Kovalevypohja akryylimaalaukseen

Mualar

Moi

Olen vähän aloitteleva maalari, enkä tiedä näistä pohjajutuista vielä paljoa siksi kysymys. Jos haluaisin maalata kovalevylle akryyleillä niin minkälainen levy pitäisi hankkia? Olisiko ok jos ostan sellaista ohuehkoa levyä jossa on tasainen valkoinen pinta? Pitääkö kovalevy pohjaa pohjustaa esim. gessolla, vai voinko maalata suoraan siihen valkoiselle pinnalle (mikäli siis sellainen valkopintainen levy on ok). Kyselen siksi kun haluaisin maalata sen muotoiselle pohjalle sisustustaulun jota ei kaupasta saa, joten helpoin omatekoinen pohja lienee käyttää kovalevyä tai vastaavaa?

10

2488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kova maalari

      Itse olen maalannut sekä öljy - että akryyliväreillä tuollaiselle valkopintaiselle ja itse olen myös pinnoittanut kovalevyä , ihan sillä valkoisella maalilla mitä on sattunut olemaan , lateksimaalia , bilteman vasaralakkaa ,miranolia , minusta kaikki toimii, tokihan kohta mestarimaalarit rähisee ettei niin saa tehdä , mutta saahan , jos ei jää kiinni ?

      • Roffe

        Mielestäni et kunnioita ja arvosta teoksiasi kovinkaan korkealle, jos toimit noilla metodeilla. Esimerkiksi opiskeluaikana vakituinen opettajamme kehoitti loppuvernissaamaan öljyväriteokset heti kun maalaus oli kuiva. Kun huomautin hänelle tästä ja sanoin että öljyvärimaalauksen pitää antaa olla ilman loppuvernissausta ainakin puoli vuotta ja mieluummin vuoden, ennen lopullista vernissaamista. Niin tämä opettaja sanoi ettei nykyään kannatakaan tehdä mitään aikaa kestävää. Opettaja taidekoulussa kehoitti siis tekemään sutta. No eipä ollut opettaja tai koulukaan kummoinen.

        Mitä enemmän taiteilija arvostaa teoksiaan, sen enemmän hän haluaa tehdä niistä aikaa kestäviä! Ajatteleppa jos onnnistut tekemään jostakin teoksestasi mestariteoksen, joka jäisi taiteen historiaan ja teos ei kestäkään aikaa, vaan värit rapisevat pois muutaman vuoden kuluttua! Harmittaisiko?

        Tässä tulee esille se todellinen ammattilaisuus!


      • HepHep!

        Joutessasiko?


      • Mualar
        Roffe kirjoitti:

        Mielestäni et kunnioita ja arvosta teoksiasi kovinkaan korkealle, jos toimit noilla metodeilla. Esimerkiksi opiskeluaikana vakituinen opettajamme kehoitti loppuvernissaamaan öljyväriteokset heti kun maalaus oli kuiva. Kun huomautin hänelle tästä ja sanoin että öljyvärimaalauksen pitää antaa olla ilman loppuvernissausta ainakin puoli vuotta ja mieluummin vuoden, ennen lopullista vernissaamista. Niin tämä opettaja sanoi ettei nykyään kannatakaan tehdä mitään aikaa kestävää. Opettaja taidekoulussa kehoitti siis tekemään sutta. No eipä ollut opettaja tai koulukaan kummoinen.

        Mitä enemmän taiteilija arvostaa teoksiaan, sen enemmän hän haluaa tehdä niistä aikaa kestäviä! Ajatteleppa jos onnnistut tekemään jostakin teoksestasi mestariteoksen, joka jäisi taiteen historiaan ja teos ei kestäkään aikaa, vaan värit rapisevat pois muutaman vuoden kuluttua! Harmittaisiko?

        Tässä tulee esille se todellinen ammattilaisuus!

        Ok, töistä pitää tehdä aikaa kestäviä. Miten tämä onnistuu tuon valkoisen kovalevyn kanssa vai onnistuuko mitenkään? Haluasin toki että työ kestäisi aikaa.


      • Roffe
        Mualar kirjoitti:

        Ok, töistä pitää tehdä aikaa kestäviä. Miten tämä onnistuu tuon valkoisen kovalevyn kanssa vai onnistuuko mitenkään? Haluasin toki että työ kestäisi aikaa.

        Itse olen tehnyt siten että olen liimannut kankaan kovalevyn sileän osan puolelle ja gessonnut levyn takaosan, näin teoksesta tulee lähes ikuinen. Liimana voi käyttää tavallista erikeepperiä. Liimaus on hyvä tehdä mahdollisimman huolellisesti ja taitaa kangan kulmien yli jonkin matkaa. Takaosan gessous suoritetaan sen takia, ettei levy alkaisi vääristymään, tiedäthän miten kovalevylle käy, jos se saa liikaa kosteutta!

        Toki levylle voi maalata ilman kankaan liimaamistakin, mutta takaosa kannattaa gessota siitäkin huolimatta. Tässä tapauksessa käyttäisin itse mieluummin mdf levyä kuin kovalevyä.


      • kova maalari
        HepHep! kirjoitti:

        Joutessasiko?

        Minusta vähän tarpeetonta aloittelijan häärätä pohjustuksen kanssa tuntikausia, siinä vaan palaa rahaa ja tehokasta maalausaikaa , kyllä niitten kanssa sitten kerkiää hääräilemään , kun teoksen hinta esim . ylittää 1000 euron rajan , voipi sitten ruveta panostamaan vuosisatojen kestävyyteen. Minulla ekat taulut 1982 vuodelta ja silloinkin köyhänä maalarina panostin aikalailla eri kierrätys pohjiin , kaikki ovar 32 vuoden kuluttua vielä hyvässä kunnossa .


      • Aamun ajatus
        kova maalari kirjoitti:

        Minusta vähän tarpeetonta aloittelijan häärätä pohjustuksen kanssa tuntikausia, siinä vaan palaa rahaa ja tehokasta maalausaikaa , kyllä niitten kanssa sitten kerkiää hääräilemään , kun teoksen hinta esim . ylittää 1000 euron rajan , voipi sitten ruveta panostamaan vuosisatojen kestävyyteen. Minulla ekat taulut 1982 vuodelta ja silloinkin köyhänä maalarina panostin aikalailla eri kierrätys pohjiin , kaikki ovar 32 vuoden kuluttua vielä hyvässä kunnossa .

        Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään.
        Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.
        Asenteesta riippuu, kuinka hyvin sen tekee!


    • Roffe

      Tuossa koulussa jossa opettaja kehoitti tekemään sutta, kertoi eräs toinen opettaja miten asiakas oli soittanut hänelle ja kertonut miten hänen ostamastaan teoksesta tippuivat värit.

      Joten mielestäni maalauspohjaan ja väreihin kannattaa satsata alusta lähtien, varsinkin koska huonot värit ja maalauspohjat ovat aivan erilaisia maalata kuin hyvät. Värit käyttäytyvät niissä erilailla.

    • ksksk

      Minkäpaksuista on milleissä tämmöinen levy ?(painavuutta mietin ja suorana pysymistä, jos tekee isoja töitä).

      • Roffe

        Jos kovin isoja teoksia meinaat tehdä, tee ne mieluummin paksuudeltaan 12 milliselle MDF levylle, silloin ne eivät käyristy!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      45
      3101
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2023
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1482
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1365
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1341
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1251
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1161
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1095
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe