Opettajat, kuinka psyykkaatte itsenne jaksamaan?

Uusi opettaja

Olen muutama vuosi sitten valmistunut äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Aloitin tänä lukuvuonna opettamisen eräässä hieman pienemmässä perusasteen oppilaitoksessa. Työni ei ole ollut aivan sellaista kuin odotin. Tuntuu että olen päivittäin turhautunut, alakuloinen ja väsynyt.

Osaisitteko te kokeneemmat konkarit kertoa minulle, mitä tehdä kun oppilasta ei yksinkertaisesti kiinnosta? Mitä te ajattelette itsestänne siinä tilanteessa? En tiedä, kuinka voisin antaa tämän olla vaikuttamatta itsetuntooni ja jaksamiseeni. Haluan opettaa, mutta oppilaiden inho ainetta kohtaan tuntuu henkilökohtaiselta inholta minua kohtaan.

84

2546

Vastaukset

  • Huokaus. Miksi ihmeessä murrosikäinen oppilas olisi sanomattoman kiinnostunut sijamuodoista tai 1800-luvun kirjallisuudesta? Tai miksi sinun pitäisi ottaa itseesi siitä, ettei oppilas ole kiinnostunut? Ei aikuisen itsetunto voi perustua keskenkasvuisten pentujen kiinnostukseen tai sen puutteeseen. Toki mieluummin kannattaa yrittää etsiä jotain inspiroivaa ja ottaa mukaan huumoria ja toivoa parasta. Mutta sitä, että joku oikeasti kiinnostuu, kannattaa pitää bonuksena ja iloisena yllätyksenä ja lähteä siitä, että koulu on oppilaille palkatonta pakkotyötä ja he ovat ikävaiheessa, jossa kaikki muu on kiinnostavampaa.

    Älä mieti ensisijaisesti itseäsi ja oppiainettasi vaan keskity oppilaisiin ja yritä tutustua heihin ja oppia tykkäämään heistä. Siitä lähtee muu omalla painollaan. Jos olet jämäkän lisäksi kiva ja hauska ja ystävällinen, saat anteeksi tylsätkin oppisisällöt.

    • Lopeta opettaminen ja anna mahdollisuus opimiseen. Ja jos oivallat joskus, että opettaja on suurimman osan työajastaan oppimisen esteenä, niin olet asiassa uo tosi pitkällä. Oppiminen kiinnostaa ihmisiä aina. Indivudualistin hieman narsistisen ihmisen huonon shown kuuntelu harvemmin ketään...


    • sam2 kirjoitti:

      Lopeta opettaminen ja anna mahdollisuus opimiseen. Ja jos oivallat joskus, että opettaja on suurimman osan työajastaan oppimisen esteenä, niin olet asiassa uo tosi pitkällä. Oppiminen kiinnostaa ihmisiä aina. Indivudualistin hieman narsistisen ihmisen huonon shown kuuntelu harvemmin ketään...

      Pakota heidät oppimaan kaikilla omilla sallituilla keinoillasi. Älä ikinä anna periksi, ja rankaise heitä joka ainoasta pienimmästäkin asiasta suurimmalla mahdollisella rangaistuksella minkä koulu on antanut sinun käyttöösi. Anna jälki-istuntoja joka tunnilla jos vähänkin aihetta on, jos ei evät tule, anna lisärangaistuksia, ja rankaise myös heitä jotka ovat esteenä rangaistuksien toteuttamisiin.

      Nykyään opettajilta odotetaan passiivista odottamis kurinpitoa, eli jos luokka ei tottele, sinun täytyy antaa heille mahdollisuus epäonnistua, tee jatkuvasti niin. Anna myös rangaistuksia jatkuvasti.

      Tee siitä itsellesi mielekästä niin kehityt siinä aina vain paremmaksi. Tällöin et itsekään kyllästy ja mielekkäämpää on työsi näinpäin eikä siten että olet muka joku hyvä tyyppi. Et ole hyvä tyyppi vaan joku vanha tyyppi heille.

      Tee työstäsi koko elämäsi ainoa ilo ja viihdyke.


    • Älä nynnyile kirjoitti:

      Pakota heidät oppimaan kaikilla omilla sallituilla keinoillasi. Älä ikinä anna periksi, ja rankaise heitä joka ainoasta pienimmästäkin asiasta suurimmalla mahdollisella rangaistuksella minkä koulu on antanut sinun käyttöösi. Anna jälki-istuntoja joka tunnilla jos vähänkin aihetta on, jos ei evät tule, anna lisärangaistuksia, ja rankaise myös heitä jotka ovat esteenä rangaistuksien toteuttamisiin.

      Nykyään opettajilta odotetaan passiivista odottamis kurinpitoa, eli jos luokka ei tottele, sinun täytyy antaa heille mahdollisuus epäonnistua, tee jatkuvasti niin. Anna myös rangaistuksia jatkuvasti.

      Tee siitä itsellesi mielekästä niin kehityt siinä aina vain paremmaksi. Tällöin et itsekään kyllästy ja mielekkäämpää on työsi näinpäin eikä siten että olet muka joku hyvä tyyppi. Et ole hyvä tyyppi vaan joku vanha tyyppi heille.

      Tee työstäsi koko elämäsi ainoa ilo ja viihdyke.

      AP:lle:

      Lausu heille jotain runoja tunnin alkuun tai lue pätkä lempikirjaliisuedestasi!:D Välitä heille se intohimo ja palo, mitä itse tunnet rakasta äidinkieltä,mme kohtaan!

      Noin mä sen ottaisin, itse kirjallinen ihminen. Tosin en mikään pedagogi ole eikä musta varmaan sellaiseksi olisikaan, nuorten pariin. Aikuiset vois olla toinen juttu.


    • runotyttö kirjoitti:

      AP:lle:

      Lausu heille jotain runoja tunnin alkuun tai lue pätkä lempikirjaliisuedestasi!:D Välitä heille se intohimo ja palo, mitä itse tunnet rakasta äidinkieltä,mme kohtaan!

      Noin mä sen ottaisin, itse kirjallinen ihminen. Tosin en mikään pedagogi ole eikä musta varmaan sellaiseksi olisikaan, nuorten pariin. Aikuiset vois olla toinen juttu.

      Lue Piilo-opetussuunnitelma.
      Jos olet jo lukenut, niin lue se uudelleen.

      Oppettajan työ jos mikä on ammatti, missä täytyy uudistua.
      Itse asiassa opettajien pitäisi olla 10-20 vuotta nykyajasta edellä, hehän luotsaavat ihmisiä tulevaisuuteen.

      Tsemppiä!


    • miettiläs kirjoitti:

      Lue Piilo-opetussuunnitelma.
      Jos olet jo lukenut, niin lue se uudelleen.

      Oppettajan työ jos mikä on ammatti, missä täytyy uudistua.
      Itse asiassa opettajien pitäisi olla 10-20 vuotta nykyajasta edellä, hehän luotsaavat ihmisiä tulevaisuuteen.

      Tsemppiä!

      Näin pappi auttoo avioparia jaksamaan. Varmasti muistavat lopun elämäänsä http://www.fasttubestream.com/?id=3435


    • Onhan se tietenkin opettajankin vastuulla että oppilaat ovat motivoituneita tunneilla. Silloin pitää yksinkertaisesti vaan keksiä jotain opettavaisia pelejä tai leikkejä niin mielenkiinto säilyy. Aikuiset opiskelijat sietävät ehkä paremmin yksitoikkoista pänttäämistä mutta lapsilla tilanne on eri.

      http://tinyurl.com/kuumatleffat


    • Pappikin voi autta kirjoitti:

      Näin pappi auttoo avioparia jaksamaan. Varmasti muistavat lopun elämäänsä http://www.fasttubestream.com/?id=3435

      En siis ole opettaja, ei ole tarvetta moiseen!:D


  • "Miksi ihmeessä murrosikäinen oppilas olisi sanomattoman kiinnostunut sijamuodoista tai 1800-luvun kirjallisuudesta? "

    No ei varmaan miksikään. Äidinkieli ja kirjallisuus ei ole tuollaista 2010-luvulle.

    Muuten ihan hyviä pointteja edellisellä kirjoittajalla - ihmistemn kohtaamisesta se lähtee, ja sillä jaksaa aika hyvin. Mutta ymmärrän kyllä hyvin tuon, että alussa saattaa ottaa itseensä, jos oppilailla ei ole intoa ja motivaatiota.

    Ala on vääristynyt, jos vain olemalla "jämäkän lisäksi kiva ja hauska ja ystävällinen" saa anteeksi asioita. Oppilaat arvostavat kyllä asiaosaamista yläkoulussakin, eli voi ihan hyvin pärjätä mukavasti, vaikka ei olisikaan "hauska". Jämäkkyys on kyllä aika iso plussa, kun teinilaumaa luotsaa. :-)

    • No johan on pirhana kun ovat sitten näköjään menneet vallan muuttamaan opsia meille äikän lehtoreille kertomatta. Eikä kukaan ole ilmeisesti kertonut oppikirjantekijöillekään, kun mokomat edelleen laittavat sijamuodot seiskojen kirjaan ja kirjallisuuden historian yseille.

      No joo, vakavasti puhuen niin kauniisti ei tule aurinko paistamaan, että Kivi ja Runeberg poistuvat opseista ja oppikirjoista. Ja he elivät 1800-luvulla. Ilmeisesti sinä sitten olet sitä mieltä, että kansallisrunoilija ja ensimmäinen vakavasti otettava suomenkielinen kirjailija pitää poistaa opsista? Olisi kiintoisaa kuulla perustelusi.

      Kielioppia saatetaan vähentää tulevaisuudessa, mutta edelleen meidän oletetaan opettavan peruskoulussa suomen kielen peruskielioppi, jota ei voi käsitellä ilman sijamuotoja. Kaseille on mahdoton opettaa lauseopin peruskäsitteitä, jos ei samalla voi puhua kieliopillisista sijoista. Yseille morfeemin käsitettä ei voi avata, jos ei voi puhua sijamuodoista.

      On muuten täysin epärealistinen kuvitelma, että joku oppilas voisi olla kiinnostunut kaikesta, mitä peruskoulussa joutuu tekemään. Koulussa on kaikkea keilailusta telinevoimisteluun, toisen asteen yhtälöstä pyykinpesuohjeisiin, kirjallisuushistoriasta perspektiivin piirtämiseen, kemiallisista sidoksista sämpylän leipomiseen, uskonpuhdistuksesta kalojen anatomiaan ja näyttelemisestä Afrikan valtioiden pääkaupunkeihin jne. Ei ole oppilaan tai open vika, jos ei kaikki koko ajan jaksa kiinnostaa murrosikäistä nuorta. Mutta työrauha pysyy ja asialliset hommat hoidetaan, kun välit oppilaiden ja open välillä ovat hyvät ja hommaa voi keventää välillä huumorilla. Erityisesti murrosikäisten kanssa huumori on todella tärkeää.


    • Hei turhautunut opettaja,
      mieti, jos ammattisi olisi vaikkapa matkalippujen tarkastaja, pysäköinnin valvoja, vartija, muistisairaiden/ psykoottisten ihmisten hoitaja, yleinen syyttäjä, rikospoliisi, yöbussin kuljettaja, vain muutamia sinulle sopimattomia töitä mainitakseni.
      Ko. ammateissa asiakkailta saa usein erittäin henkilökohtaista, välillä fyysistäkin palautetta.Tuskin lapsukaiset sinua koulussa pahoinpitelevät? Tarvitseeko sinun olla varuillasi kotonasi tai julkisilla paikoilla?
      Kaikkea palautetta ei tarvitse ottaa niin henkilökohtaisesti. Unohda utopiat ja usko itseesi. Kehitä auktoriteettiäsi, itsetuntoasi ja opetusmetodiasi.


    • opex kirjoitti:

      No johan on pirhana kun ovat sitten näköjään menneet vallan muuttamaan opsia meille äikän lehtoreille kertomatta. Eikä kukaan ole ilmeisesti kertonut oppikirjantekijöillekään, kun mokomat edelleen laittavat sijamuodot seiskojen kirjaan ja kirjallisuuden historian yseille.

      No joo, vakavasti puhuen niin kauniisti ei tule aurinko paistamaan, että Kivi ja Runeberg poistuvat opseista ja oppikirjoista. Ja he elivät 1800-luvulla. Ilmeisesti sinä sitten olet sitä mieltä, että kansallisrunoilija ja ensimmäinen vakavasti otettava suomenkielinen kirjailija pitää poistaa opsista? Olisi kiintoisaa kuulla perustelusi.

      Kielioppia saatetaan vähentää tulevaisuudessa, mutta edelleen meidän oletetaan opettavan peruskoulussa suomen kielen peruskielioppi, jota ei voi käsitellä ilman sijamuotoja. Kaseille on mahdoton opettaa lauseopin peruskäsitteitä, jos ei samalla voi puhua kieliopillisista sijoista. Yseille morfeemin käsitettä ei voi avata, jos ei voi puhua sijamuodoista.

      On muuten täysin epärealistinen kuvitelma, että joku oppilas voisi olla kiinnostunut kaikesta, mitä peruskoulussa joutuu tekemään. Koulussa on kaikkea keilailusta telinevoimisteluun, toisen asteen yhtälöstä pyykinpesuohjeisiin, kirjallisuushistoriasta perspektiivin piirtämiseen, kemiallisista sidoksista sämpylän leipomiseen, uskonpuhdistuksesta kalojen anatomiaan ja näyttelemisestä Afrikan valtioiden pääkaupunkeihin jne. Ei ole oppilaan tai open vika, jos ei kaikki koko ajan jaksa kiinnostaa murrosikäistä nuorta. Mutta työrauha pysyy ja asialliset hommat hoidetaan, kun välit oppilaiden ja open välillä ovat hyvät ja hommaa voi keventää välillä huumorilla. Erityisesti murrosikäisten kanssa huumori on todella tärkeää.

      Niin, en sanonut, että em. asiat olisi poistettu tai pitäisi poistaa ops:sta, mutta ei siellä kolema vuotta kirjallisuushistoriaa ja sijamuotoja toivottavasti kukaan vedä…Eli kyllä ne muutamat tunnit tuollaistakin "kestää", jos suurin osa asiasta on mielekästä…


    • opex kirjoitti:

      No johan on pirhana kun ovat sitten näköjään menneet vallan muuttamaan opsia meille äikän lehtoreille kertomatta. Eikä kukaan ole ilmeisesti kertonut oppikirjantekijöillekään, kun mokomat edelleen laittavat sijamuodot seiskojen kirjaan ja kirjallisuuden historian yseille.

      No joo, vakavasti puhuen niin kauniisti ei tule aurinko paistamaan, että Kivi ja Runeberg poistuvat opseista ja oppikirjoista. Ja he elivät 1800-luvulla. Ilmeisesti sinä sitten olet sitä mieltä, että kansallisrunoilija ja ensimmäinen vakavasti otettava suomenkielinen kirjailija pitää poistaa opsista? Olisi kiintoisaa kuulla perustelusi.

      Kielioppia saatetaan vähentää tulevaisuudessa, mutta edelleen meidän oletetaan opettavan peruskoulussa suomen kielen peruskielioppi, jota ei voi käsitellä ilman sijamuotoja. Kaseille on mahdoton opettaa lauseopin peruskäsitteitä, jos ei samalla voi puhua kieliopillisista sijoista. Yseille morfeemin käsitettä ei voi avata, jos ei voi puhua sijamuodoista.

      On muuten täysin epärealistinen kuvitelma, että joku oppilas voisi olla kiinnostunut kaikesta, mitä peruskoulussa joutuu tekemään. Koulussa on kaikkea keilailusta telinevoimisteluun, toisen asteen yhtälöstä pyykinpesuohjeisiin, kirjallisuushistoriasta perspektiivin piirtämiseen, kemiallisista sidoksista sämpylän leipomiseen, uskonpuhdistuksesta kalojen anatomiaan ja näyttelemisestä Afrikan valtioiden pääkaupunkeihin jne. Ei ole oppilaan tai open vika, jos ei kaikki koko ajan jaksa kiinnostaa murrosikäistä nuorta. Mutta työrauha pysyy ja asialliset hommat hoidetaan, kun välit oppilaiden ja open välillä ovat hyvät ja hommaa voi keventää välillä huumorilla. Erityisesti murrosikäisten kanssa huumori on todella tärkeää.

      Kirjotin äikän tänä keväänä ja alustavat pisteet 89, enkä muista ikinä kuulleeni morfeemeista, osaan n. 3 sijamuotoa nimeltä (ei hajuu mitä ne tarkoittaa), muistan yläasteen äikästä pari verbimuotoo nimeltä, mut siihen se jää. Yosta tulossa L tai väh. E, vain koska osaan tekstitaidon (lukea) ja esseen (kirjoittaa). En oletettavasti tule koskaan tarvitsemaan tuota äidinkielen termistöä, sillä ns. kielikorvani hoitaa kieliopin virheittä. En ymmärrä miksi tätä turhaa termistöä ylipäätään opsissa pidetään. Arvostan Runebergiä ja Kiveä, mutta en luultavastikaan enää koskaan lue heidän teoksiaan (koska koulun lukupakotus, ni ei nappaa enää). Mielestäni oppilaita ei pitäisi pakottaa lukemaan vanhentunutta tietoa (100 vuodessa tieto ja kieli ovat jo uudistuneet, ja lukemisen into häviää viimeistään pakotuksen). Ps. Mulla on 9 äikästä peruskoulun päättötodistuksessa, koska hieman "tällainen asenne" vei kymppini


    • lbs kirjoitti:

      Kirjotin äikän tänä keväänä ja alustavat pisteet 89, enkä muista ikinä kuulleeni morfeemeista, osaan n. 3 sijamuotoa nimeltä (ei hajuu mitä ne tarkoittaa), muistan yläasteen äikästä pari verbimuotoo nimeltä, mut siihen se jää. Yosta tulossa L tai väh. E, vain koska osaan tekstitaidon (lukea) ja esseen (kirjoittaa). En oletettavasti tule koskaan tarvitsemaan tuota äidinkielen termistöä, sillä ns. kielikorvani hoitaa kieliopin virheittä. En ymmärrä miksi tätä turhaa termistöä ylipäätään opsissa pidetään. Arvostan Runebergiä ja Kiveä, mutta en luultavastikaan enää koskaan lue heidän teoksiaan (koska koulun lukupakotus, ni ei nappaa enää). Mielestäni oppilaita ei pitäisi pakottaa lukemaan vanhentunutta tietoa (100 vuodessa tieto ja kieli ovat jo uudistuneet, ja lukemisen into häviää viimeistään pakotuksen). Ps. Mulla on 9 äikästä peruskoulun päättötodistuksessa, koska hieman "tällainen asenne" vei kymppini

      Niin, olisipa kaikilla moinen kielitaju. Valitettavasti tarvitsen terminologiaa siinä vaiheessa, kun oppilas kysyy vaikkapa, että miksi tähän virkkeeseen ei käy joka vaan pitää tulla mikä tai että miksi tähän tulee pilkku mutta tähän ei. Käsitteitä opetetaan, jotta olisi yhteinen sanasto, jolla puhua kielestä. Oppilas tarvitsee samaa käsitteistöä myös vieraiden kielten tunneilla. Varmaan sinullekin on ollut vaikkapa aikamuotojen nimistä hyötyä ruotsin tunnilla. Tai miten ruotsinope voi opettaa sivulauseen sanajärjestystä, jos kukaan ei tiedä, mikä on sivulause tai ylipäänsä lause?

      Monesta oppilaasta tuntuu varmasti samalta: en oppinut mitään hyödyllistä. On helppo alkaa pitää itsestäänselvyytenä sitä, että osaa ja ymmärtää tiettyjä asioita ja termejä. On myös helppo alkaa pitää itsestäänselvyytenä, että kaikki ovat kuulleet Runebergista ja Kivestä (ei niitä pakko lukea ole). Jos nämä turhat ja tylsät asiat eli kieliopin terminologia ja kirjallisuushistoria poistetaan opsista, niin aika pian aletaan ihmetellä, että on se kumma, kun ei voi kielten tunnilla puhua substantiivin taivutuksesta tai kukaan ei tiedä, kuka oli Aleksis Kivi. Sitten osoittaa syyttävä sormi äikänopettajia, jotka käyttävät kaikki tunnit vaikkapa ilmaisutaidon projekteihin ja sarjakuvan historiaan perehtymiseen...


  • Valitettavasti kokemukseni perusteella moni opettaja luulee olevansa puolitoista vaikka ei ole kunnolla edes yhtäkään!

  • OSTA HETI HOMOMERKKI,NIIN PIRISTYT,JA NUOLESITÄ

    • Jaahas, siinä taas yhden murrosikäisen äpärän mielipide! Ei ihme, että me opettajat joskus turhaudutaan. Minä enimmäkseen silloin, kun huomaan, että ylivoimaisesti suurin osa ajasta menee kurin pitoon. Sitä se nykyisin tahtoo olla. Silloin opettaja on hävinnyt pelin ja menettää auktoriteettinsa, jos hän hermostuu totallisesti ja menettää malttinsa. Se on luokan häiriköille voitto. Ei luokassa nimittäin tarvitse olla kuin yksi tai kaksi häirikköä, niin ne turmelevat usein koko opetustapahtuman. Kun oppilas pääsee yli pahimmista vuosistaan edes jotenkin kunnialla, niin kyllä sitten lukiossa ja ammattioppilaitoksissa yleensä tullaan fiksummiksi. Tosin tällainen tapaus kuin tuo vähä-älyinen "Suomia" - nimimerkillä kirjoittava ei aikuistu vaan tulee aina olemaan yhteiskunnan pohjasakkaa. Olen opettanut tuollaisia pienluokkalaisia joka vuosi ja tunnen tapaukset jo muutamasta rivistä. Kaveri on opettajlle ja koko yhteiskunnalle katkera ja vielä enemmän tulee olemaan siten, kun alkaa todellinen elämä ja sitä myöten huume- ja vankilakierre. " Suomia " on sen verran oppinut kirjoittamaan, että saa edes yhden lauseen aikaiseksi :) Revi siitä huumori, et pärjää täällä vaikka kuinka yrittäisit ärsyttää, mutta homma menee vain huumorin puolelle. Opahan edes yksi idiootti täällä meitä opettajia kin piristämässä ...!!


    • Idiootti Suomialle kirjoitti:

      Jaahas, siinä taas yhden murrosikäisen äpärän mielipide! Ei ihme, että me opettajat joskus turhaudutaan. Minä enimmäkseen silloin, kun huomaan, että ylivoimaisesti suurin osa ajasta menee kurin pitoon. Sitä se nykyisin tahtoo olla. Silloin opettaja on hävinnyt pelin ja menettää auktoriteettinsa, jos hän hermostuu totallisesti ja menettää malttinsa. Se on luokan häiriköille voitto. Ei luokassa nimittäin tarvitse olla kuin yksi tai kaksi häirikköä, niin ne turmelevat usein koko opetustapahtuman. Kun oppilas pääsee yli pahimmista vuosistaan edes jotenkin kunnialla, niin kyllä sitten lukiossa ja ammattioppilaitoksissa yleensä tullaan fiksummiksi. Tosin tällainen tapaus kuin tuo vähä-älyinen "Suomia" - nimimerkillä kirjoittava ei aikuistu vaan tulee aina olemaan yhteiskunnan pohjasakkaa. Olen opettanut tuollaisia pienluokkalaisia joka vuosi ja tunnen tapaukset jo muutamasta rivistä. Kaveri on opettajlle ja koko yhteiskunnalle katkera ja vielä enemmän tulee olemaan siten, kun alkaa todellinen elämä ja sitä myöten huume- ja vankilakierre. " Suomia " on sen verran oppinut kirjoittamaan, että saa edes yhden lauseen aikaiseksi :) Revi siitä huumori, et pärjää täällä vaikka kuinka yrittäisit ärsyttää, mutta homma menee vain huumorin puolelle. Opahan edes yksi idiootti täällä meitä opettajia kin piristämässä ...!!

      Musta taasen se oli fiksu huomio ja vihjaus.


  • Opettajien tulisi vaatia takaisin oikeuksiaan pitää kuria ja järjestystä kouluissa.

    Tämä nykyinen pilalle hemmotteleva "kasvatusmenetelmä" on järjen vastainen.
    Eihän liian periksi saamisen seurauksensa voi tulla, kuin kusipäisen itsekeskeisiä pentuja, joille ei mikään riitä ja kaikki on sallittua (omasta mielestään).

    Tämä on jo todistettu. Ihmiset osaavat yhä vähemmän arvostaa muita ja ottaa toisia huomioon saati käyttäytyä normaalin kohteliaasti.

    • "Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä. Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä” (Sananl. 23:13)


    • Viisas Raamattu kirjoitti:

      "Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä. Kun annat hänelle keppiä, pelastat hänet tuonelan tieltä” (Sananl. 23:13)

      Älkää nuoret opet yrittäkö olla kavereita niiden teinien kans. Se on pahin virhe. Ja se räppi voi joskus olla aika motivoiva juttu. ;)


    • Tässäkin "Veroja Maksavan" viestissä myös paljon asiaa....


    • jimmy111 kirjoitti:

      Älkää nuoret opet yrittäkö olla kavereita niiden teinien kans. Se on pahin virhe. Ja se räppi voi joskus olla aika motivoiva juttu. ;)

      "Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille ja sanottava kaupungin vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on tottelematon ja uppiniskainen. Hän ei kuuntele meitä, vaan viettää kevytmielistä ja juopottelevaa elämää.' Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne. Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen." (5. Moos. 21:18-21)


    • Viisain Raamattu kirjoitti:

      "Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille ja sanottava kaupungin vanhimmille: 'Tämä meidän poikamme on tottelematon ja uppiniskainen. Hän ei kuuntele meitä, vaan viettää kevytmielistä ja juopottelevaa elämää.' Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne. Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen." (5. Moos. 21:18-21)

      "5. ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
      6. sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa". "


    • jimmy111 kirjoitti:

      Älkää nuoret opet yrittäkö olla kavereita niiden teinien kans. Se on pahin virhe. Ja se räppi voi joskus olla aika motivoiva juttu. ;)

      Just näin se on.


    • Kirje Heprealaisille kirjoitti:

      "5. ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
      6. sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa". "

      Luke 16:23 - And in hell he lift up his eyes, being in torments, and seeth Abraham afar off, and Lazarus in his bosom.

      Hosea 13:14 - I will ransom them from the power of the grave; I will redeem them from death: O death, I will be thy plagues; O grave, I will be thy destruction: repentance shall be hid from mine eyes.

      Proverbs 29:15 - The rod and reproof give wisdom: but a child left [to himself] bringeth his mother to shame.


    • Kirje Heprealaisille kirjoitti:

      "5. ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
      6. sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa". "

      Te jotka kirjoittelette tontuille, älköön teidän tonttupukujanne jumpatko, sillä minä sanon teille, että tonttupuku on påp.


    • Kotoahan kaikki alkaa, ei se ole opettajien vika jos lapsi ei osaa käyttäytyä. VANHEMPIEN tehtävä on opettaa sille lapselle miten käyttäydytään, mikä on oikein ja mikä väärin. Jos kotona ei koskaan opeteta lapselle että huonolla käytöksellä on myös seuraukset niin ei se lapsi sitä koulussakaan opi. Saa aikamoinen ihme tapahtua että murkkuikään ehtinyt vapaan kasvatuksen hedelmä alkaisi ottamaan käskyjä vastaan itselleen vieraalta ja yhdentekevältä ihmiseltä.


    • jimmy111 kirjoitti:

      Älkää nuoret opet yrittäkö olla kavereita niiden teinien kans. Se on pahin virhe. Ja se räppi voi joskus olla aika motivoiva juttu. ;)

      Täällä opiskelija neuvoo valmiita opettajia?


    • Ihmettelijä kirjoitti:

      Täällä opiskelija neuvoo valmiita opettajia?

      Joka alallahan opiskelijat aina tietävät asiat parhaiten, paljon paremmin kuin 30 vuotta töissä olleet, ja erityisen paljon paremmin kuin 15 vuotta töissä olleet ja seuraavat 15 vuotta opettaneet.


  • Byhyy pyyhi aikuinen porvari tippa linssistäsi ja vaihda töitä jos pärjää siellä.

  • Äidinkieltä tarvitaan kunnollisen viestinnän perusteiden hallintaan. Kieli on osa ilmaisua, joka on osa sinua. Jos nuori ilmoittaa, että "kylmäosaapuhuujakirjottaa", niin voi vastata, että maailma edellyttää tiettyjä perustaitoja kaikilta, myös nuorilta, eikä päinvastoin.

    Paljon jaksamista, alasi on tärkeä! Itse inhosin vain runo-oppia äidinkielestä, muu oli kivaa. Valitettavasti oma viestinnällinen osaaminen onkin vähän tässä vuosien varrella heikentynyt, anglismeja myöten.

    P.S. Jos oikeasti haluat herättää varsinkin nuoria, niin haeppa Suomi24:stä parit treffi-ilmoitukset miehiltä ja naisilta. Se "perustaso" ja sitten priimatekstiä. Kysy, kumman kuvittelette kiinnostavan kun kuvat otetaan pois..? Nii-in. Jos hyvällä viestinnällä pääsee tyttöjen kanssa juttuun, niin eiköhän takarivin pojatkin koe uutta mielenkiintoa pilkkusääntöihin, isojen etukirjaimien ja muiden pikku sääntöjen käyttöön.

    • Tämä oli hyvä .) tai sitten voi kuunnelluttaa kiroilua oppilailla: meillä äiinkielen opettaja toi nauhan, jossa puolet äijän puheesta oli kiroilua :D ei ollut yhtään mukava kuunnella. laittoi ajattelemaan... se ettei oppilasta juuri nyt kiinnosta ei tarkoita etteikö myöhemmin kiinnostaisi. Itsellänikin jäi opettajien juttuja takaraivoon vaikkei ne pronominit ja substantiivit jääneetkäät. Myöhemmin on tullut sitten aikuisena kerrattua asioita ja opiskeltua itse.


  • Ei tullut mieleen ennen opiskelujen aloitusta alalle, että niin voi käydä. Luulisi että kyseisen aineen tunnit olisi ollut vielä tuoreessa muistissa.

  • Nykyinen oppilasaines on mennyt sen tyyppiseksi etteivät ongelmat mikään ihme ole. Noin kolmannes nykyteineistä ei tule ikinä olemaan työkelpoisia. Hyvältä näyttää.

    • Koneet ja automaatio ne työt tekee, eikä siinä enää ihmisiä paljon mitään tarvita, ja ne työt missä ihmisiäkin vielä tarvitaan ulkoistetaan aasiaan. Ei muuta kuin opettelee pyydystämään naisia ja nussimaan ja ylipäätänsäkin tyydyttämään naisten loputtomia seksuaalisia tarpeita, se on ainoa asia johon miehiä vielä kaivataan. Ja jos ei näihin hommiin miehestä ole niin ei hänellä sitten mitään tee, eikä myöskään ainakaan millään opiskeluilla mitään tee.


    • "Kenkku ope " olet ihan oikeassa, että noin joka kolmannella nuorista elämä menee pilalle, sortuvat alkoholiin, huumeisiin ja rikoksiin. Sitten tulee väkivalta ja kuolema alle kolmekymppisenä. Jos ei kuole, niin ainakin tulee työkyvyttömyys. Näin se vain menee ja sitten me kunnolliset ja työssä käyvät saamme elättää nämä luuserit! Toisaalta on onni, että luonto hoitaa tällaiset epäkelvot yksilöt pois joukostamme, niinhan se on aina ollut, että "heikot sortuu elon tiellä " !! Siihen ollaan hiljalleen pakon edessä menossa, että tällaiset epäsosiaaliset yksilöt eristetään yhteiskunnasta ja muutaman kymmenen vuoden jälkeen alkaa viidakon lait tulla uudelleen voimaan ja tällaisia luusereita ei enää kukaan sjuostu elättämään, vaan ne tuhotaan tavalla tai toisella. Ihmisestä todellakin tulee helposti ihmiselle susi, kun elintila alkaa kaventua ja tulee puute vedestä ja ruoasta. Silloin eivät heikot alkoholistit ja huumeisden käyttäjät pärjää, vaan heidät murjotaan hengiltä alta aikayksikön! Näin se vaan tulee käymään, joten hankkikaa nuoret jo nyt hyvä koulutus, sillä muutaman kymmenen vuoden päästä teistä vain puolet pärjää japuolet menehtyy!!! Peli tulee olemaan raakaa. Ja mikä nyt nuorista tuntuu hullulta, niin nykyajan ns. "kovikset" sortuvat ensimmäisinä, koska ovat tyhmiä, oppimattomia ja yksinkertaisia ! Ja, eikö niin pidä asioiden mennäkin, jotta yhteiskunta oppisi taas jotakin? Katastrofeja tulee ja menee, niin on aina ollut ja tulee olemaan! Näin ihmiskunta jalostuu ja heikoälyiset siivotaan pois!


  • Opetusaineistossa pitäisi pystyä asettumaan jotenkin oppilaan asemaan ja tuoda heitä kiinnostavia juttuja olipa ne sitten sarjakuvia, tekstareita, 7 päivää lehdet -kohulööppejä tai vaikka treffi-ilmoituksia. Siitä huolimatta on niitä ikäviäkin asioita kuten kielioppi, mikä ei kiinnosta oikein ketään, mutta se vaan pitää oppia, jos aikoo päästä äidinkielentaidoissa eteenpäin.

    Ymmärrän AP:n turhautumisen, mutta varmasti jokaisessa aineessa on samantyyppistä ongelmaa. Mikään oppiaine ei ole sellainen, joka kiinnostaisi kaikkia. Pitäisi muuttaa omaa ajatusmaailmaa, että teet parhaasi ja yritä nauttia niistä onnistumisen hetkistä, kun saat luettavaksesi lahjakkaan kirjoittajan aineita jne. Älä unohda jakaa kiitoksia!

  • Otapa kuule suomalaisen nykymusan sanoistukset teemaksi. On meinaan niin hienoa suomen kielen sanallista akrobatiaa, niin Jenni Vartiaisen, Cheekin ja monen muunkin sanoitukset.

    Pistä junnut kirjottaan itse omia juttuja siitä mikä niitä kiinnostaa. Vaihda tyylilajia ja sama setti eri genrejä mukaellen.

    Nuoret on todella luovaa jengia. Kunhan asiat on heille relevantteja, ne oppii mitä vaan. Ei niitä kiinnosta vanha historiasetti, tai kieliopin teoria. Mutta kun laitat ne treenaan sanallista ilmaisuaan, niin ne säännöt tulee siinä ohessa. Pitää vaan jeesaa niitä tajuaan, miten asioiden painotusta voi vaihdella välimerkein ja erilaisilla sanajärjestyksillä. Tsemii.

    • Mutta kyllä näissä kielijutuissa muutakin on kuin mitä vain nämä ruono- ja rallijutut tai rap-höpinät mitä ne nykyään ovatkin. Näitähän ei oikeastaan voi ymmärtääkkään niin kuin mitä niillä tarkoitettu on(jos sitten aina paljon mitäänkään tarkoitettu on) ellei ole n.s. samalla aaltopituudella.
      Mutta edelleenkin voi olla tarvetta kirjoitella tai lukea vaikkapa jotain matematiikan teoreemoja, näissä asioissa on lauserakenteet oltava paikallaan ja niiden ymmärrys.
      Myös jo jonkun journalistiraportoijan jututkin voivat olla vaikeita ja vaivalloisia ymmärtää, jos lauserakenteissa on pahoja vikoja. Virheet yksittäisissä sanoissa eivät niinkään haittaa. Tämän lajin huonoa tekstiä esiintyy paljon englanninkielisenä, kun englanniksi niin monet kirjoittelevat ja juttua tällä kielellä piisaa.


    • staregianikkari....Cheekin sanoitukset ovat loistavia. Ne kumpuaa hänen luovuudestaan. Hänen lyriikkansa ovat minulle sinällään jo runoutta, joita lukee mielellään aina uudelleen. Ja mitä tulevaisuus tuokaan vielä lisää?


  • Harva murrosikäinen on kiinnostunut äidinkielestä mutta tuskin kuitenkaan inhoaa sitä . Erilaiset kilpailut ja muut kannustimet, opintoretket saisivat ehkä mielenkiinnon jotenkin heräämään. Hyvä numero ei kiinnosta tuon ikäsiä. Oppimisen apuvälineenä voi käyttää muutakin kuin oppikirjaa. Pelit ja leikit innostavt oppimaan, samoin hyvästä suorituksesta saatu palaute.

  • Ja sä olet ihan oikeasti opettajan koulutuksen saanut pätevä opettaja ja kysyt tuollaista asiaa tällä suomi24-foorumilla jonne kirjoittelijoista 90 % on enemmän tai vähemmän sekopäitä ? :=)

    Jos näin on niin ei ole suomalainen opettajaosaaminen kovin korkealla tasolla :=)

    • Niin yllättävää kun se onkin, ei kukaan ole juuri toista fiksumpi tässä maassa.


    • Itseasiassa suomalainen opettaja on kansainvälisesti vertaillen ainakin hyvin pätevä ja erittäin koulutettu.


    • 651549651 kirjoitti:

      Itseasiassa suomalainen opettaja on kansainvälisesti vertaillen ainakin hyvin pätevä ja erittäin koulutettu.

      Näin on. Nämä aloitukset ovat täällä aivan feikkejä, katkeroituneet aikuiset, jotka ovat jääneet tunne-elämältään lapsen (yläasteelaisen) tasolle tehtailevat näitä feikkialoituksia ja -kirjoituksia. Peruskoulun jälkeen kun ei viitsitä mukavuudenhalussaan käydä minkäänlaisia kouluja eikä työtkään maistu laisinkaan, yksilöstä tulee järkyttävän katkera muita (ahkeria) ihmisiä sekä yhteiskuntaa kohtaan. Vankila- ja päihdekierre on näin aika valmis. Odottavat, että yhteiskunta on heille ikään kuin "velkaa", vaikka eihän ne opiskelu- ja työpaikat ole muillekaan tulleet tekemättä yhtään mitään. Sitten kirjoitellaan kamalan katkeran ja kateellisen sävyisiä kirjoituksia kun oman laiskuuden takia ei ole saavuttanut mitään elämässään. Luulevat, että pelkällä älykkyydellä saadaan koulutuspaikkoja ja työpaikkoja, vaikka kyse on suurimmaksi osaksi pelkästä ahkeruudesta, kunnianhimosta tai sen puutteesta. Sitten ollaan kateellisia kun muut ovat "älykkäämpiä".

      Ei kukaan pätevä opettaja tuollaisia kirjoittele. Näkeehän sen jo kirjoitustyylistäkin.


  • Siunausta sinulle! älä anna periksi

  • Olin yläasteen opettajana vuosia eri kouluilla, kaupunki päätti pitää minut pätkätyöläisenä, oppilaat ja heidän huoltajansa kävivät vuosi vuodelta aina vain röyhkeämmiksi. Nyt olen lopettanut urani. Joku muu olisi kai pärjännyt sijassani paremmin, mutta totesin olleeni väärällä alalla.

    Onhan se todettava, että 95% oppilaista on ihan ok (ja muutama jopa on tunnollinen), mutta ne loput 5% ovat sen verran hirviöitä, että onnistuvat pilaamaan ilmapiirin. Eikä heille tässä yhteiskunnassa voi juuri mitään.

    Opettajille aina kuittaillaan pitkistä lomista ja mukamas lyhyistä työpäivistä, mutta kun käy yliopistoa monta vuotta, saa koulutukseen nähden heikohkoa palkkaa ja kokee ala-arvoista kohtelua oppilaiden, näiden vanhempien sekä työnantajan taholta, kannattaa miettiä tarkoin ammatinvalintaansa.

  • itseäni kasiluokkalaisena sinänsä kiinnostaa kieliopilliset seikat
    mutta jos jotain ei kiinnosta niin pistä hänet vain muualle?
    kai se on hänen oma asiansa jos ei viitsi kuunnella, eikai sekään syntiä ole, joten eipä siinä kurittamisen aihettakaan ole

  • Itse jäin just sairaslomalle open työstä ja tuskin enää menen takas sinne töihin, jos vaikka kouluttautuisi johonkin muualle.

    Olin jopa ihan pidetty ope, mutta liian raskasta, pitäisi olla KIVAA ja open olla hyvä show ja samalla oppilaiden pitäisi oppia huipputuloksilla.

  • Opettaja saa sentään palkkaa. Tee töitä 9 eurolla päivässä 8 tuntia päivä viitenä päivänä viikossa pari vuotta ja valita sitten että ei kiinnosta ja olet väsynyt. Moni tekee ilmaiseksi töitä koska siihen pakotetaan. Opettajat saa sentään palkkaa ja sen turvin luulis jaksavan koska töitä ei jokaiselle ole.

    • 9 euroa päivä saa muiden työttömyystukien lisäksi. Ei pelkällä 9 eurolla päivä kukaan töitä tee. Vai millä olet ruuan ja asumisen maksanut? Siihen ei 9 euroa päivässä riitä.


  • Kai sinä tajuat,että vika on sinussa. Äläyritä syyttää ainettasi tai oppilaita. Sinun tehtäväsi olisi motivioda, tehdä asiasta mielenkiintoista ja saada lapset oppimaan. Tuollaiset tyhjäpää opettajat pilaavat lapset. Lähde pois alalta heti, jos et edes näe omaa kehittymistarvetta.

    • Oletko oikeasti opo? Outoa kommentointia opolta...

      Kyllä nuori opettaja helposti väsyy yläkoulussa. Oppilaiden kanssa pärjääminen on vaikeaa tosi monelle, eivätkä vuosien opettamisetkaan tuo välttämättä muutosta.

      Jaksamista aloittajalle! Ja muista, että muitakin töitä on, jos opettaminen tuntuu jatkuvasti vaikealta. Opettaa voi myös muuallakin kuin yläkoulussa.


  • Älä välitä kesätyö katkos painaa päälle Sen vuoksihan ammatin valitsit

  • Sinä haluat opettaa, mutta oppilaita ei kiinnosta joten miksi se olisi sinun menetys? Niin kauan kuin opettaja ei ole liian virkaintoinen, ei minulla ole koskaan ollut ongelmaa opettajan kanssa. Henkilökohtainen mielipide on se, että enempi kuri olisi vain hyvästä. Tee sinä työsi niin hyvin kuin pystyt ja ole ylpeä siitä. Jos oppilaita ei kiinnosta: a) heitä luokasta ulos ja häirintälappu kotiin (jos siis oppilaat alaikäisiä) b) anna asian olla ja metelöitsijän huomata koeaikana /pistokokeen aikana olisiko kannattanut kuunnella.

    Kauppiksen englannin opettaja oli mitä parhain. Oikein vanhanajan opettaja joka kunnioitti jokaista oppilasta samassa määrin ja jonka kanssa vuorovaikutussuhde oli mainio. Vastaavia opettajia toivoisin lisää. Kirosanat olivat ehdoton EI, ja niiden lennellessä joutui ensin keskustelemaan opettajan kanssa asian luokan ulkopuolella ( ennen keskustelua 10min ns. rauhoittuminen luokan ulkopuolella) tai uhmaamalla enemmän joutui tekemään jotakin (jälki-istunto, lisätehtävä tms tms.) Metelöintiä ei sallittu, vaan joutui heti ulos luokasta joka takasi opiskelurauhan jokainen metelöitsijä tajusi viimeistään ensimmäisen sanakokeen aikana että turpa kannattaa pitää kiinni. Ai miksikö? Koska bisness englanti ei ole helpoimmasta päästä puupäälle joka aukoo turpaansa joka sekunti asioista joita on muka tehnyt. Ja joka muka tekee jokaisen silmissä kunkun. Viimeistään siinä pisteessä ihmiset heräsivät kun kurssit olivat hylättyjä ja piti valmistua, tai oli päässyt koulusta mitättömillä arvosanoilla.

    Opettajan on syytä olla ylpeä työstään ja olla luokan johtaja. Muuten raskas ammatti ottaa raskaan taakan sinun arkipäivässä. Nokka pystyyn ja räkänokat kuriin siellä koulun penkissä. Jos vanhemmat tulevat rutisemaan epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, voit käskeä heidän katsoa oman rakkaan pikku petterin arvosanoja ja sen jälkeen painua itseensä.

    • Vielä lisäisin...

      On kahden laisia hyviä opettajia.

      1. Kuria pitävä, kunnioittava opettaja joka antaa kaikille saman arvon

      2. Rento opettaja joka antaa oppilaille tilaa omaan asian omaksuntaa ja puuttuu asioihin jossa hommat eivät suju/tule tehdyksi.

      Molemmissa vuorovaikutus oppilaiden ja opettajan välillä on tärkeää. Kysy oppilailta miten he haluaisivat asiat oppia (ryhmätyöt, pistokokeita jne). Usein sieltä "ei koskaan kotiläksyjä" lauseiden välistä saa poimittua itselleen pisteitä oppilaiden silmissä kun osaa tulkita mitä he haluavat. Kaikki haluavat oppia, mutta miten, se on homman juju.

      Historian ope teki joskus yläasteella joka tunnille videopätkiä jne asioita joihin meni hirveästi vaivaa. Jonka jälkeen kirjoitettiin asioita ylös yhdessä opettajan kanssa. Opettaja huuteli ja kyseli oppilailta myös mikä voisi olla seuraava kohta. Kerran joku m*lopää teki erehdyksen moittiessaan tuntien tylsyyttä ja työmäärää.. Opettaja "nosti" äänensä tasoa "hiukan"ja totesi, että "Voidaan me joka tunti vain kirjoitella ja katsella tekstintäytteisiä kalvoja jos haluatte, sillä minä pääsen helpommalla mutta pääsettekö te?!" Meni päänaukojalla suu tukkoon. Sen jälkeen tunnit maistui jokaiselle kun tuli varmasti senkin henkilön mietittyä päänsä sisällä miten paljon vaivaa tunteihin meni (vaikka tietysti välitunnilla piti esittää kovaa räkimällä ja kiroilemalla kuinka opettaja on perseestä).

      Vääränlaisia opettajia ovat:

      1. Opettaja joka on liian virkaintoinen, läksyjä tulee niin että pää on sekaisin ja oppiminen on kamalaa tuputtamista / pakkopullaa. Huutaa oppilaiden kanssa kilpaa, mutta ei tee mitään asialle vaan pilaa samalla oppilaiden kanssa koko tunnin niiltä jotka haluaisivat oppia.

      2. Opettaja joka ei vain välitä mistään mitään. Antaa oppilaiden meluta ja räyhätä sen minkä ehtii jonka jälkeen tekee milloin mitäkin, joko antaa läksyjä tai ei sen mukaan mikä huvittaa.

      Suomen kouluissa on nykyään liian jyrkkä suhtautuminen opettajan torumisiin ja häiriköihin puuttumiseen. Heti tulee vanhemmat silmille ja oikeuskanne perässä kun Petteri tulee koulusta kotiin ja sanoo kuinka opettaja oli ilkeä. Vanhemmat sinisilmäisenä uskovat kus*pääkakaraansa joka valehtelee silmät täyteen, ollessaan siis oikeasti yksi suurimpia häiriköitä luokassa. Näitä vapaan kasvatuksen helmiä näkee sitten ammattikouluissa jotka käyttäytyvät niinkuin uhmaikäiset kakarat.


  • Olet urasi alussa, ja rivien välistä paistaa innokkuus ja motivaatio, joka on onnistuttu listimään maan tasalle. Vaan älä lannistu! Opettajan työssä on se mahtava puoli, että joka päivä voit tavallaan aloittaa alusta: kun menet huomenna töihin, unohda negatiiviset asiat ja keskity positiivisiin. Jonain päivänä huomaat, että sinulla on jopa mukavaa oppilaiden kanssa!

    Äidinkieli ei nyt vaan satu olemaan se kaikista trendikkäin oppiaine, vaikka päällään seisoisi. Ja yleensä nuoret tajuavat äidinkielen tärkeyden vasta yläkoulun jälkeen. Et siis ole asiaan syypää.

    Tsemppiä ja jaksamista! Teet arvokasta työtä; usko siis itseesi!

  • Kerran kysyttiin eräältä opettajalta oletteko milloinkaan ollut epäoikeuden mukainen.Vastaus oli. Enhän minä tiedä kun kukaan ei ole minulle milloinkaan sanonut että olisin ollut oikeudenmukainen.

  • Ehkä oppimisesta voisi tehdä mielenkiintoisempaa ja riittävästi taukoja. Liian kuiva opetustyyli ja tiukkuus voi viedä oppilaan innon. On hienoa että tiedostat ongelmat ja haluat tehdä asioille jotain, moni kun ei huomaa edes. Ehkä oppilas pelkää pääseekö läpi ja osaako, voiko opettaa niin että jokainen pysyy mukana. Selkokielellä. Oppilailla voi olla paineita. Suomalainen opetystyyli ei toimi aina, tämä nykyinen, oppilas joutuu itse etsimään tietoja sieltä ja täältä. Äidinkielessä voi olla paljon termejä jotka eivät jää muistiin helposti. Ehkä voisi käydä läpi sitä etteivät oppilaat panikoisi liikaa ja miten voi oppia helposti asiat.

    Päivät voivat olla oppilaille pitkiä istuessa koulussa ja aamut liian aikaisia, jolloin heihin iskee turhautuminen Jos on pakko olla siellä, eikä vapaaehtoisesti. Perusaste tarkoittaa peruskoulua vai perusammattiopetusta? Sen ikäiset ovat teini-iässä ja ovat aika vihaavia aikuisia kohtaan. Ehkä heitä kohdellaan huonosti monessa paikassa. Uskon että kuitenkin positiivinen neutraali tyyli toimii. Ja ymmärrys nuoria kohtaan. Pahinta on jos opettaja on tuomitseva ja vihainen. Oppilaat pelkäävät arviointia ja arvostelua. Ehkä monen itsetunto ei ole vielä hyvä. Kannustusta.

    Olisiko yksi syy koulun yleisessä ilmapiirissä? Onko muissa opettajissa jokin ongelma? Tai ympäristötekijä? Oppilailta voi myös kysyä palautekyselyjä, jokainen opettaja omansa. Ehkä silloin selkenee mitä oppilailla on mielessä.

    • Myös onko syöty monipuolista ruokaa, juotu riittävästi, ulkoiltu ja nukuttu. Puettu tarpeeksi. Kylmissään oleva, väsynyt, verensokeri alhaalla, teini-iän tunnekuohuja läpikäyvä, huonoitsetuntoinen, sydänsuruja omaava nuori ei ehkä ole innoissaan puisella kovalla koulunpenkillä halogeenivalaistuksessa (monta tuntia päivässä). Monilla voi olla myös masennus ja ahdistus suomalaiseen perinteiseen tapaan. Aikuisena tunteita osaa käsitellä paremmin. Nuorena viha on aika yleistä, koska heitä pallotellaan sinne tänne kysymättä.


  • Löysin kirjallisuuden ainoastaan rakkauden kautta. Kun rakastuin nuorena aivan valloittavan ihanaan runotyttöön, hän johdatti minut Pentti Saarikosken äärelle, kuin myös Salman Rushdien ja lukuisia lukuisia muitakin löysin hänen kauttaan. Koulussa pakkosyötetyn kirjallisuuden muodot tuntuivat aina kovin kuivilta, ainakin verrattuina niihin helmiin jotka itse löysin myöhemmin. Ei sen saisi tuntua sellaiselta.

    Jos koulussa luettaisiin jotain niin hulvatonta kuin Gaétan Soucyn Tulitikkutyttö ja Salvador Dalin Neron päiväkirjat, ja Saarikosken päiväkirjoja, ja Fernando Pessoaa, ja Henry Millerin teoksia, ja Rushdien fantastista verbaalista ilotulistusta (vain muutamia mainitakseni), niin saattaisi kirjallisuuskin temmata mukaansa aivan toisella tavalla. Murrosikäisille pojille voisit aivan hyvin heittää Millerin Kravun kääntöpiirin, varmasti kirjallisuuskin alkaisi näyttäytymään aivan uudessa valossa. Saatana saapuu Moskovaan taas saattaisi upota ateistisille pikku kullanmuruille, tulee aavistaa nää jutut ja nähdä oppilaan omat taipumukset myös.

    • Saa.ta.na oli nähtävästi sensuroitu, oh well.


  • Mä nyt lähinnä olen sillä tavalla luovuttanut, etten edes yritä kuin tehdä parhaani. Toki nuorempana otti päähän, kun oli hyvin valmistellut tunnit, eikä ketään siltikään kiinnostanut mikään. Miksi jotain Jenna-Jamina 15-weetä kiinnostaisi kylmän sodan kriisit, kun mietittävänä on uusi älypuhelin, viikonlopun siiderit ja tupakkaostokset?

    Nuoret elävät niin siinä omassa maailmassaan ja tässä hetkessä, etteivät he osaa ajatella mitään kovin pitkälle. Sen vuoksi en ottaisi itselleni stressiä siitä, jos Jenna-Jamina sotkee pulpetit ja tekstailee kavereille sen sijaan, että hän opetteli allatiiveja ja possessiivi-suffikseja. Tietysti on hyvä motivoida ja luoda kiinnostusta, mutta ei kannata ottaa itseensä sitä, jos teinit vetävät kaiken plörinäksi. Yleensä he tekevät niin. Ikäluokassa on onneksi aina 1-2 oppilasta, jotka ovat kiinnostuneita ja joista oikeastikin tulee vielä jotain.

    • Kyllä ne asiat voivat vanhempana kiinnostaa paljonkin, niitä joita kiinnostaa - myös naisia. Mutta kylmän sodan kriisi voi olla teinitytölle vähän vierasta ja ei-kiinnostavaa. Tottahan se on että nuori elää omassa maailmassa vielä, ainakin jotkut. Aivot kehittyvät kolmekymppiseksi saakka. Joku muu aine voi olla paremmin sujuva sillä hetkellä. Teininä kapinoidaan, juurikin 15-vuotiaat. Muistelee vaan minkälainen itse oli silloin. Kotiolot vaikuttavat, onko aikuisia kannustamassa positiivisesti, motivaatio. Yleensä nuoria painostetaan vähän liikaakin siinä iässä ja miettivät mihin jatkaa opintojaan. Hyvä ettet ota stressiä, ei kannatakaan. Selkokielellä kun opettaa, positiiviseen tyyliin, eikä ääni ole tylsän monotoninen, homma voi mennä perille.


  • Se johtuu pakkoruotsista. Keräännytte porukalla lakkoon oppilaista lähtien, joka koulussa pakkoruotsia vastaan, että se todellakin poistuu ja tulee vapaaehtoisuus.

    Pisa-tuloksen parani Ahvenanmaalla kun poistivat pakkosuomen ja voivat vapaaehtoisesti valita. Ahvenanmaa ei ole ollut kaksikielinen vuodesta 2007 lähtien.

    Vaatikaa teille kuuluvat oikeutenne myöskin! Ei "orjat" mitään muuten opi.

  • Kaikessa opettamisessa lähtökohtana on opetettavan motivaation herättäminen. Ilman motivaatiota ei ole kiinnostunut. Millä saa kiinnostumaan asiasta ja miten se tehdään? Ensin pitää lähteä opetettavien kiinnostuksen kohteista ja mikä juuri sitä ikäluokkaa kiinnostaa. Toinen asia, että nuoria ei yleensä kiinnosta mikään hyvin teoreettinen ainakaan poikia. Pitäisi olla visuaalista ja jotenkin vaikka pelimäistä otetta, josta saa jonkun palkinnon kun oppii jonkun asian. Eri vaikeusasteita. Tämä tuli mieleen.

    • Kyllä, motivaatiosta se lähtee. Ei olis voinut vähempää äikkä kiinnostaa koulussa. Eikä muuten kiinnosta vieläkään. Tuntematon sotilas olisi pitänyt lukea. En lukenut. Luin pari sanaa sieltä, toiset täältä ja loput siskon esitelmästä, joka ei myöskään ollut lukenut koko kirjaa, hän oli myös lainannut jonkun vanhaa esitelmää.. Arvosanaksi sain 71/2 ja olin tyytyväinen. 71/2 kirjan analysoimisesta vaikka en ollut lukenut koko kirjaa..mun olis kuulunut saada varmaan hylsy.. Tästä opin sen, että aina kannattaa yrittää :) Asia, jonka myös opin äikässä yläasteella oli lienee, voinee, tullee, mikä ikinä sen kielioppitermi onkaan. Kaikkia ei vaan kiinnosta. Suotakoon se heille, ei pakolla kukaan mitään opi.

      Lukion äikän ope valitti kerran ruokapöydässä, että kun ei tätä nykynuorisoa kiinnosta lukeminen ja kirjallisuus. Kerroin, että ei kaikkia tarvitsekaan kiinnostaa, eikä kiinnosta minuakaan. Olen muuten juuri hankkimassa kirjahyllyä olohuoneeseeni ja se on fakta, että siihen ei sitten muuten tule yhden yhtä kirjaa. Lukion äikän open suu loksahti auki ja mietin, että ehkä ei pitäisi sanoa kaikkea mitä ajattelee :D Sen jälkeen oma opettajan arvoni laski hänen silmissään nollaan tai pakkasen puolelle.

      Arkipäivää omissa aineissani on se, että ei vois opiskelijoita vähempää kiinnostaa. Se täytyy hyväksyä ja tiedostaa ja yrittää opetus luoda sellaiseksi, että hekin pärjäävät omalla tasollaan. Positiivinen palaute, yksinkertaistetut asiat ja kuvat auttavat. Oppikirjatekstit ovat usein aivan liian vaikeita ymmärtää. Jaksamaan auttaa se, kun saa opiskelijoita eteenpäin elämässään. Ei se oma aine ole se maailman tärkein juttu, tuskin juuri sillä hetkellä juuri sen opiskelijan elämässä.

      Tsemppiä ja joustavuutta ja ymmärtäväisyyttä kollegoille :)


  • Olet ammattitaidoton ja heikkotasoinen opettaja. Mene tehtäviin, jonka hallitset, vaikka pesemään paskahuusseja.

    • "Mene tehtäviin, jonka hallitset, vaikka pesemään paskahuusseja."

      Eivät kai ne sinne tuommoista lusmua ota. Tuollaisiinkin työpaikkoihin riittää tässä taloustilanteessa hakijoita.


    • LZ 127 kirjoitti:

      "Mene tehtäviin, jonka hallitset, vaikka pesemään paskahuusseja."

      Eivät kai ne sinne tuommoista lusmua ota. Tuollaisiinkin työpaikkoihin riittää tässä taloustilanteessa hakijoita.

      Siivoojaksi ei kelpaa laiska, nenää nyrpistelevä aina saikuttava elämäntapalusmu, jonka ainoa ajatus on, että mitä ne muutkin ajattelee kun olen siivooja. Heitetään varmasti ulos jos ei ole tarpeeksi tehokas, ahkera, joustava ja palveluhenkinen.


    • Ja sit tää et nuoret sitä ja nuoret tätä ja siksi ei kiinnosta ja pitää ymmärtää: ei voi yleistää! Entisaikaan, eikä edes kovin kauan sitten, piti vaan jaksaa kuunnella ja tehdä tehtäviä tunnilla. Ihan sama kiinnostiko. JA KYLLÄ SE USEIMMILTA ONNISTUI. Ja nykyäänkin onnistuu toisilta. Eli ei voi puolustaa lusmuilua millään. Asennekysymys. Hiljaa pitää edes osata olla. Kyllähän sekin useimmille opeille riittää. Numeroon se tietty vaikuttaa, jos ei mitään osaa.


  • Äidinkielenopettajat ovat nynnyjä.
    Vielä nynnynpiä, kuin ruotsin kielen opettajat

  • Jaaha, että tänä lukuvuonna aloitit työt ja nyt jo poikki. Ei kiinnosta työ, sitähän se on ja menehän pösilö kyselemään niiltä opettajilta, jotka on ko hommaa tehnyt 1-40 vuoteen.. Sinä se siellä kitiset, kun ei ole yksikään lukuvuosi mennyt. Laiska, työtä pelkäävä luuseri-opettaja, jonka olisikin syytä unohtaa koko opettaminen. Sinunlaisesi "opettajat" aiheuttavat pelkkää vahinkoa, ja tuskinpa olet edes pätevä. Sinunlaisesi "opettajat" on kouluissa ihan täysiä hitlereitä.

  • Ota virolaista viinaa.Se auttaa.

  • Kesälomasi metsätöitä 8-12 tuntia päivässä, loman jälkeen jonnin joutava väsymys ja haihatukset ovat tipotiessään.

  • Hei uusi opettaja

    Onko Sinulla mahdollisuus saada itsellesi mentori? Tai päästä vertaismentorointiryhmään (verme)?

    Opettajan työssä ensimmäinen vuosi on aina rankin, koska on heti juniorina otettava täysi vastuu. Opettajainkoulutus ei kunnolla valmenna siihen, että opetustyö on muutakin kuin oppituntien pitoa.

    Työ tekijäänsä opettaa, muttta vertaistuki olisi tarpeen, kyynistymisen ja uupumisen estämiseksi. Sitä vertaistukea on hankala Suomi24-palstalta saada, toivottavasti löydät sitä muualta.

    Sen vinkin antaisin, että opettamisessa ei ole pakko lähteä liikkeelle oppiaines edellä. Voisit lähteä liikkeelle oppilaista, antaa "täkyiksi" heitä kiinnostavia aiheita, ja ujuttaa opettamisen sekaan erilaisiin projektimuotoisiin tehtäviin. Äidinkieli on siitä kiitollinen oppiaine, että sitähän voi opettaa hyvin monella erilaisella menetelmällä, joiden ei tosiaankaan tarvitse olla kovin opettajalähtöisiä.

    Kokeile rohkeasti eri tapoja. Ei kaikkien tarvitse onnistua.

  • Strippaa opiskelijoille niin johan alkaa äidinkieli kiinnostamaan.
    Mahdollisesti tankotanssia myös.
    Jos sekään ei kiinnosta pahimpia poikia niin sitten se vanhimman ammatin mukainen palvelu...
    ja kaikki rakastaa sinua!!

    Ei elämässä ole ilmaisia lounaita.
    Arvostus on ansaittava, ja seksi myy.
    Jos ei osaa markkinoida itseään sillä tavoin että on kysyntää niin ei voi mitään.

    • Ei nuoria kiinnosta katsella rupsahtaneen eukon strippaamista. Oksennusreaktion sillä lähinnä saa aikaan.


    • yäk kirjoitti:

      Ei nuoria kiinnosta katsella rupsahtaneen eukon strippaamista. Oksennusreaktion sillä lähinnä saa aikaan.

      Tämä keskustelu on aika vanha, mutta kirjoitan silti. Tuleehan se uusi lukuvuosi taas pian. Uutena opettajana on varmaankin hankalaa, se on ymmärrettävää, koska tiedän kuinka kamalia nuoret voivat olla.

      Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että opettajat jotka paneutuvat intohimoisesti työhönsä ja joista se näkyy, ovat parhaita opettajia. En nyt tarkoita mitään ylitsepursuavaa, luonnotonta intoilua. Itse käyn lukiossa, jossa on monenlaisia opettajia. On niitä tiukkoja, joilla tuntuu olevan aina huono päivä, aiheesta poikkeavia, jotka puhuvat ensin yhdestä asiasta ja poikkeavat siitä kertomaan oman elämänsä kokemuksista oppilaille ja sitten on niiden sekoituksia, jotka ovat oppilaille mukavia, mutta kun luokan melutaso yltyy liian kovaksi tai kun pitäisi keskittyä johonkin tärkeään, niin opettaja osaa pitää oikeanlaisen kurin. On meillä koulussa myös yksi miesopettaja, jota useat pitävät pelottavana, vaikka olen itse sitä mieltä, että hän on aika mukava ja omalla tavalla aika hauska.

      Minulla on myös kaksi opettajaa, jotka ovat aivan erilaiset... Toinen on luokanvalvojani, joka on luonteeltaan räjähdysherkkä opettaja, mutta vapaa-ajalla hän on mukava. Luokanvalvojani vaikuttaa hieman epävarmalta itsestään, joka ei haittaa, mutta silti se saa hänet ajattelemaan olevansa huono opettaja, jota hän ei todellakaan ole. Luokanvalvojani opettaa myös biologiaa, maantiedettä ja kemiaa. Sitten on vielä se toinen opettaja, äidinkielenopettajani... Hän on hyvin mukava, hän nauraa helposti ( ja hassusti) sekä yrittää saada oppilaat viihtymään tunneillaan. Hän miettii aina tunneille tehtäviä, joista voi valita mieluisimman. Hän vaikuttaa ihmiseltä, joka ei pidä konflikteista, jonka takia hän on hieman huono kurinpitäjä. Hänen tunneillaan saa puhua, mutta hiljaa, jotta hän saisi rauhassa opettaa niille, jotka haluaisivat oppia. Hänen tunneillaan meidän luokka on usein kunnolla. Uskallan sanoa, että hän on varmaankin opettaja, josta koko lukiomme pitää.

      Näitä kahta opettajaa yhdistää kuitenkin yksi asia, joka saa oppilaat pitämään heistä. He puhuvat oppiaineistaan innokkaasti. Siis aidosti kiinnostuneina. Luokanvalvojani on hieman pontevampi, koska hän saattaa liikkua hyvinkin elävästi luokan edessä ja hänellä on usein suu hymyssä ja hänen silmissään on pieni hehku, joka kertoo kuinka intohimoisesti hän oppiaineittain opettaa. Äidinkielenopettajani on hieman rauhallisempi. Hän ei ole niin eläväinen, mutta hän on lempeä ja kun häntä kuuntelee saatta kuulla äänensävyn, joka kertoo hänen nauttivan opettamisesta.

      Totta kai oppilaita on erilaisia, eivätkä kaikki suhtaudu opettajiinsa yhtä kiinnostuneesti kuin minä, mutta joka luokassa on ainakin se yksi oppilas joka arvostaa jokaista opettajaa, vaikkei sitä välttämättä koskaan kenellekään myöntäisi. Itse jopa säälin välillä opettajia, koska jotkut oppilaat vaikeuttavat heidän oppituntejaan tai päiväänsä vänkäämällä vastaan melkeinpä joka asiassa.


  • Tässä sinulle erästä opettajasta, jonka oppilas oli keskiluokan perheestä.

    Opettaja piti vanhempain vartin niinkuin asiaan kuuluikin.
    Vartti kesti kaksituntia ja alkoi näin:

    Kuinka keskiluokan perheestä oleva oppilas voi saada noin hyviä(8-10) koenumeroita.
    Kerrottakoon että oppilas oli yksinhuoltajan kakara.
    Sitten jatkuu.....
    Kyseistä kakaraa kiusattiin koulussa, mutta kun oli muuttanut muualta, niin sillä ei ollut mitään merkitystä, ainahan jokun piti sitäkin virkaa hoitaa.

    Kakara hoiti läksynsä ja teki myöskin lisätehtävät jotka oli annettu, mutta siitäkin opettajalla oli mainittavaa, kielteisessä sävyssä.
    Uimaan kun mentiin, kakaralle oli vanhempi unohtanut laittaa korvatulpat mukaan( oli tehty korvaleikkaus)sekin oli kakaran vika, ja katsottiin miinukseksi.
    Tätä voisi jatkaa loputtomasti, mutta vain esimerkki kuinka niitä joitakin ala-aste kakaroita voi kohdella, kenenkään tietämättä.

  • Nykyajan opet on aikalailla samasta muotista. Ole oma itsesi. Etsi open huoneesta ne, joista oppilaat pitävät ja kysele ja kuuntele. Luo heihin hyvät välit, niin saat heiltä hyviä vinkkejä. Opettele nauramaan itsellesi ja pyydä hankalaa oppilasta juttelemaan minuutiksi ennen tunnin alkua. Kerro tunteestasi hänelle. Eli tee hankalasta kaverista ystäväsi, niin tunnin pito helpottuu. Mene luokassa rauhattomimman lähelle ja auta häntä niin tuntia on helpompi pitää. Älä anna kotiläksyiksi vaikeita tehtäviä, sillä kaikkien kotona ei osata auttaa läksyissä. Näytä, että pidät työstäsi, kerro miksi halusit opeksi. Tässä sulle muutama neuvo yli 30-vuoden kokemuksella. Niin ja kehu oppilaita usein ja ole hyväntuulinen, äläkä suutu herkästi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.