pönttöuunin maalaus

pönttö

Pönttöuuni on maalattu jollain hopeanvärisellä mömmöllä, haluaisin siitä kermanvaalean, miten toimitaan, millä maalilla maalataan että kestää kuumaa?

10

12234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pönttö-uuno

      Tuolla alempana on minun kysymykseni. Maalasin siis itsetehdyllä öljymaalilla. Poistin vanhan maalin mahdollisimman tarkkaan. Pohjustin laihalla vernissa-sinkkivalkoinen-litkulla( hiukan serotiinia kuivikkeeksi).

      Pintamaaliksi tein vaaleankeltaisen käyttämällä titaanivalkoista ja keltamultaa vernissaan sekoitettuna ja hiukan liitujauhoa (ei välttämätön), kuivikkeeksi hiukan serotiinia. En käyttänyt ohenninta (tärpätti) lainkaan. Sively luonnollisesti mieluiten hyvin ohuelti useampaan kertaan, koska paksusti siveltynä öljymaali rypistyy (turpoaa kuivuessaan).

      Kyseessä on kesämökin pönttöuuni, joten työjärjestykseeni sopi se, että yhden pintamaalin jälkeen tein öljykittiä (liitujauho vernissa serotiini paksuksi tahnaksi sekoitettuna) ja kittasin lommokohdat. Kitti saa kuivua vaikka kevääseen asti, jolloin vesihion sen ja vedän vielä pintamaalin. Toki vähäisempikin kuivumisaika kitille riittää.

      Kittauksen voi tehdä tietysti pohjamaalin päällekin. (Minulla vain oli kiire saada väri pintaan.) Entinenkin kitti oli varmaankin aitoa öljykittiä, koska oli lujassa kuin tauti enkä kaikkea poistanutkaan.

      Uunia olen lämmittänyt kokeeksi paljonkin eikä ongelmia ole.

      • MaMä41

        Ei saatana, ostin entisen pankkitalon jonka pönttöuunit oli muutettu sähkölämmitykseen ja maalattu ÖLJYmaalilla. Maalit oli jo rapisseet pois kuumimmilta kohdilta. Muutin yhden uunin takaisin puulämmitykseen ja kun uunia
        lämmittää enemmän niin maali alkaa haisemaan, ja jos jäät yöksi voit herätä aamulla kuolleena. Nyt olen lämmittänyt uunia hyvin kuumaksi ja häipynyt kun alkaa haista. Tällä tavalla maalit lohkeilee pois kuumimmilta kohdin ja näin rajaan
        uunin kuumimmat kohdat, joihin sitten pistän todella turvallisen malin. Tiettävästi rakennusliike on tehnyt aikanaan pankille nämä maalaushommat ja kyllä ne on olleet todella taivaanrannan maalareita.


    • Ei pönttö

      Kesällä puhdistimme vanhasta maalista vanhan pönttöuunin kuoret ja sen jälkeen pesimme sen peltipesulla.
      Yksi kerros rostexia (valkoista) pintaan ja sen jälkeen laitoimme (vaaleaa) kalustemaali Empireä
      (kestää kuumuutta) kaksi kerrosta.
      Lämmitetty on jo kuukauden verran joka päivä ja hyvänä on pysynyt.
      Ohjeet sain Tikkurilasta.

      • Franck

        Hionta ja automaalia pintaan. Autot käytetään uunissa maalaamossa, tosin vain 60C- 75C, mutta itselläni ainakin hieno ja kestävä pinta. Ja sävyjä löytyy.


      • Täyspönttö

        Voi se kestää kauankin. Ajan mittaan alkydimaalien ongelma voi olla se, että maali on lujemmin kiinni itsessään kuin metallissa. Öljymaalissa hiushalkeamat tulevat maaliin, alkydimaalissa maalin ja metallin välille, eli paikoin maali irtoaa metallista levyinä. Näin minun pönttöuunilleni on käynyt.

        Ostin talon, joka oli välillä ollut tyhjilläänkin, joten lämpötilanvaihtelut ovat voineet olla tavallistakin suuremmat.

        Nyt tänä vuonna en vielä aio tehdä mitään. Mitään ihan tavallista alkdimaalia (jota tuo entinen varmaankin on) en aio laittaa. Valinta on jonkin kuumuutta kestäväksi tarkoitetun ja perinteisen öljymaalin välillä.


    • maalaamassa uunit ke

      Mites olis peltikattomaali? itsellä musta peltikatto ja kesällä auringossa lämpötila todella suuri. värivaihtoehdot kuitenkin vähissä.

      • Kiitti pönttö

        pääsee taas jatkamaan maalaamista! Saas nähdä saanko tehtyä tänäkään vuonna!

        Projekti alkoi 29.9.2004 13:34

        No, kyllä miehellä pitää hommia olla ja hitaasti tehden hyvä tulee!


    • hannessd

      No tulimuurilta saa ainakin tota kermanväristä maalia. Osoite on www.tulimuuri.fi

    • 1v 4kk

      tulimuurista itekki oon tilannu ja hyvin toimii.. 1v ja 4 kk sitte maalattu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      499
      5123
    2. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      237
      2052
    3. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      410
      1923
    4. Olisit saanut minut naisen

      Jos olisit oikeasti halunnut. Mutta et halunnut. Annoit paaaaljon epämääräisiä signaaleja, annoit jutun edetä todella hi
      Ikävä
      57
      1372
    5. Miehelle naiselta

      Jos haluat anna jokin vinkki, niin saan varmuutta ottaa yhteyttä. Tai onko niin että otat yhteyttä itse, jos haluat pitä
      Ikävä
      88
      1281
    6. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1073
    7. Kaipaan sinua...

      J-mies. Surullinen olo kaikesta.
      Ikävä
      86
      1039
    8. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      99
      999
    9. Tulethan sitten

      loppukesästä katsomaan minua? Nyt sinulla on mahdollisuus ”kostaa” ja herpaannuttaa minun keskittymiseni. Jos yhtä inten
      Ikävä
      38
      972
    10. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      73
      955
    Aihe