Volvo Kad 44 huohotin kysymys?

2 x kad44

Tietääkö joku onko kad44:ssa huohotin suodatinta?

Huomasin eräässä nettivaraosa kaupassa, että sellaisia oli myynnissä, omassani en ole havainnut sellaisia, eikä ohjekirjassa mainintaa, mutta jäi vaivaamaan jos olen erehtynyt.

Toinen kysymys liittyy öljyn täyttöön. Eläkkeelle jäänyt huoltomies täytti öljytason n.sentin alle yläviivan ja selitti sen olevan huohotuksen kannalta toimivampi kuin ylä viivaan saakka täyttö (ei tehnyt säästösyistä öljyt olivat omiani)
Nykyiset huolto hemmot annostelevat reilulla kädellä jopa yli ylämerkin, olen niitä sitten pumpannut pois noudattaen vanhemman huoltomiehen ohjeita, onko asiassa perää?

13

2142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voideltu

      Minäkin haluaisin kuulla asiaa tuntevalta taholta tuosta öljytason korkeudesta. Koko pienen ikäni olen saanut kuulla - ei yli täyttöä, "älä nosta yli ylä merkin" jne.
      Kukaan ei kuitenkaan kerro mitä sitten tapahtuu jos ölyntaso jää vaikka sentin yli ylämerkin. Olisi korkea aika saada vastaus tuohon kysymykseen, vai onko se jokin masinistien ammattisalaisuus?
      Nimimerkillä vastausta odotellaan.

    • AQAD41

      Moottori kuluttaa monesti enemmän öljyä jos sen täyttää aivan ylämerkkiin asti. Jos täytät reilusti yli ylämerkin, niin öljyä roiskuu todella paljon sylinterin seinämiin eikä öljyrenkaat pysty kaapimaan sitä riittävästi pois > öljyä palaa ja moottori savuttaa.

      Ainakin vanhemmissa Volvon dieseleissä 40- ja 41-sarja on sellainen peltikuorinen tötterö huohottimen suodattimena ja se kyllä kannattaa vaihtaa ajoissa. Moottori huohottaa aina ja jos se suodatin tukkeutuu niin moottori sylkee öljyt ulos.

      • 2 x kad44

        Missä päin moottoria se suodatin tötterö sijaitsee noissa moteissa?


      • dsjedoewop
        2 x kad44 kirjoitti:

        Missä päin moottoria se suodatin tötterö sijaitsee noissa moteissa?

        41'ssä se on ilmanpuhdistajan edessä, se pitää irroittaa kun vaihtaa ilmanouhdistajan.


      • 2 x kad 44
        dsjedoewop kirjoitti:

        41'ssä se on ilmanpuhdistajan edessä, se pitää irroittaa kun vaihtaa ilmanouhdistajan.

        Kiitos tiedostasi, kad44 se on sitten jos sellainen on niin jossain ihmepaikassa, pitänee nöyrtyä ja soitta lakkikourassa paikalliseen auktorisoituun volvo penta asiantuntijalle ja ruinata vastausta mysteeriin.


    • Ei ole

      Ainakaan Kad42: ssa ei ole suodatinta.

      • 2 x kad44

        Tuolta marineparts.fi sivuilta näin juuri sen kampikammiosuodattimen kad44 joka rupesi askarruttamaan, että onko koneissani moiset.


      • jgkfkutjb
        2 x kad44 kirjoitti:

        Tuolta marineparts.fi sivuilta näin juuri sen kampikammiosuodattimen kad44 joka rupesi askarruttamaan, että onko koneissani moiset.

        Täytä öljyä tosiaan vain sinne senttiin ylämerkistä. Älä kiristä noita 44 koneen hihnoja liikaa, menee vesipumppu rikki. Ja koneessa ei ole öljyhuohottimen suodatinta.


      • oh hoh
        jgkfkutjb kirjoitti:

        Täytä öljyä tosiaan vain sinne senttiin ylämerkistä. Älä kiristä noita 44 koneen hihnoja liikaa, menee vesipumppu rikki. Ja koneessa ei ole öljyhuohottimen suodatinta.

        Joo kun noita räjäytyskuvia kattelee niin näin taitaa olla.Marineparts.fi sivut voi hämätä joitain. Noissa muissa koneissa toi suodatin taitaa olla ainakin AD, AQD, AQAD koneissa


      • KAD32
        oh hoh kirjoitti:

        Joo kun noita räjäytyskuvia kattelee niin näin taitaa olla.Marineparts.fi sivut voi hämätä joitain. Noissa muissa koneissa toi suodatin taitaa olla ainakin AD, AQD, AQAD koneissa

        Ainakin KAD32 koneessa on sellainen. Onko KAD44 vedetty huohotus turbon imupuolelle?


      • 2 x kad44
        KAD32 kirjoitti:

        Ainakin KAD32 koneessa on sellainen. Onko KAD44 vedetty huohotus turbon imupuolelle?

        Missä päin konetta se kad32:sessa sijaitsee? Löysin ketjun jossa joku sanoi se menevän ilmanputsariin? Tiedä sitten...


    • Suodatin, jos sellainen on, on tavallisimmin venttiilikopassa (sisäpuolella) .
      Sen tarkoitus on erottaa pisaroitunut öljysumu ja se voi olla myös rakenteellinen"loukku", jota ei tarvitse vaihtaa.
      Huohotin tulee imuputkeen ennen turboa, yleensä ilmanputsariin.

      Kapine on tärkeä juuri turbomoottoreissa, turbo kun työntää kummaltakin puoleltaan kampikammioon painetta normaalin ohivuodon lisäksi.

      Huohotinputkessa venttiilikopan ulkopuolella ei saa olla mitään suodatinta, kerääntynyt öljysumu tukkii sen ja tukoksena on todellista sotkua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      144
      2761
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1544
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      139
      1416
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      360
      1341
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      110
      1257
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1135
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      14
      845
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      820
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      254
      777
    10. 55
      744
    Aihe