Voi näitä koirapuistolaisia

Ajatuksia vaan

Kyllä niitä löytyy ihan laidasta laitaan. Olen aina antanut koiran hoitaa ittensä puistossa jne koska koira oppii ongelmanratkasua ja saa itseluottamusta. Tottakai olen urostappeluista joskus erottanut mutta ei nekään mitenkään pahoja ole ollut.
Eilen ku käytiin niin puistoon tuli 4kk vanha pentu jonka omistaja oli todella epätietoinen koiran kasvattamisesta, sen huomas jo kaukaa. Tuli puistoon ja ensin ei halunnut edes irrottaa pentua hihnasta, sanoin että kannattaisi ettei tilanne mene jännäksi.
Irotti ja juoksi sitten pennun perseessä kiinni joten loi kuitenkin jännittyneen tilan. Puistossa oli vanhempi koira jota rasitti pennun käytös ja "opasti" tätä pentua käymällä hellästi kimppuun. Pentu tottakai kilju. Ja mitäs omistaja tekee, ottaa pennun syliin, katsoo meitä murhaavalla katseella ja lähtee.
Säälin pentua koska sille ihan varmasti jäi nyt traumoja kun ei ehtinyt saada hyvää kokemusta koirista.
Olisin ehdottanut että pentu saisi edes tutustua minun koiraani jotta jäisi koiralle hyvä mieli mutta omistajan katse oli kyllä niin tappava etten uskaltanut avata suuta.
Joskus toivoisi ettei neuvojen antaminen olisi niin paha asia. Koiraihmiset kuitenkin ottaa heti nokkiinsa jos yrittää auttaa..
Mites te olette puistossa, seuraatteko koiraa koko ajan ja lähdettekö heti pois jos tappeluita syntyy? Annatteko neuvoja muille puistossa oleville jos huomaatte ongelmia?

9

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kääpiökoira

      Itsekin olin tänään koirapuistossa kahden pienikokoisen koirani kanssa ja siellä oli valmiiksi kaksi keskikokoista koiraa. Puistossa olevat koirat räkyttivät mikä kerkesivät koko sen matkan kun airan vierestä kävelin puistoon, omstajat eivät tätä noteeranneet, mutten mitenkään erikoisena tätä pitänyt koska toinen omista koiristani on alkuperäiseltä käyttötarkoitukseltaan vahtikoira ja myös ilmoittaa jos puistoon tulee joku (vaikkakin itse jätän ne sallitut haukahdukset muutamaan kertaan ettei pelotella tulijoita pois)

      Minuutti kaksi ehdittiin puistossa olla niin toinen näistä isommista oli oman n. Neljäkiloisen koirani kimpussa sen päällä. Luultavasti sekin oli narttu ja ei sietänyt muita narttuja. Itsellä nousi adrenaliinit pilviin kun omistaja, nuorehko roteva mies, ei asiaa mitenkään noteerannut, oma koirani siis kiljui siellä alla. No kaikki tapahtu sekunneissa mutta kävin sitten itse niskaperseotteella isomman koiran nostamassa päältä pois.

      Pari kertaa se vielä yritti uudelleen mutta menin koirien väliin ennenkuin mitään kerkesi tapahtua. Kokoeroa oli kuitenkin sen verran ettei hirveesti kiinnosta omaa koiraa tapattaa/vammauttaa tollasten ihmisten kurittomien koirien takia.
      Myöhemmin koira tuli vielä repimään keppiä kädestäni kun sitä heitin toiselle koiralleni, koskaan ei oo aiemmin puistoissa toisten koiriin käydä käsiksi mutta nyt tuli mietittyä että en kyllä salli tältä yksilöltä yhtään dominoivaa liikettä suuntaani.

      Omistajakin sanoi että saa sitä komentaa, oli sitten pakko kun ei itse siihen kyennyt :)

      Pois ei tietenkään lähdetty heitä ennen, tilanteista poistuminen yleensä nimenomaan traumatisoi koiraa. Tietysti ensimmäisen pennun kanssa voi tulla liikaa ajateltua tunteella.

      • Ajatuksia vaan

        Tuokin on ärsyttävän yleistä että omistajat sanovat että niiden koiria saa käskyttää. Minulla on oma koira koulutettavana. Ja jokanen koira on oman omistajan vastuulla.
        En minä ala niitä kouluttamaan koska omistaja itse ei jaksa..
        Minullakin kääpiökoira, yleensä pärjää kyllä ihan hyvin itse kun tota egoa riittää ja isotkin koirat väistelevät tuota 6kilosta rääpälettä.
        Kerran tavattiin tanskandoggi joka pelkäs koiraani niin että juoksi häntä koipien välissä karkuun vaikka oma koirani halusi vain haistella.


      • näinkinpäin
        Ajatuksia vaan kirjoitti:

        Tuokin on ärsyttävän yleistä että omistajat sanovat että niiden koiria saa käskyttää. Minulla on oma koira koulutettavana. Ja jokanen koira on oman omistajan vastuulla.
        En minä ala niitä kouluttamaan koska omistaja itse ei jaksa..
        Minullakin kääpiökoira, yleensä pärjää kyllä ihan hyvin itse kun tota egoa riittää ja isotkin koirat väistelevät tuota 6kilosta rääpälettä.
        Kerran tavattiin tanskandoggi joka pelkäs koiraani niin että juoksi häntä koipien välissä karkuun vaikka oma koirani halusi vain haistella.

        Minulla taas kerran kun koirani nylkytti leikattua urosta ja komensin sen lopettamaan niinleikatun omistaja tuli valittamaan ettei olisi tarvinnut koska koira on siihen tottunut, meillä on nollatoleranssi nylkytykseen koska se usein uroksilla oli sitten leikattu tsi ei käynnistää tappeluita.


      • ölö

        En tiedä onko kaikissa mutta yleisesti ainakin (ja kaikissa puistoissa ainakin missä itse olen käynyt) sääntönä on ettei saa heittä keppejä ja/tai muitakaan leluja koirapuistossa.. Siinä mielessä marina siitä että toinen koira yritti myös leikkiä kepillä on aivan turhaa.

        Muutoin komentaminen/väliinmeneminen ihan ok, varsinkin jos toisen koiran omistaja ei välitä vaikka hänen koiransa kovakouraisesti käsittelisi omaa rekkua.

        Räksyttämiseen sen verran että itse en pidä, mutta omanikin (norjanharmaa sekarotuinen) haukkuu leikkiessään aika paljonkin. Jos räksyttäminen on jatkuvaa/häiritsevää komennan toki koiraani, mutta vähäinen haukkuminen ei mielestäni ole väärin. Ellei tietysti tilanne ole jotain muuta kuin leikkimistä.

        Mutta kukin tyylillään..


      • kipale
        näinkinpäin kirjoitti:

        Minulla taas kerran kun koirani nylkytti leikattua urosta ja komensin sen lopettamaan niinleikatun omistaja tuli valittamaan ettei olisi tarvinnut koska koira on siihen tottunut, meillä on nollatoleranssi nylkytykseen koska se usein uroksilla oli sitten leikattu tsi ei käynnistää tappeluita.

        Mulla uros saksanpaimenkoira (7kk), kun puistoillaan, ja on muita samankokoisia uroksia, niin se nylkyttää niitä, ja muut myös sitä, ärinää kuuluu puolin ja toisin, ei anna muiden urosten nylkyttää, ja uskoo kun vanhempi koira ärähtää. Tämä kuuluu normaaliin käyttäytymiseen ja sallin sen, kunhan muiden koirien omistajat on samaa mieltä (tähän asti on ollut). Jos puistossa on narttuja, vihaisempia koiria tai pieniä, niin olen varovaisempi. Narttuja en päästä vahingossakaan "astumaan", jos joku koira sattuu vihastumaan puistossa koiraani, niin koirani osaa pysyä poissa sen tieltä (usein koirani on nuorin puistossa). Ja joskus on pikkukoiria, jotka on kiinni koirani hännässä tai peppukarvoissa :/ koirani ei pienille ärise mutta kyllä niihinkin jossain vaiheessa hermo menee ja jos alkaa hammastella niin kyllä ojennan koiraani heti. Tosin mun mielestä niiden pikkukoirien omistajienkin pitäisi kieltää omiaan. Onhan se hyvä, että koirallani kasvaa tuo itsehillintä, mutta ei sekään kaikkea katsele.


      • kipale
        Ajatuksia vaan kirjoitti:

        Tuokin on ärsyttävän yleistä että omistajat sanovat että niiden koiria saa käskyttää. Minulla on oma koira koulutettavana. Ja jokanen koira on oman omistajan vastuulla.
        En minä ala niitä kouluttamaan koska omistaja itse ei jaksa..
        Minullakin kääpiökoira, yleensä pärjää kyllä ihan hyvin itse kun tota egoa riittää ja isotkin koirat väistelevät tuota 6kilosta rääpälettä.
        Kerran tavattiin tanskandoggi joka pelkäs koiraani niin että juoksi häntä koipien välissä karkuun vaikka oma koirani halusi vain haistella.

        Ihan samaa mieltä, kaikki pitää huolen siitä mitä oma koira tekee. En minäkään ala käskyttää muiden koiria, muuten kun jos joku kävisi omani päälle, ja samalla huutaisin oman koiran luokseni.


      • zimbo

        Puistossa ei saa leikityttää leluilla eikä kepeillä, niistä syntyy helposti riitaa.


    • Koirat66

      Minun mielestä jokaisen on komennettava omaa koiraansa, ja en todellakaan pidä joidenkin omistajien välinpitämättömästä asenteesta, kun heidän koiransa esim. koko ajan purevat/ roikkuvat koirieni korvissa tai aggressiivisesti murisevat. Samoin myös uroskoirien omistajien pitää saada urostensa nylkytys kuriin.

      Meillä jos koirapuistossa jonkun toisen koira satuttaa omiani, niin sanon siitä niille omistajille ja oletan että he kieltävät koiriansa, toki jos sama homma jatkuu niin lähden pois, jotta koirieni ei tarvitse kestää sellaista.

      Itselläni on siis 3 laumanvartijaa (2 narttua ja uros) enkä anna heidän todellakaan haukkua koirapuistossa, koska se ei ole heidän aluettaan missä kuuluisi vahtia (oma piha on sitä varten). En myöskään anna urokseni ollenkaan nylkyttää toisia koiria, kiellän sen heti. Ja omani eivät myöskään saa käyttää hampaita ollenkaan leikkiessään muiden kanssa, koska ovat sen verran isoja, että siitä ei hyvää seuraisi enkä halua että muidenkaan koirat käytävät, koska silloin omani saattavat vastata samoin takaisin.

      Joskus kun toisten koirat ovat omieni kimpussa vihaisesti, murisevat ja purevat, niin omani ovat vastanneet takaisin purematta kerran varoitukseksi, jolloin minä heti komennan omiani. Tällöin vastapuolen omistaja usein vain sanoo, että anna komentaa, niin hänen koiransa oppivat. Vaan järjetöntä, sillä ei minun koirieni kuulu kouluttaa hänen koiraansa, vaan omistajan itse ja en todellakaan salli omiltani missään tilanteessa (koirapuistossa) puremisia, murisemista yms. Sillä painoa kun koirillani on jopa 90 kiloa, ja isojen koirien aitauksessa on myös niitä 20 kiloisia, niin ei siitä mitään tulisi.

    • Uroksia

      Sekin on vaan asia mitä moni ei tiedä eli millaisia ominaisuuksia tietyillä roduilla on eli Dalmatian koirien luonteen piirre on kiimaisuus, eli se on suurempaa kuin muilla roduilla sen takia moni mm. nauraa jos joku sanoo, että sen voi laittaa kuriin koulutuksella. Dallut ovat hormonihyrriä koko elämänsä. Jos omat urokseni ovat selässä tietysti haen ne viimeistään pois tai kiellän mutta esim. labbisten ominaistuoksun ja "nössöys" yhdistelmän kanssa ei oikein mikäään auta. Eli jos dalluuros on labbiksen selässä, ne eivät osaa ärähtää itse ja dallu on siellä parin sekunnin päästä uudelleen. Eli toisilla roduilla helpompi saada komennettua selkään meno pois kuin toisilla, dalluilla toisesta syystä siksi, että niillä ei ole ns. miellyttämisen halua kuin paikka sussareilla. Halusin nyt vaan tuoda tämän esille, että hormoonihyrrä dallu ei ole outo asia ja myös hankala opetettava moneen muuhun rotuun verrattuna. Toisaalta sen takia dallujen astutukset ovat helppoja niinkuin synnytyksetkin. Dallut haluavat aina!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe