maisteri

sini

Kun yliopistosta valmistuu maisteriksi niin tapahtuuko se vain niin, että saa todistuksen ja se on sillä selvä, vai liittyykö tilanteeseen jonkinlainen juhla tms? ja jos niin minkälainen ja miten siellä käyttäydytään/pukeudutaan ja järjestetäänkö sellainen monta kertaa vuodessa kun maistereitahan valmistuu koko ajan jatkuvalla syötöllä.. Tyhmä kysymys, mutta tulevan maisterin olis varmaan hyvä tietää..

7

6700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maisteri

Se on sillä selvä, kun tutkinto on vahvistettu ja todistus kirjoitettu. Itse kävin hakemassa todistuksen tiedekunnan kansliasta ilman sen suurempia juhlallisuuksia. Tutkinnonhakulomakkeeseen sai valita, että käykö sen noutamassa itse vai lähetetäänkö se postissa.

Maistereille ja tohtoreillahan kyllä järjestetään promootio...olikohan se kerran neljässä vuodessa. Siihen on sitten ihan omat ohjeensa ja osallistuminen maksaakin jonkun verran. Mutta siis yleisesti ottaen valmistumiseen ei liity mitään juhlia.

• sini

aika outoa, että ensin opiskellaan vuosi tolkulla ja sitten todistus vain lyödään käteen.. ajattelisi, että se on niin hieno saavutus, että sitä voisi vuosittain juhlia jotenkin yhteisesti. vaikka voihan jokainen kotonaan juhlia niin paljon kuin huvittaa.

• TusinaTeekkari
        sini kirjoitti:

aika outoa, että ensin opiskellaan vuosi tolkulla ja sitten todistus vain lyödään käteen.. ajattelisi, että se on niin hieno saavutus, että sitä voisi vuosittain juhlia jotenkin yhteisesti. vaikka voihan jokainen kotonaan juhlia niin paljon kuin huvittaa.

Yleensä "opiskelun" alussa on vuosi tai pidempi aika juhlimista ennen kuin varsinainen opiskeleminen alkaa.

• monta kertaa vuodessa

Kyllähän siihen on valmistujaisjuhla nimeltä publiikki, joita on monta kappaletta vuodessa. Siellä rehtori pitää puheen, on jotain musiikkia tai muuta ohjelmaa, ja rehtori jakaa todistukset ja kättelee jokaista.

Promootio on noin neljän vuoden välein tapahtuva maistereille tarkoitettu tilaisuus, jossa voi saada oikeuden käyttää maisterinsormusta. Se maksaa, publiikki ei.

• Jouluna juhliva

Tampereella järjestetään kaksi kertaa vuodessa (kesä- ja joulukuussa) valmistuneiden juhla, johon tulee kutsu kaikille sillä välillä valmistuneille. Ensin puheet omalla laitoksella ja sitten siirrytään joukolla juhlasaliin. Tilaisuuteen voi osallistua myös sukulaisia ja juhlan jälkeen yliopisto tarjoaa kuohuviiniä. Yleensä kaikki pukeutuvat juhlavasti ja tilaisuus on "arvokas".

• Valmistunut

Minä kun valmistuin maisteriksi Helsingin yliopistosta niin sain todistuksen juhlallisessa tilaisuudessa, ja johon myös pukeuduin juhlallisesti. Siinä tilaisuudessa oli kyllä sellaisiakin jotka olivat tyyliin farkut ja villapaita, mikä ehkä vähän latisti tunnelmaa. Itselleni se oli ainakin hieno tilaisuus, joten juhlallisesti pukeutumalla siihen liittyi erityinen tunnelma ja jäi hyvät muistot. Myös vanhempani olivat mukana tilaisuudessa. Helsingin yliopiston opinto-oppaassa ainakin lukee näiden publiikkien päivämäärät, niihin pitää erikseen ilmoittautua kai.

• Maanmittari

Käytännöt vaihtelevat yliopistokohtaisesti kuten täällä on sanottu. Yleensä lienee jonkinlainen pienimuotoinen valmistumistilaisuus on mutta koska yliopistosta voi valmistua ympäri vuoden niin mitään suurta se ei ole. Joissakin paikoissa se on suurempi tapahtuma jossa jokunen puhekin voidaan pitää ja joissakin todistus vaan haetaan kansliasta. Lienee tuo kansliamenettely on käytössä niissä yliopistoissa joissa maisteritkin provoidaan. Promootio on se oikea juhla valmistuneelle (saa pitää seppelettä ja frakkia ;-) Kaikissa yliopistoissa ei vaan promootiota pidetä maistereilla vaan monessa promootio pidetään vain tohtoreille kuten TKK:ssa mutta toisaalta siellä myöskin valmistuneeille on kerran kuukaudessa tilaisuus jossa rehtori jakaa todistukset. Ei mikään älyttömän juhlallinen tilaisuus mutta itsestä ainakin tuntuu kivalta kun rehtori itse viitsii tämänkin tehtävän suorittaa. Meilläkin kuitenkin aika paljon valmistuu vuosittain ihmisiä DI:ksi. Niin ja meidän osastolla on ollut tapana että kilta (=ainejärjestö) aktiivit tulevat valmistumisjuhlan jälkeen ryyppäämään olutta kiltahuoneelle ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe