mitä tehdä kun 2,5v lapsi ei tottele

äiti sanoi voi voi

sotkii tahalleeen suuttuneen kaurapuuroo pöytäliinaan, heittelee päärynöitä lattialle no samana päivänä nämä. käsketään nostamaan ne ja laittaan roskikseen. nämä vain pari asiaa mitkä pitäs kolahtaa vanhempien neuvomana. ärsyyttää kun ei pyynnöillä ja selityksillä mitään vaikutusta. tätä on muutama kuukausi ehkä jo yritetty kasvattaa. tulee väkisinkin mieleen että miten ennen saatiin tottelemaan. no ehkä ei tässä vaiheessa hätä oo suurin - tekee sen itse ja odottaa et ehkä myöhemmin menee perille. lapsen väsymys tms ei saa olla syy.

6

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmen äitee

      noh, 2,5v on todennut, että "heeei! äipästä ja iskästä lähtee jänniä ääniä, kun mä teen näin" sen ikäisellä ei vielä ole syy-seuraus-suhde kehittyny. se tulee kolmen vuoden kieppeillä. tuo on rasittava ikä vanhemmille ja sivusta seuraajille ;)

    • pienet

      Ettet vaan itsekin kaksivuotiaana ole viskonut kaurapuuroa pöydälle ja lattialle? Koetapa muistella?

    • Ezzi

      Jos kiellätte, mutta ette pidä kieltoa, lapsi oppii hyvin nopeasti että kielto on vain aikuisten epävarmuutta. Jos neuvottelette lapsen kanssa jostain asiasta 10 minuuttia, ei sekään toimi. Selkeä toimintatapa ja se, että molemmat vanhemmat ovat samaa mieltä auttaa. Lapsenne koettelee teitä ja mitä enemmän lepsuilette, sitä pidemmälle se menee. Mielestäni kaikki kiteytyy seuraavaan lauseeseen:

      ärsyyttää kun ei pyynnöillä ja selityksillä mitään vaikutusta.

      Lopettakaa pyytäminen ja sen sijaan antakaa kehotus. Selittely ei tuon ikäiselle auta vai oletko sitä mieltä että tuon ikäinen kykenee rationaaliseen ajatteluun? Vanhempien tehtävä on asettaa rajat, suosittelen että teette sen neuvottelun sijaan.

    • ...

      Kun lapsi leikkii ruualla, ei syö vaan sotkee puuroa pöytään, hänellä ei yleensä ole nälkä. Lapsi nostetaan pois ruokapöydästä ja kerrotaan, että seuraavan kerran on ruokaa tarjolla seuraavalla aterialla. Lapselle voi yrittää kertoa, kuinka pitkä aika on seuraavaan ateriaan, mutta hänen käsityskykynsä ei siihen ehkä vielä riitä. Jos lapsi kuitenkin oli nälkäinen, mutta tykkäsi vain leikkiä, hän tuskin leikkii seuraavalla kerralla ja pöydästä poistaminen oli kaksin verroin tehokkaampaa.

      Jos kyseessä oli tuolloin aamupalan aika, seuraavan kerran ruokaa on tarjolla lounaalla noin klo 11.

      Jos lounaallakin sama meno jatkuu, lapsi pois pöydästä ja voit kehoittaa häntä palaamaan, jos ruoka kuitenkin maistuu.

      Seuraavan kerran voisi tarjota uudet puurot tai muuta aamupala-ainesten tyylistä klo 14: aikaan.

      Jos tuolloinkin lapsi tahallaan sotkee pöydässä, seuraava ateria on noin klo 17 ja iltapala klo 20:00. Älä anna ravitsevia juomia, kuten maitoa, mehua tai kaakaota, jos lapsi kieltäytyy kokonaan syömästä, vaan pelkkää vettä ruokailujen välillä janoon.

      Lapsi ei tapa itseään nälkään, mutta siisteyskasvatus ruokapöydässä on kyllä aiheellista aloittaa jo silloin, kun lapsi alkaa itse syömään lusikalla noin 1-vuotiaana. 2½-vuotias lapsi osaa yleensä jo puhua, on vaipaton ja ymmärtää kyllä hyvin kuinka pöydässä kuuluu olla.

    • tehoaa varmasti

      Voisiko parempaa neuvoa antaa.. Huutaminen ja voivottelu täysin turhia.

    • 1340

      Minun mieheni on ns Harrikkamies. Ei ole koskaan ongelmaa lasten kasvattelemisessa vaikka on kaksi murkkua. Isä määrää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe