydä harkitsemaan

      Sanoin itse tyttärelleni, joka alaikäisenä hinkui tatuointia, että odota pari, kolme vuotta, että tulet täysi-ikäiseksi. Se kannatti, sillä 18-vuotta täytettyään hän ei enää halunnutkaan tatuointia ja pitää niitä nykyään massojen muotina.

    • No tats

      Omat lapseni halusivat tatuoinnit jo nuorina, mutta kieltäydyin itse niitä maksamasta ja kehotin odottamaan kunnes ovat täysi-ikäisiä. Kun tulivat täysi-ikäisiksi, halu tatuointeihin katosi täysin. Mielestäni 18 vuoden ikäraja on hyvä asia koska kyse ei ole mistään farkkujen ostosta vaan pitkäkestoisesta ratkaisusta.

      Uskon, että tatuointitrendi alkaa vähitellen laantumaan, joten 5 vuotta sitten sellaisen ottaminen olisi ollut ajankohtaisempaa kuin enää nyt. En myöskään usko, että 16-vuotias aidosti osaa ajatella asiaa tulevaisuuden kannalta.

    • Hei.

      Ketjussa onkin tullut monta kommenttia tähän mielipidekysymykseen alaikäisen tatuointiasiassa. Juttele hänen kanssaan lisää; kuinka kauan hän on miettinyt asiaa (nuoren "pitkän aikaa" voi olla ei kuin aikuisen), millaisen tatuoinnin hän ottaisi, miksi hän tahtoisi sen, kuka sen maksaisi, tietääkö hän että sitä ei saa pois jne. Olen myös samaa mieltä kuin moni kirjoittaja; kannattaa odottaa, vähintään 18v asti - joillain into ottaa tatuointi menee ohi siihen mennessä.

      Ei tatuoinnissa sinänsä mitään pahaa ole, mutta totta lienee, että suuret esillä olevat saattavat vaikuttaa asioihin tulevaisuudessa. Mielestäni on hyvä, ettet suoraan tyrmännyt hänen toivettaan :)

      Mukavaa kevään jatkoa,
      Pirkko-pappi

    • Vaikka näin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe