Australiankelpie aloittelijalle?

Kelpie <3

Minulla ei ole ennen ollut koiraa, mutta haaveena olisi hankkia kelpie. Olen lukenut kyllä paljon koirien hoidosta ja koulutuksesta. Voiko kelpie olla sopiva minulle kun olen: liikunnasta pitävä, ja minulla olisi aikaa koiralle ja aktivointiakin tulisi aika paljon. Jos teillä on kokemusta kelpieistä, niin kertokaa ihmeessä sekä hyviä että huonoja puolia!

4

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mikäli kelpieen päädyt, älä hae ainakaan someron koiria.

• Kelpie <3

Miksi?

• Ei muuta

Hei!

Kelpie on aivan mainio koira. Sopivan kokoinen, ei mikään pikkukoira, mutta mahtuu kätevästi joka menoon mukaan. Tykkää uida, juosta ja hyppiä. Aivan loistava harrastuskaveri! Sen kanssa voi harrastaa lähes mitä vain. Omani tykkää erityisesti agilitysta. Helppo kouluttaa, sillä kelpie on älykäs ja miellyttämishaluinen.

Kannattaa kuitenkin miettiä, mistä kelpien ottaa. Kelpien kysyntä on kasvanut, ja sen myötä niiden ihmisten pentutehtailu, jotka ovat liikaa rahan perässä. Pentuja teetätetään sellaisilla nartuilla, joilla on esim. anaalirauhasongelmaa (eikä kasvattaja mainitse siitä, ellet erikseen kysy!), käytösongelmaa (arkuutta ja terävyyttä = arvaamaton, aggressiivinen käytös) ym. Samalla nartulla saatetaan teetättää useita pentueita lyhyelä aikavälillä, vaikka emon periyttämät ongelmat näkyvät selvästi edellisissä pentueissa.

Toivoisin, ettei tätä mainiota rotua pilata harkitsemattomilla pennutuksilla ja ajattelemattomalla massatuotannolla. Jokainen pennun ostaja voi omalta osaltaan vaikuttaa tilanteen kehitykseen. Pentua voi joutua odottamaan pitkäänkin, jos jää jonottamaan pentua vastuunsa tuntevalta kasvattajalta, mutta se kannattaa!

Kolua tarkkaan KoiraNetin tiedot. Ovatko pentujen vanhemmat terveitä? Eihän emällä ole liikaa pennutuksia takana? Ovatko edellisten pentueiden pennut terveitä? Vielä parempi, jos emällä tai sen pennuilla on näkyvissä hyviä luonnetestituloksia.

Äläkä mene siihen halpaan, että otat jonkun yli-ikäisen "jämäpennun". Kasvattajalla voi olla monenmoiset selitykset ja nyyhkytarinat, miksi vanhaksi kasvanut pentu on vielä vailla kotia. Tee itsellesi ja koiralle palvelus, ja huoli vain luovutusikäinen pentu.

• Kelpie <3

Pentutehtaista olen lukenut jo kammottavan paljon, hyi. : S
      En tiennytkään, että kelpielle on tulossa tuo tehdasongelma. Miltä kasvattajalta oma kelpiesi on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2135
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      335
      1353
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      94
      1295
    4. 157
      1188
    5. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1021
    6. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      948
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      909
    8. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      878
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      26
      832
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      819
    Aihe