Ensimmäiseksi koiraksi terrieri??

Adcd

Hei olen miettimässä ekaa koiraani ja mietin että jos jonkun terrierin ottaisin niin mikä olisi helpoin aloittajalle?? Eli koira tulisi lenkkikaveriksi ja terapiakoiraksi itselleni ja olen 17 v tyttö joka asuu vielä kotona ja koira tulisi minulle kun muutan omaa kotiin. Kiitos joku viitsii vastata!:)

23

3303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

      Meillä 4 v westie ja 2 v cairn sekä 4 v kissa, molemmat territ ovat tosi kilttejä ja sosiaalisia, ei ole vielä tullut riitaa missään eikä minkään eläimen kanssa. Eikä tietenkään ihmistenkään kanssa, nämä tuntuu rakastavan koko maailmaa! Voisin ottaa ekaksi koiraksi jonkun terrierin, mutta muista että kun otat koiran, sinun kannattaa heti alusta tehdä siitä koirasta itsellesi se pää-harrastus. käyt pennun kanssa joka paikassa ja varsinkin koulutuksissa, melkein joka paikkakunnalla on nykyään joku koirakerho, joka järjestää kursseja aloittaville koiran omistajille. Onnea koiranpitoon, se on vaativaa mutta myös hyvin palkitsevaa, koirahan rakastaa ehdoitta. Koiralle pitää tarjota hyvä elämä, terrierit elää yleensä pitkään, keskimäärin 15 vuotta ja se on kuin olis vastuussa lapsesta, sitä ei voi jättää yksin pitkäksi aikaa jne... eli ota koira kaveriksesi mutta muista vastuusi!

    • viiia35

      Itse ostin ekaksi koiraksi kettuterrierin. :) Toimi minulla yvin terapia ja lenkkikaverina..
      Paljon hiihdeltiin ja samoiltiin metsissä ja ajatukset tuulettui.

      Aktiivinen joka asiassa mukana oleva ja omaa oman mielipiteen kaikesta.
      Toimii yhteisesti ja on iloinen ja hauska päivän piristäjä.

      Peruskasvatus ja koultus ja sosiaalistaminen hyvä tehdä perusteellisesti niin koira on todellinen ilo ja ota mieluummin narttu niin ei ole urosten kilpailua jss..ja saat hyvän jopa koirapuistoonkin sopivan.

      Sosiaalistaminen ja vapaana olot jo pennusta. Niin ne sujuu erinomaiseti aikuisenakin. Omat oli aina vapaana ja koirapuistoissakin käytiin..koira pitää opettaa sosiaaliseski oli rotu mikä vaan eli ei saa provosoida eikä provosida.

      Pehmeä jämpti johdonmukainen koulutus riittää. Hyvällä saa hyvää ja pahalla pahaa.

      Katso ei metsästylinjainen kotikoiriksi kasvattaja. Rotua voi käyttää agilityyn tokoon hakuun etc..

    • Tibben mamma

      Tiibetinterrieri on ihana "yhdistelmä" terrieriä ja paimenkoiraa, joka se oikeasti on. Karvanhoito vaatii jkv. aikaa, mutta muuten loistava kaveri. On huippuälykäs.

      • fhhgfhfh

        Tiibetinterrieri ei ole terrieri vaan tiibettiläinen rotu joka muistutti hieman terrieriä ja siitä nimi. Lhasa apso oli sekoittuneena siihen alussa mutta jalostettiin sitten eri kokoisiksi versioiksi.

        Olet väärällä palstalla jos luulet että koirasi on terrieri.

        tiibetinspanielikaan ei ole spanieli..

        Olisi hyvä perehtyä omaan rotuun.


    • ffcfvcdf

      Kaverillani on todella kiltti vehnäterrierinarttu. Kannattaa hommata narttu ensikoiraksi, jos jonkin terrierin haluat, urokset kovia ottamaan mittaa omistajastaan, lapsista ja muista uroksista. Suosittelisin itse vehnistä.

    • toyterrierin omistaj

      No jos tykkäät haasteista ni ota kai se terrieri .. Mulla se oli ainakin tuskaa sen ensimmäiset puoli vuotta ( otin toyterrierin pentuna .) niinkuin kaikki sanoo, et ne o ongelmankoirii .
      Mut muista se , että jos sä otat sen koiran niin älä hylkää sitä jos et tuu pärjäämään ., niinkuin sanoin , sen pitää kestää ainakin puoli vuotta niin sitten kaikki menee helpommaks .
      Tsemppiä.

    • kk kettu

      Cairn, jackrussel, westie ja vehnis on mun makuun ehkä "pehmeimmät" terrierit, en sano ettei niistä luonnetta löytyisi tai että ne olis jollain ratkaisevalla tavalla helpompia kun joku toinen terrieri, mutta mun nähdäkseni ne on ehkä kaikkein sosiaalisimpia ja siten aloittelijalle parempia vaihtoehtoja. Toki määrätietoinen ihminen varmasti pärjää vaikka minkälaisen terrierin kanssa, kunhan keksii oikean tavan motivoida koiraansa. Oman sydämmen on kettikset vieneet, nimenomaan karkeakarvaiset ja niitä lämpimästi suosittelen jokaiselle :)

    • ProTerrieri

      Meillä valikoitui ensimmäiseksi koiraksi skotlanninterrieri. Ollaan pärjätty hyvin, vaikka skottia ei kokemattomille suositellakaan. Terrierin kanssa pitää muistaa, että pysyt tiukkana niissä asioissa, mista haluat pitää kiinni ja et turhia hötkyile. Tämä meidän koira on vielä tosi nuori, hyppii ihmisten polville innostuessaan, mutta esimerkiksi ovikelloa tai ovipuhelinta ei hauku, osaa rauhoittua vaikka olisi paljonkin vieraita käymässä tai jopa vieraassa paikassa. Asutaan kaupungissa ja koira ei hauku autoja, pyöriä, pyörätuoleja tai muutakaan. Lapsille tai toisille koirille saattaa haukahtaa, koska pitää niistä ja villiintyy lapsista helposti. En näe miksi terrieri ei sopisi ekaksi koiraksi, se on älykäs ja monesti reipas ja järkikasvatuksen saaneena todella varma kaveri maalle tai kaupunkiin.

    • viiia34

      Kettuterrierit on hyviä..innokkaita ja innostuu koulutuksesta. sopii moneen harrastamiseen agilityyn tokoon juoksukilpailuihinkin koiratanssiin etc..

      Toiminnallinen ja helppo motivoida kun pennusta lähtee kouluttamaan.

      Terrierit sopii ekaksi koiraksi kunhan perehtyy ja on johdonmukainen se mikä kielletään niin kielletään ja se mikä sallitaan niin sallitaan. Palkitaan ja ohjataan hyvään. Pehmeä jämpti koulutus paras ei alistava koskaan. (terrierit ei mielistele ja jos lähtee alistelemaan niin koira laittaa vastaan ja ei suostu siihen ja kun sinnikäs rotu niin luottamus vain menee..tämä kuuluu vanhan ajan koulutusmenetelmiin joka ei ole koskaan toiminut)

      Eli ihan samanlainen kasvatus kuin muillakin roduilla motivoiva luottamus hyvä kontakti ja leikin ja makupaloin uuden oppiminen. Pohjimmiltaan terrieritkin pyrkii miellyttämään muttei mielistele kuten noutajat ja elekieli vähäisempää eli jos alistuu niin kääntää pään pois ja menee kauemmaksi etten aikonut mitään kun noutaja heittäytyy selälleen silti molemmat tarkoittaa samaa. rodussa tokovaliokin..ja itsekin opetin avoliikkeet ja kaksi terriä takana jo ekan sain 12v.

      Foksit on iloisia avoimia uteliaita ja leikkisiä sekä monipuolisia kilttejä ja älykkäitä. Tulee toimeen muiden koirien kanssa, omani olleet aina laumassa jossa pari vierastakin foksia. Ja pystyy pitämään vapaana kohtuullinen riistavietti..toinen pysyi maalla pihassa ilman valvontaa vapaana menemättä naapuriin. Ja molemmat vapaana metsälenkeillä ja veneretkillä.

    • ett1

      Käy vilkaisemassa netistä sellaista rotua kun englanninkääpiöterrieri :)
      Kaunis,lyhytkarvainen,liikunnallinen ja uskollinen koira :) mulla on näitä 3 kappaletta aamulla ulkoillaan , päivällä nukutaan ja illalla otan ne kainaloon sohvalle :) tykkää nukkua minun kanssani ja käpertyy minun peiton alle lämmittämään minua :) moni sekoittaa tämän rodun kääpiöpinseriin mutta enkut ovat sirompia !

    • Pepen emäntä

      Meidän eka koira cairnterrieri uros jolla kohta ikää 2v. Jos olisin etukäteen tiennyt miten haastava se on kouluttaa, olisin varmaan päätynytjohonkin toiseen rotuun. Cairn on itsepäinen, lahjomaton eikä erityisen miellyttämishaluinen. En voi suositella sitä ensimmäiseksi koiraksi. Toki se on myös viehättävän vilkas, itsenäinen ja peloton, hyviä puolia sanoakseni. Aggresiivisuutta en ola myöskään huomannut.

    • Tibbe on

      sopivan kokoinen ja pysyy hyvin mukana.

      • hkkllil

        Tiibetinspanieli ei ole terrieri ja aloittaja kysyi terriereistä ei paimenkoiratyyppisesta tibbestä. Seurakoirapuolella on tibbe.


      • hkkllil
        hkkllil kirjoitti:

        Tiibetinspanieli ei ole terrieri ja aloittaja kysyi terriereistä ei paimenkoiratyyppisesta tibbestä. Seurakoirapuolella on tibbe.

        Hups piti kirjoittaa tiibetinterrieri ei ole..

        eli korjaus.


      • srjrjjrasjw5u
        hkkllil kirjoitti:

        Hups piti kirjoittaa tiibetinterrieri ei ole..

        eli korjaus.

        bostoninterrieri


    • jutaki

      Meillä on ollut sileäkarvainen kettuterrieri nyt vuoden verran oli 10viikkoinen tullessaan ja en voisi parempaa koiraa saada. On ihmis ystävällinen ja sosiaalinen ja seuraa kaikkea mitä tehdään eikä tartte kahdesti lenkille pyytää. Aikaa sille täytyy olla ja on välillä vähän ilkikurinen mutta niinhän kaikki koirat pienenä, tottelee hyvin ja sisäsiistiksi saatin n.7kk iässä. Valinta perusteita hankittaessa oli lyhyt karva,sileä karva ja liikkuvainen koira, ja saatiin 100% kaikkea on ollut täydellinen valinta. Vinkiksi voisi antaa että kannattaa valita kettuterrieri jolla on suvussa menestystä näyttelyissä eli koiralla on rodulle ominainen malli silloin katseet kääntyy ja on kiva itsekin katsella sen touhuja.

      • fhghgfjg

        Meillä sisäsiisteys oli nopeampaa eli kuukaudessa parissa oppi. KK kettuterrieri.

        Sopii moneen harrastamiseen agilityyn, tokoon hakuun ..hauska seuralainen miloun koiran veroinen. Eli samaa mieltä kuin jutaki. :)

        Yllättää kun sellaisen omistaa sillä niin paljon epämääräisiä mielikuvia rodusta..mutta todella ystävällinen avoin utelias iloinen rotu touhuihin..ja yllättävän hyväkoulutteinen.

        Itsellä tokoa menty ja valokuvailen luonnossa missä koiranikin vapaana hallitusti. Ei myöskään haukkuherkkä mikä plussaa. Ja näppärä kuljettaa busseissa veneissä..ja tykkää leikkiä ja uida noutaa..monipuolinen.

        Itse valitsin trimmattavan version kun tykkään trimmata n.kolme kertaa vuodessa ja huusholli koiran karvaton.. Minusta hauskaa että muistuttaa pitkäkarvaisena paimenkoiraa ja juuri stripattuna vinttikoiraa ja muuten terrieriä. Kaunis katsella..upea ilme ja ryhti. Terhakka..minulla oli ensi rotuna ja koukkuun jäin..perhekoira oli aiemmin eri rotua mutta ei vienyt mennessään kuten nämä touhupeput..mahtavia kertakaikkiaan..ihania kotikoiria. Ja tykkää loikoilla omistajan kanssa kun päivän seikkailut pulkassa.


    • cairn3

      cairnterrieri ehdottomasti! en oo ikinä päässyt niin helpolla koiran kanssa kuin sen, alusta asti opetettu oleen paljon irti ja tulee luokse tai odottaa et saan kiinni jos esim.joku tulee vastaan. Mutta huom! kaikkien koirien kanssa tulee olla jämpti koulutus. Mutta cairneja voin suositella, ollut todella helppo kaveri liikkua vaikka missä. Cairnini rakastaa ihmisiä, varsinkin lapsia sekä muita koiria. Mutta toki siitä löytyy se ärhäkkä terrieri puolikin, jos esim. toinen koira äksyilee antaa se haukulla takaisin. Mutta koskaa ei ole syöksynyt toisten koirien päälle tai yrittänyt purra, tulee heti pois ja lopettaa haukun kun käsken.

    • Irish

      Meille tuli ensimmäiseksi koiraksi vehnäterrierinarttu. Päivääkään ei ole tarvinnut katua.

    • Russelittaja17v

      Moikka! Oon itse kanssa 17v, meille muutti parivuotta sitten Jackrussellinterrieri, joka on mun koira pääosin. Ei todellakaan helpoin vaihtoehto! Vaatii kuria, aktiiviteetteja, liikuntaa ja tekemistä. Mut siitä saa aivan upeen ja ihanan kaverin! Tosiaan mullakin elämäni ensimmäinen koira. En odottanutkaan, että russelin kanssa tulisi olemaan helppoa. Murrosiässä haastoi kovasti ja piti tosiaan näyttää rajat moneen kertaan yms. että oppi.. Ennen kuin hankit koiraa suosittelen luettavaks Tuire Kaimion: Pennun kasvatus, pennusta kunnon koiraksi ja suosittelen lainaamaan kirjastosta eri terriereistä kertovia kirjoja, niin voit tutustua rotuihin rauhassa ja käy katsomassa eri terrierien virallisia sivuja esim. http://www.jackrussellinterrieri.fi/ http://www.cairnterrierikerho.fi/ jne.

      • xxxxxs

        Onko koirasi uros vai narttu? Minulle on kerrottu, että urokset ovat haastavampia luonteeltaan. Onko näin?


    • trimmaus

      Jos aiot ottaa terrierin,, ota ensin selvää turkin hoidosta. Usean terrierirodun turkki pitää trimmata sännöllisin väliajoin. Trimmaus tarkoittaa vanhan päällyskarvan nyppimistä pois käsin. Aikaavievä toimenpide ja josta koira ei tietysi tykkää ollenkaan...

    • Nickelberg

      Ja sitten on vielä kookkaampi terrierirotu, airedale. Ensimmäinen koirani, tuli kolmen lapsen perheeseen, ja oli kyllä kiva kaveri. Erittäin monipuolinen harrastuskoira, voit alkaa sen kanssa mille vaan. Koiran kokoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      250
      18375
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      81
      3100
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2151
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      265
      1387
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1262
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1073
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      949
    Aihe