Lapset yksen kotona

Huolestunut naapuri

Haluasin kysyä ihmisten mielipidettä.

Tuttava perheessäni vanhemmat tekevät todella paljon töitä ja usein iltavuoroja. Heillä on kolme lasta, 11- 8- ja 7- vuotiaat. Heillä ei ole lastenvahteja työvuorojen ajaksi lapsille. Ovat siis aina keskenään kotona, kun vanhemmat tekevät töitä.

Olenkin ollut todella huolissani, miten vaikuttaa lasten kehitykseen ja itsetuntoon. Varsinkin vanhimman lapsen tapauksessa, kun joutuu kantamaan kamalan paljon vastuuta pikkusisaristaansa ja jopa ruuan teosta.

Pitääkö tässä alkaa vääntämään lastensuojeluilmoitusta, vai onko mitään muuta kanavaa, mistä voisi saada apua tässä asiassa?

;/

11

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Itse olen 12-vuotiaana hoitanut jo paljon pienempiä lapsia, joten olen varmaan jäävi vastaamaan. Mielestäni riippuu paljon lasten kypsyysasteesta, pärjäävätkö tuon ikäiset sisarukset keskenään.
      Terveet, rauhalliset ja fiksut varmasti pärjäävät, mutta jos joukossa on yksikin erityislapsi, niin tilanne muuttuu täysin. 11-vuotias jaksaa katsoa erityislapsen perään korkeintaan tunnin tai pari ja todellakin täysin tilapäistapauksissa, kun muuta hoitoa ei ole saatavilla.

• Outoa sattumaa?

Tietääkö kukaan, mistä johtuu, että juuri kirjoitusten otsikoissa on niin paljon kirjoitusvirheitä, vaikka teksti muuten olisi virheetöntä?

• Naapuriapu

Tarjoa apua heille.

• Huolestunut naapuri

Lapsista kaksi ovat "erityislapsia".

Tietysti avun tarjoaminen olisi loogisinta, mutta minä olen jo vanhempi ihminen, enkä enää tällä iällä jaksaisi alkaa kenenkään lastenhoitajaksi. Enkä myöskään osaa edes ajatella, mitä muuta apua voisin heille tarjota?
      Kuulostaa tietysti jollain tavalla itsekkäältä näin ajatella, mutta harvempi muukaan varmaan lähtisi puoli tuntemattomille ihmisille lastenhoitajaksi.

• ,,,

Varmaan ne vanhemmat tuntevat lapsensa paremmin ja tietävät pärjäävätkö ne.

• IHMESYSTEEMIT

Millä tavalla erityisiä, voitko kertoa?

• vm.-65

Ensin se on tuttavaperhe ja sitten he muuttuvat puolituntemattomiksi. Lisä draamaa saadaan erityislapsista, tiedätkö edes mitä termi tarkoittaa?

Pääsiäisen aikaan trollit liikkeellä :-)

• rahaaduunia
        ,,, kirjoitti:

Varmaan ne vanhemmat tuntevat lapsensa paremmin ja tietävät pärjäävätkö ne.

Tai sitten ei.

• Sitä tarvitaan
        rahaaduunia kirjoitti:

Tai sitten ei.

Jos ei tee duunia, ei ole rahaa, eikä voi elättää omia lapsiaan.

• ---------

Vanhemmat ovat varmasti huolehtineet lastensa asiat parhaalla mahdollisella tavalla, mikä heidän tilanteessaan on mahdollista. Kouluikäiset lapset ihan tyypillisesti ovat keskenään kotonaan koulun jälkeen silloin kun vanhemmat ovat vielä töissä. Ei siis 7- ja 8-vuotiaat sitä 11-vuotiasta työllistä. Eihän se ideaalitilanne ole, että lapset joutuvat olemaan niin paljon keskenään, mutta mitään järkevää ratkaisua tuohon ei varmaankaan ole. Tuon ikäiset eivät enää kuulu kunnallisen päivähoidon piiriin siten, että heille saisi ilta- ja yöhoitoa. Ja olisiko se edes lasten edun mukaista, että he eivät saisi olla kotonaan iltaisinkaan. Jaksaisitko itse olla aina jossain menossa, ensin koulussa ja sitten hoidossa ja kotona ei juuri koskaan? Sekin vaikuttaa lasten kehitykseen, itsetuntoon ja jaksamiseen, todennäköisesti enemmän.

Vai pitäisikö sinne palkata lastenvahti? Jos keskipalkkainen ihminen joutuu maksamaan omasta nettopalkastaan lastenvahdin bruttopalkan kaikkine työnantajakuluineen, niin eipä taida yhden ihmisen palkka edes riittää. Se nyt vain on valitettavasti se tilanne, ettei kaikilla ole varaa palkata työntekijöitä.

Ruuan laittaminen tuskin on kokonaan lasten vastuulla. Varmasti he ovat kykeneväisiä tuossa iässä lämmittämään mikrossa ruokia tms. Ja kun lapsia on useampia, heillä ei todennäköisesti ole kotona yksinäistä. Joten en näkisi tuossa mitään syytä lastensuojeluun, jolla pahimmassa tapauksessa vain vaikeutetaan perheen elämää entisestään, kun se ei nähtävästi nytkään kovin helppoa ole.

• rivitaloasukki

Minua pelottaisi eniten keskenään olevat lapset tulipaloriskinä esim. rivi- tai kerrostalossa. Lasten huolimattomuus sähkölaitteiden käytössä tai älyttömät päähänpistot tulitikkuleikeistä tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      182
      7720
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      92
      3816
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      67
      2589
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      73
      1630
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      386
      1564
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1447
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1436
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1111
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1050
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe