Australiankelpie aloittelijalle?

Kelpie <3

Minulla ei ole ennen ollut koiraa, mutta haaveena olisi hankkia kelpie. Olen lukenut kyllä paljon koirien hoidosta ja koulutuksesta. Voiko kelpie olla sopiva minulle kun olen: liikunnasta pitävä, ja minulla olisi aikaa koiralle ja aktivointiakin tulisi aika paljon. Jos teillä on kokemusta kelpieistä, niin kertokaa ihmeessä sekä hyviä että huonoja puolia!

4

838

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mikäli kelpieen päädyt, älä hae ainakaan someron koiria.

• Kelpie <3

Miksi?

• Ei muuta

Hei!

Kelpie on aivan mainio koira. Sopivan kokoinen, ei mikään pikkukoira, mutta mahtuu kätevästi joka menoon mukaan. Tykkää uida, juosta ja hyppiä. Aivan loistava harrastuskaveri! Sen kanssa voi harrastaa lähes mitä vain. Omani tykkää erityisesti agilitysta. Helppo kouluttaa, sillä kelpie on älykäs ja miellyttämishaluinen.

Kannattaa kuitenkin miettiä, mistä kelpien ottaa. Kelpien kysyntä on kasvanut, ja sen myötä niiden ihmisten pentutehtailu, jotka ovat liikaa rahan perässä. Pentuja teetätetään sellaisilla nartuilla, joilla on esim. anaalirauhasongelmaa (eikä kasvattaja mainitse siitä, ellet erikseen kysy!), käytösongelmaa (arkuutta ja terävyyttä = arvaamaton, aggressiivinen käytös) ym. Samalla nartulla saatetaan teetättää useita pentueita lyhyelä aikavälillä, vaikka emon periyttämät ongelmat näkyvät selvästi edellisissä pentueissa.

Toivoisin, ettei tätä mainiota rotua pilata harkitsemattomilla pennutuksilla ja ajattelemattomalla massatuotannolla. Jokainen pennun ostaja voi omalta osaltaan vaikuttaa tilanteen kehitykseen. Pentua voi joutua odottamaan pitkäänkin, jos jää jonottamaan pentua vastuunsa tuntevalta kasvattajalta, mutta se kannattaa!

Kolua tarkkaan KoiraNetin tiedot. Ovatko pentujen vanhemmat terveitä? Eihän emällä ole liikaa pennutuksia takana? Ovatko edellisten pentueiden pennut terveitä? Vielä parempi, jos emällä tai sen pennuilla on näkyvissä hyviä luonnetestituloksia.

Äläkä mene siihen halpaan, että otat jonkun yli-ikäisen "jämäpennun". Kasvattajalla voi olla monenmoiset selitykset ja nyyhkytarinat, miksi vanhaksi kasvanut pentu on vielä vailla kotia. Tee itsellesi ja koiralle palvelus, ja huoli vain luovutusikäinen pentu.

• Kelpie <3

Pentutehtaista olen lukenut jo kammottavan paljon, hyi. : S
      En tiennytkään, että kelpielle on tulossa tuo tehdasongelma. Miltä kasvattajalta oma kelpiesi on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      108
      2227
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      843
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      47
      818
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      776
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      518
      725
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      65
      630
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      590
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe