Millainen pyörä aloittelijalle?

Einari1

Harkinnassa on moottoripyörän osto kevään aikana. Kokemusta ei ole kuin mopolla ajelusta poikavuosina. Nyt 50-vuotiaana olisi aikaa ja halujakin ajella moottoripyörällä. Millainen pyörä kannattaa hankkia ainakin näin aluksi, koko, merkki, tyyppi?

36

7318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskomaton pöllö

      Osta vaikka HooDee respectin vuoksi.

      • äijä50v

        TÄH!

        Vaikuttaa nynnykän kirjoitukselta. Vain pelle ostaa HD saadakseen respectiä.

        Pieni muna, iso pyörä. Niinkö.


    • phantom1

      Mitä moottoripyörältäsi haluat. Haluatko moottoripyörän mitä ajetaan kyykyssä vai haluatko moottoripyörän missä ajoasento on pystympi?
      Haluatko moottoripyörän jossa on muovikatteet vai haluatko moottoripyörän missä ei ole lainkaan katteita?
      Tarvitsetko moottoripyörään laukkuja?

      Aloittelijalle suosittelen 250-500cc moottoripyörää. 600-750cc jos ei ole kyykyn ajoasennon moottoripyörä.

    • vaihtoehtoja

      Siinä jonkinverran aloittelijoille sopivia erilaisia moottoripyöriä. Luonnollisesti pienempitehoisella moottoripyörällä on hyvä aloitella, vasta sitten ajotaidon kehittymisen myötä on hyvä siirtyä suurempi tehoisiin moottoripyöriin:
      kawasaki ninja 250 tai zzr250 tai ninja 300.
      Honda cb500 tai cbf500.
      Honda cb500x.
      Suzuki gs500.
      Honda cbf600.
      Suzuki gsf bandit 600-650.
      suzuki sv650.
      Yamaha xj600 diversion.
      Kawasaki zr7.
      Yamaha mt 07.
      Yamaha virago 535.
      kymco venox 250.
      honda shadow 600-750.
      kawasaki en500.
      harley davidson sporster 883.

    • tulin kawalla

      Kannattaa miettiä pyörän valintaa käyttötarkoituksen mukaan. Aijotko ajaa matkaa ja tehdä useamman päivän retkiä vai ajatko päivän kierroksia aurinkoisina päivinä.
      Matkailua varten valitse pyörä jossa on laukut mukana. Jälkeenpäin kalliita ostaa varsinkin alkuperäiset laukut. Aurinkoisia päiväajeluja varten sopii hyvin perusnaku pyörä, eli pyörä jossa ei ole muovisia katteita moottoria peittämässä. Nakupyörää on myös helpompi huoltaa. Ensikertalaiselle moottoripyöräilijälle 500 - 600 cc on sopiva. Tarkoitus on ettei karkaa käsistä. Päteviä moottoripyörän ajo/ hallintaohjeita löytyy myös netistä. Ajotaidon ja kokemuksen karttuessa voi siirtyä isompiin pyöriin. Aloitus ajotaitoihin nähden liian isolla/ painavalla pyörällä voi helposti johtaa siihen ettei saa pyörää käännetty ja sitten voidaan olla ojassa.

      • Matkamotoristinen

        Joku kevyt viissatanen nakupyörä on minustakin hyvä aloituspeli.
        Onhan se kylmä ajettava verrattuna katettuun pyörään, mutta nakulla näkee kesän aikana kiinnostaako homma pitemmän päälle. Ja tarvikepleksi auttaa sekin kummasti.

        Jos homma kiinnostaa, niin sitten myöhemmin valitsee itselleen sopivan pyörätyypin. Näitähän on matkapyörät, matkaendurot ja customit. Ja maxi-skootterit!
        Kyykyt voit ikäsi puolesta unohtaa, ei paikat kestä todennäköiseti sitä päälläänseisonta-asentoa.


      • äijä50v

        Jaa, olen eri mieltä. Itse ostin ensipyöräksi ison ja tehokkaan.
        Siitä kaasukahvasta (oikealla) säädetään tehoa. Ekana kesänä varovasti, jatkossa niin paljon kun lähtee.
        Pyörän paino taas antaa turvallisen tunteen ajella, skootterit on naisille.
        Jos pelkäät pyöriä anna olla, tää on miesten hommaa.
        Sen verran tyyristä hommaa ettei näitä jatkuvasti ostella.


      • Vespalla matkassa
        äijä50v kirjoitti:

        Jaa, olen eri mieltä. Itse ostin ensipyöräksi ison ja tehokkaan.
        Siitä kaasukahvasta (oikealla) säädetään tehoa. Ekana kesänä varovasti, jatkossa niin paljon kun lähtee.
        Pyörän paino taas antaa turvallisen tunteen ajella, skootterit on naisille.
        Jos pelkäät pyöriä anna olla, tää on miesten hommaa.
        Sen verran tyyristä hommaa ettei näitä jatkuvasti ostella.

        Tuosta äijä50:n tekstistäsi välittyy jotenkin kuva, että käytät moottoripyörää myös itsetehostukseen ja miehekkyytesi alleviivaamiseen. Toivottavasti mielikuvani on väärä.

        Itse ajelen myös vespalla. Ei minun miehekkyyteni siitä mitenkään kärsi. Pienemmällä pyörällä on jotenkin selittämättömästi vielä lähempänä ympäristöään kuin isolla. Autossahan ollaan kokonaan eristyksissä peltikuoren sisällä.

        Luulen myös, että kahva kaakossa ajamalla kolahtaa ennemmin tai myöhemmin, myös skootterilla ja kevarilla.

        Malttia ystävät ja pysytään ehjinä!


      • äijä 57v
        äijä50v kirjoitti:

        Jaa, olen eri mieltä. Itse ostin ensipyöräksi ison ja tehokkaan.
        Siitä kaasukahvasta (oikealla) säädetään tehoa. Ekana kesänä varovasti, jatkossa niin paljon kun lähtee.
        Pyörän paino taas antaa turvallisen tunteen ajella, skootterit on naisille.
        Jos pelkäät pyöriä anna olla, tää on miesten hommaa.
        Sen verran tyyristä hommaa ettei näitä jatkuvasti ostella.

        Olen samaa mieltä. Moottoripyörän idea on voima ja nopeus. Niitä niin paljon kuin rahalla saa. Kesät vedät tukka suorana. Nysväät sitten Toyotallasi talvet.


      • äijä50
        Vespalla matkassa kirjoitti:

        Tuosta äijä50:n tekstistäsi välittyy jotenkin kuva, että käytät moottoripyörää myös itsetehostukseen ja miehekkyytesi alleviivaamiseen. Toivottavasti mielikuvani on väärä.

        Itse ajelen myös vespalla. Ei minun miehekkyyteni siitä mitenkään kärsi. Pienemmällä pyörällä on jotenkin selittämättömästi vielä lähempänä ympäristöään kuin isolla. Autossahan ollaan kokonaan eristyksissä peltikuoren sisällä.

        Luulen myös, että kahva kaakossa ajamalla kolahtaa ennemmin tai myöhemmin, myös skootterilla ja kevarilla.

        Malttia ystävät ja pysytään ehjinä!

        Jaa, no voi olla.
        Valitettavasti tulee kaahattua välill (viimeksi tänään, kauden aloitus), vielä ei ole kortti lähtenyt.

        Hmm, no skootterilla en edes uskaltaisi ajaa.


      • bmw gs 1200 adventur
        äijä50v kirjoitti:

        Jaa, olen eri mieltä. Itse ostin ensipyöräksi ison ja tehokkaan.
        Siitä kaasukahvasta (oikealla) säädetään tehoa. Ekana kesänä varovasti, jatkossa niin paljon kun lähtee.
        Pyörän paino taas antaa turvallisen tunteen ajella, skootterit on naisille.
        Jos pelkäät pyöriä anna olla, tää on miesten hommaa.
        Sen verran tyyristä hommaa ettei näitä jatkuvasti ostella.

        Samaa mieltä ollaan ei niitä joka päivä ostella parempi kunnon ryminä kun ainainen kitinä


    • "Kyykyt voit ikäsi puolesta unohtaa, ei paikat kestä todennäköiseti sitä päälläänseisonta-asentoa."

      Oo sinä hiljaa.
      Ei kaikki tartte customia, niinkuin ei rollaattoriakaan.
      Esmes ma hankin ensimmäisen prätkän mopon jälkeen 65 vuotiaana. Nyt olen monen vaiheen jälkeen tykästynyt Honda SBRään, joka lienee kyykkyihin luokiteltava.


      Mutta aloittajalle.
      Osta joku, mieluimmin vanha ja halpa, että pääset alkuun. Neuvojien omat intressit eivät välttämättä ole sinun intressejä. Vain kokemuksen kautta voit tulla tietämään mitä haluat, ja siihen suntaan sitten etenet. Niin helppoa se on :)

    • Motoristiv26

      Osta vanha ja halpa customi tai naku v-koneella.
      -usein edulliset vakuutukset
      -vääntävä mutta ei niin ärhäkkä kone paras etenkin ensipyöräksi. Helppo ajettava.
      -edulliset varaosat ja kestävää tekniikkaa. Pientä huoltoa tulee kuitenkin.

      Itse ostin suoraan tuhatkuutioisen xv:n enkä ole katunut. Ihan pieniin kuulemma kyllästyy aika äkkiä, eikä pieni moottorinen ole sen turvallisempi.
      Väittäisin että sinäkin muutaman reissun jälkeen olet jo sinut pyörän kanssa joten ihan turhaa pelätä tehokkaampaa peliä. Pieneen varmaan kyllästyy aika äkkiä.
      Tärkeintä ajamisessa on malttaminen. Turvaväli, tilenteen arviointi tekevät sopivan ajonopeuden kera pyörällä kuin pyörällä ajamisesta turvallista ja mukavaa.

      Suosittelen harrastusta lämpimästi.
      Kausi alkoikin jo.

    • Mika......

      Tottakai isolla voi aloittaa kun pitää maltin matkassa ja silleen. Pientä yleensä suositellaan siksi, koska ne kevyempinä ovat helpompia hallita. Tärkein seikka on se, että iso ja tehokas pyörä ei anna virheitä anteeksi ja aloittelija tekee niitä virheitä todennäköisemmin kuin kokenut. Voi tietenkin sanoa, että osta iso ja tehokas äläkä tee virhettä:-). Niistä virheistähän me saamme joka kesä lehdistä lukea "..... 170km/t betoniporsaaseen...." tuollainenhan ei edes pienellä pyörällä onnistu lyhyillä kiihdytysmatkoilla jossakin taajamassa missä niitä betoniporsaita on.

      Mitä customeihin tulee, niin ne ovat kivoja pyöriä ei siinä mitään. Itse siirryin customiin enduron selästä ja tuosta ajamisen helppoudesta on ihan pakko olla eri mieltä. Niin kivaa kun customilla onkin ajaa, niin ei se ketteryydessä ja ajamisen helppoudessa ja vaivattomuudessa yllä lähellekään perus enduron tasoa.

      Mitä vauhtiin tulee niin kaikilla moottoripyörillä voi ajaa niin kovaa kuin niillä voi ajaa. Ja kun ajat pyörällä niin kovaa kuin sillä pystyy ajamaan, niin se vauhti tuntuu kovalta vaikka ei kova jollakin muulla vehkeellä olisikaan. Siinä mielessä jos haluaa vauhdista nauttia, niin se onnistuu kaikilla pyörillä, mutta kaverin kanssa kilpailuun ja muille näyttämiseen tarvitsee tietenkin sen kaikkein nopeimman kulkineen, mikä on sinällään loputon suo koska aina löytyy se nopeampi kaveri:-).

    • aloittelija myös

      Mä ostaisin sen Suzuki Hayabusan sen takia, että kuitenkin vaihtokuume isompaan tarttuu Sinuunkin ensimmäisen viikon kahden aikana. Sillä pääsee yli 200 tarvittaessa ja mahtuu vaimo/tyttöystävä tarakalle.

    • Motskarisetä

      Älä nyt mitään isoa Hayabusaa osta! Suomen teillä kun ei pysty, eikä saa kauheasti hurjastella. Kesympi pelikin kiihtyy niin vimmatusti, että saa tiukasti pitää sarvista kiinni, eikä takuulla jää liikennevaloissa toisten jalkoihin. Tuon edellisen mielipiteen kirjoittajan kommentti on sikäli oikea, että Suzuki on hyvä peli, mutta sinulle, kuten itsellenikin suosittelen Suzukin kesympiä malleja, esim. GSX-F 600 tai GSX-F750 pyöriä, tai "rosvoa" eli Banditia. Myös Yamahan Diversion 600 on luja pyörä ja itseni-ikäistä kuuskymppistä kaveriani sellainen on tyydyttänyt vuosia, ja hän on ajanut pyörällään jo yli 100tkm. Oma lukunsa tietysti on maailman kestävin moottoripyörä BMW K100. Sellainen on vasta sisäänajettu, kun 100 tuhatta on tullut täyteen...

      Laukut tietysti pyörässä täytyy olla, että pääsee emännän kanssa vähän retkeileen, eikö niin? Sellaiset noihin mainitsemiini pyöriin saa, ja useissa ne ovat jo valmiina. Jälkikäteen hankittuna laukut ovat telineineen melko kalliita.

    • ex bandit kuski

      Noi suzuki banditit ovat ihan hyviä perus pyöriä ja kestävien moottoripyörien maineessa, hinnatkin järkeviä. Bandittien moottoreissa on hyvä alavääntö ja silti sopiva määrä tehoa. Huollotkin ovat aika helposti suoritettavissa.

    • kawailija

      Aloittelevalle motoristille ensimmäinen pyörä pitäisi minusta olla kevyt. Ajovirheitä voi kevyellä pyörällä korjata "voimalla" ja pysy kaistalla. Iso painava pyörä vaatii ajotaitoa, käytännössä ajokokemusta, ajettuja kilometrejä. Kokemattomalle painavalla pyörällä ajavalle voi helposti tulla tilanne, jossa mutkaan tullessa ei saa pyörää käännettyä tien suuntaa vaan pyörä menee suoraa, ja yli vastakkaisen kaistan puolelle.

      Harjoitus tekee mestarin, ja maltti on valttia. Turvallisia ajokilometrejä kaikille!

      • Mika.....

        Nämä suistumisonnettomuudethan ovat myös hyvin tyypillisä onnettomuuksia moottoripyörille, mikä puhuu kommenttisi puolesta.


      • suistumisesta
        Mika..... kirjoitti:

        Nämä suistumisonnettomuudethan ovat myös hyvin tyypillisä onnettomuuksia moottoripyörille, mikä puhuu kommenttisi puolesta.

        Nämä suistumisonnettomuudet ovat varsin mielenkiintoisia, noita kun kuulee niin yleensä aina pistää mietityttämään että mikä aiheutti tieltä suistumisen koska mahdollisia syitä on niin paljon, muitakin kuin suuri ajonopeus.

        Uskoisin että joihinkin suistumisiin liittyy myös "target fixation" tyylinen ajovirhe ja sitten jarrutetaan liikaa takajarrulla.

        "target Fixation is real. Your motorcycle goes where you're looking. But why? Your eyes, after all, are not holding the handlebars and you frequently scan directions other than the one you're traveling in without your bike wandering all over the road. Is it magic? Or perhaps an undiscovered law of physics?

        The idea that your motorcycle will go where you're looking is merely phenomenon that virtually all drivers (of any kind of vehicle) have experienced before: that if you turn your head you tend to STEER in the direction you're looking. In fact, it might be clearer to simply acknowledge that it is almost impossible to steer in any direction other than the one you are looking at. ALL of your prior experience has taught you how to steer your vehicle where you want it to go. So, if you look where you want to go, you kick in all that prior experience and AUTOMATICALLY steer in that direction.

        There is no magic here nor is there a hidden law of physics involved. Your bike (or automobile) TENDS to go in the direction you are looking because, via experience, you have taught yourself to steer, more or less subconsciously.

        To take advantage of that phenomenon you merely need to actively look in the direction you want to go - away from danger. The rest is virtually subconscious reaction. Of course it takes more than a turn of your eyes or even your head. You still need to steer away from danger. Since it is HARD to steer away from what you're looking at, and easy (almost automatic) to steer in the direction you are looking, surely it makes sense to look where you want to go.

        But we have also been well advised to keep our head and eyes 'up' and pointed at the horizon. Surely looking down will not cause a motorcycle to go down, or will it?

        Well, not directly. If you are in a skid, however, and look down the odds are overwhelming that you will go down. That, because you will have failed to actively steer the bike in such a way as to try to keep it upright. But that's only one reason why you should keep your head up and eyes looking at the horizon. The other is that only by doing so can you actively scan for hazards or know, for sure, if your bike is vertical. But that's another story."


    • Japsipyörä

      Jossa ABS ja pysty ajoasento esim. suzuki bandit. Näyttääkin vielä ihan oikealta moottoripyörältä.

      Customit, toisin kuin luullaan tosi vaikeita käsitellä ääri- eli vaaratilanteissa vaikka leppoisan oloista ajotapaa suosivatkin.

      Kokeile täysjarrutusta tai tiukkaa väistöliikettä jollain HD sporalla niin huomaat.

      Makuasia tietysti miltä pyörä näyttää ja kuulostaa. Harrastuksestahan tässä on kyse.

      • Mika......

        Customithan suosivat leppoisaa ajotapaa juuri siksi, koska ajamisen painopiste on niillä ennakoinnissa. Customia ei voi oikein viedä limitille. Toisaalta customi koulii hyviä ajotapoja koska sillä ei oikein ole virheisiin varaa, niin tulee liikenteessä mietittyä kahteenkin kertaan mihin väliin sen kanssa törkkää. Customilla ei vain halua joutua vaaratilanteeseen.

        Itselleni customi tuli tänä keväänä aika sattumalta, mutta se tuntuu hyvin sopivan minulle. Kävin katselemassa uusia enduroita (tykkäisin periaatteessa sellaisestakin), mutta niissä on aivan liikaa kaikkea elektroniikkaa ja ajonapujärjestelmiä minun makuun. Vanhat enskat ovat taas todella paljon ajettuja, vaikka kyllähän ne aika paljon kestääkin kilometreja.


    • topiantero

      Oma ajokokemukseni moottoripyörillä on hankittu lahinnä 70-ja 80-luvuilla. Kun nyt vanhemmalla iällä innostuin pari vuotta sitten ostamaan pyörän, niin se oli Honda CBF600N.

      Pyörä on viimeisen päälle peruspyörä ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Suuri osa ajeluistani on ollut työmatkaa yms, mutta kävin sillä myös toissa kesänä Euroopassa.
      Laukkusarjan ostin erikseen, mutta minkäänlaista katetta en ole halunnut hommata.

      • Mika.....

        Itsekin tykkään katteettomasta pyörästä, koska sitä vauhdin hurmaa saa paljon alhaisemmissa nopeuksissa ja muutenkin on eri tavalla tekemisen meininkiä siinä ajamisessa. Koitan löytää myös sopivan visiirittömän kypärän niin lähtee loputkin kaahailuhalut:-).

        No saapi nyt sitten nähdä vieläkö olen syksyllä samaa mieltä:-). Luulisin.


    • tuos ijäs

      Kyllä on henken vaarallista touhua tuolla mopo kokemuksella hypätä motskarin puikkoihin, osaatko ajaa edes polkupyörällä?

      • setämiehet

        Tämä ikäryhmähän se eniten aiheuttaa moottoripyöräonnettomuuksia.

        Kortti on tullut ajokortin kylkiäisenä ja sitten viiskybäsenä hankitaan joku tonninen homosohva alle.

        Jokseenkin huvittavaa porukkaa mielestäni, vaimo tietenkin vaihdetaan samalla nuorempaan.


      • anna mä arvaan
        setämiehet kirjoitti:

        Tämä ikäryhmähän se eniten aiheuttaa moottoripyöräonnettomuuksia.

        Kortti on tullut ajokortin kylkiäisenä ja sitten viiskybäsenä hankitaan joku tonninen homosohva alle.

        Jokseenkin huvittavaa porukkaa mielestäni, vaimo tietenkin vaihdetaan samalla nuorempaan.

        Oisko sun tehnyt mieli ostaa pyörä, mutta vaimo ei antanut lupaa :D :D :D


    • Ahamay

      Huomenna 2.4. ilmestyy Tekniikan Maailman numero, jossa aloitteleva motoristi tutustuu erilaisiin moottoripyörätyyppeihin. Siitä lehtijutusta saat varmasti enemmän vakavasti otettavaa informaatiota kuin pitkästäkään sarjasta nimettömiä nettikommentteja.

    • hjfkj 7
    • 48v.

      Motoristiksi 45v. Ja ostin Honda cbr 929 rr käytettynä. Kaverini osti pienemmän ja on kyllä katunut sitä. Minulle kaikki kokeneet motoristit sanoivat että tapatat itsesi sillä, Mutta eiköhän se järjenkäyttö lähde siitä kaasukahvan asennosta.
      Nyt muutaman vuoden ajon jälkeen olen valintaani todella tyytyväinen eikä tarvitse miettiä pyörän vaihtoa vain koska tuli ostettua mopo. Eikä ole laastariakaan tarvinnut.

      • Mika......

        Jep, tärkeintä ettei tee virheitä. Oikeastaan se vaarallisin aika ei ole se kun aloittaa pyöräilyn, koska epävarma kuljettaja on automaattisesti varovainen ja kaihtaa turhia riskejä eikä ole sitä näyttämisen halua niin paljoa. Kaikkein vaarallisinta on siinä noviisiajan jälkeen, kun ajamiseen on tullut jo varmuutta ja itse uskoo osaavansa ajaa. Silloin se vaara on suurin kun nöyryys on pienin. Kokenut motoristi tietää, että oma taito on vain osa ajokokonaisuutta ja liikenteessä me motoristit mennään hyvin pitkälle myös hyvällä onnella. Tuuria tuppaa vain olemaan ihmisellä rajattu määrä joten sitä ei halua turhaan enää kuluttaa ymmärtäessään kuluttaneensa siitä varmasti valtaosan selvitessään alokasajastaan hengissä. Ylpeys on motoristin pahin vihollinen.


    • 1250 S

      Ostin 52 vuotiaana ensipyöräksi Suzuki Bandit 1250 S, nyt lähdössä 8 kesä
      ilman ongelmia.
      Teho riittää mainiosti ja käynti tasaista. Suosittelen.

    • takakumi.
      • Hyvä valinta

        Epäilemättä aloittelijalle sopiva käyttöpyörä: tarpeeksi matala istuinkorkeus. Ja pienen maavaran takia ei pääse edes kaatumaan.

        No jos nyt jotain negatiivista hakemalla hakee, niin mökkitiellä saattaa munuaiset kärsiä shokista.


      • takakumi.
        Hyvä valinta kirjoitti:

        Epäilemättä aloittelijalle sopiva käyttöpyörä: tarpeeksi matala istuinkorkeus. Ja pienen maavaran takia ei pääse edes kaatumaan.

        No jos nyt jotain negatiivista hakemalla hakee, niin mökkitiellä saattaa munuaiset kärsiä shokista.

        Ai pyöristäkö täällä puhuttiinkin...sori


    • hooree

      Matka-ajoon joku pänikkä tai ööli soveli. evot ja revot on passkoja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2352
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1980
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      176
      1782
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe