Laparoskopia?

Jenna

Onko toimenpide kivulias? Miten pitkään toipuminen kestää? Olen menossa laparoskopiaan ja vähän kieltämättä pelottaa... Jos mulla onkin paha endometrioosi tai jotain.

5

11310

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aito-Helmi

kivuton se on. Mun massu on avattu tähystyksessä kaksi kertaa. Kummastakin kerrasta jäi yhteensä viisi arpea, nyt jo aika näkymättömiä. Nukutuksesta herättäessä masu on kyllä tosi kipeä (lihakset ja vatsapeitteet), mutta suurin menee nopeasti ohi.

Toipuminen on nopeaa, olen päässyt leikkauksien jälkeisinä päivinä jo kotiin (siis vain yksi yö sairaalassa). Tikit on kummallakin kerralla ollut sulavia, eli ei ole tarvinnut erikseen poistattaa. Tikit on poistuneet kokonaan alle kahdessa viikossa. Varovainen pitää tietysti olla, ei saa nostella raskasta tms. Oma keho kyllä kertoo, koska masu on kunnossa. Saat varmasti mukaan myös tulehduskipulääkkeitä, nekin auttaa paranemisessa.

Älä turhaan stressaa etukäteen. Sieltä löytyy, mitä löytyy, minkäs sille mahtaa. Jännittäminen vaan pahentaa jännitystä, ymmärrätkö mitä tarkoitan =) Tsemiä ja paranemista!

• Jossu

ei leikkausta kannata jännittää.... eikä se mitenkä satu, mutta sitten jälkeenpäin kivut on aikakin kovat... kun leikkauksen aikana vatsaasi laitetaan sellasta kaasua, jotta se pullistuu ja he näkee siellä touhuta... ni leikkauksen jälkeen tää "kaasu" poistuu sun kehosta kyljistä ja hartioista ja tapahtuu siis siten että kyljistä pistää ja hartiat särkee jumalattomasti... mut burana600:sta vaan naamaan, ni auttaa...
      Mulle jäi kolme pientä arpea, tuskin enää näkyy... navassa, alempana ja vasemmalla.... navassa on isoin haava... toipuminen vei semmosen kax viikkoo....
      pyydä rauhottavaa ennen leikkausta, mua ainakin autto, ku olin aivan paniikissa, ku en ollut ees ennen sairaalassa ollut...
      Olin kanssa yhen yön vaan sairaalassa.... mut kannattaa ottaa joku saattaja mukaan seuraavana päivänä.. kävelykin tekee kipeetä...

Mut stemppiä... hyvin se menee... :)

Mä joudun itsekin ehkä joulukuussa uuteen tähystykseen, ku endometrioosi vaan vaivaa... :/

• N24

Kyllähän sitä leikkauksen jälkeen oli muutaman päivän aika kipeä. Niin hölmöltä kuin kuulostaa, kivuttonmin asento minulle oli (kun sain pitkän ähellyksen jälkeen itseni siihen väännettyä) pistää pää tyynylle ja pyrstö pystyyn. Siis että jalat oli konttausasennossa ja pää nukkumisasennossa. Sairaalassa suosittelivat asentoa, kun se kaasu poistuu nopeimmin limakalvojen (?) kautta ja niitä on eniten alavatsassa.

Toipuminen, kai se on hiukan yksilöllistä. Minulla kaasun aiheuttamat hartiapistokset ja suolten muljumiset oli kokonaan ohi alle kolmessa viikossa ja se oli ymmärtääkseni pitkä aika. Normaalisti pystyin osallistumaan luennolle neljän päivän päästä, vaikka saikkua annettiinkin viisi päivää. Kauheesti ei kyllä tehnyt mieli seurustella kenenkään kanssa ja mieluimmin istui vaan paikallaan, ettei suolet muljunut, se kun tuntuu hiukan omituiselta. Ei se satu, mutta ei se kauhean mukavaakaan ole.

Se että sieltä löytyisi _paha_ endo, on onneksi epätodennäköistä. Lievä ja kohtuullinen ovat paljon todennäköisempiä ja monta muutakin hyvänlaatuista syytä on olemassa. Ja jos se on endo, ajattele positiivisesti: siihen ei sentään kuole. Itselläni on endo, ei mikään paha, muttei kyllä lievimmästäkään päästä. Mutta tämän kanssa elää kyllä, ainakin tietää, mistä kaikki johtuu. Jos en tämän takia saa koskaan omaa lasta (mikä tuntuu todennäköiseltä), pitää vaan keksiä toinen tapa lahjoittaa hellyyttään maailmaan.

Joku sanoi, että ota saattaja mukaan, kun lähdet kotiin. Totta! Kannattaa harkita myös omaa sidettä pöksyihin ja t o d e l l a väljävyötäröisiä housuja. Tavalliset verskat puristi ainakin minun mahaani liikaa. Vastaisuudessa pyydän kyllä mieheltä housut lainaksi, miehillä vyötärö on usein väljempi.

• laparoskopiassa

Minulle tehtiin Hgin naistenklinikalla laparoskopia. Aamulla sisään, illalla ulos. Kaasu oli saatu aika hyvin ulos jo leikkauksen aikana, kummempia kipuja ei ollut, eikä hartiapistoa (on säteilykipu=kaasu nostaa palleaa, kipu säteilee olkapäähän). Yksi tikki navassa, pari päivää vatsa hellänä, ei pahoja kipuja. Kaasu muuten poistuu nopeammin jos hengittelee oikein syvään, mieluummin raittiissa ilmassa, kertoi sairaanhoitaja minulle. Toimenpidehän tehdään anestesiassa, eli se on kivuton.

• nainen 28

Hei!
      Olen kokenut sen 2 kertaa, ei kannata jännittää.
      Jos on kipuja niin pyytäää vaan särkylääkkeitä, toipuminen tapahtuu muutamassa päivässa. JOnkin verran turvotusta esiintyy ja haavat voivat olla kipeät, mutta ei se eroa muustakaan tähysyksestä mitenkään.
      Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe