Apua koiran sisäsiisteys- ongelmassa!

seropi4

Terve. Minulle on tullut 4kk seropi- pentu toiselta omistajaltaan vasta ikään. Koira on todella reipas lenkkeilijä ja muutenkin todella kiva luonteltaan, mutta yksi ongelma on... sisäsiisteys nimittäin. Käymme tunnin välein koiran kanssa lyhyitä lenkkejä, samaa reittiä joten aluekkin on tuttu. Kerran päivässä tunnin lenkkien rinnalla käymme myös pitemmän lenkin. Mutta aina lenkin jälkeen koira tekee tarpeensa sisälle, katsoo silmiin eikä lopeta pissaamista vaikka toruu. Eikä ikinä ole tehnyt jätöksiä tähän menessä pihalle, paitsi kakan mistä sai todella suuret kehut. Itselläni alkaa tuleen epätoivoinen olo koiran suhteen. Myös se että koira pihtaa pissaa viimeseen asti ja sitkun se tulee niin on aivan hirveä lammikko keskellä lattiaa. Saisko apua tähän ongelmaan? Kellään neuvoja ja omia kokemuksia?

11

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koerrruus

      Eihän se voi kesken lopettaa,vaikka torut! Lopettaisitko/pystyisitkö itse rakko täynnä lopettamaan kesken???

      Koiraa ei ensinnäkään saa torua,tai edes huomioida mitenkään jos se tekee sisälle.
      Mutta jos tekee ulos.Kiität ja palkitset välittömästi jollakin mistä pitää paljon.
      Monet koirat ovat aivan hulluna kanaan.
      Voit pitää varalla aina pieniä grillikanan paloja.Siis ihan pieniä,ei sokeripalaa suurempia.

      Aloita ihan alusta. Koira ei ilmeisesti ole saanut juurikaan kasvatusta aiemmin.

      Sanomalehtiä lattialle.Matot pois.
      Kun se tekee minne tahansa,on se välittömästi siivottava ja niin hyvin,ettei hajua jää. Eleettömästi ja niinkuin koiraa ei olisi olemassakaan.
      Ei mitään reaktiota siihen,mitä on tehnyt.

      Koirahan on vieläkin nuori,joten oppimistaipumus pitäisi olla aika vahva.

      Yleensä koira kiertelee ja nuuhkii tietyllä tavalla juuri ennenkuin alkaa ulostamaan/pissaamaan.
      Opettele havaitsemaan nuo merkit ja välittömästi ulos.

      Eläinlääkärillä käynti voisi varmistaa,ettei syynä ole mikään sairaus tai elimellinen vika.
      Leikkauttaminen rauhoittaa myös tilannetta.

    • Hidas

      Nyt viikonloppuna varaat eväitä matkaan ja viivytte ulkona tuntikausia niin, että pentu varmasti tekee sinne tarpeensa useasti. Talvipennut vaan helposti valitsevat sen sisälle tekemisen kun ulkona on epämiellyttävän kylmä, mutta nythän on jo mukavat kelit.
      Pentua ei pidä moittia sisälle tekemisestä, koska selvästikään se ei vielä tajua mitään, ja uusi kotikin.

    • Tätä täällä välillä suositellaan: Jos pentu sisälle tultaessa tekee tarpeensa, niin tee pieni huijaus, käy lenkillä, menkää sisälle hetkeksi ja sitten takaisin ulos..?

    • 15+19

      Kyllä meillä pentu lopettaa pissaamisen kun kiljaisen että "ei siihen!" ja kannan pennun ulos. Sitten pissaa loput pihalle.

      Ei ole hyötyä olla torumatta koiraa sillä koira aistii olemuksestasi sen kireyden jonka se saa aikaiseksi pissaamalla sisälle. Tai siis että se on oikeastaan yksi lysti torutko sanallisesti vai et.

    • Onnellisia ovat

      Huomioi myös se, että kun olet ollut pitkällä lenkillä ja ehkä leikitty myös niin sitä tosiaan pissattaa lenkin jälkeen. Itse kun olen ollut esim. metsässä heittämässä palloa ja tulemme takaisin kotiin, niin odottelen rauhassa, että vielä yksi pissa tulee. Niinhän toimii kroppa, eli fyysinen rasitus ja sitten lepotilassa nesteet liikkeessä. Meillä tultiin sisäsiistiksi siinä vuoden vanhana, siis niin, että enää ilopissa voi tulla, kun oikein innostuu. Mitä kuvittelit, että sulla on ihana koira ja heti osaa kaiken. Matot pois ja eletään koiran ehdoilla. Toinen koirani oli puolivuotiaana sisäsiisti, eikä ole nyt yli viiteen vuoteen tehnyt edes vahinkopissoja. Ne ovat yksilöitä ja oppivat kyllä aikanaan. Ei nelikuukautisen koiran pissaamista voi pitää ongelmana, sillä vastahan se oppii pidättämään. Entäs jos tulee tyhjämaha oksennus, keltaista vaahtoa. Meillä oksennetaan aina matolle. Ja KOIRAA EI TORUTA MISSÄÄN NIMESSÄ. Itselläni on ollut/on yhteensä 5 koiraa elämäni aikana ja yhtäkään en ole pissoista tai kakoista torunut ja kaikki ovat omaa tahtiaan oppinut sisäsiistiksi. Koiran kokonaisvaltainen hoitaminen vie aikaa ja kärsivällisyyttä.

    • Kakkatarina

      Meillä 10kk ikäinen pienikokoinen koiruus,uros. On sisäsiisti mutta edelleen sattuu vahinkoja aamuisin kun on kova kakkahätä.Heräämisen jälkeen annetaan ruoka ja sitten ulos,tässä vaiheessa kun koira on syönyt,tulee kakka melkein saman tien.Osaa pidättää mutta aamukakka on tulossa aina niin kovaa ettei pidätyskyky riitä,kakka tulee väkisin. Nyt parina päivänä tullut kikkare samalla kun koira juoksee eteisen ovelle.Toivon että tuon ikäisellä vielä pidätyskyky kasvaa ettei noita vahinkojakaan enää sattuisi.Ei siitä hirveää haittaa ole kun on selvästi vahinko joka kerta,mutta ajatuksena masentava että "ei kai taas..."

      • kolmin koheltaen

        Mitäs jos veisit koiran saman tien ulos heräämisen jälkeen? Ja ruoka vasta sitten. Ennen töihin/kouluun lähtöä vielä pikaisesti pissille. Sillä tavalla itse olen molemmat koirani opettanut, yleensä aamulla on kakka- ja pissahätä melkoinen ja ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi aamulenkkiä pitänyt odottaa yhtään omistajan pukeutumista enempää. Saisit koirallekin onnistumisia, niin jossain vaiheessa ne vahingot loppuvat. :) Nuorempi koirani on kakan tehnyt sisälle viimeksi 9 viikkoisena, nyt 5 kk on ollu pari viikkoa täysin sisäsiisti.


      • Kakkatarina
        kolmin koheltaen kirjoitti:

        Mitäs jos veisit koiran saman tien ulos heräämisen jälkeen? Ja ruoka vasta sitten. Ennen töihin/kouluun lähtöä vielä pikaisesti pissille. Sillä tavalla itse olen molemmat koirani opettanut, yleensä aamulla on kakka- ja pissahätä melkoinen ja ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi aamulenkkiä pitänyt odottaa yhtään omistajan pukeutumista enempää. Saisit koirallekin onnistumisia, niin jossain vaiheessa ne vahingot loppuvat. :) Nuorempi koirani on kakan tehnyt sisälle viimeksi 9 viikkoisena, nyt 5 kk on ollu pari viikkoa täysin sisäsiisti.

        Unohtui sanoa että niin siis monta viikkoa menee aina ilman vahinkoja,silloin tällöin käy kakkakeikka,ei siis joka aamu:) Ja koira ei ilmoita mitenkään aamulla että on hätä,kun nousen ylös niin koira juoksee suoraan ruokakupille:) syönnin jälkeen tulee vasta hätä.Ja meillä menee niin että minä herään ensin ja käytän koiran,vajaa 2h päästä lähtee mies töihin ja käyttää sen myös.Tämä kakkaongelma on vain siis aamuisin,yöt ja päivät menee hyvin.Ja onhan sillä varmasti hätä joka aamu mutta useimmiten pystyy pidättämään ja odottaa että pukeudun.


    • Onnellisia ovat II

      Kyllä ehtii odottamaankin, tosin kuulostaa (kakkatarina), että koirallasi on niin nälkä aamulla, että ehkä tietämättäänkin myös aktivoi suolistonsa toimimaan. On siis aamuvirkku. Meillä nämä kaksi tapausta nukkuvat takuulla niin kauan kuin muutkin. Meillä toimittu aina hyvin rauhallisesti, eli ei hötkyilty sen nousemisen kanssa. Tosin tähän vaikuttaa se, että hoidan duunit kotona. Toinen käyttää, siis töihin lähtevä kyllä aamuhädällä, mutta sitten itse vien metsäreissulle myöhemmin. Kumpikin koira on aivan kaput illalla n. klo 21. paikkeilla, eikä tuo kesäaikakaan näköjään vaikuttanut. Tosin tämän nuoremman raahaan vielä iltapissalle sitten kun menen itse nukkumaan, eli siinä 23-24 välillä. Näin sain aikanaan meillä ns. lopullisen sisäsiisteyden tälle nuoremmallekin. Kakkoja ei ole näkynyt sitten 4 kk:n jälkeen. Ja aivan keposasti vetävät tommoisia 10-12 tunnin unia. Ne eivät edes nouse ylös vaikka itse nousemme. Juomme siis aamukahvin ja pukeudumme jne. kaikessa rauhassa. Joskus kahvia juodessani nuorempi koira tulla hipsii viereeni ja on vielä aivan unessa. Otan syliin ja sitten halataan ja haukotellaan ja ihmettelen, että onpa hirmuinen kita. Vähän ajan päästä vanhempi koira saapuu venytellen ja haukotellen. Olen kyllä tietoisesti pyrkinyt koirien kanssa aina tämmöiseen verkkaiseen, hissunkissun tyyliseen lähtemiseen ja myös heräämiseen. Sehän se rytmi on tarttuvaa myös kodin lemmikeille. No, joo se meidän rekuista, mutta edelleen olen sitä mieltä, että 4 kk pissaamiset tai kakkaamiset eivät todellakaan ole mitään ongelmia, mutta jos niistä tehdään ongelma, niin sitten vasta ongelmia onkin tiedossa. Ja eihän tuo ole edes hampaiden vaihto iässä, puhumattakaan kun tulee murkkuikä, sitten sitä vasta pitkää pinnaa tarvitaan. Meillä tää nuorempi tulee kohta kaksi vuotta ja päivääkään en vaihtaisi pois kasvuiästä, mutta nyt kun taas on korvat paikoillaan jne., voimme alkaa taas harjoittelemaan enemmän näitä perusjuttuja. Ehkä saan sen koulittua siihen 3:n vanhana ns. hyväksi koirakansalaiseksi, sillä sainhan tuon toisenkin. Ja onpa meillä mennyt kenkiä, mattoja, klapikasoja, uskomaton määrä leluja. Se kaikki kuuluu kasvamiseen. Kyllä koirat oppii jos osaat opettaa, vai mitä?

    • pistänyt silmään

      tuollainen asia,kun itsellä myös 4 kuinen pentu,joka on täysin sisäsiisti,mutta lenkillä ollessamme ei tee tarpeitaan,vaan vasta omassa pihassa,omassa rauhassa saattaa tulla jopa molemmat sinne paikoille johon on tottunut ne tekemään.

    • voivoi22

      Kehut ja annat makupalan kun se tekee ulos... ja torua ei saa jos tekee sisälle, siivoat HYVIN ja jätät täysin huomiotta. Ja koiraan ei tarvitse ottaa mitään kontaktia pariin minuuttiin sen jälkeen. Toi toruminen aiheuttaa vaan sen, että se haluaa tehdä hädät sinulta piilossa. Miten tuolla asenteella odotat sen tekevän hädät ulos vieressässi? Ei tule onnistumaan. Älkää menkö sisälle ennen kuin se koira on tehnyt ne hädät, sit heti nami ja paljon paljon kehuja. Jos ottaa koiran niin pitäis VÄHÄN edes perehtyä kouluttamiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1773
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1357
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1168
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1138
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      997
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      964
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      67
      881
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe