Autiot talot, hylätyt pihat.

kamera

Eli itse ainakin tykkään kuvata ihmisen hylkäämiä rakennuksia. Joku niissä kiehtoo, saman aikaa ovat rumia että hienoja.

Harmi vain kun paikalliset kuntaa/kaupunkia paremmin tuntevat tuntuvat olemaan nihkeitä kertomaan kuvauskohteiden sijainteja, vaikka sanon olevani valokuvauksen harrastaja. Pelkäävät kai paikkojen joutuvan rymyeetujen löytämäksi.

Mites muut?. käyttekö itse kuvaamassa tällaisia paikkoja?.

17

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+7

      Ei ihme ettei niistä kerrota, sillä "antiikkikauppiaat" käyvät ryöstelemässä autioita taloja.

    • näin landella

      Mä käyn kunnantoimistossa kysymässä osoitteita ja omistajien yhteystiedot luvan kysymistä varten. Esittäydyn omistajalle ja pyydän lupaa kuvaamiseen. Lähetän aina omistajalle yhden kuvan kiitokseksi.

    • Polaroid

      Itsekin tykkään kuvata vanhoja ja hylättyjä rakennuksia. Sisälle asti en ole vielä kertaakaan päässyt vaikka haluaisin, mutta ulkoa on tullut otettua kohteista kuvia.

    • kamera

      Itse en ole kylläkään kysynyt keltään lupaa mennä kuvaamaan hylättyjä kohteita.
      Ei ainakaan tähän mennessä kukaan ole tullut ajamaan pois. Ja kun katsoo missä kunnossa kohteet usein ovat, niin tuskin omistajia paljon kiinnostaa jos siellä käy räpsimässä kuvan tai pari, saati sitten riehumassa.

      • näin landella

        Entä jos jotakin romahtaa niskaasi tai putoat?


      • tyhmästä päästä kärs
        näin landella kirjoitti:

        Entä jos jotakin romahtaa niskaasi tai putoat?

        Ehkä sama kuin jos ajaa pyörällä ja kaatuu tai kävelle metsässä ja puu kaatuu tai vaikka kiipeä kalliolle ja ote lipsuu, jne...


      • kamera
        tyhmästä päästä kärs kirjoitti:

        Ehkä sama kuin jos ajaa pyörällä ja kaatuu tai kävelle metsässä ja puu kaatuu tai vaikka kiipeä kalliolle ja ote lipsuu, jne...

        Juurikin näin. Maalaisjärjellä kun toimii niin pärjää aika pitkälle. Ei tulisi mieleenkään syyttää omistajaa jos autiossa kohteessa sattuu jotain, koska ei kukaan pakota sinne menemään.


      • kuin jos ajaa
        tyhmästä päästä kärs kirjoitti:

        Ehkä sama kuin jos ajaa pyörällä ja kaatuu tai kävelle metsässä ja puu kaatuu tai vaikka kiipeä kalliolle ja ote lipsuu, jne...

        Jos kaadut pyörällä siksi, että pyörä hajoaa tai esim ajat autolla pois tieltä siksi, että autossa on jokin vika.
        Onko silloin vika tynmässä päässäsi?


    • sdljkFÖJL

      Aution rakennuksen omistaja vastaa, jos tunkeilijalle tapahtuu jotain, siksikään ei omistajat oikein tunkeilijoista tykkää.

    • kamera

      Onko kukaan muuten törmännyt muihin ihmisiin kuvaus reissuilla?. Kun sehän yleistä että autiotalot vetävät puoleensa spurguja, kodittomia, nuorisoa sekä muita laitapuolen kulkijoita.

      Itselle ei ainakaan vielä ole tullut ketään vastaan. ihan rauhassa on saanut valokuvata.

      • samaa mieltä

        Nuoriso=laitapuolen kulkijat. Tästä olen kanssasi samaa mieltä!


      • kamera
        samaa mieltä kirjoitti:

        Nuoriso=laitapuolen kulkijat. Tästä olen kanssasi samaa mieltä!

        Tiedätkö itse edes mikä laitapuolen kulkija on?. Itse en luokittele nuoria siihen kategoriaan, koska eivät siihen ryhmään kuulu.


      • joo joo
        kamera kirjoitti:

        Tiedätkö itse edes mikä laitapuolen kulkija on?. Itse en luokittele nuoria siihen kategoriaan, koska eivät siihen ryhmään kuulu.

        Itsehän luokittelit näin: "nuorisoa sekä muita laitapuolen kulkijoita."

        Eli luokittelit itse nuorison laitapuolen kulkijoiksi, sitäpaitsi eiköhän kaikki tiedä mitä laitapuolen kulkija tarkoittaa.


      • kamera
        joo joo kirjoitti:

        Itsehän luokittelit näin: "nuorisoa sekä muita laitapuolen kulkijoita."

        Eli luokittelit itse nuorison laitapuolen kulkijoiksi, sitäpaitsi eiköhän kaikki tiedä mitä laitapuolen kulkija tarkoittaa.

        Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut luokitella, vaan kirjoittaa minkälaista porukkaa autiot paikat vetävät puoleensa.

        "Autiotalot vetävät puoleensa nuorisoa,, kodittomia, spurguja sekä muita laitapuolen kulkijoita". Olisiko tämä ollut parempi versio?.


      • Tuon paikan kanssa sai olla tarkkana:

        http://koti.mbnet.fi/winner/kauneintasuomea.html

        nimittäin siellä pyöri narkit eli piti pesää. poikkesin siellä kerran iltapäivällä katsomassa ja kun näytti tyhjältä niin aloin kuvaamaan. siellä olis ollu paljonkin kuvattavaa mutta noissa meni jo tunti ja ajattelin et on käyny säkä kun ei vielä jengiä oo alkanut kerääntymään ja lähdin vähä arkuuttanikin pois. koska se olisi ollut laitteiden menoa :)


      • kamera
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

        Tuon paikan kanssa sai olla tarkkana:

        http://koti.mbnet.fi/winner/kauneintasuomea.html

        nimittäin siellä pyöri narkit eli piti pesää. poikkesin siellä kerran iltapäivällä katsomassa ja kun näytti tyhjältä niin aloin kuvaamaan. siellä olis ollu paljonkin kuvattavaa mutta noissa meni jo tunti ja ajattelin et on käyny säkä kun ei vielä jengiä oo alkanut kerääntymään ja lähdin vähä arkuuttanikin pois. koska se olisi ollut laitteiden menoa :)

        Helevetin siisti mesta, mutta kun kerroit että huumehörhöt pitää siellä majaa, niin ei mielellään sinne yksin mene. Nisteistä kun ei koskaan tiedä.


      • Hyvä aihe
        kamera kirjoitti:

        Helevetin siisti mesta, mutta kun kerroit että huumehörhöt pitää siellä majaa, niin ei mielellään sinne yksin mene. Nisteistä kun ei koskaan tiedä.

        keskustella tämä mielestäni eli hyvä kun otit esille autiotalojen kuvauksen. On olemassa monenlaisia "kohteita" tällä saralla, maaseudulta löytyy autiotaloja, osa jo romahtaneita, puut kasvavat tuvanlattiasta katon läpi, villin näköistä. Itselläni on muutama kohde joita seurannut, kun luonto ottaa vähitellen vallan. On myös parempia taloja, jotka vuosikymmeniä jo autiona olleet. Usei taloissa on ikkunat rikki ja ovi ulos asti auki. Asun sikäli syrjässä (kauppaan 32km), että laitapuolen kulkijoita ei asustele näissä, kaupungeissa varmaan toinen tilanne. Seudulla vain tav. juoppoja, joilla kunnan puolesta kämpät, tosin nämä laitap.kulkijat ovat itsessään kuvauksellisia ja heistä löytyy persoonia. Kannattaa tutustua ja joskus viedä pullo viinaa, niin saa hyviä kuvia. Viro ja varsinkin Latvia ovat unelma seutua autiotalo kuvaajalle, mutta Suomestakin löytyy kohteita dokumentoitavaksi.
        Pilviset, kosteat aamuvarhaan hetket syrjäisessä autiotalossa kuvauksellisia, kannattaa ajatella mihin voi mennä ja käyttäytyä tilanteiden mukaan. Lukittuihin taloihin ei tietenkää saa murtautua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe