pönttöuunin maalaus

pönttö

Pönttöuuni on maalattu jollain hopeanvärisellä mömmöllä, haluaisin siitä kermanvaalean, miten toimitaan, millä maalilla maalataan että kestää kuumaa?

10

12765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pönttö-uuno

Tuolla alempana on minun kysymykseni. Maalasin siis itsetehdyllä öljymaalilla. Poistin vanhan maalin mahdollisimman tarkkaan. Pohjustin laihalla vernissa-sinkkivalkoinen-litkulla( hiukan serotiinia kuivikkeeksi).

Pintamaaliksi tein vaaleankeltaisen käyttämällä titaanivalkoista ja keltamultaa vernissaan sekoitettuna ja hiukan liitujauhoa (ei välttämätön), kuivikkeeksi hiukan serotiinia. En käyttänyt ohenninta (tärpätti) lainkaan. Sively luonnollisesti mieluiten hyvin ohuelti useampaan kertaan, koska paksusti siveltynä öljymaali rypistyy (turpoaa kuivuessaan).

Kyseessä on kesämökin pönttöuuni, joten työjärjestykseeni sopi se, että yhden pintamaalin jälkeen tein öljykittiä (liitujauho vernissa serotiini paksuksi tahnaksi sekoitettuna) ja kittasin lommokohdat. Kitti saa kuivua vaikka kevääseen asti, jolloin vesihion sen ja vedän vielä pintamaalin. Toki vähäisempikin kuivumisaika kitille riittää.

Kittauksen voi tehdä tietysti pohjamaalin päällekin. (Minulla vain oli kiire saada väri pintaan.) Entinenkin kitti oli varmaankin aitoa öljykittiä, koska oli lujassa kuin tauti enkä kaikkea poistanutkaan.

Uunia olen lämmittänyt kokeeksi paljonkin eikä ongelmia ole.

• MaMä41

Ei saatana, ostin entisen pankkitalon jonka pönttöuunit oli muutettu sähkölämmitykseen ja maalattu ÖLJYmaalilla. Maalit oli jo rapisseet pois kuumimmilta kohdilta. Muutin yhden uunin takaisin puulämmitykseen ja kun uunia
        lämmittää enemmän niin maali alkaa haisemaan, ja jos jäät yöksi voit herätä aamulla kuolleena. Nyt olen lämmittänyt uunia hyvin kuumaksi ja häipynyt kun alkaa haista. Tällä tavalla maalit lohkeilee pois kuumimmilta kohdin ja näin rajaan
        uunin kuumimmat kohdat, joihin sitten pistän todella turvallisen malin. Tiettävästi rakennusliike on tehnyt aikanaan pankille nämä maalaushommat ja kyllä ne on olleet todella taivaanrannan maalareita.

• Ei pönttö

Kesällä puhdistimme vanhasta maalista vanhan pönttöuunin kuoret ja sen jälkeen pesimme sen peltipesulla.
      Yksi kerros rostexia (valkoista) pintaan ja sen jälkeen laitoimme (vaaleaa) kalustemaali Empireä
      (kestää kuumuutta) kaksi kerrosta.
      Lämmitetty on jo kuukauden verran joka päivä ja hyvänä on pysynyt.
      Ohjeet sain Tikkurilasta.

• Franck

Hionta ja automaalia pintaan. Autot käytetään uunissa maalaamossa, tosin vain 60C- 75C, mutta itselläni ainakin hieno ja kestävä pinta. Ja sävyjä löytyy.

• Täyspönttö

Voi se kestää kauankin. Ajan mittaan alkydimaalien ongelma voi olla se, että maali on lujemmin kiinni itsessään kuin metallissa. Öljymaalissa hiushalkeamat tulevat maaliin, alkydimaalissa maalin ja metallin välille, eli paikoin maali irtoaa metallista levyinä. Näin minun pönttöuunilleni on käynyt.

Ostin talon, joka oli välillä ollut tyhjilläänkin, joten lämpötilanvaihtelut ovat voineet olla tavallistakin suuremmat.

Nyt tänä vuonna en vielä aio tehdä mitään. Mitään ihan tavallista alkdimaalia (jota tuo entinen varmaankin on) en aio laittaa. Valinta on jonkin kuumuutta kestäväksi tarkoitetun ja perinteisen öljymaalin välillä.

• maalaamassa uunit ke

Mites olis peltikattomaali? itsellä musta peltikatto ja kesällä auringossa lämpötila todella suuri. värivaihtoehdot kuitenkin vähissä.

• Kiitti pönttö

pääsee taas jatkamaan maalaamista! Saas nähdä saanko tehtyä tänäkään vuonna!

Projekti alkoi 29.9.2004 13:34

No, kyllä miehellä pitää hommia olla ja hitaasti tehden hyvä tulee!

• hannessd

No tulimuurilta saa ainakin tota kermanväristä maalia. Osoite on www.tulimuuri.fi

• 1v 4kk

tulimuurista itekki oon tilannu ja hyvin toimii.. 1v ja 4 kk sitte maalattu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3585
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      114
      2480
    3. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      593
      2273
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2026
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      76
      1730
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1658
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1648
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1546
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1446
    10. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      94
      1427
    Aihe