Käsien vapinaa ja ahdistusta....

Hei onko muilla kokemusta että estrogeenin puutteesta johtuva ahdistuneisuus ja hermostuneisuus olisi tuonut mukanaa käsien vapinaa???
Itselläni se on aika rajuakin ja sydän tykyttää aamusta iltaan. Olo on suoraan sanottuna sietämättömän kamala. Olen täriseva paniikkinen akka jolla ei ole enää keskittymiskykyä mihinkään. Paino tippuu kunnpn niin tuskainen ja levoton olo etten pysty syödäkkään. Rinnoista on lähtenyt "täytteet", ne on vetelät tyhjät roikkuvat nahkapussit. Hengitystä ahdistaa ja hiuksia tippuu. Pelkotiloja. Muistivaikeuksia. Apaattisuutta. Unettomuutta. Hiki haisee kaameelta.
Ja se vapina...Hävettää. Sain kahvikuppineuroosinkin tästä... :-(
Kai se on estrogeenia haettava.
154486
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 15

Vanhimmat

No ehkä kanssa kannattaa miettiä estrogeenin lisäksi sitä mitä siellä päässä liikkuupi. Itse nimittäin kippuroin samoissa vaikeuksissa ja joudun oikeasti joskus "läpsimään itseäni poskille" että hei haloo!!!!
Rentoutusharjoitukset auttavat, ja hyväksyvä tietoinen läsnäolo. Kun tunnistaa nämä tulevat ahdistukset niin koittaa tietoisesti muuttaa ajatuksiensa suuntaa ja keskittyä tähän hetkeen ja hengittelee syvään muutaman kerran. Ihan tuollainen propral tablettikin on auttanut minua, kun sydän alkaa tykyttämään tuhatta ja sataa. Oikeasti kannattaa alkaa harrastamaan jotain rauhoittavaa, esim joogaa, tms. Ja sellaisia asioista joista tulee hyvä olo....
Tsemppiä, kyllä se siitä.

Äänestä

Täällä myös puoli vuotta mennyt oireista eri estrovalmisteita kokeiltaessa. Nyt luulen, että on liikaa estroa suhteessa keltarauhashormonin, koska olo kamala. Vanne päässä, vapisee, oksettaa, vatsa kuralla, ahdistaa, paniikkia ym ym. Vittumaista touhua. Odotan just gynekologi soittoa, eli joko taas lopetan hoidon!!

Äänestä
  • AP:n kannattaisi kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon. Myös kilpparivaivat tai parkinsonin tauti voi aiheuttaa käsien vapinaa.

    Terveellinen, hormoneita vauhdittava ruokavalio tarkoittaa kunnollisia LUONNOLLISIA rasvoja, täysmaitoa, voita, oliivioljyä.

    Oman yksityisen havainnointi mukaan ne ketkä syövät kevyttuotteita ja rypsiöljyä ja rmargariineja vahtien kolesteroliaan ovat juuri niitä, jotka saavat aikaiset vaihdevuodet, ja rypsityvät ja kuivuvat ennen aikojaan.

    Pieni painonlisäys auttaa, silä rasva sitoo estrogeeniä. Kannattaa myös tarkkailla saako tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita. D-vitamiini (kalaöljy) ja magnesium on perusjuttu, jota pitäisi joka vvikäisen syödä.

    Äänestä

  • Hyvien rasvojen puut kirjoitti:

    AP:n kannattaisi kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon. Myös kilpparivaivat tai parkinsonin tauti voi aiheuttaa käsien vapinaa.

    Terveellinen, hormoneita vauhdittava ruokavalio tarkoittaa kunnollisia LUONNOLLISIA rasvoja, täysmaitoa, voita, oliivioljyä.

    Oman yksityisen havainnointi mukaan ne ketkä syövät kevyttuotteita ja rypsiöljyä ja rmargariineja vahtien kolesteroliaan ovat juuri niitä, jotka saavat aikaiset vaihdevuodet, ja rypsityvät ja kuivuvat ennen aikojaan.

    Pieni painonlisäys auttaa, silä rasva sitoo estrogeeniä. Kannattaa myös tarkkailla saako tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita. D-vitamiini (kalaöljy) ja magnesium on perusjuttu, jota pitäisi joka vvikäisen syödä.

    Myös hiilarien reipas vähentäminen auttaa. Toinen ääripää on ennen aikojaan rypistyvät rasvankammoiset, toinen taas liika hiilareilla itsensä turvottaneet ja mm. diabetekseen ja kilpirauhasvaivoihin sairastuneet keski-ikäiset naiset.

    Pullaa aamukahvilla, valkoinen möttösämpylä iltapäivällä, pastaa alvariinsa, karkkeja, sipsejä, perunaa, höttöleipää, kokista, sidukkaa.....siinä ruokavalio joka saa kenen tahansa hormonit saati verensokerit sekaisin.

    Uskon että edellä hiilareista kijroittanut Maaria on oikeassa. Itse olen saanut hiilareiden reippaasta vähennyksestä pelkstään hyviä kokemuksia.

    Äänestä

P:S: Ethän vain ap käytä aspartaamia tai energiajuomia? Energiajuomat voivat aiheuttaa paniikkihäiriötä ja aspartaamihan on hermostomyrkky, jolla on hyvin monenlaisia haittavaikutuksia.

Aspaartaami on lähtöisin samasta monikansallisesta Monsanto-yhtiöstä, jonka lanseeraamia olivat myös mm. DDT, ja Vietnamissa edelleen neljännessä polvessa sikiöille epämuodostumia aiheuttava Agent Orange-myrkky.

Ihmisen vanhetessa voi elimistö herkistyä aineille, joista ei ennen ole saanut oireita.

Äänestä

Ei nyt kuule taida olla vaihdevuosista johtuvaa oiretta.
Naisella voi estrogeenin puutteen lisäksi olla oireiden takana sairaus.

Tulee nyt mieleen ihan kamalimmasta päästä sairauksista nuo oireet. Kilpirauhassairaus, Parkinsonin tauti, MS-tauti, myrkytystilat, borrelioosi, aivokasvain...

syitä löytyy.
Joten mars, mars lääkäriin ja sassiin!

Äänestä

Ihan normi yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireita ovat. Autonominen hermosto kulkee ylikierroksilla. Kokeilepa ensin ihan rentoutus ja läsnäoloharjoituksia ennen kuin hyppäät lääkäriin.

Äänestä

Kyllä ihan kuuluvat vaihdevuosiin....

Äänestä
  • Kyllä kuuluu vaihtarioireisiin vapina, panikointi ja pyörryttävä epätodellinen olo. Panikointi voimistuu yleisissä tiloissa ja yksin ollessa. Kamala heikotus ja jaloista menee tunto ajoittain. Onpahan nuokin oireet koettu ja ihmetelty mikä minussa on kun näyttää hullun oireilta. Vaihdevuodet on joillakin naisilla kärsimystä monta vuotta jos ei osaa hakea apua.
    Itse olen kärsinyt aikoinaan noista oireista korvaushormoneista huolimatta jo kymmenen vuotta. Tietenkin on päiviä ettei oireita ole ainakaan kovin voimakkaita.
    Nyt 65 vuoden iässä alkaa helpottamaan mutta kohtahan se seniiliys sitten alkaa.
    Liian voimakkaat ehkäisypilleritkö vaihdevuosioireiden syynä silloin -70 luvulta?

    Äänestä

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avv00017

Itselläni ainaskin on tällaisia oireita.Parhaiten on auttanut hiljentyminen, mietiskely ja rentoutuminen. Ja tietenkin ahdistavien ajatusten tunnistaminen ja tietoinen ajattelutavan muuttaminen kun minulla on taipumusta ylenpalttiseen murentimiseen...Silloin kun on ollut ahdistyskohtaus niin kädet on vapisseet,suuta kuivannut, syke noussut yms. Myös itsetunto ollut huonolla tolalla ja siitä alakuloinen olo. Nyt taas voin paremmin.

Estrena geeli ollut kokeilussa,mutta paino nousi.Katsotaan jos tauon jälkeen kokeilen uudestaan....En pysty kärsimään sitä painon nousua, sitten SE alkaa ahdistamaan.

Äänestä
  • Sama tärinä,ahdistus,panikointi kuin aloittajalla.Ei kahvilaan mitään asiaa.Vaihdevuodet alkaneet ja sen jälkeen oireet.

    Äänestä

nim.jaksaa jaksaa....kuvaili täysin vaihdevuosioireet...siis niin just noin...paitsi että itse ei ole tietoinen silloin kun itsellä nuo oireet..nyt vasta jälkeenpäin...

Äänestä

Sinullahan on kilpirauhasen liikatoiminnan oireet.Mars lääkäriin,,,

Äänestä
  • Itsellä lähes samankaltaiset oireet kun aloittajalla. Kilpirauhas arvot viitteiden sisällä. Ei lääkityksen tarvetta. Hiilareita vähentänyt, ei energiajuomia tms. Kyllä nää vaan on niitä pirun vaihtarioireita, mut positiivisesti aateltuna, joskus niiden on loputtava.
    Estrogeenia en voi syödä jatkuvasti, aiheuttaa migreeniä pitkään käytettynä. Olen syönyt niin, että muutaman laatan ja pieni tauko jne. Nää välit onkin sit helvettiä... mut kaipa se menee tästä.
    Pahinta on muistiaukot ja ahdistus, hikoilun ja vapinan vielä kestän. Hiusten lähtöön auttoi jonkin verran kofeiinipitoinen shampoo... ja loput pidän ponnarilla.

    Äänestä

Minä sain avun Menosan valmisteista, joita ostin Intiasta. Aion tilata niitä netistä. Hikoilu oli aivan kamalaa ja nyt se on kokonaan poissa

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Vatkuttaa kirjoitti:

Hei onko muilla kokemusta että estrogeenin puutteesta johtuva ahdistuneisuus ja hermostuneisuus olisi tuonut mukanaa käsien vapinaa???
Itselläni se on aika rajuakin ja sydän tykyttää aamusta iltaan. Olo on suoraan sanottuna sietämättömän kamala. Olen täriseva paniikkinen akka jolla ei ole enää keskittymiskykyä mihinkään. Paino tippuu kunnpn niin tuskainen ja levoton olo etten pysty syödäkkään. Rinnoista on lähtenyt "täytteet", ne on vetelät tyhjät roikkuvat nahkapussit. Hengitystä ahdistaa ja hiuksia tippuu. Pelkotiloja. Muistivaikeuksia. Apaattisuutta. Unettomuutta. Hiki haisee kaameelta.
Ja se vapina...Hävettää. Sain kahvikuppineuroosinkin tästä... :-(
Kai se on estrogeenia haettava.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu