Raivostuttaa!

Ilmoitimme avopuolisoni kanssa vuokranantajalle ja välittäjällä, että olemme muuttamassa rivarikämpästämme pois. Ilmoitus tapahtui helmikuun ensimmäisellä viikolla ja muutimme viimeiset tavarat pois asunnosta helmikuun viimeisenä viikonloppuna. Emme asuneet rivarissa helmikuun viimeistä viikkoa emmekä tänä koko kuukautena. Ilmoitimme 24.2. että asunto on vapaa, saa laittaa netissä olevaan ilmoitukseen että on heti vapaa, siellä kun luki että asunto vapautuu 1.4..

Nyt vaan vituttaa suunnattomasti se, että meidän todellakin täytyy maksaa rivarikämpästä vielä koko kuukauden vuokra (565€) ja sähkölasku (noin50€), vaikkemme siellä asu koko maaliskuusta päivääkään! Olisi vuokranantaja voinut tulla edes sen verran vastaan, että olisimme maksaneet puolet kuun vuokrasta. Sähkölaskukin pitää meidän maksaa senkin takia, että joo meidän nimet on papereissa 1.4. asti, mutta että 2000-luvulla rakennetussa voi mennä vielä helmi-maaliskuussa mennä putket jäähän?

Olemme koko ajan ilmoittaneet, että tulemme maksamaan maaliskuun vuokran vuokravakuudesta (joka on 1kkn vuokra), koska meillä ei ole varaa maksaa sitä aikaisemmin hyvin huonon rahatilanteen vuoksi. Koko tämä maaliskuu tässä on sitten odoteltu että mitä välittäjä ja vuokranantaja sanovat ja odoteltu vuokratakuuden tilin palautusosaa (vuokranantajalta) että saataisiin asiat hoidettua meidän osalta pois. No, hitto! Nyt sitten tänään tulikin välittäjältä sähköposti, ''Moi, maksakaa vaan se vuokra, niin saatte vakuuden takaisin.''.

Tuota ilmoitusta ollaan saatu odottaa koko kuukausi?! Niin ja menihän yksi ekstraviikko vielä lisää kun vuokranantaja vaan lähti ulkomaille ja jätti silloin kaikki asiat aivan puolitiehen :D Onneksi nyt maanantaina tulee kuitenkin ensimmäinen kunnon palkka mistä on varaa helposti maksaa tuo jäljellä oleva vuokra, mutta hitto, vakuuden haluan seuraavana päivänä, tässä on muutenkin saanut odotella aivan tarpeeksi!!

15

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokranantaja94949

      Mistä teitä tampioita vuokralaisia oikein sikiää??
      Ei tunnu taas yhtään järki päätä pakottavan.
      Ei sinulla ole mitään käsitystä asiaa liittyvästä lainsäädännöstä joka määrittelee asuinhuoneiston irtisanomiseen liittyvät asiat.

      Vuokranantaja on täysin oikeutettu saamaan maaliskuun vuokran kokonaisuudessaan. Teidän tapauksessa maaliskuu on irtisanomisaikaa ja teillä on vuokranmaksuvelvollisuus maaliskuulta kun olette helmikuussa asunnon irtisanoneet. Olisitte toimineet ajoissa ja irtisanoneet asunnon tammikuussa.

    • vuokranantaja94949

      Ja vielä lisäystä.

      Ette ole mitenkään oikeutettu noin vain ilmoittamaan vuokranantajalle että kuittaatte viimeisen vuokran vakuudesta.
      Vakuus palautetaan vasta sitten kun huoneisto on luovutettu takaisin vuokranantajan hallintaan ja avaimet yms palautettu.
      Voihan se olla että huoneistossa on jotain rikki vuokralaisen syystä ja silloin tarvitaan vakuutta josta se korvataan vuokranantajalle.

      • Tuo mahdollisten vaurioiden korjauttaminen vuokravakuudesta ei ole mikään itsestäänselvyys, laki kun lähtee siitä että kyseessä on nimenomaan vakuus vuokranmaksulle. Jos sopimuksessa mainitaan sen olevan "vakuus vuokralaisen velvotteiden täyttämiseksi" tai "vakuus tämän vuokrasopimuksen velvoitteiden täyttämiseksi", niin ongelmaa ei ole. Jos sopimuksessa taas (pahimmillaan niin voi olla) lukee "vakuus vuokranmaksusta", niin siitä ei kyllä sovi pidättää yhtään mitään jos vuokrat on maksettu.


    • jaksaa

      Näitä näköjään riittää. Irtisanomisehdot lukee sen sopparin kääntöpuolella :)
      Aloittajan viiminen kappale on oikein oivallus. Siis koko juttuhan on hänen mielestä vuokranantajan syy.

    • Eio todellista!?

      Itkiskö vai nauraisko... Jos olette irtisanoneet vuokrasopparin helmikuussa, niin lain mukaan maaliskuu on irtisanomiskuukausi, josta siis näin ollen vuokralainen on edelleen vastuussa ja vuokranmaksuvelvollinen, vaikka ei asuisi kämpässä päivääkään.

      Mitähän aloittaja olis tuumannut, jos vuokranantaja olis toiminut samalla tavalla, helmikuun ekalla viikolla käskenyt pakata kamat, maaliskuussa kämpän on oltava tyhjä?! Vuokranantajalla on 3-6kk:n irtisanomisaika, eli helmikuussa irtisanottuna vuokranantajan puolelta irtisanomisaika on toukokuun loppuun (alle vuoden vuokrasuhteessa).

    • vuokranantaja94949

      Threadin aloittaja on niin tollo että voisi epäillä aloitusviestiä trolliksi.

      • jaksaa

        Ei se ole tollo, se on vuokralainen. Mulla on ollut just tälläsiä välkkyjä. Irtisanotaan kuukauden 1 päivä. Sitten lennetään seinille kun sanon et se tekee sit kahden kuukauden vuokran. Nämä on kyllä hyviä vuokranantajalle. kämppä on vapaa jos tarvitsee jotain fiksata ja uudet pääsee heti muuttamaan.


      • netistä löytyisi
        jaksaa kirjoitti:

        Ei se ole tollo, se on vuokralainen. Mulla on ollut just tälläsiä välkkyjä. Irtisanotaan kuukauden 1 päivä. Sitten lennetään seinille kun sanon et se tekee sit kahden kuukauden vuokran. Nämä on kyllä hyviä vuokranantajalle. kämppä on vapaa jos tarvitsee jotain fiksata ja uudet pääsee heti muuttamaan.

        Nämä nykyajan nuoret eivät viitsi ottaa mistään asiasta selvää, sitten vaan kirjoitetaan raivoissaan palstalle kuten aloittajakin. Itse olen jo eläkeläinen, mutta kun ensimmäisen kerran muutin vuokra-asuntoon nuorena, tiesin tarkkaan miten piti toimia kun läksin asunnosta pois. Eikä silloin ollut mitään nettiä, mistä asian voisi katsoa. Muistaakseni lainasin kirjastosta kirjan, jossa asia oli kerrottu.
        Omat lapsetkin ovat vähän "saamattomia", ensin kysyvät äidiltä ja jos en osaa vastata sitten vasta muualta. Mutta ottavat kuitenkin asiasta selvää etukäteen. Enkä tarkoita pelkästään vuokrausasioita vaan kaikkia muitakin.


    • malli-vuokralainen

      Irtisanomisaika on yleensä kuukauden. Olisitte ilmoittaneet jo tammikuun lopussa. Kyllä vuokranantajan kanssa yleensä pääsee sopimukseen, mutta tässä kai sitten ei. Joka tapauksessa vuokranantaja on tässä oikeassa. Mutta tarkistakaa vielä mitä vuokrasopimuksenne sanoo asiasta.

    • SokosHotel Rivari

      Teille oli siis alunperinkin vähän epäselvää että onko kyseessä vuokra-asunto vai hotellihuone?

      Joka tapauksessa kiva kuulla taas yhdestä vuokranantajasta joka toimii asiallisesti ja lain mukaisesti.

    • Oho, kylläpäs mun pieni ärsyyntyneisyys sai keskustelua ja paskaa niskaan :D

      1) Suuresta raivostuksestani huolimatta, koska raha tosiaan on herkässä, olen koko ajan ollut valmis maksamaan kaiken mitä on minun kuulunutkin maksaa. Yritimme tosiaan kysellä mahdollista puolen kuun maksua muuten vain ja kuka tässä maailmassa ei yrittäisi tinkiä ja päästä halvemmalla?

      2) Periaatteessa oli pakko ilmottaa, että maksetaan vuokravakuudesta, koska vuokranmaksupäivänä (jolloin lainmukaan vuokra tulee maksaa) ei tilillä todellakaan ollut penniäkään. Jos vuokranantaja olisi tiukasti ilmoittanut ettei onnistu, oltaisiin alettu soitteleen kavereita/sukulaisia läpi. Ja edelleen vuokranantajalla oli kuitenkin varaa odottaa koko maaliskuu vuokraa?

      3) Vuokranantaja on kunnollinen ja teki kaiken lainsäädännön tms mukaisesti (paitsi edelleen ne pari pikku hommaa kaivertaa mieltä, mitkä se lupas itse hoitaa mutta jätti hoitamatta..). En minä tätä ''jupakkaa'' hänen syykseen pistä. Se pisti vaan ärsyttään, että koko ''jupakan'' selvittelyyn meni koko maaliskuu.

      4) Kyllä asioista otetaan selvää ja kysellään, ongelma sattuu olemaan siinä, että jos on vielä jäljellä jotain epäselvyyksiä, ei niihin saa koskaan kunnon vastausta suomen kielellä.

      Hui, mä olen ihan unohtanu, kuinka ihmiset ottaa, ainakin täällä, kaiken niin hirveän henkilökohtaisesti ja itsekin alkavat hyppimään seinille kun yks tollo täällä nyt kirjottelee teidän mielestänne täyttä paskaa :D Ottakaas nyt vähän rennommin, kohta on jo viikonloppu :D

    • jaksaa

      1) Ei se ole vuokranantajan vika jos itse sotkette asianne. Siinä sopimuksessa on kuukauden irtisanomisaika. Ei puolen kuun.

      2) Vakuus ei tuossa tilanteessa ole tarkoitettu miksikään vuokranmaksu tiliksi. Vuokranantajan ei kuulu odotella. Sopimuksessa on maksupäivä määrätty. Ei se ole mikään "jos nyt vuokralaiselle sattuisi sopimaan" ehdotus. Jos vuokra myöhästyy niin siitä voi periä huomautus kulut ja lain mukaisen koron.

      3) "jätti hoitamatta" ? Onko nyt kyse sen vakuuden palauttamisesta ? Ei sitä tarvitse palauttaa ennen irtisanomisajan loppua. Eihän tuossa ole alunperinkään ollut mitään selvittämistä. Irtisanominen tapahtui yksinkertaisesti liian myöhään teidän kannalta.

      4) Asiassa ei olisi ollut mitään epäselvää jos olisit lukenut ne vuokraehdot.

    • Yhteistyötä se on

      Minä vuokranantajana en veloittaisi kaksia vuokria, jos saisin uuden vuokralaisen aiemmin.
      Mutta en myöskään peruisi lomiani tai matkojani vuokralaisen toiveden mukaan.
      Toimin lain ja sopimusten puitteissa, muusta voidaan sitten keskustella, kun se molemmille sopii.
      Vuokransa säännöllisesti ja ajoissa maksaneen vuokralaisen kanssa on mukavampi olla joustava :-)

      • jaksaa

        lain mukaan päällekkäisiä vuokria ei saa periä tälläisessä tilanteessa. Tässä on vaan se juju että ensimmäisen hölmöily antaa isännälle aikaa !!!! Näyttää asuntoa ja hoitaa pikku rempat.


    • tietämättömät tollot

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe