saksan kielen opiskelu keski-iässä

Berliiniin

Onko kukana opetellut saksaa ns.vanhemmalla iällä? onko hankalaa. Suunnittelen alkeiskurssia ja sitten pidempää reissua saksaan.

20

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aber Natürlich!

      Kielioppi on täynnä sääntöjä ilman logiikkaa, ja ne vain täytyy opetella. Jos olet lukenut ruotsia voi ääntämisesi ehkä kuullostaa hieman erikoiselta, sillä nuo kielet ovat jonkin verran samanlaisia, mutta tietenkään saksaa ei lausuta kuin ruotsia. Paikalliset puhuvat saksaa nopeasti, joten joskus joutuu pyytää heitä puhumaan hitaammin. Parhaiten osaan lukea saksaa ja ymmärrän osan arkipäivän keskusteluista, mutta puhuminen on vaikeaa, koska minulla ainakin ruotsi puskee läpi. Junissa kuulutukset myös enkuksi ja nuoret isoissa kaupungeissa puhuvat enkkua. Tsemppiä opiskeluun!

      • alkuper

        Kiitos vastauksestasi. Oletko matkustellut usein Saksassa? Oletko siis testannut opittua käytännössä?


    • Ausfahrt rechts

      Yksilöllinen juttu, jos kielet on uponnut aikanaan kohtuudella, niin kait ne myöhemminkin oppii.
      Junissa kuulutukset isoimmille asemille myös enkuksi, muuten ainoastaan saksaksi ja poistumissuunnan kera.

    • opetteleva

      Itse aloin opettelemaan saksaa lähes keski-ikäisenä. Vaikealta tuntuu tai ehkä minulla on vain ns. huono kielipää.

      Lukeminen sujuu paremmin, mutta puheesta en saa mitään selvää. Enkä myöskään osaa juurikaan puhua. Minulla kestää puheen muodostus aivan liian kauan, kun yritän miettiä miten kielioppi menee. Ja sitten vaikka osaisin sanoa jotain saksaksi, niin en ymmärrä mitä toinen vastaa ja on pakko vaihtaa englantiin :(

      Meillä on kotona kanavapaketissa kolme saksankielistä kanavaa. Olen todella paljon kuunnellut saksaa näiltä tv-kanavilta, sitten youtubesta jne. mutta silti en vaan tajua puhetta. No, ehkä se jossain vaiheessa alkaa aukeamaan.

      Parisen vuotta olen saksaa yhteensä opetellut.

      • deutch ist gut

        Oikein hieno juttu! kannustan sinua ja teitä kaikkia opettelemaan jatkossakin, aina tarttuu jokin sana mieleen.
        älkää ottako siitä paineita, ottakaa se harrastuksena! motivaatio onkin se avainsana.

        juuri netistä ja tv:n kautta voi oppia paljon, juuri varsinkin sitä yleissanastoa. kun ei tee itselleen paineita, on helpompi oppia.
        ystäväni kävi suomessa pari kertaa kansanopistolla (vai mikä se on suomeksi?) alkeiskurssin, vauhti oli ihan liian nopeaa. mutta kuitenkin hän oppi edes sanoja.
        ne kurssit ovat halpoja ja niille kannattaa mennä, voihan sen alkeiskurssin käydä pariinkin kertaan - niin hänkin.

        itse puhun täällä kotikielenä saksaa, se on tullut ajan ja elämän kautta omaksi. kyllä on mukava ja hauska sanarikas kieli, kannustan kaikkia oppimaan saksaa.


      • Alkuper

        Kiitos vastauksestasi. Tätä minäkin olen ajatellut että lukemaan oppii ensiksi ja puheentuottaminen ja ymmärtäminen on se vaikein rasti.


      • Elämänsisältö
        Alkuper kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Tätä minäkin olen ajatellut että lukemaan oppii ensiksi ja puheentuottaminen ja ymmärtäminen on se vaikein rasti.

        Alkeiskurssin ohella kannattaa vierailla netissä ja kuunnella saksan kieltä esim. Youtubesta. Tavallisia kohteliaisuusfraaseja voi "jupista" mennen tullen kotioloissa yksikseen vaikka, jos ei halua arvostelijoita. Siitä se lähtee.

        Itse luin saksaa koulussa. Erilaistahan se oppiminen on nuorena, mutta motivoituneempaa vanhempana, kun sitä tekee vapaaehtoisemmin. Mutta on minulla kokemusta uuden vieraan kielen opiskelusta keski-iässäkin, siksi uskallan rohkaista sinua. Aloitin kreikan opiskelun ihan nollasta. Kielessä on vielä erilaiset kirjaimetkin. Nyt pystyn lukemaan tekstejä sujuvasti, käännän kohtuullisesti yksinkertaista tekstiä, ja osaan jonkin verran jutella/ottaa selvää puheesta. "Kielikylpy", siis äidinkielenään opeteltavaa kieltä käyttävien puheen kuunteleminen on tosi hyvä keino, ainakin yhtä hyvä kuin muodollinen opiskelu.

        Erfolg!


    • oppia ikä kaikki
    • Vielleicht

      Vaikka olenkin ylä-astelainen niin voinen pari sanasta kertoa saksankielestä. Eli perus matkailusanasto on varmaankin ihan helpon oloista, mutta ihan tosi; kuten sanottu, saksankieli on täynnä kielioppisääntöjä ja ulkoa-opeteltavia asioita.

      Esim. englannissa lauseiden muodostaminen ja puhuminen sujuu kuin itsestään, eli voit puhua vaikkapa improvisoiden, koska se on helppoa ja ei tarvitse pohtia paljoa kielioppisäänötjä.
      Mutta saksaa kun koittaa puhua niin se on hyvin katkonaista, koska yhden lauseenkin sanomiseen voi tarvita miettiä monia kielioppijuttuja.

      Alku helppo, perehtyneempänä hankala kieli. Mutta jos antaumuksella opettelee niin hyvin sujuu.

      • itj

        Luin kauan sitten saksankieltä lukiossa, nyt olen Saksassa lomalla ja koska hallitsen ruotsinkielen on aika helppoa ymmärtää saksaa.Ja sekoitan villisti saksaa ja englantia. Saksalaiset ovat huonoja englanninkielessä jo osittain koska kaikki kielet dubbataan saksaksi. Kun sanoo että on suomesta he antavat erikoiskohtelua.


    • keski-iässä minäkin
    • saksafani

      Tilaa saksankielinen tuttu kirja, kuuntele sitä aina kun voit ja lue samalla kielioppia. Ilman kieliopin osaamista et opi puhumaan, valitettavasti, mutta kun kieliopin oppii kerran niin sen muistaa aina.

    • Bremenkutsuu

      Hei! Onko kenelläkään kokemuksia kun näin "vanhempana" lähtee opiskelemaan kokonaan uutta kieltä niin tuntien ohessa: www.worddive.fi tai https://quizlet.com/

    • judidench

      Moi! Itse harjoittelin englannin sanastoa tuolla worddivellä. Saksan opiskelusta en osaa sanoa. Kaipasin enemmän sanoja keskusteluun,koin että sanavarastoni oli liian suppea. Sitten treenaamisen jälkeen buukkasin matkan britteihin.

    • Kyyninen_ihminen

      Saksan ääntäminen on kuitenkin kertaluokkaa helpompaa, kuin esimerkiksi ranskan, joten siinä mielessä se on mahdollista oppia myös myöhemmällä iällä. Suomalaiset muuten yleisemminkin ajattelevat liikaa opettelemaansa kieltä. Jos tavoite on puhua turisti saksaa, niin joku kurssi ja pari tuuoppia auttaa enemmän kuin kielioppikirjan ulkoaluku.

    • Juutalainen_

      minä en osaa sanaakaan saksaa ja olen ylpeä siitä.

      • Schwarze.Vergangenheit

        Olen opiskellut aikuisiällä saksaa koska olin sellaisessa työssä, jossa sitä tarvittiin. On ollut hyvä että olen voinut keskustella myös saksalaisten julmuuksista 2. Maailmansodan aikana. Kerran Roomassa eräs vanhempi saksalainen sanoi ettei Saksalla ole mustaa menneisyyttä. Heitin esille muutamia paikkoja: Treblinka, Majdanek, Buchenwald, Auschwitz... Meni jotenkin sanattomaksi


      • lchaim

        Mitä ylpeilemistä siinä on, ettei osaa saksaa? Heinrich Heine, Felix Mendelsohn-Bartholdy, Albert Einstein, Sigmund Freud, Gustav Mahler saksaa hekin kaikki puhuivat.


    • miäkiopin

      Saksa on sellainen kieli, joka on työläs aivan alussa mutta helpponee, kun pääsee pidemmälle. Suomalainen oppii ymmärrettävän ääntämisen suhteellisen helposti, jos osaa vaikka ruotsia. Muutenkin ruotsin osaaminen helpottaa saksan oppimista.

      Eri puolilla saksankielistä Eurooppaa puhekieli on hyvinkin erilaista. Aina ei puheesta tahdo saada selvää. Yleensä kaikki kuitenkin pystyvät turistin kohdatessaan vaihtamaan sivistyneeseen puhekieleen, jota meille opetetaan.

    • näejakoe

      Mene kurssille, niin näet onko hankalaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe