Kuinka nopeasti velat menee ulosottoon? (Vastauksia pliis!!!)

Ulosottoonmenossa

Hei!

Mulla on sellainen tilanne, että en ole pariin viikkoon pystynyt maksamaan velkojani/lainanlyhennyksiä. Ei ole vielä tullut perintäkirjeitä tai muuta, jokunen maksukehoitus sähköpostitise kyllä. Heinäkuun lopussa mulle olisi tulossa enemmän rahaa: saan palkan lisäksi lomarahan ja saan myös vuosiloman rahana koska en sairasloman takia ole pitänyt vuosilomiani ollenkaan. Työsopimukseni loppuu heinäkuun lopussa.

Ehtiiköhän velkani mennä siinä ajassa ulosottoon, niin, että ottavat ne heinäkuun lopun rahat, tai ainakin suurimman osan niistä??? MITEN NOPEA ULOSOTTOPROSESSI ON?

Jos ulosotto ehtii jo siihen, niin tiedättekö, onko mahdollista jotenkin neuvotella ulosottomiehen kanssa, että heinäkuussa ei otettaisi vielä mitään tai vain pienehkä summa, jos tarvitsen rahaa tärkeään asiaan (terveydenhuoltokulut, ryhmäterapia)??? Pitäisi saada rahaa säästöön tuota ryhmäterapiaa varten koska sitten heinäkuun jälkeen musta tulee taas opiskelija ja kitkuttelen 600/kk tuloilla seuraavat neljä vuotta. Sosiaalihuolto ei osallistu noihin maksuihin, koska ei ne sieltä niitä pakollisiksi katso varmastikaan...

Asiallisia vastauksia pliis.

9

1860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+20

Tuskin ehtii neljässä kuukaudessa. Ensin pari kuukautta sua muistutellaan lainaeristä, jonka jälkeen vasta eräännytetään koko laina maksettavaksi ja sitäkin varmaan koitetaan periä kuukausi pari. Sitten vasta käräjien kautta ulosottoon, ja siinäkin helposti vierähtää pari kuukautta koko prosessissa. Älä sitten pidä rahaa säästössä pankkitilillä, sillä sieltä kyllä ulosotto ottaa rahat.

Ja tää ei ollut kannanotto siihen että toimintasi olisi järkevää tai millään tavalla moraalisesti oikein.

• velkaaa

Jokunen velkaa saattaa olla ulosotossa jo heinäkuussa - itse olin vuosi sitten samassa jamassa ja kesäkuussa otettiin palkasta ensimmäinen erä. Itse kylläkin suostuin siihen,että peritään palkasta, koska velkapotti oli/on niin iso. Ota velkojiin yhteyttä ja yritä sopia velkojen maksusta. Ei kuitenkaan kannata yltiöoptimistisia sopimuksia tehdä, koska sopimusten tekeminenkin maksaa. Maksa nyt niin paljon velkoja kuin pystyt. Velkoja kannattaa maksaa pienimmästä päästä pois, sillä jokainen velkomustuomio lisää kustannuksia ja pienissä muutaman sadan euron veloissa loppusumma helposti tuplaantuu. Ota myös heti yhteyttä kunnalliseen velkaneuvontaan. Siellä ammattilainen osaa parhaiten neuvoa.
      Jos velka menee ulosottoon, pidätetään palkasta lainmukainen osa. Googleta maksukueltolaskuri ja laske itse mitä palkastasi pidätettäisiin.
      Myös tuo ryhmäterapia-asia pitää selvittää itse. Voi olla,että velkaneuvojakin osaa auttaa ja ainakin ohjata sinua eteen päin. Vaikka sinua ahdistaa tilanne, niin ehdottomasti kannattaa aloittaa tilanteen purkaminen heti. Oletko jo laskenut paljonko ulosittoon mahdollisesti menisi ? Itsellä meni reilu 50 000 €.

• 8+5

Mulla oli sama tilanne viime kesäkuussa. Ulosotto nappasi nyt maaliskuussa ekan kerran palkasta eli 9 kuukautta meni ekoista maksumuistutuksista siihen että palkasta maksellaan. Tosin vetkuttelin enkä reagoinut käräjäoikeuden haasteisiin jotta saisin mahdollisimman paljon pikkuvelkoja ja kaikki elämän kannalta pakolliset rästit hoidettua ennen ulosoton alkua.

• Ulosottoon menossa

Hei, joo ei tässä maksella mitään velkoja pois. :) Velkaa n. 30 000 (opintolainaa 22 000 ja muuta elämiseen otettua lainaa) ja nyt sairaslomalla pitkäaikaisesta sairaudesta. Elokuussa opiskelemaan neljäksi vuodeksi uutta ammattia.Toivottavasti. Sitten mahdollisesti taas sairaslomalle että pääse osa-aikaeläkkeelle tai jos muita mahdollisuuksia osa-päivätyöhön on... Kysyin jo, niin velkajärjestely ei oo mahdollista. No, eihän mulla oo kovin vakavat sairaudetkaan, niin miks mihinkään velkajärjestelyyn. Skitsofrenia JA persoonallisuushäiriö vaan. Tällä menolla eka opiskelen ainakin vuoteen 2018 tai mahdollisesti vähän pitemmällekin kun sairaudet hidastaa, sitten osa-aikatyöhön (kun en pysty tekeen kokopäivätyötä lääkityksen vuoksi), palkka pieni. Kokopäivätyöstä saa tulevalla alallani n. 2000 e, osa-aikatyöstä sitten n. 1000-verot eli noin 900 e. Siitähän sitten keräävät ulosottoon ihan rauhassa jotain 150 e. Eihän sitä tarvitse kuin parikymmentä vuotta sitten periä niitä rahoja... ;)

Opiskeluajoista tulee kyllä vähän köyhät kun tulot nettona 500 e kuussa. Siihen päälle ei kannata käydä töissä koska yli puolet työtuloista menisi ulosottoon.

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. :)

• velkaaa

Saisitko maksusitoumuksen tuohon terapiaan ? Ja velkajärjestelyä kannattaa kyllä uudellen hakea muutaman vuoden päästä. Älä nyt kuitenkaan enää lisää velkaa ota. Tsemppiä kuitenkin elämään !

• eivät anna ei
        velkaaa kirjoitti:

Saisitko maksusitoumuksen tuohon terapiaan ? Ja velkajärjestelyä kannattaa kyllä uudellen hakea muutaman vuoden päästä. Älä nyt kuitenkaan enää lisää velkaa ota. Tsemppiä kuitenkin elämään !

Terapiaan ei ole mahdollista saada maksusitoumusta.

• exgamergirl

Mä lopetin velkojeni maksamisen heinäkuussa 2013, ensimmäisistä veloista ulosotto alkoi maaliskuussa 2014 eli 8kk siihen meni. Osa on vasta nyt lähdössä haastemiehelle, siinä menee sit taas pari kk ennen kuin haastemies ottaa yhteyttä, ja n 2kk että velka siirtyy ulosottoon..eli hidasta on. Velkojat haluavat usein myös odottaa 6kk, koska siltä ajalta voivat periä normaalikoron velasta, vasta sen jälkeen 7.5%.

• jos koskaan

Tuohon on aivan mahdotonta antaa mitään pätevää vastausta. Jokainen perintätoimisto toimii eri tavalla.
      Itselläni velat jäivät maksamatta kahdeksan vuotta sitten, vieläkään kaikkea ei ole ulosottoon laitettu.

• nopea haaste!

Riippuu velkojasta.

Olen yksityisihminen ja tein kaupat tavarasta toisen yksityishenkilön kanssa. Sovittiin eräpäivä (20.12.2013), mutta asiakas ei maksanut. Sovittiin uusi eräpäivä (6.2.2014), mutta taaskaan eräpäivänä raha ei ollut tililläni. Laitoin haastehakemuksen HETI sitä SEURAAVANA arkipäivänä.

Käräjäoikeuden haaste meni 7 viikossa läpi ja tyyppi on nyt ulosotossa alle kahdessa kuukaudessa siitä hetkestä, jolloin oli sovittu eräpäivä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      21
      2976
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      539
      2668
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2250
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      207
      2209
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1698
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1509
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      50
      1436
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1379
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1191
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1164
    Aihe